|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 22:27 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Minä ostin reilu viikko sitten migin. Sellainen 140A pikkuinen laite jostain 90-luvun alusta. Yhden paikan jo hitsasin suzukin pohjaan. Mutta tänään tein asuntoauton takaosan runkoon kiinnitettävät pystytuet. Niillä saa asumisen aikaista keinumista vähemmäksi. Mitoitin niin, että ajon ajaksi ne saa käännettyä auton suuntaiseksi. Eipä ole tätä ennen paljoa tullut hitsattua vähään aikaan. Lapsena hitsailin enemmänkin, pelkästään puikkokoneella. Viimeisen 20 vuoden aikana tullut hitsattua yhteensä ehkä 5min poislukien nämä viimepäivien jutut.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 22:50 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
jasu kirjoitti: Laita painemittari paineputkeen, siihen tippakannun tilalle, ja istu satulaan. Siitä saat karkean lukeman paljonko pallossa olisi suotavaa olla painetta että olisi toiminta-alueensa keskivaiheilla... Perkeles, tuo oli hyvä! Sitten jostaki täyttöventtiili pallon päähän ja typpeä metsästämään.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 22:54 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Projektin aikana totesin myös että cx.n pitkästä pallosta korkkia löysäämällä ei pysty "vähän vähentämään" painetta.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 23:02 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Mitähän cx.n pallo tuumais jos panis tubeless venttiilin ja ihan vaan paineilmaa?
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 23:13 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Toimisi, ihan riittävän hyvin tuossa sovelluksessa. Paineilma, typen sijaan, sisältää kaikkea muutakin kuin sitä typpeä, kalvo pilaantuu nopeammin mutta oletettavasti käytettävä pallo on jo ihannekäyttöikänsä ohittanut...
Tuossa projektissa kyllä siirtäisin männänvarren kiinnityspistettä huomattavan paljon lähemmäksi haarukan laakerointipistettä, nopeasti pohdittuna olisi helpompi hallita iskunvaimennus, pallon esitäyttöpaine sekä pintakovuus olisi huomattavasti vähäisempää...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 23:26 |
Viestit: 1309 Paikkakunta: Järvenpää
|
Hessu kirjoitti: Jousituksen pehmennysprojektia. Ei tosin Sitikkaan vaan VW Multivan retkeilyautoon. Vaunussa on edessä pitkittäiset vääntösauvat, tässä tapauksessa halkaisijaltaan 26,4mm. Löysin tilalle vastaavat 23,8mm sauvat. Pikaisen laskelman mukaan ero pitäisi olla huomattava: Momentilla jolla alkuperäinen sauva kiertyy 10 astetta, niin tuo ohuempi menee 15 astetta. Postissa on tulossa säädettävät iskunvaimentimet joka nurkkaan ja taakse vielä madallusjousten tilalle originaalit niin eiköhän se siitä. Päätös moiseen operaatioon kypsyi viime viikon Norjan-reissun aikana, tiet eivät todellakaan olleet aivan tasaiset joka paikassa... Onko ohuempi jousi sallittu autosi akselimassalle?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 12.07.2019 23:41 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
jasu kirjoitti: Tuossa projektissa kyllä siirtäisin männänvarren kiinnityspistettä huomattavan paljon lähemmäksi haarukan laakerointipistettä, nopeasti pohdittuna olisi helpompi hallita iskunvaimennus, pallon esitäyttöpaine sekä pintakovuus olisi huomattavasti vähäisempää...
Yritin ja mallasin mutta tila on yllättävän rajallinen, tuo on suunnilleen ainut asento ja sijoituspaikka sylinterille. Tietysti jos sylkyn ois siirtänyt paljon kauemmas ja tehnyt tellingin ja käyttö vivuston mutta siinä olisi mennyt turhan paljon aikaa (olutta).
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 15.07.2019 17:51 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akseli kirjoitti: Mites tuollaseen V6 C8:iin esim. taemman lohkon tulppien vaihto? Jo EW kone tuntuu ahtaalta tuossa ni miten sit tuollanen kuuvetoinen... Muistinpa ottaa pannuhuoneesta pari kuvaa, selkeytyy ehkä helppous taaempiin tulppiin pääsyyn..?  Etummaiseen kanteen pääsee ihan kivasti käsiksi, onnistuu näemmä myös venakopan irroitus ongelmitta. Tiiviste välissä aika korppuuntunut, etenkin keskimmäisen pytyn kohdilta, nyt saa tiivistemassa kuivahtaa huomiseen ennen uutta vuotojen ihmettelyä... Ehkä pahin öljyvuoto tulikin jo selätettyä, vieläpä helpomman kautta, riitti kun pohjapropun kiristi. Oli sormikireydessä, hyvä ettei lauantain viissataakilometrisen reissun aikana irtaantunut tielle...  Taaempi onkin sitten, tuolla jossain. Sen verran sai letkukameraa tuonne uitettua, ettei ainakaan reunimmaisessa tulppakaivossa ollut öljyä, tosin se ei kerro mitään kahdesta seuraavasta kolosesta, mutta pikku ähräyksellä ei kamera suostunut menemään pitemmälle hallitusti...  Rasvaa laittelin takapyörännapoihin, kuskinpuolella oli kyllä uudennäköistä osaa, toisinkuin vänkärinpuolella, mutta sen verran kuivahkoa ettei pieni lisärasvaus ainakaan haittaa. Eikä helpottanut, laakeriääniin ainakaan, sama jollotus kuului testiajolla... Kahisee kyllä se vänkärinpuoleinen, laitoinkin laakerin (eli navan) jo tilaukseen. Meteli ei haittaa, jos ajaa alle 70km/h tai yli 90km/h, siinä välillä ei oikein viitsisi pitemmälle päästellä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 15.07.2019 20:43 |
Viestit: 700
|
jasu kirjoitti:  Taaempi onkin sitten, tuolla jossain. Sen verran sai letkukameraa tuonne uitettua, ettei ainakaan reunimmaisessa tulppakaivossa ollut öljyä, tosin se ei kerro mitään kahdesta seuraavasta kolosesta, mutta pikku ähräyksellä ei kamera suostunut menemään pitemmälle hallitusti... Onhan tuossa ihan ok tilat näköjään kunhan saa imusarjan pois eikä sekään miltään ameriikan tempulta vaikuta. Toki vähän sokkona saa tehdä, jos vertaa oikeisiin autoihin. Itse tuli viikonloppuna vähän tehtyä valmisteluja tuohon Exclusive Xantiaan katsastusta varten. ABS-anturi oli rikki siinä nurkassa, jonka Lexia kertoikin olevan väärässä. Piti kuitenkin mittailla anturit kun lexian data-arvot näytti kummallsuuksia. Tämä riittääkin katsastukseen, mutta toki ei ole tarpeeksi auton täydelliseen toimintaan. Vakionopeudensäädin tuossa ei ole toiminut hetkeen ja päätin paneutua sen toimintaan saattoon, tai ainakin vikadiagnoosiin. Alipainepumppu ja paineensäätösolenoidi löytyy vasemman etulokarin alta. Vähän aikaa kopeloin sitä puskuri kiinni, mutta alkoi ivtuttamaan sen verran ruosteensuojausmyrkyt niin paljon, että päätin repiä koko puskurin pois. Vähän joutui ranettelemaan puskurin irroituksessa kun ruoste oli päässyt iskemään joihinkin pultteihin. Pitää vielä keksiä miten olisi järkevä suorittaa takaisin kiinnitys. Mittailin alipainepumpun ja solkun vastukset ja vaikutti siltä, että kaipa ne toimii ja myös alipainepumpulla testasin ja totesin kaasuläpän liikkumisen. Netissä jarruvalokytkimen lisäksi joku mainitsi viaksi user errorin, mutten sitä viestiä niin ajatuksella lukenut etten tiennyt mikä se ongelma oli. Servicestä tuli sitten myöhemmin illalla tutkittua vakkarin eri osia ja sieltä löytyi nappula, jonka tarkoitusta olin joskus ihmetellyt... No nyt se vakkari toimii, kuvassa nuoli ja autonkuva on se nappula.  Pitänee korjata noiden nappuloiden valot ni tietää milloin mikäkin on aktivoitu.  Tuossa puskurin irroituksessa oli myös ideana, että pääsen jäähdytyksen puhaltimiin käsiksi tuolta keulan puolelta kun mokomat ei toimi. Ilmastointi piti tyhjentää, että sai kennoa siirrettyä pois tieltä, 300g ainetta löytyi vielä systeemistä kun jotain 700g taitaa olla tilavuus. Jonkun verran ainetta kyllä karkasi taivaantuuliin kun liittimen suojatulpan irrotuksessa alkoi ainetta karkaamaan, sai vähän taistella painetta vastaan kun laittoi koneen kiinni...  Suorallakaan virralla puhaltimet ei lähteneet pyörimään, joten niiden korvaamisesta on hyvä lähteä liikkeelle. Toinen haisi palaneelle, muuten siellä oli hiiliä jonkun verran jäljellä, mutta toinen näytti tältä:  Vähän huono kuva, mutta vähän oli sulanut... Viikonloppuna viimeistään pitää jatkaa harjoituksia ja miettiä ratkaisu tuohon etupuskurin kiinnittämiseen.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 17.07.2019 14:27 |
Viestit: 2817
|
Koppi-Visan penkit tuli eilen illalla verhoiltua ja tänään olisi tarkoitus illasta laittaa paikoilleen. Saa samalla Visamaisen pehmeyden penkkeihin. Nykyiset kun on vuoden '95 niin jäätävän jämäkät, tulevat vuodelta '85 niin huomattavasti tutummat 
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 17.07.2019 21:45 |
Viestit: 1878
|
Vaihdoin Ducatiin alkuperäiset Performance-sarjan hiilikuituäänenvaimentimet myöskin alkuperäisten tehtaan omien alumiinipönttöjen tilalle takaisin. En ole ihan varma onko pysyvä ratkaisu (koekäynnistyksen jälkeen tunsin tosin palauttaneeni laitteen kunnian), mutta toiveissa olisi pystyä ajamaan vaikkapa satasen siivu ilman päänsärkyä uusien vahvempien korvatulppien avulla. Noi hiilaripöntöt on kauniit ja kuulostaa hyvältä taajamassa, mutta mutta... Aika puuduttavat matka-ajossa.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 17.07.2019 21:47 |
Viestit: 1878
|
...ah niin ja mitä tulee Aapelin kommenttiin Jyväkylän kaasuttelevaan Ducatiin niin voisin veikata jotain tarvikepönttöjä. Nuo alkuperäiset Performancet pitää kyllä matalaa jylyä, mutta ei niissä sinänsä kovin kova ääni ole. Matala ja juuri hankalalla taajuudella maantie-ajoa ajatellen.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 19.07.2019 19:06 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jotakin pientä huoltoa...  Hätäisempi olisi saattanut jopa huolestua moisesta..?  Oli tuota näemmä hitsaamalla yritetty korjata, vaan vahva epäilys on ettei hitsaus ole aivan oikea tapa tuommoisen kiertyväksi suunnitellun akselipalkin kanssa...  Taka-akseli irtosi kätevästi, apujoukkojen kanssa...  ABS:in anturitkin lähtivät ehjinä irti...  Tuommoinenkin piti muistaa siirtää uuteen akseliin, ja jossain vaiheessa päivittää pallo uudeksi kun on moinen vähän yrittänyt syöpyä... Kukas muuten osaa kertoa miksi C8 taka-akselilla on korkeusanturi? Servicestä yritin selvittää, valmistenumerolla, mutta mistään en löytänyt edes vihjettä että autoon tämmöinen kuuluisi. Vai liittyisikö kenties noihin Xenon-valoihin, välähti se mieleen..? Taidanpa katsoa sieltä valojen osiosta... Sepä se olikin, löytyi valojen sähköosastolta se. Loogista, kun keksi mitä piti etsiä...  Tuo pitäisi seuraavaksi taputella alle. Tuli vielä putsailtua teräsharjalaikalla, ja vetästyä Hammerite pintaan, pysyypähän ainakin auton loppuiän vähän siistimpänä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 19.07.2019 19:25 |
Viestit: 700
|
Xenon-valot tosiaan vaatii sen korkeusanturin tason säätöön. Tyyliin vuosimallin 2000 autot on poikkeustapauksia tämän kanssa, jos oikein olen käsittänyt.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 20.07.2019 16:12 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
 Hissukseen etenee, kun on pari apuria mukana. Pienempi näkyy alla puupalasen päällä...  Notta tämä remppa ei voi huonosti päättyä, kun on oikea Batman kaverina... Nyt on jo "uusi" akseli alla, kiinnitysruuvien kiristystä vaille. Kiristää ne kun saa takaisin pyörilleen. Käsijarruvaijeritkin melkein hyvät, kummasti ATF yön yli auttaa liikkumiseen, ilmeisesti ostattaa kuitenkin uudet että saa sujuvasti toimimaan, tosin automaattiaskin kanssa tuppaavat jämähtämään kun aika harvoin tulee jätettyä muuten kuin parkkiasennon varaan... Niin, ja pyöränpulttien ruuvit navoista pitää putsata, ovat ottaneet ruosteen ittensä ilman pultteja säilytellessä. Yllättäen ABS-anturit lähti ehjänä vanhasta irti, ja meni uuteen paikalleen kun putsasi asennusreiän ruostetöhnästä, ja kierteen aukaisi. Muistin jopa sen korkeusanturin nivelenkin laittaa paikalleen. Kun saa nuo kymmenen kierrereikää putsattua, niin eiköhän tuon saane tänään takaisin pyörilleen, ja pääsee testaamaan kuinka kivasti seisseen akselin pyöränlaakerit ääntää, toinen hitusen kahisee mutta laitoin uutta rasvaa molempiin vähän ensiavuksi... Eikä yksikään ruuvi ole mennyt takaisin rasvaamatta...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 20.07.2019 19:13 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
  Niputin osat paikalleen, muistin jopa kiristää akseliston ja jarrusatuloiden pultit, kävin koeajolla, totesin voimakkaan laakeriäänen jääneen entiseen akseliin, keräsin työkalut, pesin koko väkkärän ja tekasin tulet saunaan. Eiköhän tuota tuossakin ollut taas muutamalle päivälle ihan riittävästi askaretta... Entistä akseliakin kopsuttelin lekalla, mielikuva on että murtumat eteni siinäkin käsittelyssä. Liekö sitten ennenaikaista vai aiheellista oli sen vaihtaminen, mutta nyt ei ainakaan pelota lähteä reissuun, eikä suikkapiän katselmukseen. Mukavan edullisesti ja kätevästi sai korvaavan osan, ja kun ilman kiirettä sai touhuta niin mikäpä tuossa tusatessa...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 21.07.2019 01:26 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
kaseva kirjoitti: ...ah niin ja mitä tulee Aapelin kommenttiin Jyväkylän kaasuttelevaan Ducatiin niin voisin veikata jotain tarvikepönttöjä. Nuo alkuperäiset Performancet pitää kyllä matalaa jylyä, mutta ei niissä sinänsä kovin kova ääni ole. Matala ja juuri hankalalla taajuudella maantie-ajoa ajatellen. Saatat olla oikeassa. Se oli enemmän sellainen puolikimakka pärinä. Olen kuunnellut mukavaäänisempiäkin Ducateja. Aikanaan siskon mies ajoi RR:ää Ducatilla (888?), niin tietty merkkiä piti vähän fanittaa. 2-pyöräisten puolella on pari haavetta toteutettavana: 1-mukinen enduro ja Ducati. Ducati siihen liittämäni luonnekkuuden takia. Enduro taas siitä syystä, että aikanaan harrastaessani motocrossia, joillain vanhemmilla ajajilla (joilla oli ajokortit) oli enduroita. Oli Tenereä, Honda XR:ää, Suzuki DR:ää jne.. Haaveilin, että joskus minä vielä ostan tuollaisen...
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 22.07.2019 17:22 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Sain haettua pari kuukautta ajoaikaa C-kasiin. Olihan tuota katsastusaikaa vielä viikko jäljellä, eli ei edes tiukille mennyt...
Pikkupaikka helmaan, ja lisää tiiviyttä pakoputkeen, ja eiköhän se vuoden ajolupa sieltä pitäisi tulla. Muuten oli kaikki kivasti, ihasteli taka-akselia kun on tuoreessa maalissa, mainitsin aiemmasta hitsauksesta niin oltiin samaa mieltä että se on vähän enemmän kuin vähän nou-nou -juttuja...
Sitä vaan tässä kotiin asti päästyäni jäin miettimään, että mikähän tuossa pakokauhumittauksessa taas oli oikein ideana, tuommosessa -03 yksilössä kun katsotaan OBD testit, joissa ei mitään vikamuistissa ollut, kaikki omat testit oli sujuvasti läpi jne, mutta pillin päästä mitattuna sitten jäännöshappi vähän koholla? Ja tuosta sitten se hylkäys, tyvilahon lisäksi. Tosiasiassahan moottorinohjaus ilmeisesti toimii oikein, kun eka vuotopaikkakin on kattien ja lambdojen jälkeen... Tuota pitää yrittää muistaa kysyä sitten uusintakierroksella, että kuulostaako järkevältä...
No, ajellaan tuolla, haalitaan kylmäaineita järjestelmään, korjataan viat ja katsotaan miten elämä tällaisen kanssa lähtee etenemään...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 25.07.2019 15:21 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
Käytin paikallisessa (Reisjärvellä, anoppilan paikallisessa siis) korjaamossa, tutkimassa saisiko Sinivalaan kylmäkoneeseen eloa. Testeri kertoi että ainetta oli vielä 430 grammaa järjestelmässä, ja tämä selittänee sen että tässä kunnolla kuumalla kylmääkin ajoittain tuli. Lisättiin 320 grammaa ainetta, ja taas tekee kylmää ihan hienosti...
Ei kai tuo järjestelmä siis ihan horo ollut, kun tuonkin verran vielä jäljellä oli..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 25.07.2019 18:18 |
Viestit: 4994
|
jasu kirjoitti: ... Sitä vaan tässä kotiin asti päästyäni jäin miettimään, että mikähän tuossa pakokauhumittauksessa taas oli oikein ideana, tuommosessa -03 yksilössä kun katsotaan OBD testit, joissa ei mitään vikamuistissa ollut, kaikki omat testit oli sujuvasti läpi jne, mutta pillin päästä mitattuna sitten jäännöshappi vähän koholla? Ja tuosta sitten se hylkäys, tyvilahon lisäksi. Tosiasiassahan moottorinohjaus ilmeisesti toimii oikein, kun eka vuotopaikkakin on kattien ja lambdojen jälkeen... Tuota pitää yrittää muistaa kysyä sitten uusintakierroksella, että kuulostaako järkevältä... ... Aina välillä katsuritkin tekee virheitä, ihmisiä nekin on ja sääntöjä on melkoinen liuta ja ne vaihtelevat käyttöönottöajankohdan tai jonkun muun tyyppihyväksyntäseikan perusteella. Tässä tapauksessa lienee ihan oikein tulkittu, eli Traficom antaa säännöt miten katsastuspaikkojen pitäisi hylkyjä tai korjauskehoituksia jaella ja tässä ne on aika selkeät, uudemmissa luotetaan itsevalvontaan OBD:ssä (joka ei sekään kyllä ole mikään satavarma, kai ECUjen puukottajat osaa (tulevaisuudessa) niitäkin värkätä). Mutta tulkitsen että OBD testi ilman pakokaasumittauksia riittää vain jos on alle 10 vuotta käyttöönotosta. ja muuten tulee hylky tuon perusteella: "Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua." Säännöt löytää googlella: Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet ja vuosilukuakin kannattaa laittaa perään. Toisaalta ei kai pakoputkistossakaan saisi olla isompia vuotoja, josta on myös osoitus kohdassa pakoputkisto: "Vähäinen vuoto (happipitoisuus alle 5 %). Korjauskehotus" Mutta siellä ei ole toistettu tuota hylkyarvoa
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 26.07.2019 21:20 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Sain vaihdettua pikkumustaan edellisestä 2.2hdi.stä paremman ecun ja vähemmän tukkoisen fap.in. Ja sisustan otsonointi, lakkas vauvanpaska haisemasta. Teki mieli jatkaa ajelua ja antaa rouvan saunoa yksin...
Ennen meni mittarin mukaan 0-150km/h 28sek. Nyt 20sek! 0-110 ennen 12ja risat nyt 11 Oli fiilis ja ajohalut kuin vasta kortin saaneella. .
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 26.07.2019 22:03 |
Viestit: 1517 Paikkakunta: The City of Häijää
|
^ Suljetulla radalla luonnollisesti?  Itse heitin viime viikonlopun mökkireissulla rengasrikon kärsineeseen baijerilaiseen ihkauudet Goodyearit. Olikin ne edelliset 205 leveät aika ankean näköiset 8" leveällä vanteella, nykyiset 225:t ovat jo siedettävämmät. Kesäcabriosta kiskottiin 5-sylinterinen vanha malmikasa pois keulilta tehden tietä 1.8T koneelle. Citroën-aiheisia päivityksiä ei nyt sitten valitettavasti ollutkaan 
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 26.07.2019 22:40 |
Viestit: 168
|
Kun ropaat, niin kiinnitäppä huomiota, millä nuo moottorin päällä olevat vermeet on tuossa konetilan katossa kiinni (keskimmäinen kuva). Dieselmallissa siinä on vähän toisennäköistä romua mutta niiden irroittaminen olisi tarpeen, että nokka-akselin anturiin pääsisi käsiksi kunnolla. Autossa, josta sulle soitinkin, renaa tietokoneen mukaan se (miten sitten lie todellisuudessa). Vaihto ei onnistunut auton täällä ollessa koska ilmeisesti joku entinen omistaja oli ollut sen verran valopää, että oli kai liimannut liittimen anturiin kiinni. Anturin sai kyllä moottorin kyljestä irti mutta johtoa ei millään. Piti niine hyvineen ruuvata vanha anturi takaisin. jasu kirjoitti: Akseli kirjoitti: Mites tuollaseen V6 C8:iin esim. taemman lohkon tulppien vaihto? Jo EW kone tuntuu ahtaalta tuossa ni miten sit tuollanen kuuvetoinen... Muistinpa ottaa pannuhuoneesta pari kuvaa, selkeytyy ehkä helppous taaempiin tulppiin pääsyyn..?  Etummaiseen kanteen pääsee ihan kivasti käsiksi, onnistuu näemmä myös venakopan irroitus ongelmitta. Tiiviste välissä aika korppuuntunut, etenkin keskimmäisen pytyn kohdilta, nyt saa tiivistemassa kuivahtaa huomiseen ennen uutta vuotojen ihmettelyä... Ehkä pahin öljyvuoto tulikin jo selätettyä, vieläpä helpomman kautta, riitti kun pohjapropun kiristi. Oli sormikireydessä, hyvä ettei lauantain viissataakilometrisen reissun aikana irtaantunut tielle...  Taaempi onkin sitten, tuolla jossain. Sen verran sai letkukameraa tuonne uitettua, ettei ainakaan reunimmaisessa tulppakaivossa ollut öljyä, tosin se ei kerro mitään kahdesta seuraavasta kolosesta, mutta pikku ähräyksellä ei kamera suostunut menemään pitemmälle hallitusti...  Rasvaa laittelin takapyörännapoihin, kuskinpuolella oli kyllä uudennäköistä osaa, toisinkuin vänkärinpuolella, mutta sen verran kuivahkoa ettei pieni lisärasvaus ainakaan haittaa. Eikä helpottanut, laakeriääniin ainakaan, sama jollotus kuului testiajolla... Kahisee kyllä se vänkärinpuoleinen, laitoinkin laakerin (eli navan) jo tilaukseen. Meteli ei haittaa, jos ajaa alle 70km/h tai yli 90km/h, siinä välillä ei oikein viitsisi pitemmälle päästellä...
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 27.07.2019 13:59 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
testattua xsaran kylmäkoneen toiminta kuntoa. TOIMII kun sai uudet aineet sisäänsä . samalla sain kiinnitettyä pakoputken suojapellit itteporautuvilla pois rämisemästä . ei sattunu olemaan takapönttöä käsillä . senkinois voinu vaihtaa. mutta hyvä näin 
|
|
|
|
 |
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Mitä sain tänään aikaiseksi Lähetetty: 29.07.2019 22:56 |
Viestit: 700
|
Alkaa nuo rallit häämöttämään huomenna oli tarkoitus lähteä liikkumaan sinne päin. Eilen tuli vihdoin palattua sorvin ääreen omien autojen merkeissä. Varaosa-Xm yllätti jälleen positiivisesti ja siitä löytyneet jäähdytyspuhaltimet sopivat Xantiaan täydellisesti. Maksanut jo nyt ihan hyvin ittensä takaisin tuo kapistus.  Tänään sit piti kasata "loput", eli käytännössä etupuskuri ja jotain muutakin siinä sivussa. Suurin ongelma tuossa oli tuo kuvassa näkyvä osa ja sen kiinnitys puskuriin. Jollain paksulla karkea kierteisellä ruuvillahan tuo olisi ollut helpoin kiinnittää noista kuudesta pisteestä, muttei sellaista ollut. Tuli sitten ehkä hieman overengineerattua ja tein 8mm pulteista pinnapultit ja laitoin kierteeseen sinistä lukitetta, josta en tiedä oliko järkevä liima tuohon väliin. Hyvin kesti kiristää noilla muttereilla, et varmaan ihan ok, vaikea vaan sanoa olisiko suoraan pulteilla saanut yhtä hyvän tuloksen. Tuo keskimmäinen pultti, joka kiinnittää puskurin lokariin oli se syy miksi tuo palikka piti erottaa puskurista. Laitoin nyt sen pikaliimalla (asennusta varten) ja monella prikalla tuohon kiinni niin pystyy pitämään vastaankin, jos haluaa pyöriä tyhjää, mikä oli mahdottomuus alkuperäisessä.  Ilmastointikoneen pöhistessä päätin ottaa riskin ja yrittää toisen takapyöränlaakerin hiljentämistä rasvaamalla. En ole kuullut hurinaa ajaessa, mutta pyörä ilmassa pyörittäessä kuuluu kyl. Toisella puolella korjaantui rasvaamalla laakeri, mutta tällä puolella ei parantanut tilannetta ollenkaan. Pientää uraa oli havaittavissa laakerin kooleissa. Moponetissä näytti olevan ainakin huonompilaatuista laakeria ehkä hyllyssä niin voisi vaihtaa ennen matkaan lähtöä. Pitää vielä punnita kannattaako. Niin ja apulaitehihnan vaihdoin myös, vanha oli aika pykinyt. Rullat tuohon oli vaihdettu joskus kun oli vielä uutuuden naheat. 
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
|