Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Löylyn nautinnoista
ViestiLähetetty: 07.11.2009 21:05 
Käyttäjän avatar

Muistanette kun joskus oli väittelyä saunomisesta vanhassa Patongissa...

Onko kellään kokemusta Harvian kiukaasta nimeltään Fuga? Se on sähkövärkki ja vuolukivestä.
http://www.suomela.fi/kleoimg/10482.jpg

Olen täysin tyrmistynyt tuon vehkeen löylyistä.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Löylyn nautinnoista
ViestiLähetetty: 07.11.2009 21:20 
Käyttäjän avatar

Jenkkien käsitys saunomisen vaaroista... :? :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=kv0YGOD_A50

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 21:37 

Tuossa alla pieni pala tuota Cikatin kiuasta. Kuva

#B��R��$3br� %&'()*456789:CDEFGHIJSTU

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 21:57 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
Tuossa alla pieni pala tuota Cikatin kiuasta. Kuva

:lol: :lol:

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 21:57 
Minä en mene koskaan saunaan vapaaehtoisesti, siellä tulee vain huono olo. Taidan olla huono ja epäonnistunut suomalainen... Ranun linkki näyttää vähän oudolta...

ViestiLähetetty: 07.11.2009 22:00 
Näyttääkö tämä enemmän kiukaalta:

ViestiLähetetty: 07.11.2009 22:06 

Tuollaisena se on Harvian sivuilla.
Cikatin linkki näyttää sitä sotkua.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 22:24 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
En tiedä mutta tulin juuri Narvin puukiukaan sulolöylyistä...

Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 23:31 

Parin vuolukivisen löylyistä on kokemusta ja ei voi moittia, pikemminkin kehua.

Justiin kans tulin omasta heti-valamiin löylyistä = vielä paremmat löylyt :D

Tosin mökillä puukiuas - parhaat löylyt, heh.

EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 23:44 
Käyttäjän avatar

:( tulin just tuolta kolhoosisaunasta ( omalta vuoroltani ) ja totesin ettei ole kaksinen viritys edes sähkösaunaksi , ei pätkääkään ns. oikeaa sanan tunnelmaa eikä tuoksua .ja ettei mikään voita alkeellista perinteistä puulla lämmitettävää, kaikkein mieluiten SAVUSAUNAA. kyllä muutkin luonnon läheiset viritykset kelpaavat ,kunhan eivät muistuta mitään mikä viittaa kaakelointeihin tai muihin ns:steriileihin ymparistöihin.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.11.2009 23:47 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Putkimies22 kirjoitti:
Jenkkien käsitys saunomisen vaaroista... :? :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=kv0YGOD_A50

Siis 7 minuuttia 100 asteessa?!?!? "Munuaiset menee, ja ruumiin joka paikka hajoaa, kroppa ei ehkä enää ikinä palaudu..."
Aina kun on selittänyt ulkomaalaiselle saunaa, niin filosofia on ollut et "...the fun starts at 100 Celcius..." :twisted:
Joojoo, Tuolle "tohtorille" ei varmaan edes näytetty tota videota, eikä se itse ole ikinä käynyt saunassa =),
sille sanottiin vaan, että mitäs jos joku hullu menee 100+ asteiseen uuniin vartiksi.
Tsiisus noita jenkkejä... :|

No, itellä ei ole vuolukivistä kiuasta... Varmaan hyviä :?:

Mika Sivonen
Chrysler Sebring Cabrio 1997

https://youtube.com/@MikaSivonen
http://sites.google.com/site/citroendseries
http://citroendseries.blogspot.fi
sivonenmika72(at)gmail.com / o5oo 641 52o
Poissa

ViestiLähetetty: 08.11.2009 11:39 
Käyttäjän avatar

Mitäs omppusoftaa RANU käyttää koska mun linkistä aukeaa koneellani sama kuva kuin tuossa alempana. Sulla on RANU matoja ja viruksia kone täynnä, älä käy enää hämärillä sivuilla :lol:
Jos mulla linkki aukeaa normaalisti explorerilla niin varmaan aukes muillakin. No, en mä silti mikään mikkisoftan kannatajakaan ole.

Niin, olen kaksi kertaa kokenut tuota kiuasta ja täytyy sanoa että ihan käsittämättömän hyvät löylyt sähkökiukaaksi. Ennen inhosin sähkökiukaita mutta tämä on käänteen tekevä. Parasta tietty on savusauna ja sitten kertalämmitteinen kivikasa ja sitten kyllä tulee tämä Fuga. Erittäin harvassa jatkuvalämmitteisessä puukiukaassa on näin hyvät löylyt.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.11.2009 11:48 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Cikatti kirjoitti:
Mitäs mikkihiirisoftaa RANU käyttää koska mun linkistä aukeaa koneellani sama kuva kuin tuossa alempana.

Ei, vaan mitä mikkihiirisoftaa Cikatti käyttää?

Suomelan kautta tulevan kuvan sanotaan olevan tyypiltään "text/html", jolloin selaimen kuuluukin näyttää se kuin Ranu sen kopioi. Sillä, että tiedoston nimen lopussa sattuu olemaan "jpg" ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. Joku buginen selain tietysti saattaa näyttää tuon kuvana...

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 08.11.2009 11:53 
niko kirjoitti:
Suomelan kautta tulevan kuvan sanotaan olevan tyypiltään "text/html", jolloin selaimen kuuluukin näyttää se kuin Ranu sen kopioi. Sillä, että tiedoston nimen lopussa sattuu olemaan "jpg" ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä...

Juuri näin. En minäkään sitä kuvaa muuten saanut esille kuin ensin kopioimalla omalle koneelle ja sitten liittämällä sen tuohon viestiin.

ViestiLähetetty: 08.11.2009 11:57 

Joo, kyllä se minullakin Explorerin kanssa kuvan näyttää. Firefoxia yleensä käytän, myös "Cikatin" lähettämien sotkujen katseluun. Kuva

Poissa

ViestiLähetetty: 08.11.2009 14:06 
Käyttäjän avatar

Aivan joo, hajotkaa Firefoxeihinne yms yms. Minä kun ei voi/saa asentaa työnantajan koneeseen noita tulikettuja sun muita. Tosiaan tämä on Explorer ja näköjään 8.0.
Onhan tämä surkee, myönnetään, en esim ole koskaan onnistunut liittämään kuvaa suoraan tähän tekstin väliin. Vanhassa patongissa sekin toimi mutta johtunee siis tästä mikkisoftasta, hyh!

Onko tilanne sama noissa mun liittämissä aiemmissa kuvalinkeissä joita olen käyttänyt tuolta PhotoBucketista? Eikö nekään ole toimineet? Koskaan ei kyllä ole tullut poikkipuolista palautetta.
Minua ei kyllä valitettavasti nörtitytä :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2009 09:56 
Käyttäjän avatar

Lainaa:

Kyllä minulla sekä Opera että IE7 näyttää tuon linkin ihan höpönä.

Mutta asiaan. Meillä on tällainen Misa:

Kuva

Jos haluaa "harrastaa", voi lämmittää puilla, jos haluaa päästä hieman "helpommalla", napsauttaa vain päälle. Eikä tarvitse osallistua ainaiseen väittelyyn siitä kumpi on parempi, sähkö vai puu... ;)

Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Kadjar 1.5 dCi '16
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2009 13:30 
Käyttäjän avatar

Meillä taloyhtiön saunaremontin yhteydessä uusittiin wanha kuiv.. eiku kiuas. Otettiin Iki-kiukaan Maxi-pilari 12 kw + ohjauskeskus, ja täytyy sanoa että on löylyt kyllä melko hyvät sähkökiukaaksi. Riittävä kivimassa takaa sen ettei kiukaan tarvitse olla tulikuuma, jolloin löylyhuoneen lämpötila nostetaan löylyillä. Saa sitten sen verran lämpöä kun kukin haluaa, ja tyytyväisiä ovat asukkaat olleet. Jopa lenkkisauna viriteltiin 3 vuoden tauon jälkeen uudelleen.

edit: tarkennuksia

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2009 18:13 

Cikatti kirjoitti:
Onko tilanne sama noissa mun liittämissä aiemmissa kuvalinkeissä joita olen käyttänyt tuolta PhotoBucketista? Eikö nekään ole toimineet? Koskaan ei kyllä ole tullut poikkipuolista palautetta.

Nuku yös rauhassa. Palautetta kyllä tulee, jos aihetta. Voi sitä tulla ilman aihettakin, vaikkapa kureillaan. Kuva

Löylyn nautittavuus? Miksi toisessa saunassa on miellyttävämpi löylytellä kuin toisessa? Kas siinä asia, johon ei varmaa syytä keksi.
Saunomme vuoroin kahdessa erilaisessa saunassa. Tai löylyhuoneestahan tässä on kyse.

Sauna 1:
- Löylyhuoneen koko vähän alle 4 m².
- Kaksi seinää hirrestä, kahdessa lautarakenne.
- Kiuas lämpiää sähköllä. Kiviä vähän vajaa 100 kg.
- Koneellinen ilmanvaihto. Tulo kiukaan päälle, jossa hajottava lautasventtiili ja poisto lauteiden alta. Tulo- ja poistoilmaa voi säätää. Hapenpuutetta tilassa ei ole.
- Avattava ikkuna, jota tosin harvoin löylytellessä avataan.

Sauna 2:
- Löylyhuoneen koko vähän yli 4 m².
- Lautarakenne.
- Kiuas lämpiää puilla. Kiviä vähän alle 100 kg.
- Ilma tulee ja menee mistä parhaaksi katsoo.
- Avattava ikkuna, jota toisinaan avataan lämmön noustua liikaa. Lämpöä kyllä saa melkoisen hyvin säädettyä myös polttopuiden lisäystä säännöstellen. Toinen hyvä lämmönsäätö on savuhormin ympärillä oleva lämminvesisäiliö. Lämmin vesi pois ja kylmää tilalle.

Kummassakin saunassa saunomislämpö n. 70°C.

Saunassa 1 käydään löylyssä kerta tai kaksi/saunomiskerta. Saunassa 2 löylyttelykertoja on useita/saunailta, koska siellä on huomattavasti miellyttävämpi löylytellä. Mistä moinen johtuu? Siihen en ole oikein syytä löytänyt.

Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2009 18:46 

No eikös noiden sähkökiukaiden ongelma ole turhan "terävät" ja kuivat löylyt? Itse vaihdoin mökille (tosin puukiuas), semmoiset keraamiset (olikohan Tiileri?) kiuaskivet, joiden luvattiin huokoisen rakenteen ansiosta antavan kosteammat ja pidemmät löylyt. Voisin väittää että näin tapahtuikin ja luulisi sähkökiukaassa efektin olevan selvemmän...

Poissa

ViestiLähetetty: 09.11.2009 19:32 
Käyttäjän avatar

Vanhoista lavuaareista ja vessanpöntöistä(kannattaa käyttää valkoisia osia ;) ) saa hyvät kiuaskivet.Eikä ole paskapuhetta :lol: mm näitä käytettiin libanonissa kerosiinikiukaissa(antaa muuten hyvät löylyt,kunhan maltilla heittelee,muuten tulppa pomppaa ja tuoksuu miehekkäälle)

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2009 09:21 
Käyttäjän avatar

r_a_n_u kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:

Nuku yös rauhassa. Palautetta kyllä tulee, jos aihetta. Voi sitä tulla ilman aihettakin, vaikkapa kureillaan. Kuva

Löylyn nautittavuus? Miksi toisessa saunassa on miellyttävämpi löylytellä kuin toisessa? Kas siinä asia, johon ei varmaa syytä keksi.
Saunomme vuoroin kahdessa erilaisessa saunassa. Tai löylyhuoneestahan tässä on kyse.

Sauna 1:
- Löylyhuoneen koko vähän alle 4 m².
- Kaksi seinää hirrestä, kahdessa lautarakenne.
- Kiuas lämpiää sähköllä. Kiviä vähän vajaa 100 kg.
- Koneellinen ilmanvaihto. Tulo kiukaan päälle, jossa hajottava lautasventtiili ja poisto lauteiden alta. Tulo- ja poistoilmaa voi säätää. Hapenpuutetta tilassa ei ole.
- Avattava ikkuna, jota tosin harvoin löylytellessä avataan.

Sauna 2:
- Löylyhuoneen koko vähän yli 4 m².
- Lautarakenne.
- Kiuas lämpiää puilla. Kiviä vähän alle 100 kg.
- Ilma tulee ja menee mistä parhaaksi katsoo.
- Avattava ikkuna, jota toisinaan avataan lämmön noustua liikaa. Lämpöä kyllä saa melkoisen hyvin säädettyä myös polttopuiden lisäystä säännöstellen. Toinen hyvä lämmönsäätö on savuhormin ympärillä oleva lämminvesisäiliö. Lämmin vesi pois ja kylmää tilalle.

Kummassakin saunassa saunomislämpö n. 70°C.

Saunassa 1 käydään löylyssä kerta tai kaksi/saunomiskerta. Saunassa 2 löylyttelykertoja on useita/saunailta, koska siellä on huomattavasti miellyttävämpi löylytellä. Mistä moinen johtuu? Siihen en ole oikein syytä löytänyt.

Noiden tuuletusventtiilien ja ilma-aukkojen sijoittelu hipoo uskontoa. Eiköhän ne ole vuosien saatossa suositusten mukaan käyneet joka kohdassa seiniä, lattiaa ja kattoa. Toisaalta ihmiset tykkää erilaisista löylyistä, joten siinnä ne ikuisen jarnan eväät on kasassa. :mrgreen:

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2009 10:57 

Jallu kirjoitti:
... ihmiset tykkää erilaisista löylyistä, joten siinnä ne ikuisen jarnan eväät on kasassa.

Josko sinua askarruttaa jokin asia, niin "Jallulla" on kyllä pulmaan ratkaisu: "Jarna". Kuva

Supi-1 kirjoitti:
No eikös noiden sähkökiukaiden ongelma ole turhan "terävät" ja kuivat löylyt?

Mikäs sen sitten tekee? Kiukaan vastuksetko muuttavat ohivirtaavan ilman koostumusta? Raitista ilmaahan kuitenkin tuodaan kaikenaikaa löylyhuoneeseen.

Supi-1 kirjoitti:
Itse vaihdoin mökille (tosin puukiuas), semmoiset keraamiset (olikohan Tiileri?) kiuaskivet, joiden luvattiin huokoisen rakenteen ansiosta antavan kosteammat ja pidemmät löylyt. Voisin väittää että näin tapahtuikin ja luulisi sähkökiukaassa efektin olevan selvemmän...

Noissa esimerkkini kiukaissa on samanlaiset kiuaskivet kummassakin ja suunnilleen sama määrä.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2009 12:15 
Käyttäjän avatar

Supi-1 kirjoitti:
No eikös noiden sähkökiukaiden ongelma ole turhan "terävät" ja kuivat löylyt? Itse vaihdoin mökille (tosin puukiuas), semmoiset keraamiset (olikohan Tiileri?) kiuaskivet, joiden luvattiin huokoisen rakenteen ansiosta antavan kosteammat ja pidemmät löylyt. Voisin väittää että näin tapahtuikin ja luulisi sähkökiukaassa efektin olevan selvemmän...

Komppaan. Itse vaihdoin sähkokiukaaseen keraamiset kivet ja löylyt muuttuivat kosteammiksi. Eikä kivet murene.

Poissa

ViestiLähetetty: 10.11.2009 13:32 

Jallu kirjoitti:
Supi-1 kirjoitti:

Komppaan. Itse vaihdoin sähkokiukaaseen keraamiset kivet ja löylyt muuttuivat kosteammiksi. Eikä kivet murene.

Kaikki sähkökiukaan valmistajat eivät oikein tykkää noiden keraamisten kivien käytöstä, tässä lainaus erään valmistajan takuuehdoista: Keraamisten kivien käyttö kiukaissa on kielletty! Mikäli niitä on käytetty takuu ei sido Valmistajaa.

Itsellä on tavalliset kivet alla vastusten välissä ja päällä keraamiset kivet.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava