Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 13:58 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Katsellessani alle uudempaa Xantiaa pisti silmään että kaikissa joita katsoin (noh kolme kappaletta) oli maininta kytkin vaihdettu tai viat:kytkin. Autot 99 mallisia ja ajettu yli 200 mutta alle 300 tuhatta. Onko uudemmissa malleissa kytkintä muutettu vanhempiin nähden vai miksi näissä näkyy paljon kytkinvikaisia. Vai onko tämä vain tuuria että kaikki joita katsoin nettiautosta sattuivat olemaan joko remontoituja tai odottivat kytkinremonttia?

Ari Paija


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Omassani on vaihdettu 280tkm kohdalla, lienee ihan normaalia?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 15:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kui paljo kytkime sitt pitäs kestää käyttöö. Normaalina kuluvana osana. Näyttää siltä, että BX:n (1,6) kytkin on sama Xantun (1,8) kytkimen kanssa. Aivan samalta näyttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 15:04 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kui paljo kytkime sitt pitäs kestää käyttöö. Normaalina kuluvana osana. Näyttää siltä, että BX:n (1,6) kytkin on sama Xantun (1,8) kytkimen kanssa. Aivan samalta näyttää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 17:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Ehkä toi myös mainitaan melko herkästi myynti-ilmoituksessa koska taitaa olla Xantiassa melko iso remppa toi kytkimen uusiminen hyrdomystiikasta johtuen...? Useemman satkun säästö kuitenkin ostaa auto johon on kytkin rempattu vs. remppaa odottava ainakin jos ostaja ei ole tee-itse-mies. Tuskin noita kuitenkaan normaalisti tarviaa uusia useammin kuin kerran auton elinikänä.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 18:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Kytkimen vaihto on isotöinen, mutta ei kaiketi hydrauliikasta johtuen. Xantian kytkintä en ole vaihtanut, mutta beksin vastaava on kaiketi korjaamotunteina noin kahdeksan. Itse sain menemään tupla-ajan, mutta ei sitä urakalla tehtykään. Santun kytkin pitäisi kyllä vaihtaa, taulussa on nyt 320 tkm ja takana juuri päättynyt ajo-opetus, joka käy jostain syystä kytkimen päälle. Luista ei vielä, mutta ihan ylhäällä ottaa kiinni.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 18:26 

Viestit: 10
Paikkakunta: Loimaa
Omani on ajettu yli 400 enkä edes ole ajatellut että tulisi kytkinremontti. 'Normaalina kuluvana osana...', siis siellähän pyörii kaksi levyä jotka on painettu toisiinsa kiinni, mikä siellä sitten kuluu 'normaalisti'? Vaikea uskoa että tuossa ajassa saisi levyn kulumaan. Uusista vehkeistä olen kuullut että siellä on jotain säteittäisiä 'täytykynän' jousia jotka loppuvat ennen 200 tuhatta, liittyy jotenkin tärinän poistoon? Onko nämä sitten tulleet uudempiin Xantioihin vai mitä noista sitten korjataan kun se on 'normaalisti' kulunut.
Vanhemmissa ja enemmän ajetuissa Xantioissa en ole huomannut merkintää kytkinremonteista.

Ari Paija


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 18:31 

Viestit: 14
Paikkakunta: Vahto
apaija kirjoitti:
Autot 99 mallisia ja ajettu yli 200 mutta alle 300 tuhatta. Onko uudemmissa malleissa kytkintä muutettu vanhempiin nähden vai miksi näissä näkyy paljon kytkinvikaisia. Vai onko tämä vain tuuria että kaikki joita katsoin nettiautosta sattuivat olemaan joko remontoituja tai odottivat kytkinremonttia?


Oma otanta sitruunan kytkinremonteista sisältää 2 kpl BX:ää vuodelta -89 ja yksi Xantia mallia -98. Jokaisesta meni kytkin vaihtoon noin 200 tuhannen kohdalla, kaikissa vikana oli kuivuuttaan kypsynyt painelaakeri, joka sorvasi vähitellen itsensä tähtilevystä läpi.

Ois tarvinnut varmaan laittaa rasvanippa sinnekin... :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 19:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
on tuos -97 activassakin kytkin rikki :P 300tkm takana..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 20:24 

Viestit: 179
Jeth kirjoitti:
on tuos -97 activassakin kytkin rikki :P 300tkm takana..



:mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 22:28 

Viestit: 68
Paikkakunta: vantaa
Omassa teetätin varmuuden vuoksi pari viikkoa sitten.
Vm 98 1,8 16v x2 farkku ja ajettu 250tkm.
Poljin oli ylhäällä jo 70tkm sitten.
Painelaakeri vihelsi hiljalleen lähes 9kk.
Ei se korjaamolla voi olla iso työ, kun kokonaisuus osat + työt 600€
Sain osista kyllä alennusta 20%.
Asetelma ja kytkinlevy olivat kunnossa.

Jos poljin on noussut selvästi jarrupoljinta ylemmäs homma on varmasti edessä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 12.11.2009 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Jaa mä käsitin asentajan kanssa jutellessa että toi on täyden päivän työ korjaamolla, liekö sitten HDi -moottorisessa jotain eroa bensakoneiseen? Toki näyttää olevan diisselin kytkinpaketti ainakin motonetissä melkein tuplasti kalliimpi kuin ton 1,8 bensan, joten nostaa hintaa jo sekin...

Mulla toi on nyt sen reilun 70tkm kilistänyt aina kun vaihde vapaalla ja kytkin ylhäällä, jotkut jouset tms. kai ne oli mitkä ton aiheuttaa. Muuten kytkin toimii ongelmitta. Mittarissa 315tkm ja hiukan on 110-heppasta "viritettykin". Eiköhän se kestä kun kevyellä kuormalla kuitenkin aina ajellaan. 8-)



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 22.11.2009 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 317
Muitten vastauksia lukiessa vahvistui ajatus minunkin xantian (-99 2.0 16V) kytkimen rempasta. Oireet ovat samat ja kilometrejäkin on kertynyt sopivasti. Ei muuta kun osien hankintaan... :oops:



"Normaalia, mutta ei tämän ikäiselle..."
Onko millään enää mitään väliä?
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 25.11.2009 00:34 

Viestit: 69
Ei kestänyt uudemman Xantian kytkin kuin reilut 170 tkm.Työ vei Ad-huollossa 6 tuntia (n. 350 e öljyineen) + kytkinpaketti 140 euroa (Sachs) ja kolmisenkymppiä vetoakselien stefat yht. n. 520 euroa. Uusi toimii todella pehmeästi ja kevyesti. Autokin tuntuu melkein uudelta. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 07.12.2009 10:44 

Viestit: 327
1.9 td vm 1997 kytkinremppa 300 000 km jälkeen. Luultavasti edellisen omistajan veneilyharrastus oli syynä noin nopeaan kulumiseen.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 31.08.2010 09:52 

Viestit: 215
nyt meni omasta santusta kytkin, 99 farkku 1.8, ajettu 253 tkm.. Samalla meneekin liuta etupään niveliä vaihtoon..



C5 break 2.0AT -05
ex xantia ´99 exclusive break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 31.08.2010 10:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
205tkm takana kakkoskoppaisella, ja hyvin tuntuu vielä kestävän 307Nm väännöt. Normaalista kulumisesta en tiedä, mutta kovasti tota kytkintä ei ole säälitty... :)

http://www.youtube.com/watch?v=pcW126WW6Lc

http://www.youtube.com/watch?v=JVc-HVAGSmc




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 31.08.2010 16:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
apaija kirjoitti:
Normaalina kuluvana osana...', siis siellähän pyörii kaksi levyä jotka on painettu toisiinsa kiinni, mikä siellä sitten kuluu 'normaalisti'? Vaikea uskoa että tuossa ajassa saisi levyn kulumaan.

Painelaakeri hirttää kiinni ja särkyy tai alkaa vain takkuamaan ja syöpyy paineasetelmasta läpi. Niin se vain on ettei mikään hyvä ole ikuista.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 02.09.2010 08:30 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Omituinen keskustelu :shock:

Siis kytkinhän on ihan normaalisti kuluva osa ja 200 tkm on ihan kohtuullisesti jo. Jos siis on yli kymmenen vuotta vanha auto kuten xantutkin jo on niin 200 tkm matka tuossa ajassa tarkoittaa melko lyhyttä kertamatkaa eli pääosin kaupunkiajoa. Monestihan sitten matka-ajossa olleet on kytkimen osalta paremmassa kunnossa, varsinkin dieselit. Juuri myymässäni xantia hdi:ssa oli orkkiskytkin ja 340 tkm ajettu eikä ole minun ajoaikana (7 vuotta/230tkm) muuttunut mitenkään (ja tulihan tuosta koitettua sitä vääntöäkin ulosmitattua aika reilusti). Koko ajan ollut matka-ajossa ja oma ajoni oli 150 km päivässä työmatkaa jossa tarvitsi suuntaansa pysähtyä 3-4 kertaa. Kun taas nämä kaupunkisiirrot on monasti 15 km matkalla 10-20 pysähdystä ja lähtöä. Eli samalle 150 km matkalle tulee monta kymmentä kertaa suurempi käyttömäärä. Ja joka kerta kun lähdetään paikaltaan niin se kytkin kuluu, pakkohan se on.

Bensa autojen kytkimien kestohan on kaasareitten ja jakajien poistumisen myötä parantunut huomattavasti, kaasaripelejä kun joutui aina hieman enemmän vonguttamaan lähdössä, no ei ehkä uutena mutta muutaman vuoden vanhana kuitenkin. Ja ainakin lähipiirin bekseihin on noita kytkinremppoja tehty aikanaan ihan samoissa kilometreissä kuin xantiaankin, ehkä jopa aiemminkin. Ja kuitenkin xantiakin on painavampi ja samalla kytkimellä.

Eli 200 tkm kerto bensamallissa on kuitenkin ihan kohtuullinen. Toisaalta milloin kytkin on loppu? Sitikoiden tapauksessa poljin ylhäällä? Irrottaa vasta ihan lattiassa? Ottaa vasta ylhäällä? Luistaa vitosella? Luistaa 3-4-5 vaihteilla? Polkimen liikeradassa tuntuu pykäliä?

Toisilla noista vaihtoehdoista pystyy ajamaan 50-100 tkm ja toisilla kymmeniä kilometrejä ja sama kommentti on jokaisesta, loppu mikä loppu?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 02.09.2010 11:28 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Kyllä mulla on kaikissa kolmessa Xantiassa kytkinpoljin ylempänä kuin jarrupoljin ja ne on säädetty haynesin kirjan mukaan.Eikä varmasti ole kytkin loppu ainakaan tosta dieselistä kun siihen on kytkinpaketti vaihdettu 50 tkm sitten.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 02.09.2010 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kytkin on oikein säädetty Xantiassa silloin, kun kytkinpoljin on ärsyttävän paljon jarrupoljinta korkeammalla.

BX 19TZI:stä tuli vaihdettua kytkin vähän päälle 300 Mm:n ja oli silloin painelaakeri viittä vaille läpi asetelmasta. Xantia 1.8 8v:stä taisi jossain 230 Mm hujakoilla vaihtua, eikä ihan niin paha ollut silloin. Mitä kytkimen muutoksiin tulee, on esim. 2.0 16V:ssä vetokytkin.

Ja levyjen välisen kitkan loppumista ennen tosiaan tyrkkää perinteisesti painelaakerin asetelmasta läpi. Eroa kulumiseen saadaan toki aikaiseksi käytöllä. Jos ajaa pelkkää maantietä, eikä turhia luistattele, niin eihän sitä kytkintä juuri käytetäkään. Jos taas ajellaan kaupungissa ja vekslataan parkkiruutuihin kaasu pohjassa kytkimellä nopeutta säädellen voi jopa se kitkakin alkaa vähenemään ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Uudempi Xantia / kytkin
ViestiLähetetty: 22.09.2010 14:03 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Niin joo, vaimon 1.8 16v picasso on nyt työn alla kytkinrempassa kun painelaakeri alkoi rohisemaan. -02 on vuosimalli ja 212 tkm mittarissa.

Eli ei nämä bensakoneiset vaan ole kestäviä, dieseleissä taitaa olla kertaluokkaa vahvemmat osat kun niillä aina pääsee pidemmälle, vai olisko kuitenkin erona se että bensamalleilla rutkutetaan kaupungissa ja ollaan puolet ajasta kytkin pohjassa...



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 22 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: