Sitruunaseppä kirjoitti:
... suuria talousneroja noissa naamiaisissa. Punastuu se viiskymppinenkin.
Mielenkiintoinen sanavalinta. En ole koskaan tavannut "talousneroa", he joita sellaisiksi kansankielessä kutsutaan ovat vain vähän vikkelämpiä huijareita kuin muut tyhjät rahan pyörittäjät. Vähän sama juttu kun alemman kansan piirissä kutsutaan nopeaa päässälaskijaa "matikkaneroksi", vaikka asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa...
Konkreettinen tekeminen on arvokasta. Teknisellä alalla olen tavannut ehkä 2, korkeintaan 3 neroa koko pitkän urani aikana, ja se on kyllä kokemus joka jää mieleen. Jobs tai Gates eivät missään tapauksessa minkään sortin neroja olleet, Gates oli sentään hauskahko ja perushiljainen mies.
Nerouden ydin on kyky päätyä täysin erilaisiin ja uniikkeihin, mutta toimiviin loppupäätelmiin samoista alkuarvoista kuin kaikki muut. Tätä ovat sosiaalipsykologit yrittäneet tutkia, että minkä ominaisuuden kanssa todellinen nerous korreloi. Ei tunnu korreloivan shakinpeluun, matemaattisen lahjakkuuden, eikä edes älykkyysosamäärän kanssa. Mielenvikaisuuden kanssa korrelaatiota tuntuu löytyvän.
Jutun juju on se, että ymmärtääkseen vastapuolen korkean tason täytyy myös itse paljon tietää. Tänään media huutelee "neroksi" kaiken maailman juonijoita ja vikkeliä kärppiä, jotka minun kirjoissani ovat korkeintaan "katuviisaita".