Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 03.11.2019 17:08 

Viestit: 16
Hei! Picasson uuden laturin kanssa alkavat keinot loppua..
Ajossa virrat loppuivat kesken ja apulaitteita jäi pois käytöstä: ohjaus yllättävän raskas ilman tehostinta. Töissä lataamalla kotimatka kuitenkin onnistui.
Ensin ajattelin akun olevan loppu mutta uusimisesta ei ollut apua.
Tilasin uuden laturin saksasta.

Nyt ei vain uudestakaan laturista tule virtaa.
Googllella haeskelemalla oletin vian olevan herätejohdoissa: laturin kylkeen tulee 2-johtiminen liitin. Toiseen kyllä tulee virrat päällä n.10V. ( taloudessa toinenkin samanlainen Picasso mutta 1,8 bensa; tässä liittimeen tulee vain toinen johto.)
Kokeilin rosvoliittimellä tuoda akulta virtaa vuorotellen kumpaankin näistä liiitimistä mutta ei mitään vaikutusta..
Sulakkeita koitin käydä läpi mikä kaavion mukaan voisi tuohon liittyä muttei löytynyt viallista.

Eihän vastaavaa ole kellään tullut vastaan & ratkesiko jotenkin?

Laturin vaihto ensimmäistä kertaa oli vähän konstikasta: ilmastoinnin kompressori piti irrottaa. Tämä oli 4-ruuvilla kiinni. Takimmaisista riitti vain pieni löysäys niin mahtui tulemaan rei istä läpi. Tätä en hoksannut purkaessa.



ex, xantia break -97, ex; xsara picasso -2003, C8 2003 & C4 GP 2007
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 03.11.2019 18:54 

Viestit: 5124
Ei mitään tietoa mikä vikana, mutta noissa uudemmissa ei ole enää perinteinen kytkentä, jossa syötettiin magnetointikäämiin pieni virta merkkivalon polttimon kautta (aika pieni virta auttamaan käyntiinlähtöä, ellei ole jäännösmagnetismia. Ei siis suoraa plussaa - kestääköhän käämit edes sitä ilman pyörimistä tai mitä toinen pää tykkää siitä). Nykyautoissa signaali tulee jostain älyboksista (moottori-/sisätilan sulakeboksi tai ECU) ja äly yrittää päättää koska laturi toimii tai joissain myös koska tarvitaan latausta. Ei ehkä olisi kannattanut kokeilla rosvoliittimillä? Mutta ei mitään tietoa millainen signaali tuossa kulkee tai hajoittaako virran syöttäminen piuhoihin jotain.

Onko kuitenkin uudessa oikea laturimalli kyseessä. Mitä merkintöjä (kirjaimia) on tuon pikkuliittimen nastojen vieressä (jos on), ja onko vanhassa ja uudessa samat?
https://pmmonline.co.uk/technical/regul ... they-mean/

Minkä vuotinen tuo on ja onko jotain lataustilaa (purkaus/latausmittaus) valvovaa palikkaa akunjohdossa (muistelen kaverin vääränmerkkisessä olleen ongelmia laturin ja akun vaihdon jälkeen - ei oikeen millään olisi halunnut ladata, aina hieman epävarma tilanne, eikä laturin toimintaa saanut selville kuin lukemalla OBD mokkulalla jännitteet)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 03.11.2019 20:14 

Viestit: 16
Kiitokset vastauksesta. Vuosimalli jäi pois, 2007, eiköhän tämä vielä vanhempaa tekniikkaa. (toivottavasti). Nopeasti katsoen ei ainakaan vanhan laturin liittimessä ollut mitään merkintöjä.



ex, xantia break -97, ex; xsara picasso -2003, C8 2003 & C4 GP 2007
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 03.11.2019 22:26 

Viestit: 5124
Ainakin 2004 Xsara Picassossa oli tuollainen versio jossa ohjaus oli joku muu kuin merkkivalolamppu, se kertoi sen laturiongelman vain monitoimi näytön viestinä, joka vain ponnahti näytölle ja kun akkukin oli jo melkein tyhjä, niin se korvautui nopeasti liudalla muita viestejä, kun auto alkoi sammutella erilaisia toimintoja sähköä säästääkseen(mutta ei siis latauksen merkkivaloa ollenkaan). Mutta jossain Mister-Auton Boschissa auton yleistiedoilla haettuna oli tuollainen liitteen kytkentä - pitäisi ehkä tutkia onko se tuohon autoon tarkoitettu, usein sieltä tulee liuta vääriäkin, vaikka valitsee auton tiedot (tai vaikka sinne syöttäisi rekkarinkin)

L = merkkivalolle (eli se on joku watin parin lamppu, jonka toinen pää on kytketty sytytysvirtaan, eli kytkeytyvään +12V)
DFM = lähtö ECUlle päin, joka kertoo laturin kuormitustilasta

ja B+ (tuossa kuvassa toisaalla oli B2+) on akulle (tai mitä kautta meneekään) menevä paksu plussajohto, joka oli mainittu M8 pultti/mutteri

(Kummassa nastassa oli jännitettä?)


