Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 08:53 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Kertokaas kotikonsteja niukahkon kannentiivistevian selvittämiseksi. HDI:ssä, ja miksei kaikissa saman tyyppisen järjestelmän omaavissa, vuoto oli helppo todeta näin: Ajetaan kone käyntilämpöiseksi -> päästetään varovasti paineet pois paisuntasäiliöstä -> korkki kiinni ja ajoa vähintään jokunen kilometri -> paisuntasäiliön korkki auki. Jos sihahtaa, kannentiiviste vuotaa. Jos ei sihahda, ei vuoda. Kunnon vuotohan tekee painetta niin että letkut poksuu.

Mutta entäs kun tässä tapauksessa on jäähdyttimessä korkki ja jäähdytin piripintaan täynnä nestettä. Lämmetessä neste laajenee ja tekee painetta järjestelmään, joka sitten painekorkin kautta päästää nestettä paineettomaan säiliöön. Tässä tuollainen sihauttelutesti ei onnistu. Kyseessä allekirjoituksen Suzuki.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 09:40 

Viestit: 28
Testeri esim: https://www.amazon.co.uk/RELD-Cylinder-Combusion-Universal-Motorcycles/dp/B07RS3N98V/ref=pd_day0_hl_60_6/260-4422744-1037968?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B07RS3N98V&pd_rd_r=f87aa95b-eaa3-4a1d-94d4-a1d884a0a53b&pd_rd_w=hGnTl&pd_rd_wg=JfOWN&pf_rd_p=92d624bb-a334-423e-8722-8024dd09667f&pf_rd_r=NXHGHNVCBM2YRJ13JYP2&psc=1&refRID=NXHGHNVCBM2YRJ13JYP2


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 10:18 

Viestit: 77
Paikkakunta: Pirkanmaa
Tai tämä (lähempänä, kalliimpi): Biltema 19-1299.
Siis tuo testisarja on 69,- kahdellakympillä saa vain lisää testinestettä.

(Minulla ei ole kokemusta tämän käytöstä.)



2005 - 2008 C5 Break 2.0i AT 2002 (100 - 170 tkm)
2008 - 2017 C5 Berline 2.0i AT 2005 (70 - 298 tkm)
2017 - 20__ C5 Berline 2.0i AT 2005 (113 tkm -)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 10:52 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Käytin autoa AD-korjaamolla, jossa he testasivat kannentiivisteen juuri tällaisella laitteella/aineella. Asentaja oli vähän ihmeissään, kun yleensä aine reagoi tyyliin on/off. Nyt oli hyvin hailakka rajatapaus. Autosta vuosi vähän pakoputki ja epäili, että ilmassa leijaileva pakokaasu on saattanut sekoittaa asiaa.

EDIT: sinänsä tuollaiset amazonin setin voisi ostaa jatkoa ajatellen, kiitti vinkistä



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 16:45 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
jk_single kirjoitti:



Tuonhan rakentaa kiljupöntön pulputtavasta hajulukosta, ei maksa paljoa. Mutta sitten taas kun tarkemmin ajattelee, mitä litkua siihen pitää laittaa että väri muuttuu.. :lol:



Ooppelipeli
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 17:29 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
JC5IEDM kirjoitti:
Tai tämä (lähempänä, kalliimpi): Biltema 19-1299.
Siis tuo testisarja on 69,- kahdellakympillä saa vain lisää testinestettä.

(Minulla ei ole kokemusta tämän käytöstä.)

En ole tuota Bilteman sarjaa käyttänyt,mutta vastaavaa kylläkin,perustunee nesteen värin muuttumiseen hiilidioksidin johdosta.
Toimivat kokemusperusteisesti hyvin.Täytyy tosin muistaa että kysyjä ei maininnut millaista vauriota epäilee?Häviääkö nestettä?Kovat paineet?Kannentiiviste voi vaurioitua myös kahden sylinterin välistä,jolloin käynti huononee,mutta ei tee painetta mihinkään



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 17:53 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
jts88 kirjoitti:

Kiljupöntön vesilukko ja bilteman litku ;)



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 17:56 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Northstar kirjoitti:
En ole tuota Bilteman sarjaa käyttänyt,mutta vastaavaa kylläkin,perustunee nesteen värin muuttumiseen hiilidioksidin johdosta.
Toimivat kokemusperusteisesti hyvin.Täytyy tosin muistaa että kysyjä ei maininnut millaista vauriota epäilee?Häviääkö nestettä?Kovat paineet?Kannentiiviste voi vaurioitua myös kahden sylinterin välistä,jolloin käynti huononee,mutta ei tee painetta mihinkään

Välillä olen kennoa huuhdellut ja muutenkin lotrannut nesteiden kanssa, niin en osaa sanoa häipyykö nesteet. Ei nyt ainakaan hirmuisella vauhdilla. Letkut on kovat, mutta kai sinne painetta kuuluu tämmöisessä järjestelmässä tullakin. Neste kun laajenee eikä siellä paineenalaisessa järjestelmässä ole ilmaa kuin ihan vähän vaan. Käynti on ok.

Käynnistäessä kuuluu välillä lorinaa lämppärin kennon paikkeilta ja ilmahan se siellä äänen päästää. Että enkö vain ole osannut ilmata tätä vai tekeekö se sinne kaasua - mistäpä muualta kuin vuotavan kannentiivisteen kautta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 22.08.2019 19:28 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Viimeisimpien lotrailujen jälkeen merkkasin nesteen pinnan säiliössä. Nyt kun äsken tarkastin, niin on se piru vie hävittänyt nestettä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 23.08.2019 08:01 

Viestit: 1242
Pahalta näyttää. Ihan pienen orastavan vian olen huomannut siitä, kun muuten tiivis ja hermeettinen jäähdytysjärjestelmä, on pitänyt paineen aamuun asti. Eli systeemissä on painetta vielä moottorin jäähdyttyä koko yön. Tämä paine rajoittuu paisuntasäiliön korkin ylipaineventtiilin arvoihin.

Jotkut ranskikset on todella hankala ilmata. Jos ei ole pitkään aikaan lotraillut, voi saada virhediagnooseja lotrailu-ilmailun ( lotr'e-l'aviation civil) pikkumuutoksista. Toiveajattelua, olen itselleni sanonut tässä kohtaa. Ihan pieni nestevuoto huomaamattomaan paikkaan voisi tulla kyseeseen 25% todennäköisyydellä. Virhemarginaali +/- 2%.



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 23.08.2019 09:48 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
^

Ajatusleikki: Täytetään jäähdytin piripiripintaan ja korkki kiinni.

Järkeilin niin, että nesteen laajetessa paine nousee, riippuen miten letkut antautuu pullistumaan. Kun korkin vieteri ei jaksa pitää painetta, se lurauttaa nestettä säiliöön (nesteen laajeneminen käytännössä about 0,5 dl). TÄSSÄ VAIHEESSA järjestelmässä on korkin sallima paine. Matka jatkuu. Kun moottori sammutetaan, neste alkaa jäähtymään, tilavuus pienenee ja paine laskee. Kun neste on päässyt samaan lämpötilaan kuin sillä hetkellä, kun korkki suljettiin, järjestelmässä täytyy olla alipainetta sen takia, että aiemmin nestettä lurautettiin säiliöön. Vai onko korkki niin viisas, että se ei salli alipainetta, vaan se vetää säiliöstä tarvittaessa nestettä takaisin jäähdyttimeen?

***********

Erään kennon huuhtelun yhteydessä kennon letku oli jäänyt vähän löysälle ja vuotanut. Seurauksena lämpöjen nousu lähelle punarajaa. Auto seis, jäähdyttely ja nestettä jäähdyttimeen parisen litraa. Onhan se kansipahvi voinut ottaa tuossa siipeensä. Nyt kun muistelen, niin nuo lorinat alkoi samoihin aikoihin. Vittu.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 23.08.2019 11:42 

Viestit: 1242
Jännä homma toi jäähdytysjärjestelmä. Kylläisen vesihöyryn paine on sadassa asteessa n. 1 bar, yksi ilmakehä. Saikka pysyy kupissa, vaikka sen tekee juuri kiehuneesta vedestä. Kun veden lämpötila nousee 120 asteeseen, siinä kehittyy samalla noin 1 bar lisää höyryn painetta. 120-asteisen veden höyrynpaine on siis noin 2 bar, josta ilmakehä hoitaa sen ensimmäisen, jäähdytyslaitteiston letkut ja kennot pitää sen toisen sisällään. Joku tietää, mikä on vesi-glykoliseoksen höyrynpaine samoissa lämpötiloissa?

Auton jäähdytysneste voi olla sylinterikannessa melko kuumaa, vesi tosin virtaa kuumaa metallipintaa pitkin ja sekoittuu ympäröivään nesteeseen. Tästä syntyy kuitenkin höyrynpainetta, minkä takia jäähdyttäjän korkkia ei pidä availla kone kuumana. Syylarin korkissa on kaksi toimintoa, automaattinen ilmaus ja ylipaineventtiili. Tuo ylipaine, systeemistä ja sen kunnosta riippuen, on jossain parin barin luokkaa, eli syylarin letkut on maksimipaineella yhtä pinkeät kuin mummopyörän takarengas Seitsemän Kirkon Kierroksella (Koillis-Pirkanmaa).



Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 25.08.2019 19:37 

Viestit: 217
Hei!

Jäähdytysjärjestelmä pelaa niin, että ilmaton ja täysin täynnä oleva nestetila purkaa paineen ja lämpötilan kohotessa laajenevaa nestettä painekorkin kautta paisuntatilana olevaan säiliöön. Kun lämpötila palautuu normaaliin ulkolämpötilaan, neste kutistuu. Painekorkin alipaineventtiili avautuu ja nestettä virtaa jäähdytysjärjestelmään takaisin.
Niinpä jäähtyneen moottorin järjestelmästä ei paine sihahtele.
Yksinkertainen keino kansivian toteamiseksi on käyttää pakokaasuanalysaattoria. Kuumaksi ajetun koneen paisuntasäiliön korkkia avataan varovasti, ja annetaan analysaattorin imuputken "haistaa"säiliössä olevaa kaasua. Hiilivedyt näkyy heti mittarissa. Jos haluaa tarkemmin tutkia, laitetaan kaikki tarpeelliset jarrut päälle nostetaan kierroksia ja kytkintä kohtuullisesti jotta kone kuormittuu kunnolla, sitten "haistatetaan" uudelleen. Kannen pienet halkeamat saadaan esiin.
Jos on sylinterin vuotomittari käytössä, homma on myös helppo. Lämmitetään kone. Täytetään jäädytysjärjestelmä aivan piripintaan. Annetaan vuotomitarin kautta paineilmaa sylinteriin. Pienen tarkkailuhetken jälkeen näkyvät aivan pienetkin vuodot joko ilmakuplina nesteen pinnalla, tai suorastaan nesteen reippaana vuotamisena ulos korkista. Jos ollaan huolellisia mitataan kaikki sylinterit, paljastuu myös vikapaikka.
Jos ei mitään teknistä laitetta ole käytössä; Pielavetinen tapa toimii myös. Jäähdyttimen korkki avoimeksi, mestettä täyteen, jarrut lukkoon; ja raakaa kuormitusta vaihteella ja kytkimellä. Kyllä kuplii tai lentää, jos vikaa on!
Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 25.08.2019 21:01 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ok, korkki siis on sen verran hieno kapistus, että sallii imaista säiliöstä nestettä järjestelmässä olevan nesteen jäähtyessään kutistuessa.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 26.08.2019 16:13 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Hakapajamies kirjoitti:
Hei!

Jäähdytysjärjestelmä pelaa niin, että ilmaton ja täysin täynnä oleva nestetila purkaa paineen ja lämpötilan kohotessa laajenevaa nestettä painekorkin kautta paisuntatilana olevaan säiliöön. Kun lämpötila palautuu normaaliin ulkolämpötilaan, neste kutistuu. Painekorkin alipaineventtiili avautuu ja nestettä virtaa jäähdytysjärjestelmään takaisin.
Niinpä jäähtyneen moottorin järjestelmästä ei paine sihahtele.
Yksinkertainen keino kansivian toteamiseksi on käyttää pakokaasuanalysaattoria. Kuumaksi ajetun koneen paisuntasäiliön korkkia avataan varovasti, ja annetaan analysaattorin imuputken "haistaa"säiliössä olevaa kaasua. Hiilivedyt näkyy heti mittarissa. Jos haluaa tarkemmin tutkia, laitetaan kaikki tarpeelliset jarrut päälle nostetaan kierroksia ja kytkintä kohtuullisesti jotta kone kuormittuu kunnolla, sitten "haistatetaan" uudelleen. Kannen pienet halkeamat saadaan esiin.
Jos on sylinterin vuotomittari käytössä, homma on myös helppo. Lämmitetään kone. Täytetään jäädytysjärjestelmä aivan piripintaan. Annetaan vuotomitarin kautta paineilmaa sylinteriin. Pienen tarkkailuhetken jälkeen näkyvät aivan pienetkin vuodot joko ilmakuplina nesteen pinnalla, tai suorastaan nesteen reippaana vuotamisena ulos korkista. Jos ollaan huolellisia mitataan kaikki sylinterit, paljastuu myös vikapaikka.
Jos ei mitään teknistä laitetta ole käytössä; Pielavetinen tapa toimii myös. Jäähdyttimen korkki avoimeksi, mestettä täyteen, jarrut lukkoon; ja raakaa kuormitusta vaihteella ja kytkimellä. Kyllä kuplii tai lentää, jos vikaa on!
Tuota pakokaasuanalysaattoria ei kyllä kannata tuohon käyttää,jos sinne letkuun menee vähänkään pakkasnestettä,niin happianturi on entinen..

Hakapajamies



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 26.08.2019 16:13 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Hakapajamies kirjoitti:
Hei!

Jäähdytysjärjestelmä pelaa niin, että ilmaton ja täysin täynnä oleva nestetila purkaa paineen ja lämpötilan kohotessa laajenevaa nestettä painekorkin kautta paisuntatilana olevaan säiliöön. Kun lämpötila palautuu normaaliin ulkolämpötilaan, neste kutistuu. Painekorkin alipaineventtiili avautuu ja nestettä virtaa jäähdytysjärjestelmään takaisin.
Niinpä jäähtyneen moottorin järjestelmästä ei paine sihahtele.
Yksinkertainen keino kansivian toteamiseksi on käyttää pakokaasuanalysaattoria. Kuumaksi ajetun koneen paisuntasäiliön korkkia avataan varovasti, ja annetaan analysaattorin imuputken "haistaa"säiliössä olevaa kaasua. Hiilivedyt näkyy heti mittarissa. Jos haluaa tarkemmin tutkia, laitetaan kaikki tarpeelliset jarrut päälle nostetaan kierroksia ja kytkintä kohtuullisesti jotta kone kuormittuu kunnolla, sitten "haistatetaan" uudelleen. Kannen pienet halkeamat saadaan esiin.
Jos on sylinterin vuotomittari käytössä, homma on myös helppo. Lämmitetään kone. Täytetään jäädytysjärjestelmä aivan piripintaan. Annetaan vuotomitarin kautta paineilmaa sylinteriin. Pienen tarkkailuhetken jälkeen näkyvät aivan pienetkin vuodot joko ilmakuplina nesteen pinnalla, tai suorastaan nesteen reippaana vuotamisena ulos korkista. Jos ollaan huolellisia mitataan kaikki sylinterit, paljastuu myös vikapaikka.
Jos ei mitään teknistä laitetta ole käytössä; Pielavetinen tapa toimii myös. Jäähdyttimen korkki avoimeksi, mestettä täyteen, jarrut lukkoon; ja raakaa kuormitusta vaihteella ja kytkimellä. Kyllä kuplii tai lentää, jos vikaa on!
Tuota pakokaasuanalysaattoria ei kyllä kannata tuohon käyttää,jos sinne letkuun menee vähänkään pakkasnestettä,niin happianturi on entinen..

Hakapajamies



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 26.08.2019 16:15 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Sekoileeko viestien lähetys?



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kannentiivistevian toteaminen
ViestiLähetetty: 26.08.2019 19:02 

Viestit: 217
Hei!

Ei sinne analysaattoriin mene yhtään nestettä, kunhan ei toheloi sen imuputken kanssa. Ihan riittää haistelu vain, uskaltaa kokeilla.
Hakapajamies


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: