Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä? Kyseessä BX
ViestiLähetetty: 26.08.2019 20:19 

Viestit: 2699
Onko mitään hyötyä käyttää ionipuhdistettua vettä jäähdyttäjänestesekoituksessa? Ja jos, niin mitä?
Vai onko jopa haitallista verrattuna ihan tavalliseen kaivoveteen? Kustannushan siitä ei kummoinenkaan, joten se ei esteenä.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä? Kyseessä BX
ViestiLähetetty: 26.08.2019 20:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2644
Paikkakunta: Päijät-Häme
Jos on kovin kalkkipitoinen kaivovesi ja laiska vaihtamaan nesteitä niin akkuvedestä ei tule kattilakiveä lohkoon. En tosin tiedä kasvaako se alumiiniin vai onko vaan rautalohkon ongelma.. Jos nesteet vaihtaa ajoissa niin eiköhän ne glygolin lisäaineistukset toimi riittävästi. Itse olen joskus laittanut akkuvettä, toisinaan taas en.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä?
ViestiLähetetty: 27.08.2019 09:02 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Pääsääntöisesti akkuvettä. Jokin tilapäisratkaisu muulla vedellä. Oli auto sitten mikä hyvänsä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä?
ViestiLähetetty: 27.08.2019 09:13 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
ealab kirjoitti:
Pääsääntöisesti akkuvettä. Jokin tilapäisratkaisu muulla vedellä. Oli auto sitten mikä hyvänsä.

Saavutetaanko tuossa jotain etua, että glykolin sekaan laitetaan nimenomaan akkuvettä?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä?
ViestiLähetetty: 27.08.2019 09:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1940
Paikkakunta: Helsinki
Aapeli kirjoitti:
Saavutetaanko tuossa jotain etua, että glykolin sekaan laitetaan nimenomaan akkuvettä?

Akkuvesi on sähkökemiallisesti puhdasta ja näin se ei ole sähköä johtavaa, jotta jäähdytysjärjestelmässä pääsisi syntymään galvaanisia pareja mahd. eri metallien välille. Tänä päivänä vaan asia jo tiedostetaan varsin hyvin moottorin eri komponenttien suunnittelussa ja erilaisten muovien käyttö on lisääntynyt, jolloin em. vaaraa ei edes ole. Myös vesiputkistoissa muovien käyttö on lisääntynyt, jolloin vesijohtovedessäkään ei enää edes sitä teoreettista kuparia ole lainkaan. Ei, tämä ei tarkoita sitä että akkuun voisi lisätä huoletta vesijohtovettä, sillä niin sähkökemiallisesti puhdasta se ei kuitenkaan ole, mutta jäähdytysjärjestelmässä se ei ole ihan niin tarkkaa 8-)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Metallien ... nnitesarja



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä? Kyseessä BX
ViestiLähetetty: 27.08.2019 10:28 

Viestit: 202
Paikkakunta: Hämeenlinna
Jos haluaa hifistellä on tuollainenkin vaihtoehto

http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultr ... te-fi.html

Lähes pääsääntöisesti tulee noita nesteitä vaihdettua käyännässä vain silloin kun vesipumput joutuu irroittelemaan.On niitä tavllisia vihreitä nesteitä kaivoveteen tehtynä ollut yli kymmenenkin vuotta vanhoja eikä mitään tukkeutumisongelmia ollut 80 luvun jälkeen laisinkaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Akkuveden käyttö jäähdyttäjänesteessä? Kyseessä BX
ViestiLähetetty: 27.08.2019 11:59 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Ok, eli kyseessä on vain tapa. Tehdään niin kuin ennenkin on tehnyt. Autojen kanssa harrastaminen on muuten täynnä vastaavanlaisia tapoja. Eli asioita tehdään tietyllä tapaa, kun sellainen tapa on opittu. Joku harrastajan itsensä kovasti arvostama taho on toiminut jollain tapaa ja se tapa on juurtunut harrastajaan, vaikka toimenpide olisi tyystin tarpeeton. Eikä tämä sitten ole naljailua yhtään kenellekään. Itsellänikin noita tapoja on. Eräs henkilö esim. säätää talvisaikaan auton sisälämpötilaa säätämällä puhaltimen nopeutta. Jos on liian kuuma, laitetaan puhallinta pienemmälle. Sitten jos lasit vetää huuruun, niin keksitään jotain :) Nuo on sellaisia asioita, että jos menee valistamaan, niin saa vastaukseksi tuhahduksen.

Siinä kokee olevansa oman elämänsä herra. Minä teen näin, sanokoot muut mitä tahtoo. Ja kun kyse kerran on asiasta, jonka ”väärin” tekemisestä ei niin ole varsinaista haittaa, niin saahan sitä puuhastella.

Itselläni on aikaa vievänä tapana putsailla teräsharjalla kierteet paskottuneista pulteista. Niissäkin tapauksissa, joissa 99,9% ammattimiehistä vetäisi pultin kiinni ilman sen kummempaa putsailua. Eli teen asian ikään kuin turhaan, mutta koska…..nii-in, mistäköhän syystä. Ilmeisesti halusta harrastaa, Reinoa lainatakseni, hifistellä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: