Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Activa-osaajia - onko heitä?
ViestiLähetetty: 21.08.2019 19:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 533
Paikkakunta: Mäntyharju
Mulla muutaman vuoden ollut, n. 165 tkm ajettu -96 turbo-Activa on alkanut esittää taitojaan: nostaa jousituksen toinen kylki edellä, kulkee joskus lintallaan ja tuppaa jäämään parkkiin se kylki alemmas, joka viimeksi oli ulkokaarteen puolella. Kovavauhtisissa mutkissa en kyllä huomaa kallistuvan - ainakaan paljoa.

Mahtaako tästä maasta löytyä activanistia, joka olisi jo perehtynyt Activan saloihin ja olisi valmis - maksua vastaan tietenkin - joko opastamaan tai jopa korjaamaan ongelman ? Ei oikein ole itelläni aikaa eikä motivaatiotakaan alkaa opiskella!

Juuso
O4O-58l 9O57



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa-osaajia - onko heitä?
ViestiLähetetty: 21.08.2019 20:45 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
En mikään tietäjä oo, mutta meillä oli kerran yksi turbo-Activa työnalla Vihdin Autotalossa joka tuppas niiaamaan paikallaan ollessaan. Siinä oli ainakin vikana aktiivisylinterin/rien helat väljiä ja se ei oikein meinannut löytää sen takia oikeaa asentoa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa-osaajia - onko heitä?
ViestiLähetetty: 21.08.2019 21:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tuttu ongelma. Etutukivarsien aktiva-kinkstaavit ja puslat väljät, ja lisäksi se jousihäkkyrä siellä aktiva-korkeudensäätäjän juuressa jumittaa. Niistä lähdettävä liikkeelle jos ilman minkään osien vaihtoa tai tälliä auto on alkanut jäädä kallelleen jollekin puolelle. Foorumilla useammat henkilöt ovat sitä etupään mekaniikkaa&hydrauliikkaa rassanneet, Aleksi, Wesa ja eiköhän Igor ainakin. Heiltä tarkempia ohjeita mitä kannattaa ensiksi irrottaa ja rasvata, itse sanoisin se aktiva-korkeudensäätäjän jousihäkkyrä nivelineen kaikkineen.

Korkeudensäätäjäkin voi olla menettänyt herkkyyttään - mekanismi on ovelalla tavalla "jousikuormitteinen" eli jos aktiva-korkeudensäätäjän liukumännän liike on takkuilevaa, se aiheuttaa myös kerrotun kaltaista pahaa mieltä.

Etuaktivasylinterin todella väljä pusla/pallonivel voi myös tuollaisen aiheuttaa, mutta pistäisi kyllä jo lotista ihan käsin jos noin paljon jää kallelleen. Takasylinterin väljyys ei vaikuta staattiseen kallistuskulmaan, se menee täysin etupään ehdoilla.

Tuo oikea/vasen -kallistuman säätöhän on täysin mekaanishydraulinen, eli tämä ongelma ei voi olla sähköpuolella. Sähköpuoli ei osaa tehdä mitään muuta kuin jäykistää aktiva-pallot pois pelistä jolloin kallistuksenvaimennintanko käyttäytyy kuten jäykkä tanko.

Totean vielä että täysin kunnossaoleva activa tuntuu mutkissa kallistuvan jopa "kaarteen suuntaan", no ei se sitä tee mutta ero normiautoon on niin suuri että siltä se tuntuu. Jos vähänkään tuntuisi kallistuvan "tavalliseen suuntaan" ei systeemi ole kunnossa, tämä on varmaa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa-osaajia - onko heitä?
ViestiLähetetty: 22.08.2019 10:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Toinen ääni etuapurungon muoviholkeille. Nämä kuluvat väljiksi ja kallistuksenvakaukseen tulee klappia. Alatukivarren päällä kulkee ohuenläntä rautatanko, joka välittää tukivarren kulman venttiilille. Liike on pientä ja kohtuullisen pienikin välys ensimmäisessä tukipisteessä tuntuu vaikuttavan aikalailla paljon.

Muovipuslat on helppo vaihtaa, mutta usein alkaa myös puslan läpi menevä rautatankokin olemaan kulunut. Olikohan Activa Club, jolla oli niitä rautoja jossain vaiheessa saatavilla uusiotuotantona, nyttemmin ovat vissiin loppuunmyyty.

Itse olen näitä vaihtelevilla tavoilla holkittanut ja holkille sopivan reiän puslaan porannut hyvin tuloksin.



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Activa-osaajia - onko heitä?
ViestiLähetetty: 22.08.2019 16:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
No ne "biellettet" on helppo testata käsin. Eturenkaan takaa siitä 8mm tangosta kiinni ja remputtamaan. Jos heiluu paljon, ei ole mahdollisuutta pysyä suorassa. Mutta jos ongelma on ilmaantunut äkisti ja "runsaana" voi olla vaikka toisen säätötangon pallonivel irronnut tai se keskellä oleva jousihässäkkä (johon ne tankojen sisäpäät tulee) alkanut jumittaa? Voi varmaan kallistussäätöä hoitava "korkeussäädin" jumittaa karastaan myös.
Paljon selviää kun auto ylhäällä ja vääntelee sieltä jousihässäkältä tankoja eri suuntiin. Kaikki välykset ovat haitaksi, mutta sen jousihässäkän pitää joustaa molempiin suuntiin välyksettömästi..



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: