Tätä osiota on toivottu
Parisen vuotta omistuksessa olleen beksin kanssa on lähtenyt mopo hanskasta
Auto löytyi erään keuruulaisen Citroen -korjaamon pihasta rullaavana. Jakolaatikosta oli pettänyt voimansiirtoakselit (tai näiden boorit) ja taka-akselisto oli repsahtanut alas kumityynyistä.

Ensimmäisessä vaiheessa auto saatiin liikuntakykyiseksi ja katsastettua. Vaati pakoputkiston uusintaa, voimansiirron kasauksen ja uusia jousipalloja. Heti ensimmäisenä talvena autolle sattui pieni haaveri parkkipaikalla (ei itse aiheutettu) ja autosta särkyi takapuskuri ja meni vähän peltiäkin solmuun. Uuden alkuperäisen puskurin saamisen vaikeuden jälkeen taisi tulla joku harmistus ja siitä se idea sitten lähti.

Keväällä 2008 tuli hankittua sisarmalli MI16x4, josta pelastin voimansiirron osat itselleni. Auton jakolaatikon keskitasauspyörästön lukko on viskolla, kun Bx:ssä se on mekaanisella sähkölukolla. Näin ollen beksi soveltuu paremmin metsään ja Mi16x4 kovempivauhtiseen huristeluun paremmilla teillä. Jakolaatikko koki saman kohtalon kuin beksissä jo aiemmin ollut laatikko eli se avattiin ja vahvistettiin vahvistetuilla voimansiirtoakseleilla. Tiivisteitä uusittiin mielestäni riittävästi, mutta ei sittenkään kuten jatkossa selviää.
Noin vuosi projekti pääsi vauhtiin kunnolla auton ruostevaurioiden korjaamisella:

Syksyllä visioin, että voisihan siitä korista sitten tehdä paremman näköisen ja niinpä aika oli hakea Ruotsista Bx16valve Serie 2 (näitähän on Ruotsissa hyvin tarjolla)

Auto purettiin automeiksi ja tästä autosta siirtyi moottori, korisarja ja sisusta nelivetoon. Tässä vaiheessa auton moottori alakerta avattiin ja vaihdettiin kiertokangen ja kampiakselin petilaakerit, kaikki stefat, jakopää ja vesipumppu, kytkin jne), pumpunhihna, venttiilikopan tiiviste, virranjakajan osia, tulpanjohdot
Korisarjassa oli melko paljon hommaa, ennen kuin siitä tuli kalua. Piti poistaa valojen pesurit esimerkiksi.
Moottorin ja vaihteistojen kasaus oli mielenkiintoinen puuha, esimerkiksi moottorin lohkosta peti leikata alumiinia pois että jakolaatikko mahtuu paikoilleen. (MI16x4:n lohkossa tämä on huomioitu)

Ennen uuden moottoripaketin paikoilleen laittoa auto siis hitsattiin useammasta kohdasta, vaihdettiin kaikki huonot hydrauliikkaputket. Lisäksi uusittiin kytkinvaijeri, käsijarruvaijeri, jarruventtiili, raidetangon suojakumit, tankin täyttöputki, yksi korkeuden säädin.
Mielenkiintoinen seikka, jonka tajusin itse matka varrella, että BX 4wd:n vakio etuvetoakselit eivät käy enää tuohon Pösön laatikkoon ja Pösössä on vuorostaan muutaman sentin leveämpi raideväli joten taas olis tiedossa modifiointia eli kaksi alinta veto-akselia on sekoitettu, yli on normaalin 16 valven vetari:

Moottori saatiin paikoilleen ja tulillekin melko vaivattomasti.

Seuraava muutos piti tehdä pakoputkiston alkukäyrään sillä alkuperäisellä osuttiin nyt kardaaniin. Autolla päästiin Joutsaan viime helmikuussa ja se toimi siellä suht hyvin, paitsi että jakolaatikko alkoi heti vuotamaan öljyt pihalle (tällä kertaa sitten kardaanin päästä) ja tulihan siellä hydetkin pihalle paluupuolelta

Maaliskuusta auto on ollut työpaikan maalaamossa

jossa se on päässyt perusteelliseen ulkopinnan käsittelyyn ja tämän hetken tilanne (muutama viikko sitten) tällä hetkellä auton kaikki osat ovat melko varmaan maalattu lukuunottamatta ovilistoja, jotka jouduin irroittelemaan eilen hieman hellemmin yhdestä toisesta beksistä, kun maalaamon vastaus, oli ettei alunperin suunniteltuja kannata maalata.. lisäksi auton moottorin kehto pitäisi tiputtaa hieman alas, että pääsen vaihtamaan kardaanin päähän stefan, joka piti teettää erikseen:

Mutta joka tapauksessa auton ulkoasu alkaa olla siedettävällä tasolla, kun sen taas jaksaisi laittaa liikuntakykyiseksi.



Aikaa ja eri toten rahaa tähän projektiin on mennyt sen verta kiitettävästi, että sijoitusmielessä olisi ehkä kannattanut miettiä uudelleen
Kiitokset projektin onnistumiselle tähän pisteeseen Cituning, J. Storck Oy, France-Moteur, JAKK ja lähisukulaiset, oma lompakko
