Kirjoitellaanpa tästä topikista oma ketju kun vanhat ovat enemmän I&II koppasia koskevia ja nämä alkupään X7 mallit alkaa lähestyä kilometrejä, tai ennenkaikkea arvotasoa, jossa alkavat siirtyä kotikorjaajien hoidettavaksi.
Omasta lakkasi pumppu pumppaamasta. Tätä edelsi pidempi yläasennossa pito. En kiinnittänyt huomioita yrittikö nostaa yllemmäs eli eikö tiennyt saavuttaneensa yläasentoa? Korkeusanturit ja linnunluut kaipaisi joka tapauksessa remppaa.
Alas laskiessa en noteerannut ongelmia, mutta ajolenkin lopuksi antoi hydevikaa joka välillä poistui uudella lenkillä. Luulin että pitkä ylhäällä pito ja lasku korkki kiinni olisi aiheuttanut jotain ilma vikaa ja hölmöyttäni tein vielä lexalla paineenpoiston suoraan normikorkeudesta jonka seurauksena korkin reijästä tuli pikku suihku.. No ylös ei enää lähtenyt. Moottori koitti käydä lyhyitä jaksoja mutta ääni oli epäterve.
Sulake näissä akun ja lokarin välissä oleva dieselsulake. Oli ehjä mutta näköjään vaihdettu aiemmin 60A kokoiseksi. Tästä heräsi ajatus että lienee rikkonut jotain muuta. Pumpun moottoriliitimeen tulee releen kautta 12V ja rele toimii. Vetää oven aukaisun jälkeen noin 2 min. Ohjauspiuhassa vilahtaa 12V jonka jälkeen putoaa 0,75V:n noin 20s ajaksi. Sama onko piuhat kiinni vai irti. Vikakoodi tulee piuhojen irti ollessa puuttuvasta BSI yhteydestä.
Säiliö pois ja pumppu irti. Tältä osin ei liene eroa vanhempien proseduuriin.
Hiilet 6.6x7.7 oli aika loppu ja lyhin vähän jumissa. Oli jäljistä päätellen ropailtu ennenkin tuota ja johtojen juotoksia korjailtu. Kommutaattorin urat tukossa. Moottori on pumpussa kiinni akselin päässä olevalla oikeakätisellä M6 kierteellä ja lähtee käsin aukipäin roottorista kiertämällä kun lukitsee akselin pumpun puolella olevasta pienestä reiästä ruuvarilla, mutta ensin pitää avata moottorin kolme kiinnityspulttia. Irrallaan ja putsauksen jälkeen moottori pyörii nätisti jo parilla voltilla kun syöttää suoraan hiilisillalle ohi sen fettiboxin. Boxin läpi ei tule mitään oli ohjausnastassa syöttöä tai ei. Kokeilin myös virranrajoituksella napaisuus väärin päin ja silloin pyöri väärin päin ilman ohjausvirtaa.. Nyt tarkoitus vaihtaa pumppu jossa tuo uudempi syöttörasia ja vanhasta 5277.K3/4 se venttioliohhaus boxi siirtämällä. Eli itse tulkitsen tuon syöttörasian vialliseksi. En tiedä onko sähköisesti noissa eroa eri mallien välillä mutta servicen mukaan DAM 10248 on muuttunut pumppu ainakin ulkonäöllisesti vasttaavaksi kuin tämä ja uudemman boxin sisältö näyttää kovin erilaiselta verrattuna netistä löytyviin purkukuviin. Boxista lisää seuraavassa viestissä.
Ps. Kaiki aiheeseen liityyvät tuedonjyvät tervetulleita
