Kopioin tähän oman seikkailuni askelmoottorilla toimivien mittarineulojen mekaanisesta viasta. Uskon, että ko. vika on se yleisin.
Molemmissa 806 -peukoteissa on olut samaa vikaa. Askelmoottori+neula -yhdistelmä on identtinen nopeusmittarissa ja kiekkamittarissa, kun niitä huoltaa/korjaa, ne voi laittaa takaisin kumpaan paikkaan vaan. Tässä aiempaa tarinaa;
Eikun mittarien kimppuun. Otin mittaritaulun irti ja auki. Tämän allaolevan linkin videon ohjeiden mukaan löysin kierroslukumittarin ja nopeusmittarin neulan servon apuakselit rikkinäisinä samalla tavoin, kuin videossa. Ne on vaan akryylitapit akryylivalussa, tulisi mieleen, että servomoottori sirisee digitaalisuuttaan koko ajan ja lopulta tappi katkeaa. Porasin tilalle 1,3mm kuparijohtimen pätkän (videon ohje) ja saas nähdä, pelittääkö.
Toivottavasti kyseessä on askelmoottori (ainakin monessa nettijutussa sanotaan näin). Silloin olisi toivoa neulan liikkeestä. En nimittäin saanut servorattaistosta ihan ideaalisen herkkää pyörimään, poraus ei osunut ihan kohdalleen eikä akselilla saa olla yhtään liimajäämiä.
https://www.youtube.com/watch?v=MHdX1q4B-J8 Voi näitä Peukotti-juttuja tänee kirjottaa, kun kerran Xantiassa ja muissakin on sama nopeusmittari. Kuten kirjoitin, nopeus- ja kierroslukumittarin servot, eli ne mittarineulan askelmoottorit alennusvaihteineen, siis neulamekanismit oli molemmat rikki. Kiekkamittari toimi, kun ostin auton ja jäi näyttämään isoja lukuja pari viikkoa sitten.
Nyt kiekkamittari pelaa, molemmilla mittarineulojen servoilla. Eli ne servot on kunnossa, remontti onnistui molempien kohdalla. Sitäpaitsi, kun laittaa virrat päälle ja pois,
molemmat niiaavat nollan alle ja takaisin - tämä vinkiksi niille, jotka haluavat tietää, miten EHKÄ saa selville, onko mittarineulan mekanismi rikki. Kun minun nelamekanismit oli rikki, ei pienintäkään viisarin värähdystä. Nyt on selvää elämää, kiekkamittari näyttää vakaasti ja vipattamatta oikein, nopeusmittari siis vain nousee nollaan ja käy kolme millä miinuksella kun sammuttaa virrat. Eli nopeusmittari ei saa signaalia (minulla oli anturijohdon liitin huonosti tökätty paikalleen vaihdelaatikon päällä), samoin kilometrimittari seisoo samassa lukemassa. Trippimittari nollaa ja napista painelemalla saa huoltolukeman työkalunkuvalla hetkeksi näyttöön - joten lienee mittaripuoli kunnossa.
Nopeusmittrai lähti toimimaan, kun painoin liittimen kunnolla vaihdelaatikon katossa olevaan anturiin kiinni.