|
Kirjoittaja |
Viesti |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 05.06.2019 16:43 |
|
Miehiseen ilmapiiriin kuuluu väistämättä se, että auto/vempeleharrastuksen tasolla kilpaillaan. On monenlaisia korkean tason harrastajia ja eri äijät arvostavat heitä eri tavalla. Itse en pidä oikein minään äkkirikkaita ja arabimiljardöörejä jotka tilailevat Bugatti Chironeita lehtikullitettuna ja Paganineja puolihuolimattomasti. Ymmärrän että nämä ovat hyperautotehtaiden "bread and butter" nämä asiakkaat, eihän kukaan normaali rasvanäppi Bugattia osta... Tavallisesti näiltä kavereilta kuitenkin puuttuu hands-on osaamiset ja ainakaan bugatin öljyjä ei vaihdeta itse. Rahalla saa mitä vaan, mutta ei minun kunnioitustani. Sitten on rajallinen setti kavereita kuten Jay Leno tai Robert Petersen, jotka ovat aina olleet kiinnostuneita autoista ja pusanneet niiden kanssa, mutta rikastuneet muilla keinoilla. Tällaiset autoharrastajat ovat jo tosi kunnioitettavia miehiä, varsinkin kun haluavat ja jaksavat jakaa kokemuksiaan ja näkemyksiään muiden kanssa avoimesti - sekä tietävät mikä on Gordon-Keeblen kannenpulttien kiristysjärjestys ja momentti ulkomuistista. Molemmat myös ajelevat itse autoillaan ihan kaupungin tavallisia katuja ilman poliisisaattueita, joka sekin on kunnioitettavaa. Hyvä pojat! Mutta nyt luulen löytäneeni maailman kovimman harrastajan. Perkele soikoon, tämän niminen 65-vuotias eläkeläisäijä kuin Art Nalls on ostanut vähän käytetyn BAE Harrierin, eli tämän kuuluisan True Lies -elokuvassakin esiintyneen VTOL-hävittäjän. Eikä siinä vielä mitään, onhan noita hävittäjänromuja ostelleet venäläiset uusrikkaat ja vaikka kutka rekvisiitaksi. Jotkut lentävätkin harjoitushävittäjiä kuten Albatros tai vanhoja Miggejä, mutta kukaan muu ei Harriereita! Sen sijaan Art-poika on entisöinyt vuodessa parin puliukon kanssa Harrierin lentokuntoon kotitallissa (!!), tehnyt itse ensimmäisen koelennon samalla koneen osittain romuttaen, korjannut se uudestaan kuntoon ja nyt lentää sillä itse - harrastuspohjalta!! Kaveri on aivan Citroen-varaosametsästäjän tyyliin Harrierin oston jälkeen keräillyt varaosia siihen eri puolilta maailmaa ja hiljakkoin myös pari Harrier-raatoa lisää. Ihan tyypilliset taudinoireet. Asetan täten Art Nallsin maailman kovimman klassikkoharrastajan tittelin ehdokkaaksi. Onko teillä parempia ehdotuksia maailman kovimmaksi harrastajaksi? https://www.aarp.org/home-family/voices ... eries.html
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 08:19 |
|
Kyllähän niitä on, esimerkiksi ihan näissä omissa ympyröissä. Kukaan ei tee itsestään numeroa ja harrastaavat tahoillaan auttaen toisiaan. Näytä tulee nähtyä esimerkiksi ACryn tapahtumissa.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 16:12 |
|
Maailman kovin harrastaja keskittynee harrastamiseen eikä sen esittelyyn?
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 16:26 |
|
Joku itsestään ääntä pitämätön vapaaehtoistyöntekijä
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 17:02 |
|
Rick Brett, keräsi 40 vuotta jokaista vuosimallia ja ihan jokaista maahantuotua väriä olevat Kawasaki Triplet (S1, S2, H1 ja H2 eri versioineen), osa vieläpä kertaakaan käynnistämättömia "uusia" (ja suuri osa vähäisillä maileilla ja joukon muitakin kavoja) - tosin sitten varmaan huomasi että onkos tässäkään keräilyssä mitään järkeä ja pisti kaikki myyntiin. Itse myin yhden kawan harrastajalle, jolla oli iso kaksikerroksinen halli jossa oli vähän kaikenlaisia pyöriä (monessa valmiusasteessa), suurin osa Kawasakeja -70 ja -80 -luvuilta. Mutta se kai voittaa kilpailun, jonka perikunnalla on eniten hävitettävää 
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 17:37 |
|
Plagu kirjoitti: Maailman kovin harrastaja keskittynee harrastamiseen eikä sen esittelyyn? Tämäkin on näkemys. Itse kallistuisin sellaiseen kulmaan, että kuten Karaten ylimmällä asteella pitää pystyä opettamaan taitonsa muille, myös harrastuksen ylimmällä asteella tulee pystyä esittelemään vetoavalla tavalla harrastustaan muille. Piilossa harrastus on kuin kaappijuoppoutta.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 21:02 |
|
No Jasu tietenkin, kyllähän kaikki harrastaa, mut jos pitää tehdä mahdottomia ja vielä antaa muille neuvoja ja ohjeita miten hommat tehdään, näitäkin on läjäpäin jotka ei vahingossakaan neuvojaan jaa.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 06.06.2019 21:16 |
|
Xari kirjoitti: No Jasu tietenkin, kyllähän kaikki harrastaa, mut jos pitää tehdä mahdottomia ja vielä antaa muille neuvoja ja ohjeita miten hommat tehdään, näitäkin on läjäpäin jotka ei vahingossakaan neuvojaan jaa. Globaaleista harrrastajista en tiedä mitään, mutta täältä Patongista annan kannatusääneni Jasulle! Jasu jakaa auliisti neuvoja sitikkaharrastajille ja vähän muillekin jopa sellaisistakin malleista joita ei itse ole omistanut. Plussaa vielä osaamisesta elektroniikan kanssa. 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 08:03 |
|
ds-jekkeri kirjoitti: Plagu kirjoitti: Maailman kovin harrastaja keskittynee harrastamiseen eikä sen esittelyyn? Tämäkin on näkemys. Itse kallistuisin sellaiseen kulmaan, että kuten Karaten ylimmällä asteella pitää pystyä opettamaan taitonsa muille, myös harrastuksen ylimmällä asteella tulee pystyä esittelemään vetoavalla tavalla harrastustaan muille. Piilossa harrastus on kuin kaappijuoppoutta. Yhdessä ja avoimesti harrastamisessa lienee kaikissa harrastusseuroissa ja keskustelupalstoissakin kyse? Jollekin voi olla iso osa harrastamista siitä kirjoittelu tai videoiden ja kuvien jakaminen. Esittelemisestä tietysti joku torspo tulee aina kateelliseksi, mutta sellaisesta mielenköyhyydestä ei tietenkään kenenkään pidä välittää. Harrastustaan esittelevät tuovat iloa ja ideoita myös niille, jotka eivät samaan pysty/kykene/halua.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 15:40 |
|
Ootte kyllä ihan höpelöitä juttuinenne... Jos tosissaan osaisi ottaa, niin sitähän saattaisi ylpistyä häkeltymisen jälkeen... Maailma on kyllä täynnänsä toinen toistaan kovempia harrastajia, paha on oikeasti mennä arvottamaan heitä. Eikä oikeasti taida tarvitakaan... Niin, se tässä piti vielä naputella, että se ei tosiaan ole itseltä pois vaikka vähän toisille vihjaisikin miten joku juttu olisi tehtävissä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 16:05 |
|
joo jasulle kyllä iso peukku täältäkin,
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 18:12 |
|
Jasun kulmilla asuu pikkasen erilainen kansa. Hyvään suuntaan toisenlaisia ihmisiä, joille toisen auttaminen ei ole tervanjuontia. Mitä Jekkerin kysymykseen tulee, olisko Pendikäinen? Jay Lenolla on monen monta monituista sammiota rahaa, minulla muutama lantti. Painitaan samassa sarjassa kuitenkin, eli "maailman kovin". Sijoitustemme ero lasketaan miljoonissa, kenties sadoissa*. Mutta molemmilla yksi henkikulta. Siinä sarjassa Pendikäisen vedot on olleet aika kovaa luokkaa, ollaan Leno:n kanssa henkirievulla leikkimisessä aika liki toisiamme?
1) Mikä meikäläistä taas v...taa, Jekkerille siis piste.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 21:22 |
|
No pendikainen on viimeiset stunttinsa tehny joten ei kuulune enää aiheen piiriin.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 07.06.2019 23:35 |
|
Adrenaliini-harrastajia löytyy esim venäjältä paljonkin ja kuoleehan niitä siellä kuin kärpäsiä. En oikein laskisi heitä liikkumisvälineharrastajiksi, siinä on jostain muusta kysymys. Pitäisin tuossa suhteessa kovempana äijänä esimerkiksi helikopterin keksijää herra Sikorskyä, joka lenteli knallihattu päänsä suojana ensimmäisiä kopterihärveleitään. Siinä oli tekninen motivaatio taustalla eikä jonkinlainen adrenaliininetsintä-itsetuhovietti.
Totta on että tärkeät asiat ovat lähellä, vähemmän tärkeät kaukana. Jasun nosto on asiaa, ja tällä palstalla on muitakin mestareita jotka ovat malttaneet neuvoa kanssaveljiään, mainitsen Plagun erikseen.
Tässä ketjussa hakisin kuitenkin objektiivisesti ajatellen maailman kovinta harrastajaa, en niinkään tyyliin ”jokainen isä on maailman paras isä”. Enemmänkin niin että kun pannaan rinnakkain ne jay lenot ja art nallsit ja rick brettit, kuka nousee päätä ylemmäs muita harrastuksen toteutuksessa, intohimossa ja kunnianhimossa.
|
|
|
|
 |
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 08.06.2019 00:21 |
|
Karhulan ilmailukerhon lentomuseossa oli muistaakseni suomalaisen herran itse rakentama helikopteri, siis hän oli rakentanut melkolailla nollasta alkaen myös pääroottorin voimansiirtoon liittyvän tekniikan. Ja koelentänyt kopterinsa, taisi olla niin, että lennot jäivät varsin vähiin. Mutta melkolailla tekijämies siis. http://karhulanilmailukerho.fi/lentomus ... likopteri/
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 08.06.2019 06:52 |
|
Hyvin otit kopin ja selvensit asiaa, Jekkeri! Kun puhutaan Sikorskystä, siihen saumaan tulee mieleen Jukka Tervamäki autogiroineen, Sikorskylle kävi kuin Elon Muskille ja Richard Bransonille - eximoriasta tuli liiketoimintaa aika isosti. Nämä ja muut herrat siirretään ammattilaisten puolelle, ulos tässä säikessä kysytystä poruksta. Sinne menee Ponssen ja Lillbackan isännätkin, vaikka merittejä harrastuksena tehdystä, maailman parhaasta olisikin. Mönkijä ja moottorikelkka, ei metsäkone eikä ne peltileikkurit, mistä firmat tunnetaan.
Rikas vs. köyhä. Elon Muskin Space X vastaan kiinalaisen ruohonleikkurista tekemä yhden miehen drooni YouTubessa. Maailman kovimmat alkaa varmaan muutamasta miljoonasta? Mainitsemasi Leno ja Nall, harrastuksen suuruus, (finanssivalvonnan taulukon mukaan:) suoranainen hulluus ja kohde, käytetyt resurssit, on aika vaikeaa pistää tässä kategoriassa paremmaksi. Ne ukot kun ei ole muumimukien keräilijöitä, vaan harastaa siis itse laitteet tulille?
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 08.06.2019 14:45 |
|
Tee-se-itse -miehiä voi aiheesta ihailla. Itse olen katsellut tämmösen ry...venäläisen toilailuita; tässä videossa äijä rakentaa itse, pienessä venäläisessä ulkotallissa toimivan suihkuturbiinin (työntövoimaa 6-8 kiloa) kahdesta vanhasta turbosta. Taivuttelee ja rakentaa itse polttokammion, kompressorikammion, polttoainejärjestelmän jne. Jos kuka turbiiniteoriaa, laminaarisia virtauksia ja staattoreiden kulmia tarkemmin käsittää, havaitsee että kaverin on täytynyt olla töissä Sukhoilla tai jossain muualla. Tuommosta ei noin vaan näpätä omassa tallissa, perkele! Tuohon verrattuna colin furzed jne on vellihousuja: https://www.youtube.com/watch?v=dYFYZ-g7fzATuon muuten jaksaa katsoa vaikka on vieraahkolla kielellä ja tunnin video. Lopussa kaveri rakentaa puolihuolimattomasti 3m pitkän kauko-ohjattavan lentokoneen, istuttaa oman turbiinimoottorinsa siihen ja lentelee onnistuneesti. Mutta en pidä silti häntä maailman kovimpana harrastajana! Miksi?Minusta parametrit täyttääkseen pitää olla seuraavia ominaisuuksia: - käsittämättömän kalliit harrastuskohteet (vaikea ylittää Harrieria!) - harrastustunnin hinnan tulee olla vähintään 4-numeroinen summa dollareita, kun "ajellaan" - pikkuseikkoihin menevä omakätinen tekninen tietotaito harrastuksen kohteesta - omin kaksin pikku kätösin tapahtuva harrastaminen, ei vaan ajelu vaan huolto, korjaukset, varaosien metsästykset... - kyky esitellä eleettömästi harrastustaan meille maan matosille - pronssiset munat eli rohkeus uhmata kuolemaa harrastusta toteuttaakseen - ei adrenaliinin takia, vaan teknisistä syistä! Leno tässä ehkä pääsee lähellä ihannetta pelatessaan höyryautojen sytytysjärjestelmän kanssa, mutta kyllä itse korjatun Harrierin ensilento tosta vaan on ylittämätön veto! https://www.youtube.com/watch?v=DMjCcbOMiE0Kattokaapas tuosta videolta työkäden liikkeitä kun kaveri reuhauttaa Harrierin kenttään! Tuota videon kuvakulmaa voi hiirellä pyörittää. Näistä syistä.... mutta kuunnellaanpas muitakin.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Maailman kovin harrastaja? Lähetetty: 08.06.2019 23:26 |
|
Ilmailupuolella Raimo Päätalo on kyllä aika kova häiskä 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|