Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ”Herkkumetrit”?
ViestiLähetetty: 18.08.2019 11:56 
Käyttäjän avatar

Vaikka ennen puhuttiin syvällä rintaäänellä, etteivät ne kilometrit vaan tolkku huolto ja maantieajo, tosiasia on että vaikka autolla ajettaisiin missä se kuluu kilometrien myötä. Paras indikaattori auton kuluneisuuden asteeseen on todellinen km-lukema.

Kyse ei kymmenen-kaksikymmentä vuotta vanhoissa aikoinaan kalliissa autoissa niinkään ole moottorin tai korin kestävyydestä, vaan niistä tuhansista pikkujutuista. Pyyhinkoneisto, lämmönsäätöläpät, alustan pienet kolinat ja vetareiden pienet vapinat, istuinlämmittimet, jne jne...

Mitkä sitten ovat parhaat kilometrit esimerkiksi 20 vuotta vanhalle XM:lle tai XJ-jagelle? ”Herkkumetrit”?

20.000? Ehkä ei, seissyt liikaa ja auto ei seisomista kestä?

40.000? Makeimmilleen, mutta onko silti liian pitkiä taukoja ollut ajossa?

80.000? Peruskuluminen jo alkanut ja ei ole uuden auton tuntua/hajua enää?

120.000? Varmasti liikaa.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: ”Herkkumetrit”?
ViestiLähetetty: 18.08.2019 17:58 

Kyllä se ikäkin painaa,mutta oma arvio 80-100tkm..(Sen uuden auton "haju" katoaa joka tapauksessa kun Marlboro palaa minulla ketjuna..)

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2019 09:55 

>Sen uuden auton "haju" katoaa joka tapauksessa kun Marlboro palaa minulla ketjuna.

Sisältä tervattu auto jää minulta ilmanmuuta ostamatta kuten monelta muultakin ja saa laittaa pääsääntöisesti paaliin.

Sori siitä,oma syy

Poissa

ViestiLähetetty: 19.08.2019 11:39 
Käyttäjän avatar

Alkuperäiseen kysymykseen; riippuu merkistä ja mallista. Toinen on koneen yms. puolesta paalikunnossa jo 150tkm kohdalla ja taas toisaalta esim. D-malli ei ole moksiskaan 200tkm lukemilla, kunhan pellit ovat kunnossa.

Vääjäämätön fakta on kuitenkin se, että vuosien vieriessä klassikoiden "hyvät metrit" lukema kasvaa kasvamistaan, kun ei parempiakaan enää ole ja sitten taas toisaalta, uusien autojen oletettu kilometrien kertymäkesto on pienentynyt viimevuosikymmeninä, jolloin paalaussykli lyhenee, eikä joitakin malleja tule olemaan edes paljon ajettuina latosäilytyksen kokeneina.

Muutenkin tämä autoharrastus tulee saamaan sellaisen epäseksikkyyden leiman jossain vaiheessa, että taidetaan olla kuolevaa rotua :roll:

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 20.08.2019 21:45 

Reino Ranskanleipä kirjoitti:
>Sen uuden auton "haju" katoaa joka tapauksessa kun Marlboro palaa minulla ketjuna.

Sisältä tervattu auto jää minulta ilmanmuuta ostamatta kuten monelta muultakin ja saa laittaa pääsääntöisesti paaliin.

Sori siitä,oma syy

Heh,en ole kyllä sinulle autoa myymässäkään..Joten ihan rauhallisesti vaan..
Tosin olen kyllä aika monta autoa myynyt vuosien aikana,ja koskaan ei ole jäänyt kauppa tekemättä tupakoinnin takia.
Olen muuten myös paalauttanut monta autoa jossa ei ole tupakoitu,joten sekään ei niitä pelasta.

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2019 00:05 
Käyttäjän avatar

Joku 100-200 TKM on hyvä sisäänajo. 300 TKM tuolla puolen alkaa oikeat remontit. Mulla on ollu noin 50 autoa ja tuo ennuste on pitänyt kaikissa hyvin.

Iso Laatuauto voi olla siisti ja äänetön helposti vielä 300-400 TKM ajettuna. Isoin ongelma on ruoste ja seuraavana sisustan kuluminen, joita ei saa helposti poistettua. Tekniikan saa aina vaihdettua, paitsi C5II HDI vai mitä Teisko?

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

ViestiLähetetty: 23.08.2019 08:53 

>100-200 TKM on hyvä sisäänajo

BMW kääntyy loppusuoralle siinä 150k hujakoilla

Poissa

ViestiLähetetty: 23.08.2019 09:34 

Minulla oli aikanaan Rellu, joka oli taivasalla seissyt pari vuotta. Autolla ei ollut ihan hirveästi ajettu, sanotaan 140 tkm. Siinä ilmeni kummallisia sähkövikoja. Tietysti joku voisi mennä sieltä mistä aita on matalin ja syyttää sähkövioista relluutta. Mutta voisiko paikallaan pysyminen jotenkin edistää esim. kontaktihäiriöitä? Voisiko jopa ajon aikaisen tärinän aiheuttama liittimien mikroliike pitää liittimien kontaktit parempana?!

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 23.08.2019 13:04 
Käyttäjän avatar

Aapeli kirjoitti:
Minulla oli aikanaan Rellu, joka oli taivasalla seissyt pari vuotta. Autolla ei ollut ihan hirveästi ajettu, sanotaan 140 tkm. Siinä ilmeni kummallisia sähkövikoja. Tietysti joku voisi mennä sieltä mistä aita on matalin ja syyttää sähkövioista relluutta. Mutta voisiko paikallaan pysyminen jotenkin edistää esim. kontaktihäiriöitä? Voisiko jopa ajon aikaisen tärinän aiheuttama liittimien mikroliike pitää liittimien kontaktit parempana?!

Kyllä eivät autot seisoessa parane. Kaikenlaiset laakerit esimerkiksi tykkäävät kyttyrää pidemmästä laakereillaan lepäämisestä, tästä on tehty jollain teollisuudenaloilla ihan tiedettä. Metalli jotenkin muuttuu kontaktikohdassa jos se on tuhansia tunteja liikkumatta ja paine päällä, jostain hitaasta syvämuokkautumisesta vaimitäseoli puhutaan. Toki paljon riippuu myös ilmastosta, kosteudesta ja lämpötilavaihteluista. Joku väitti että jos auto seisoo samassa lämpötilassa ja nollakosteudessa sellaisessa "muovipussissa", se ei mene miksikään esim 5 vuoden seisonnassa. En uskonut.

Sähköliittimissä on se, että jos jossain on ihan mikroamppeerienkaan hituvirtoja päällä ja joku liitin vähänkään huono, hapettuminen etenee vikkelästi. Jos autolla ajetaan, erisuuruiset virrat ja liittimien lämpeneminen ja jäähtyminen kai estävät kontaktihapettumisen? Ehkä myös tuo mikroliikkuminen jossain liittimissä jotka heiluvat kun moottori käy.

Asia josta keskustellaan on se, kuinka pitkä seisominen pitää olla että vauriot alkavat. Itse olen yrittänyt jokaista kotteroani ajaa edes hieman noin 2 kuukauden välein vähintään. Ehkä sekin on liian pitkä aika?

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ]