|
Kirjoittaja |
Viesti |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 13:37 |
|
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 13:57 |
|
Löytyyköhän jostain vastaavia ohjeita vaikkapa ylinopeuden ajamiseen ja sumuvalojen käyttöön? 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 14:48 |
|
Igor kirjoitti: Löytyyköhän jostain vastaavia ohjeita vaikkapa ylinopeuden ajamiseen ja sumuvalojen käyttöön?  *reps* 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 14:57 |
|
Igor kirjoitti: Löytyyköhän jostain vastaavia ohjeita vaikkapa ylinopeuden ajamiseen ja sumuvalojen käyttöön?  Googletas "sitruunapatonki". Löytyy niin monenlaista näkemystä asiasta kuin asiasta, että kyllä pitää kranttu olla jos ei mieluisia ohjeita löydy.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Jallu
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 15:11 |
|
Hyvä että on ohjeet, kun sähkötöitä kuitenkin räpelletään, kuten minä eilen. Jääkaappi pimeni, joten hain huollosta uuden termostaatin, kun kokemukseni mukaan se on noissa aina vikana. Termostaatti vaihtaen, virrat päälle ja räps. Mitä ..ttua, sulake pomppas pois päältä. Johtojen tarkistus, kaikki ok. Varmaa olin saanut viallisen termostaatin, joten tämän varmistuksena, vanha takas ja virrat päälle. Räps ja sama juttu, eli sulake. Siis vika ei ole vaihtamassani termarissa. En tajuu ja syystä lopetankin räpeltämisen siihen. Siis nyt on pakastinosakin pimeenä ja netistä hirvee haku uudesta jääkaappi/pakastimesta.  Vanhalla olikin ikää 15 vuotta, joten ei hirveesti harmita.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 12.11.2009 21:56 |
|
Igor kirjoitti: sumuvalojen käyttöön?  Kun kuitenkin poltat sumuvaloja muuloin kuin sakeassa sumussa tai lumipyryssä... Älä niitä kuitenkaan ainakaan valoisaan aikaan polta. Silloin niistä ei ole hyötyä 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 11:04 |
|
Igor kirjoitti: Löytyyköhän jostain vastaavia ohjeita vaikkapa ylinopeuden ajamiseen ja sumuvalojen käyttöön?  Eikös se ole jo tuo ensimmäinen kohta vähän muutettuna? Lainaa: Älä ainakaan tee töitä, joihin taitosi eivät riitä. 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 17:44 |
|
Pisti silmään tuolta "mitä sähkölaitteet kuluttavat" kohdasta: •Sähkökiuas (lämmitys 2 krt/viikko) 95 €
Itse laskin että kovemmalla käytöllä s-kiuas maksaa oikein 160 eur vuodessa eli on ihan tyhmää polttaa puita koska ne maksavat monin kertaisesti tai jos itse tekee ilmaisesta puusta niin työmäärä on ihan järjetön säästöön nähden. Varsinkin kun selvis että nylkyään saa sähkökiukaita jotka hakkaa löylyillään monet puukiukaat.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 18:23 |
|
Hei hyötyliikuntaa se on puunteko. Ei tarvii mennä punttisalille, tennistä pelaamaan, golfaamaan tai pururadalle jne. Ulkona olevaa puulämmitteistä oikeaa saunaa ei päihitä ikinä sähkövermeet kuten ei autoissakaan. Kun saisi vielä tietsikan , kännykän ja muut toimimaan puulla. 
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 18:39 |
|
Cikatti kirjoitti: Itse laskin että kovemmalla käytöllä s-kiuas maksaa oikein 160 eur vuodessa eli on ihan tyhmää polttaa puita koska ne maksavat monin kertaisesti tai jos itse tekee ilmaisesta puusta niin työmäärä on ihan järjetön säästöön nähden. Varsinkin kun selvis että nylkyään saa sähkökiukaita jotka hakkaa löylyillään monet puukiukaat. Nyt tekis mieli kyllä sanoa "Cikatille" kotisähkötöiden osalta että höh höh, mutta jääköön sanomatta.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 18:47 |
|
Ei puu kallista ole,puut naapurin tontilta liiteriin matkaa 20-30m.kesärenki teki vuoden puut polttovalmiiksi ruokapalkalla. 
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 20:56 |
|
On se vaan niin turhauttavaa kutsua aina sähkömies paikalle muutaman pistorasian tai katkaisimen asennuksen vuoksi. Kilometrikorvauksineen pienikin homma maksaa aina satasia. Olen vedellyt sähköjä sekä mökkiin, rantasaunaan että autotalliin paljon omatoimisesti. Konsultti- ja kytkentäapua olen onneksi saanut Tinskumieheltä aina kun kinkkisiä kohtia on tullut eteen. Toistaiseksi olen välttynyt vahingoilta kop,kop, Viime kesänä painepesuri oli kytkettynä 10A sulakkeen takana rannassa olevaan pistorasiaan kunnes linja pimeni. Kovan tutkimisen jälkeen syyksi löytyi maajohdon huono kontakti jakorasian pikaliittimessä. Homman oli aikoinaan tehnyt aito sähkömies. Onneksi löysin tämän vian itse ja pystyin korjaamaan sen. Tuli selvää säästöä Sähköosienkin kehittyessä yhä nopeammin kytkettäviksi pikaliittimiksi, jää kunnon kontaktit heikoimmiksi, kuin esim. perinteisessä huppuliittimessä. Tämä oli aiheuttaa jo tuon vahingon, syy ei siis ollut tekijässä vaan pikapikaliittimessä. Varovainen ja huolellinen oikeissa sähkötöissä  täytyy aina olla.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 21:08 |
|
Ohoh! Minkäslaista gurmeeruokaa Tapsa tarjosit? Ei täällä ruokapalkalla kukaan mitään tee. Ihan sama mitä tekee, niin vähintään 60 € per tunti.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 21:09 |
|
Helppoahan tuota paksuavirtaa on kytkeä, kun on karvoja niin vähän Tein ensimmäiset paksuvirtakytkentäni 10-vuotiaana...
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 21:41 |
|
Helppo se on kunnon s-kiuasta arvostella jos ei ole moista kokenut, meni mullakin yli 40-vuotta ennen kuin sellaisen koin. Hyi helv... olen tehnyt elämässäni varmaan 100 mottia puuta ja lupaan olla tekemättä enään koska on vielä sormet ja varpaat tallessa. Kyllä puukiuas paras onkin kunhan se on kertalämmitteinen tai savusellainen. Jatkuvalämmiteisessä puukiukaassa on ihan sama ongelma kuin normaalissa s-kiukaassa, liian kuumat pintalämpötilat kivissä = surkeat löylyt. Kertalämmitteisen (tai savukiukaan) suuren massa tuoma löyly on ihan eri galaksista koska pintalämpötilat ovat "järkeviä"
Lähes jokainen immeinen vetää talon sähköt ite (tai näin olen ainakin nähnyt tehtävän) jonka jälkeen tuttu sähkäri käy varmistamassa kytkennän ja se on siinä. On se harmi että niin helpot hommat on tehty lainvastaisiksi. Oikein jännittävä asia on vetää sähköt 3-vaihemoottoriin silleen että siinä on kaikki tehot tai että se pyörii oikein päin. Mutta kun vaan muistaa pitää vaiheet järjestyksessä niin hyvin se menee.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 22:20 |
|
Cikatti kirjoitti: Helppo se on kunnon s-kiuasta arvostella jos ei ole moista kokenut, meni mullakin yli 40-vuotta ennen kuin sellaisen koin. Hyi helv... olen tehnyt elämässäni varmaan 100 mottia puuta ja lupaan olla tekemättä enään koska on vielä sormet ja varpaat tallessa. Kyllä puukiuas paras onkin kunhan se on kertalämmitteinen tai savusellainen. Jatkuvalämmiteisessä puukiukaassa on ihan sama ongelma kuin normaalissa s-kiukaassa, liian kuumat pintalämpötilat kivissä = surkeat löylyt. Kertalämmitteisen (tai savukiukaan) suuren massa tuoma löyly on ihan eri galaksista koska pintalämpötilat ovat "järkeviä"
Ei ne kivet sitä tiedä millä ne on lämmitetty. 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 22:22 |
|
Sähkömiehen ammatin arvostus on tänä päivänä tyyliä "siivoojasta seuraava" Näkeehän sen jo työkkärin sivuiltakin; alan työpaikat ovat vuokrausfirmoissa...
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 22:34 |
|
Ainakin sähkärifirmaa kannattaa pyörittää sillä sinne kun soittaa niin ei saa palvelu kun on niin kiire. Joo, mun pointti tosiaan oli että kivet ei tiedä millä ne lämpee ja mahtava peli olis kertalämmitteinen kius jossa oli vaikka 25 kW vastuspuikkoja. Kivikasa kuumaksi ja eikun puikot sammuksiin ja löylyyn. RANUkin ostasi viivana sellaisen Kunnon viherpiipertäjäkin sanoisi: "älä polta puuta sillä vapautat turhaan hiilivarastoja" joten keskitytään rehellisellä ydinenergialla lämmitettyihin saunoihin. Tai oikeastaan pitäs myydä kiukaita jotka toimii yhdellä uraanipelletillä, sillä vois höyrystää vettä putkistossa tuonne 450 asteeseen ja näin lämmittää kiuas. Ongelmana tietty olis se että tämä yksi pelletti vaatisi miljoona litraa vettä siihen kiertoon (vaikka luolaan) jo siltäkin varalta että jos erek... eikun reaktio karkaa käsistä.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 22:48 |
|
Yksi hyvä syy sähkömiesten kovaan ammattitaitoon on työn laatu ja sähköturvallisuus. Esimerkkejä ei kannata hakea "jostain etelästä". Jossa mm. jalkakäytävällä astellessa piti väistellä ja hyppiä yli katuvalaistuspylväiden johtoja ja johtimia, sekä liittimiä ilman mitään suojaa. Suomessa ennen EU- uudistuksia oli Euroopan "kovimpia" sähköturvallisuusmääräyksiä Saksan tapaan laitteiden ennakkotarkastuspakkoineen ja hyväksymisineen. Nyt on toisin. Jatkuvasti saa lukea ilmoituksia sähkölaitteiden markkinoilta vetämisistä. Mukavaa tällainen jälkitarkastus. Vielä ei ole moni kuollut.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 22:51 |
|
Cikatti kirjoitti: Itse laskin että kovemmalla käytöllä s-kiuas maksaa oikein 160 eur vuodessa eli on ihan tyhmää polttaa puita koska ne maksavat monin kertaisesti tai jos itse tekee ilmaisesta puusta niin työmäärä on ihan järjetön säästöön nähden. Varsinkin kun selvis että nylkyään saa sähkökiukaita jotka hakkaa löylyillään monet puukiukaat. r_a_n_u kirjoitti: Nyt tekis mieli kyllä sanoa "Cikatille" kotisähkötöiden osalta että höh höh, mutta jääköön sanomatta. Cikatti kirjoitti: Joo, mun pointti tosiaan oli että kivet ei tiedä millä ne lämpee ja mahtava peli olis kertalämmitteinen kius jossa oli vaikka 25 kW vastuspuikkoja. Kivikasa kuumaksi ja eikun puikot sammuksiin ja löylyyn. RANUkin ostasi viivana sellaisen  Syy, miks' mun tähänkin ketjuun taas piti alkaa sörkkimään, on tuo ... on ihan tyhmää polttaa puita koska ne maksavat monin kertaisesti tai jos itse tekee ilmaisesta puusta niin työmäärä on ihan järjetön säästöön nähden.Minusta polttopuiden teko on mainiota kuntoilua. Yleensähän niiden tekohetki on kevät. Moottorisahan käyttö on karmeeta päristystä, mutta se Fiskarsin käyttö on ylivertaista. Sen lomassa on lisäksi hyvää aikaa seurata kevääseen liittyviä luontoääniä. Ja sitä konserttia on. Mutta kauas taasen karkaa(mme/n) tuosta otsikosta. Onneksi "ealab" palauttaa jutun siihen.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 23:00 |
|
jonekkin hemmm....... kuuseen hävis minunkin kommenttini, mutta se puolusti kyllä vanhan-aikaista saunan lämmitystä
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 13.11.2009 23:20 |
|
 ja ealab taitaa olla apteekkari ? 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 14.11.2009 01:50 |
|
RANU vain nyt halus ottaa minut hampaisiinsa vaikka muutkin ovat rönsyilleet. Luulempa että monikin ymmärtää että en mollaa tai yritä antaa ymmärtää että jos kanssaveljet polttaa puuta, että olisin heitä vastaan tuomitseva. Minä vain en jaksaisi enää itse tapella puun kanssa koska se on niin harhaanjohtavaa. Kaikki tämän päivän perussähköjutut ovat niin paljon parempaa ja parempaan hyötysuhteeseen perustuvaa että avotulella leikkiminen ei minulle sovi, paitsi takassa, silleen rehellisessä avotakassa jossa todella poltetaan harakoille ja jonka hiilloksessa paistuu lihavartaat sipulilohkoineen.
Tuossa alussa oleva vitsi on ihan huippu: "Jos aiot tehdä sellaisia sähkötöitä, jotka itse asiassa eivät ole jokamiehelle sallittuja, ota ainakin huomioon seuraavat asiat: "
Niin olisiko tuon voinut jättää kirjoittamatta ohjeisiin? Ei, koska jokainen meistä (melkein) on liittänyt itse 3-vaihe hellan ja ne jotka ei saunonnasta ymmärrä ovat itse liittäneet kiukaansa. Silti Suomessa kärtsähtää hyvin harvoin taloja sähkötöiden takia.
Muuten, tuli mieleen yksi juttu kun viimeksi katsoin isäni talon, 40-vuotta vanhan talon sähkökeskukseen, sulakerasian kiskoihin tulevien johtejen eristeet tihkuivat öljyä. Johtuuko tämä siitä että johtojen eristeet haluavat palata alkuperäiseen muotoon? Kenelle muulle tämä on tuttu näky?
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 14.11.2009 01:58 |
|
Cikatti kirjoitti: RANU vain nyt halus ottaa minut hampaisiinsa ... Heko heko 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Kotisähkötyöt Lähetetty: 14.11.2009 09:16 |
|
Cikatti kirjoitti: RANU vain nyt halus ottaa minut hampaisiinsa vaikka muutkin ovat rönsyilleet. Luulempa että monikin ymmärtää että en mollaa tai yritä antaa ymmärtää että jos kanssaveljet polttaa puuta, että olisin heitä vastaan tuomitseva. Minä vain en jaksaisi enää itse tapella puun kanssa koska se on niin harhaanjohtavaa. Kaikki tämän päivän perussähköjutut ovat niin paljon parempaa ja parempaan hyötysuhteeseen perustuvaa että avotulella leikkiminen ei minulle sovi, paitsi takassa, silleen rehellisessä avotakassa jossa todella poltetaan harakoille ja jonka hiilloksessa paistuu lihavartaat sipulilohkoineen.
Tuossa alussa oleva vitsi on ihan huippu: "Jos aiot tehdä sellaisia sähkötöitä, jotka itse asiassa eivät ole jokamiehelle sallittuja, ota ainakin huomioon seuraavat asiat: "
Niin olisiko tuon voinut jättää kirjoittamatta ohjeisiin? Ei, koska jokainen meistä (melkein) on liittänyt itse 3-vaihe hellan ja ne jotka ei saunonnasta ymmärrä ovat itse liittäneet kiukaansa. Silti Suomessa kärtsähtää hyvin harvoin taloja sähkötöiden takia.
Muuten, tuli mieleen yksi juttu kun viimeksi katsoin isäni talon, 40-vuotta vanhan talon sähkökeskukseen, sulakerasian kiskoihin tulevien johtejen eristeet tihkuivat öljyä. Johtuuko tämä siitä että johtojen eristeet haluavat palata alkuperäiseen muotoon? Kenelle muulle tämä on tuttu näky? Tuo öljyisyys oli 60- luvun alun materiaaliongelma, muistan sen ja öljyiset sormet. Tuo oli aikaa, jolloin muovieristeet olivat hiljattain tulleet käyttöön. Sitä ennen oli kumieristeisiä, kangaspäällysteisiä johtoja, johtimia. Niitä on yhä käytössä vielä vanhemmissa rakennuksissa. Ovat turvallisuusriskejä, koska kumi on usein rasioissa hapertunutta ja varisee jo pelkästä katselusta. Kuuluu "apteekkarin" ammattikokemuksiin.
|
|
|
|
 |
|
|