Liitteet:
Screenshot2019.11.03.png
Screenshot2019.11.03.png [ 6.79 KiB | Katsottu 6350 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 04.11.2019 08:09 

Viestit: 16
Hei!
jännite oli tuossa DFm-nastassa; lähempänä keulaa olevassa ei ollut virtaa.
Talouden toisessa picassossa, sama -07 mutta 1,8 bensa, laturin pistokkeessa johto tulee pelkästään tuohon keulan puoleiseen. (tähän tulee jännite kun virta päällä) :shock:.



ex, xantia break -97, ex; xsara picasso -2003, C8 2003 & C4 GP 2007
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 04.11.2019 09:20 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Uudemmissa latureissa on käytössä ns "LIN" väylä

https://en.wikipedia.org/wiki/Local_Int ... ct_Network

Eli ei kannata sinne laturiin mitään herätteitä tökkiä.

Tuo 2007 vuosimalli on juuri siinä kintaalla että onko vanhempi lataus systeemi vielä käytössä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 04.11.2019 19:39 

Viestit: 5124
Eikä ilmeisesti tuosta jännitteestä voi päätellä juuri mitään, kun LIN väylässäkin on tuollaista luokkaa oleva jännite kun ei kommunikoida ja niin kai DFM:ssäkin (se lienee jonkin sortin PWM moduluitu signaali, ainakin jossain mallissa), LIN-väylän diagnosointi varmaan vaatii skoopin tai mitäköhän näkee sitikan omalla merkkitesterillä?

Saako vanhan ja uuden laturin merkinnöistä googlella varmistettua että ovat varmasti samanlaiset, mistä vaihtolaturi on peräisin? Tai runkonumerolla sen alkuperäisen tyypin voi ehkä katsoa service.citroen.com:ista, vaatii rekisteröinnin - voin katsoa jos laitat rekisterinumeron (jos et halua julkisesti trkkaria laittaa, voit laittaa yksityisviestillä, =pm-linkki nimimerkin alla tai ylhäällä "x uutta henkilökphtaista viestiä")


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 05.11.2019 21:16 

Viestit: 16
Hei! Uusi laturi AutoDoc:sta, Valeo 14v/150A. Vanhakin oli myös Valeo (ilmeisesti dieselissä vakiona 180A) ; Tarkemmin numero yms. tyyppejä tilatessa en katsonut: oletuksena vain ,että rekkarilla haettulla varaosalistauksella tulisi sopivia ja hyvinhän se kyllä meni paikalleen :).
Ilmeisesti kuitenkin taitaa olla sen verran ronkeli ettei lähde sinne päin olevalla lataamaan...
Pitänee varmaan hankkia vielä samanlainen kuin alkuperäinen laturi. Onneksi paikalleen laittoa jo tullut harjoiteltua.

- Vanhan laturin kyljen numerosarjalla kyllä myös AutoDoc löytää vastaavia.. (kaikki 180A) ehkä olisi voinut olla vähän tarkempi tilatessa.



ex, xantia break -97, ex; xsara picasso -2003, C8 2003 & C4 GP 2007
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4GP 1,6HDI laturi ongelmia
ViestiLähetetty: 07.11.2019 23:58 

Viestit: 16
Tänään töiden jälkeen hain Hata-autosähköstä tehdaskunnostetun laturin. Illasta tein vielä vaihto-operaation: muutaman kerran kun nyt tullut vaihtoa harjoiteltua niin onnistuu jo ongelmitta.
- Akulla virta käydessä +14 :D :D . Suuret kiitokset neuvoista! Eli pitää olla juuri samalla numerolla oleva laturi.
- Pitää vielä tutkia jos tuo nyt ylimääräinen 150A laturi sattuisi olemaan sopiva tuohon bensakoneella olevaan Picassoon.



ex, xantia break -97, ex; xsara picasso -2003, C8 2003 & C4 GP 2007
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: