Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM: Onko väliä laturin hihnapyörän urien määrällä?
ViestiLähetetty: 04.06.2019 17:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
No niin, päästiin laturin vaihtoon ja tarjolla on vaihtoehtoja joko viidellä tai kuudella hihnapyörän uralla.
Hajonnut laturi oli Valeo 80A ja hihnapyörässä viisi uraa. Valeon osanumero 433469. Tätä ei löydy ihan helposti & huokealla kunnostettuna.
Mutta esim, Valeon laturi osanumerolla 746051 löytyisi helpolla - tällöin hihnapyörässä onkin uria kuusi kappaletta - nettikauppojen sekä Valeon luettelon mukaan sopivuus pitäisi olla ok (XM Break 2.0i, 89 kW, 1992).

Tyhmä kysymys: voiko siis laittaa suoraan tilalle tuon 746051:n ja moniurahihna olisi sama viisiurainen kuin 433469:llä? Onko hihinalinja suora? Onko sillä väliä, jos yksi hihnaura on tyhjä - pysyykö hihna paikoillaan tai syökö hihnan reunaa tms.? Onko joku kokeillut vastaavaa vaihtoa?



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM: Onko väliä laturin hihnapyörän urien määrällä?
ViestiLähetetty: 04.06.2019 19:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Olennaista on hihnan suoruus. Kohdista siis hihna huolella. Voisi ehkä arvella, että uloin ura pitää jättää tyhjäksi. Jos siis kaikki muut urapyörät ovat viisiuraisia. Jos silmämäärinkin näkee, että hihna ei ole linjassaan, niin siitä seuraa ongelmia.

Minulla silloin joskus, 830tuh. ajettuna XM TD:n laturin kiinnityspultin päässä sijaitseva taittopyörä oli päässyt ruuvautumaan ulospäin. Moniurahihnan epätasainen kiristys sai hihnan hyppimään koeeseen päin. Jakohihnan kotelo kului puhki. puolet moniurahihnasta meni jakohihnan väliin. Jako hyppäsi, kaikki 12 venttiilinpaininta poikki. Tuossa kun ei perinteisiä keinuvipuja ole, vaan hydrauliset välyksentasaimet ja eräänlaiset "paininvivut".


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM: Onko väliä laturin hihnapyörän urien määrällä?
ViestiLähetetty: 04.06.2019 23:55 

Viestit: 1242
Ei haittaa, pistä vaan! On siinä mielessä väliä, että viisiurainen hihna kuluu nopeammin, joudut vaihtamaan sen 2 v ja 8 kk:n jälkeen, kun kuusiuraisella olisi mennyt kaikki 3 vuotta. About näin. Ei paha?

Asiaan: Me laitettiin yleisen ohjeistuksen siivittämänä 5-uraiset hihnat 6-uraisten tilalle, muistaakseni Renaultiin. Oltiin yleisesti havaittu, että kulunut moniurahihna saattoi rispaantua nokkahihnan suojakoteloa vasten, muoviset kotelot alkoi näet irvistellä vanhuuttaan. Rispaantunut hihna saattoi repäistä kotelon irti ja rikkoa nokkahihnan. Yksi ura kauempana hihnan reunat eivät osuneet mihinkään.

Komppaan XM-hannua hihnan suoruuden suhteen. Onko hihnapyörän halkaisijassa eroa, onko kuusiurainen tehokkaampi laturi ja siksi kuusiurainen? Sehän ei menoa haittaa, jos uupuu jokunen amppeeri. Vaihtolaturi? Voitko vaihtaa hihnapyörän vanhasta, jos ei ole linjassa? Hihnapyörä on kai mutterilla kiinni ja akselilta löytyy kiilaura ja kiila.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM: Onko väliä laturin hihnapyörän urien määrällä?
ViestiLähetetty: 05.06.2019 13:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 343
Sitruunaseppä kirjoitti:
Komppaan XM-hannua hihnan suoruuden suhteen. Onko hihnapyörän halkaisijassa eroa, onko kuusiurainen tehokkaampi laturi ja siksi kuusiurainen? Sehän ei menoa haittaa, jos uupuu jokunen amppeeri. Vaihtolaturi? Voitko vaihtaa hihnapyörän vanhasta, jos ei ole linjassa? Hihnapyörä on kai mutterilla kiinni ja akselilta löytyy kiilaura ja kiila.


Halkaisija sama. On tehokkaampi laturi 80A -> 97A. Valitettavasti hihnapyörää ei voi ottaa vanhasta (?), kun se pitää antaa panttina vaihdossa (tai sitten maksaa pantti 60 euroa) - vai kelpaako ilman hihnapyörää? Epäilen.
Täytyypä vielä funtsia. Ja tutkia nykyinen käytössä oleva Pösön laturin tarkka malli; saako vastaavaa tai varaosia tähän helposti.



"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: