Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 14.10.2019 15:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Ostin männäviikolla tummansinisen (bleu mauritius nacre) 213tkm ajetun -01 Xsaran, jonka maalipinta näytti siltä, että se kaipaa kunnon pesua ja vahausta. Perusteellisen mutta hellän liuotinpesun (jotta vanhat vahajäämät lähtee) ja kuivauksen jälkeen sieltä pölyn ja lian alta paljastui kuitenkin tällainen näky... alkuun se näytti siltä, kuin lakkapinta olisi osittain irronnut tai vaurioitunut, mutta sormella pintaa koittaessa siinä ei tuntunut sellaista epätasaisuutta kuin lakan hilseillessä yleensä tuntuu.

Kuva


Lähdin kokeilemaan konepellin reunasta Korrek Kliinerillä. Alla kuva ennen ja jälkeen. Eihän siitä käsipelillä naarmut lähde, mutta pinta kirkaistui kummasti.

Kuva

Kuva


Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta mikä hitto tuommoisen voi aiheuttaa? Joku pinnoite tai värivaha joka on osittain kulunut pois? Pintaan auringossa kuivunut pesuaine?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 14.10.2019 16:12 

Viestit: 62
Mieleen tulee, huonossa vahassa olevaan maalipintaan, kuivahtunut liuotinpesuaine. Ei välttämättä edes auringossa, vaan suihkuteltu lämpimälle konepellille ja vähän huolimattomasti huuhdeltu. Korostuu vielä tummassa autossa.



DS 4 THP 200 Sport Chic,Suzuki GSF650S Bandit -06
EX:C4 HDi 2.0 VTRS-07,Xsara 2.0i-16v-02,C5 2.0i-16v Break aut- 04,Honda CR-V 2.0 aut-97,MB E230-aut-89,MB 190 E 2.0-aut -84,Oldsmobile Omega Coupe -75,Fiat 127,Nissan Cherry 1,5 turbo-85,Volvo 144 -74/75
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 14.10.2019 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mun mielestä näyttäs että siinä on ne vanhat vahat? Eri aineilla kokeilemallahan se selviää mihin tuo liukenee. Vesi, mäntyöljyliuotin, hiilivetyliuotin, bräkleen.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 15.10.2019 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Joku pesukadun päälle ruikittava vaha? Kun on tuollaisia valumajälkiä...

Pesin auton Pineline Tehopesulla, jolla yleensä on vanhat vahat lähteneet (ainakin muista autoista) aika mukavasti. Tuo ei lähtenyt. Tähän se tuntuu liukenevan ajan kanssa: https://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-hamber-cleanser-fluid-500-ml. Ton tarkkaa koostumusta en tiedä, ei ole purkkia just nyt tässä. Ei ole IPA, netti kertoo että "naphtha-based". Pelkällä Korrekin kestovahalla tuosta taittuu pahin sameus, mutta jäljet jää näkyviin. Jarrukliineriä en ole vielä kokeillut. Pari ovea olisi vielä käsittelemättä, joten vielä ehtii kokeilemaan. :D




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 15.10.2019 17:06 

Viestit: 5940
Paikkakunta: Lahti
Setämies pesi yhden Swartvegalla :shock: hyvin oli liat lähteneet.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 15.10.2019 19:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Toimiskohan ihan perinteinen pienpoistoaine kun toi bilt-hamberin ainekin käy siihenkin? Tai sitten ihan vaan tärpätti? :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 15.10.2019 19:19 

Viestit: 297
Tärpätti on hyvä, kuten myös Marinol. Kummallakin lähtee vahat ja piet, mutta ne eivät "pysty" maalipintaan. Marinol on mukavampaa käyttää, koska se haihtuu nopeammin ja siitä ei jää pintaan käytännössä mitään. Viinalla on käsiä kuivattava vaikutus, joten kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 16.10.2019 08:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1961
Paikkakunta: Helsinki
ovi kirjoitti:
kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen.

Meillä noita kutsutaan sormikortongeiksi :lol:



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 16.10.2019 08:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ovi kirjoitti:
Viinalla on käsiä kuivattava vaikutus, joten kannattaa laittaa pllutohtorin hanskat käteen.


Näinkö? :mrgreen:

Kuva



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 16.10.2019 18:12 

Viestit: 297
Teuski meinaa pullotohtorin hanskoja ja niinhän munkin piti kirjoittaa, kun viinasta oli puhe. Mutta ihan tosissan nykyään tulee vedettyä käteen, pllutohtorin hanskat, kun käsittelee liuottimia, öljyjä, rasvoja yms... Kaipa niille on jo altistunut tarpeeksi, niin iho ei vain kestä niitä juur nimeksikään. Mutta eihän nuo tietysti eroa mitenkään muistakaan suojavälineistä, joita on suotavaa käyttää.

Oli miten oli, niin mulla on ollut tapana poistaa maalipinnalta kaikki epäpuhtaudet Marinolilla ennen vahausta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Auton pesemisen vaikeus
ViestiLähetetty: 17.10.2019 11:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Tärpätin kanssa en nyt viitsinyt alkaa lutraamaan, kun toi Korrekin Kliinerikin haisee jo riittävän tymäkälle... kyljessä lähtötilanne oli liuotinpesun ja pienpoistoaineen (Gyeon Tar Remover) jälkeen tämä:

Kuva


Clay barilla lähti pinnasta vielä lisää paskaa, mutta vasta Kliinerillä irtosi noi vaaleat minkälie jämät (tässä vielä takalokari ja helma käsittelemättä):

Kuva


Sitten vielä vahat päälle, niin eiköhän tuolla pärjää kevääseen...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: