Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 13.09.2019 20:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tuli ostettua eka XM kun halvalla sai. Helmoissa paikattavaa ja jousituksessa jotain outoa takapäässä. Viimeksi läpäissyt katsastuksen 2011.

Takapää on kummallinen pomppulinna, etenkin ulos joustas tosi kevyesti. Ajoasennossa koukun päällä pomppimalla saa takapyörät ilmaan. Takapallot on uuden näköiset ja LHM oikean väristä.
Kulmissa on merkinnöistä päätellen jousipallot kyllä, mutta mitäs jos keskellä onkin varaajapallo? Sport-asento tuo ehkä vähän helpotusta käytökseen...

Onkohan tossa hydractive 1 vai 2? Sport-auto valinta on sellainen liukukytkin.

Kuskin ikkuna menee alas, mutta ei ylös. Vähän meni ensin vaikeasti ja sitten tyssäsi. Mikäköhän voisi olla syynä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 13.09.2019 21:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tosiaan korkeudensäätö toimii normaalisti



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 13.09.2019 21:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
On varma Hydractive 1 ellei joku ole päivittänyt kakkoseen. Tuskin on... Kakkosversio tuli vasta vuonna -93 tuotantoon...

Eihän takapallot ole täysin paineettomat, silloin saa tuommoisen efektin kyllä aikaan? Ulosjoustolle kun ei ole oikeasti mitään mekaanisia rajoitteita, takajousisylintereitä käpistelleet muistavat rakenteen...

Happamuus noita on ajosta hävittänyt, ihan paljon, hauskaa että lähes ekaa vuosimalliakin kunnostetaan, vieläpä mopokoneista yksilöä..!



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 13.09.2019 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Joustoa kyllä tuntuu olevan ja pallot hohtaa uutuuttaan. Joulukuussa on yritetty katsastaa, hylky mm. "heilahduksenvaimennus, hydraulijousitus, takana - pallot irti" :)

Tiedä sitten onko sen jälkeen vaihdettu... Kuskin puolella paineputken virkaa toimittaa letku, tuskin se kovin järkevä ratkaisu on jousituksen kannalta?

Pitää nostaa ylös ja tutkia miltä siellä takana näyttää...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 08:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Niin tosiaan H1:ssäkin keskipallon iskariventtiilit on hydractiveblokissa, eli keskellä kuuluukin olla venttiilitön pallo?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2739
Paikkakunta: Koria
Teuski kirjoitti:
Takapää on kummallinen pomppulinna, etenkin ulos joustas tosi kevyesti. Ajoasennossa koukun päällä pomppimalla saa takapyörät ilmaan.

Jos auton saa pomppimaan ilmaan, niin joustaako silloin pelkät renkaat?
Eipä tuo minun vanha nyt ihan pomppimaan alkanut, vaikka vaimennusta olikin vähennetty.

https://youtu.be/reM-PBG7tbo


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 14:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Perä kyllä painuu painettaessa ja joustaa ulos holtittomasti. Ylöasennossa sitten jousitus on kovana.

Jos takapallot olis ihan kaputt, niin olisko se tollanen pelkän keskipallon varassa? Mutta sittenhän jäykässä tilassa menis ihan kovaksi? Mielestäni sporttimoodi vähensi hieman velttoilua ajossa... Miten sen hydractiveventtiilin toiminnan voisi varmistaa? Radio hydractive?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 16:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
Niin tosiaan H1:ssäkin keskipallon iskariventtiilit on hydractiveblokissa, eli keskellä kuuluukin olla venttiilitön pallo?

Niin ne on kakkos- ja kolmosversiossakin...

Teuski kirjoitti:
Kuskin puolella paineputken virkaa toimittaa letku, tuskin se kovin järkevä ratkaisu on jousituksen kannalta?

Onhan siellä pari pätkää letkua tehtaan jäljiltäkin, ja jos se alkuperäinen putki-letku-putki-letku-putki -mysteerio on hapantunut, niin helpompaa sinne on tehdä letkusta koko mysteerion korvaava tilalle kuin etsiä ehjä (tai teettää uusi) ja pujotella se sinne pannuhuoneeseen. Vaihtoehdot tuossa taitaa olla joko tekniikka pois edestä, tai apurunko pois tieltä..?

Teuski kirjoitti:
Perä kyllä painuu painettaessa ja joustaa ulos holtittomasti. Ylöasennossa sitten jousitus on kovana.

Jos takapallot olis ihan kaputt, niin olisko se tollanen pelkän keskipallon varassa? Mutta sittenhän jäykässä tilassa menis ihan kovaksi? Mielestäni sporttimoodi vähensi hieman velttoilua ajossa... Miten sen hydractiveventtiilin toiminnan voisi varmistaa? Radio hydractive?

Yläasennossa on kyllä jousitus kovana, vaikka olisi ehjätkin pallot joka paikassa. Pelkän keskipallon varassa, jousitus on sen verran kelvollinen että ajaa voi, mutta "pohjaa" yllättävän helposti. Isolla tiellä harvemmin...

Pitäisi toki mennä kovaksi jäykässä moodissa, jos kaikki jousto olisi keskipallossa. Sitten sellainen, missä on vielä vähän henkeä nurkkapalloissa, voi sekoittaa pakkaa...

Radio Hydractive (on sitten reilusti alempi taajuus mitä kakkosessa) kertoo vain sen että toimiiko jäykkyyssolenoidin ohjaus. Se ei kerro vielä mitään mitä siellä jousituksessa oikeasti tapahtuu. Ja tuossa ykkösversiossa kun samalla solenoidilla ohjataan hydraulisesti kumpaakin päätä, yhdellä venttiilillä, niin sit alkaakin löytyä vaihtoehtoja missä se vika voisi majailla..:

-toimiiko se solenoidin nestepuoli, vai naksahtaako vain (joo, on semmoinenkin tullut vastaan, herkistyi kyllä kun napsutteli suoralla sähköllä)
-onko putket solenoidilta aktiivipallon jaloille oikein, eikä esim litassa jolloin nesteen virtaus estyy
-toimiiko ne aktiivipallon jalat, eli liikkuuko siellä luisti komennon tullessa
-minkälaiset pallot siellä on kulmissa, siis minkälainen iskariventtiili ja kaasunpaine, keskireiän suuruudesta voi arvioida ollaanko oikealla sunnalla (Hydractive->alta puolimillisiä vakiona, ei-Hydractive-> millin-puolentoista välillä=)
-onko ne kulmapallojen iskariventtiilit ehjiä (semmoistakin on nähty, että venttiilin niittaus on löystynyt, jolloin ei vaimenna oikein toiseen tai molempiin suuntiin)

Tuossa nyt jotakin pohdintaa. Jos lähempänä olisi, niin voisi olla hauska hetki ihmetellä tuotakin...

Ainiin, onhan tämä tuttu..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 16:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Pitää yrittää jostain löytää aikaa tuohon tutustumiseen. Jos saisi vähän käytyä läpi kannattaako tota alkaa elvyttämään... Peltityöt ei multa taivu, joten hitsari pitäisi värvätä. Katsotaan nyt ensin mitä muuta tossa on... Reilun parikymmentä kilsaa ajoin ja muuten tuntuu olevan ihan ok. Takana palloissa ainakin merkintä AR, mutta pitää katsoa tyyppi tarkemmin. Takasylkyn paineputki on siis korvattu letkulla. Varaaja naksuu jatkuvasti, pallo näyttää vanhalta mutta on siinä täyttöventtiili, hyllystä varmaan löytyy ehjä niin pitää koittaa vaihtaa. Takapallojakin voisi koittaa, mutta olishan se outoa että molemmat uudet pallot olis rikki...

Missä se takapään hydractivehässäkkä lymyää? Alle kurkkimalla en palloa ainakaan bongannut...

Tää on mun eka XM, hydesitikattakin on tullut oltua melkein vuosi niin pakkohan asialle oli jotain tehdä :D

Jousituksen pakottaminen jäykkään tilaan ei vissiin käy ihan helpolla?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 18:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Takaa katsoen, ensin on varapyörä, sitten poikittainen äänenvaimennin, jonka edessä suojapelti joka irtoaa parilla ruuvilla (ellei ole jo kadonnut). Suojapellin takaa löytyy keskimmäinen pallo, ja oletettavasti "vähän" surullisennäköisiä hydrauliputkia...

Hydractiven saat pakotettua tekemällä sen virrattomaksi, eli sulake pois, kumpi tahansa ECU:n liittimistä, vänkärinpuolen etujousipallon tienoolla olevan liittimen irroittamalla esimerkiksi. Ja lue se edellisen viestini lopussa olevan linkin dokkari, siitä selviää jokseenkin paljon Hydractiven sielunelämästä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 19:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
On toi tramontanan guide tullut joskus luettua useampaankin otteeseen, se on kyllä hyvä.

Eli jos otan hydractiven pois pelistä ja perä käyttäytyy normaalisti, voidaan päätellä ettei vika ole nurkissa ja ja hydractiven venttiili toimii?

Aa, mutta ykkösessähän siis sporttimoodissa jousitus on pysyvästi jäykkänä?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 20:13 

Viestit: 700
jasu kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Niin tosiaan H1:ssäkin keskipallon iskariventtiilit on hydractiveblokissa, eli keskellä kuuluukin olla venttiilitön pallo?

Niin ne on kakkos- ja kolmosversiossakin...


Niin minäkin luulin, että kolmosessa olisi, mutta sen jälkeen kun ekaa kertaa pääsin irroittamaan moisen pallon siinä kuitenkin oli iskari. Sitten kävin Xantia007:sta tarkastamassa ja tosiaan lisäpallossa pitikin olla iskari ja numerotkin täsmäsi.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Koita ny pitää se XM orggiskunnossa. Se on hieno kiesi toimiessaan kuten se on suunniteltu. Olipa sitten H1 tai hydractive 2.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ihan vianhakumielessä näitä mietin, ei hätää :D

Kokeilin ottaa hydractiven mykäksi, perä pomppii silti samaan tapaan. Josko se takapään venttiili olisi jumissa? Saako sitä purettua?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 21:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Takana on pallot merkinnällä SP8033 RR/AR eli monroethan ne taitaa olla. Taulukkoa en löytänyt, sen verran että 50bar ja hydractiveen tarkoitetut. Valmistusleima parin vuoden takaa, eli taitaa olla sen "pallot irti" - katsastuksen jälkeen vaihdettu...

Jos oletetaan, että nurkat on kunnossa ja etupää joustaa normaalisti, onko paikallaan painelemalla selkeä ero kovan ja pehmeän välillä edessä? Jos ero löytyy, sähköinen puoli toimisi siis ainakin jollain tapaa? Silloin vika olisi takana. Jos on oikeanlaiset jousipallot, niin ei kai se pelkästään niillä tuollainen olisi? Jos takapään venttiili on jumittunut auki, voiko joku keskipallon ominaisuus, saada tuon aikaan? Sitähän en vielä tiedä millainen siellä on...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 14.09.2019 22:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
En painelemalla huomannut edessä eroa sportin ja normaalin välillä.

Tällainen se perä on kun 85 kiloa heijaa koukun päällä:
https://youtu.be/qgaYwSOKkWQ

Nythän se välähti että ettei noissa nurkissa nyt vaan olis keskipallot :lol:

IFHS:n palloissa AR on takavaraajan tyyppi... :roll:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 07:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Monroen taulukko löytyi, keskipallothan ne on :D



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 09:14 

Viestit: 974
:shock: Jos seuraavaksi pukkaa käyntihäiriöitä, voi olla polttoainelinjassa tungos kun vuosikymmenten sakat on saatu liikkeelle tankista :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 10:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tätä on vissiin alettu elvyttämään kun leimalla on käyty ja siinä todettuja vikoja ei enää ole, oliskohan ruostehommiin jäänyt. Luulen, että nuo pallot on tosiaan vaihdettu sen leiman jälkeen, mutta mitä lie ollut ennen kun katsuri on kirjoittanut "pallot irti"...

Parikymmentä kilsaa sillä ajoin, veto päällä vähän takeltelee välillä mutta vapaalla kiertää iloisesti.

Sen kuskin ikkunankin san manattua nousemaan, tuntui vetristyvän joten voitelua taitaa olla vailla...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 11:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Teuski kirjoitti:
IFHS:n palloissa AR on takavaraajan tyyppi... :roll:

Eiköhän tuo AR ole vain ranskankielinen lyhenne sanasta arriere, eli taakse. AV on avant eli eteen...

Teuski kirjoitti:
Monroen taulukko löytyi, keskipallothan ne on :D

Hyvä että selvisi, tosin olisi selvinnyt ottamalla pallon irti ja havaiten ettei siellä ole minkäänlaista iskariventtiiliä...

Piti ihan tarkistaa, että olinko epäillyt palloa itsessään, ja siis sen iskaria, ja olihan siitäkin yhden ranskalaisen viivan takana maininta "minkälaiset pallot siellä on kulmissa"



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
jasu kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
IFHS:n palloissa AR on takavaraajan tyyppi... :roll:

Eiköhän tuo AR ole vain ranskankielinen lyhenne sanasta arriere, eli taakse. AV on avant eli eteen...

Varnasti onkin, mutts kuten totesin, IFHSn palloissa takalisäpalloilla on AR-merkintä, ei muilla takapalloilla



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Noniin, vaihdoin sinne paremman puutteessa jotkut xantian etupallot ja nyt se toimii järkevästi. Pitää vielä tsekata se keskipallon kunto, mulla on tossa nyt sattumoisin pari uutta :lol:



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 17:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuleekohan nämä kuvatukset vähän myöhässä, tai kaipa näistä jatkossakin jotain iloa on..?

Kuva
ABS:in,

Kuva
Hydractiven,

Kuva
Ja loput putkitukset sekä osien suurpiirteinen sijainti...

Kuva
Jonkinlainen pallojen speksaus...

Eiköhän noilla selvinne suurinpiirtein missä mikäkin osa pitäisi olla, ja mitä kautta putket/letkut kulkee? Pahoittelut sormenjäljistä, nuo paperit on kulkeneet vuosia työkalusalkussa mukana. Eikä skannaaminenkaan ihan helpoimman kautta mennyt, piti ehjätä läppäri ennen onnistumista...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 17:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7762
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Kiitoksia. Varmaan kannattaisi laittaa jonnekin talteen, vaikka citikka.infoon?

ABSeja tossa ei olekaan...

Onkohan XMään valmiita helmapeltejä saatavana?



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM Y3 2.0i '90
ViestiLähetetty: 15.09.2019 18:46 

Viestit: 700
https://www.citroen-klub.si/CitDocs/XM/

Tuolta löytyy noita xm ohjeita. xm_hyrdauliikka.pdf vastaa tuota jasun lappua.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: