Ajattelin kirjotella vähän projektipäiväkirjaa tästä ikuisuusprojektista, jos se motivoisi vihdoinkin saamaan tämän kulkineen liikenteeseen! Auto on ollut enemmän tai vähemmän työn alla n. 8 vuotta ja tarkoitus olisi saada se liikenteeseen kesäksi 2014. Kuvia on räpsitty matkan varrella harvakseltaan aina sieltä täältä.
Kyseessä on siis 178tkm ajettu CX 25 Gti aut. -89. Tekniikaltaan auto on varsin moitteeton ja sisusta on priimakunnossa. Ulkoapäin auto on myöskin todella siisti.
Auto on entinen lakimiestoimiston edustusauto ja pelastettiin pihalta seisomasta aikanaan, jolloin homman piti olla nopeasti pienellä fiksauksella ajoon (joku hydeputki oli pettänyt ja sen takia jäänyt seisomaan).
Auto pihassa hakumatkan jälkeen. Lahnan saaminen trailerille ja pois vesisateessa oli mielenkiintoinen projekti.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/mZZVjlfaBOHqbmkytppUAtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkhttps://picasaweb.google.com/lh/photo/dYZwLsdiFuMXjtS20AuOHNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkAlkuunhan auto piti saada jaloilleen joten vuorossa oli rikkinäisen hydeputken löytäminen ja vaihto. Aluksi vuoto paikallistettiin jarruakulta lähteviin putkiin. Nämä kaikki vaihdettiin, jonka jälkeen säiliö täytettiin löhmillä ja auto käymään. Nousihan se sieltä, mutta seuraavaksi petti jotain takaa. Lopputuloksena vaihdettiin kaikki takapään putket ja pitkät putket (yhteensä 10kpl). Samalla tuli uusittua taakse molemmat keräilypussit ja korkeudensäätimen kalvot ja pölysuojat. Tämän projektin jälkeen auton saatiin kuin saatiinkin jaloilleen ja päästiin testailemaan. Kävi selväksi, että perä laskee n. 30 sekuntia auton sammuttamisen jälkeen. Syyllinen tod. näk jarruventtiili, joten sekin päätettiin uusia.
Tähän mennessä projektia oli kuitenkin käynyt jo selväksi, että vähäruosteiseksi luulemamme auto olikin mätinyt vähän sieltä sun täältä. Polkaisimme peltihommat käyntiin vaikeimmasta paikasta eli kuskin ja apukuskin lattioista. Lieneekö Suomessa yhtään cx:ää, jotka eivät tästä kohdasta olisi ruostuneet.
Muutama kuva korjauksen vaiheista.
Apukusin puoli oli vuorossa ensin. Tervettä lattiaa piti leikata auki, että alempaan peltiin pääsi käsiksi ja korjaamaan sen.
https://picasaweb.google.com/lh/photo/r79C3ECt-krjc1TakLB1ldMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkHeftailua. Huomaa reiät peltien pistehisausta varten
https://picasaweb.google.com/lh/photo/nWXIAMp3AaIt-aluXme9vdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkApukuskin puoli hitsailtuna
https://picasaweb.google.com/lh/photo/QjFk3Ry81I76NqnG5o8F99MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkSivuhuomautuksena mainittakoon, että apukuskin puolta hitsatessa onnistuin sytyttämään moottoritilaan tulipalon, jonka seurauksena osa sähköjohtoja jouduttiin korjailemaan ja muutamia osia uusimaan
Sama homma kuskin puolella, nyt jo harjaantuneena sauma vähän parempaa?
https://picasaweb.google.com/lh/photo/XCPkNXHBerJAtDmeivnMZdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlinkhttps://picasaweb.google.com/lh/photo/eD1qAJmIoyBJiGHcM2FAudMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink