|
Kirjoittaja |
Viesti |
Kami
|
Viestin otsikko: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 12:18 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Saman konsernin (nykyään) tuotteessa Chryslerissä on alla hyvät nästarenkaat joista kahdessaon naulan tekemä reikä paikattu aikanaan (reilu vuosi sitten). Nyt nuo vuotavat pikkuhiljaa ja molempia pitää täyttää joka toinen päivä. Olisko paikka-aine pullon tyhjentäminen kumpaankin renkaaseen konsti millä ko. renkailla voisi ajaa vielä tämän kauden läpi? Pysyykö paikka-aineen vaikutus pidempään kuin 100 km ajon? Ei olisi tähän saumaan nyt mahdollisuutta ostaa edes kahta uutta nastarengasta saatikka koko kierrosta...
/MikkoT
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 12:26 |
Viestit: 527
|
Kami kirjoitti: Saman konsernin (nykyään) tuotteessa Chryslerissä on alla hyvät nästarenkaat joista kahdessaon naulan tekemä reikä paikattu aikanaan (reilu vuosi sitten). Nyt nuo vuotavat pikkuhiljaa ja molempia pitää täyttää joka toinen päivä. Olisko paikka-aine pullon tyhjentäminen kumpaankin renkaaseen konsti millä ko. renkailla voisi ajaa vielä tämän kauden läpi? Pysyykö paikka-aineen vaikutus pidempään kuin 100 km ajon? Ei olisi tähän saumaan nyt mahdollisuutta ostaa edes kahta uutta nastarengasta saatikka koko kierrosta...
/MikkoT Näin olen itse menetellyt.. tänäsuvena mennyt 3 rengasta joista 2 paikkasin matopaikalla. Kumpikaan noista ei pelkällä matopaikalla alkanut kunnolla pitämään niin laitoin noin 100ml polkupyöriin tarkoitettua vastaavaa ainetta. Sillä on pitänyt. Eli siis ei tarvitse koko pulloa työntää renkaaseen.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 13:16 |
Viestit: 527
|
Teuski kirjoitti: Jos on naulanreikä kulutuspinnassa niin ennemmin laittaisin koiranpaskan eli tubeless-tapin tai miksi sitä kukakin kutsuu. Toimii! https://m.motonet.fi/fi/tuote/451332/MTX-Automotive-Tubeless-renkaan-paikkaussarjaJuuri tuollaista tarkoitin ”matopaikalla”.. joskus ennen ne toimivat yksinään mutta nyt viimeiset 3 paikkausta jäänyt vuotamaan eli piti ilmaa lisäillä kerran päivässä tai kerran viikossa.. litkun lisäämisen jälkeen ei ole tarvinnut ilmaa lisätä..
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 13:53 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Madolla nuo renkaat oli edellisen omistajan toimesta paikattu. Minä köyhänä miehenä ostin ne häneltä edelistä talvea varten. Tuolloin piti täytää parin viikon välein, mutta nyt tänä talvena jo parin päivän välein... Jospa saisi vielä hyviä renkaita käytettyä tämän kauden loppuun... Ei tiedä kestääkö tuo vankkurikaan paljon kauempaa...
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 14:16 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Pistä paikkapullo. Sillä voi mennä hyvinkin lopputalvi.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 14:56 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Rengasliikkeessä tykätään tuosta paikka-aineesta....
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 27.12.2019 18:35 |
Viestit: 2821
|
Sisägummi? Ei tietty halvin ratkaisu mutta kestää ja toimii.
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 28.12.2019 11:43 |
Viestit: 1242
|
Se on kissanpaska. Se tahmea, narumainen paikka. Matopaikka? Koiranpaska? Ootte te kyä höpönassuja! Kissanpaskoja laitellessa on kohtuullisen raaka peli tarpeen; rengasliikkeen karpaasi nimittäin hoonasi reikää ihan karkealla työkalulla ja itse olen sen jälkeen käyttänyt pientä moottorisahan viilaa reiän karhentamiseen paikkanarua varten.
Näillä keleillä olisi sisäkumi vaivattomin ratkaisu. Ulkorengas olisi hyvä ottaa kokonaan pois vanteelta, että näkisi ja eturäpylällään vielä tunnustelisi, onko kulutuspinnan kohdalla renkaassa sijaitsevat teräsvyöt ehjiä. Joskus naula tai vastaava painuu juuri teräspunoksen kohdalta läpi, punoksen säikeitä katkeaa ja teräslankoja alkaa ryömiä renkaan pyörimisen painamana sisä- tai ulkopinnasta ulos.
Paikka-aine liimaa renkaan vanteeseen ja haittaa uudellen asennusta, mistä saa huomautuksen paatuneimmaltakin kumiukolta.
Jos on aikaa ja hermoja + rengaskorjaamo, oikea vulkanoitu, kuumalla prässillä paikalleen puristettava paikka on koko lailla ikuinen. Eli kohtaa hiotaan sisäpuolelta ja paikka puristetaan vulkanointiliemellä pehmitettynä, kuumalla puristimella puolisen tuntia paikalleen. Kokemusta on puukon rei'istä uusissa talvikumeissa. Joku voi kokea viattoman jutustelun vittuiluna, sain huomata.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 28.12.2019 13:31 |
Viestit: 5125
|
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, minulle ne on kamelinpaskapaikkoja - itsellä ovat toimineet liikkeen tekemänä ja itse tehtynä (ruuvi ja naula kulutuspinnasta läpi)
Pari kertaa tullut kokeiltua hitaaseen vuotoon paikkapulloa, toinen aikoinaan puhkesi lopullisesti ajon aikana - toinen toimi ja on alla vieläkin. Nykyään niissä on aina ohjeena huuhdella ilmalla rengas pariin kertaan välillä tyhjentämällä, noin 10 km ajon jäölkeen - ilmeisesti ponneaine on nykyään palavaa kaasua, joka periaatteessa voisi aiheuttaa jonkun vaaratilanteen ja räjähtävän seoksen ilman kanssa täytettynä - en kyllä keksi miten sinne saisi kipinän aikaiseksi. Vanteen hitsaaminenkin oli sen paikkapullon ohjeessa kielletty, mutta vähän kaukaa haettua että joku hitsaisi vannetta kumi päällä ja kyseessä oli vielä aluvannekin, mutta tein kuitenkin ohjeen mukaan...
|
|
|
|
 |
retrotuner
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 28.12.2019 14:14 |
Viestit: 384
|
Sen reiän pystyy aivan hyvin paikkaamaan tavallisella TIPtop paikalla renkaan sisäpuolelta. Rengasliikkeestä saa jopa ostettua hieman vahvempia ns. tossupaikkoja.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 28.12.2019 14:58 |
Viestit: 5125
|
Mutta tarkasta ensin että vuotaa paikatusta kohdasta eikä jostain ihan muualta, saippuavesi suihkupullosta on hyvä vuodonetsintäapu, vuotokohtaan tulee isoja kuplia.
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 29.12.2019 20:30 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Tää höpönassu osti noi renkaat halvalla kaverilta joka oli nuo naulojen tekemät reiät paikkauttanut liikkeessä ja näytti noille vanteille laitettaessa olevan "kyödentapaista". Eikö tällä höpönassulla ole välineitä eikä juuri nyt lämmintä talliakaan alkaa noita itse vanteilta irroittamaan ja uudelleen paikkaamaan. Tästä syytä tää höpönassu osti polkupyörän paikka-ainepullon ja ruiskautti sen tyhjäksi palttiarallaa puoliksi kumpaankiin renkaaseen ja perään paineilmaa. Nyt on ainakin pysynyt ilmat tuplaten paremmin, eli ei kahden vuorokauden kuluttua ole vielä silmin havaittavaa löystymistä. Huomenna pitänee vuorokauden seisomisen jälkeen taas polkasta Hyrsleri käyntiin, kun tarvitaan kaikki 7 istuinta, joten jännäkakka housuissa odotan onko tyhjentynyt yhtään tai paljonko on tyhjentynyt. Nyt ei edes uskalla mennä koskemaan autoon, kun on Munchener Weisset suonistossa.
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 30.12.2019 09:56 |
Viestit: 343
|
Käytin vajaa kuukausi sitten CRC-paikkapullon, joka oli ostettu joskus vuonna? Ilmaa piti lisäillä parin viikon välein. Eihän tuosta pullosta tullut juuri mitään (näki kun oli läpinäkyvä täyttöletku), kun renkaassa oli pieni paine päällä. Eikun ilmat pois sielu irroittamalla, tunkilla rengas ylös, sielu kiinni ja paikka-ainetta uudestaan renkaaseen. Nyt sitä menikin x määrä (vaikea sanoa näin vanhan pullon kohdalla mikä olisi normimäärä) ja sitten pyörittämään rengasta käsin edestakaisin. Ja ilmaa kompuralla perään. Tunkki alas ja ajelemaan. Ilmat ovat toistaiseksi pysyneet Mikähän mahtaa olla näiden paikkapullojen parasta-ennen-aika, noin suurin piirtein; vuosi?
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 30.12.2019 17:10 |
Viestit: 527
|
Korjataan tuota omaa eli käyttämäni määrä ollut 50ml per rengas ja siis käytössä pyörän renkaisiin tarkoitettu litku jota myydään esim litran purkissa.(ei painepullo) Metodilla sielu pois, pikku pullolla tai ruiskulla litku sisään jne. Pullossa säilyy 1-2 vuotta ja renkaissa 6kk-1v jonka jälkeen kuivunut/kovettunut mutta uutta lisäämällä taas renkaan paikkaus kyky palautuu . (Siis jos ja kun tulee uusia reikiä) Ja samaa tavaraa markkinoidaan siis esim mönkijöiden ja raskaan kaluston renkaisiin. Tarkoitus siis laittaa valmiiksi renkaaseen ja se paikkaa tulleet reijät itsekseen ..
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 04.01.2020 22:54 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
vtsbx kirjoitti: Korjataan tuota omaa eli käyttämäni määrä ollut 50ml per rengas ja siis käytössä pyörän renkaisiin tarkoitettu litku jota myydään esim litran purkissa.(ei painepullo) Metodilla sielu pois, pikku pullolla tai ruiskulla litku sisään jne. Lienee siis ihan samaa kamaa, mitä tulee henkilöautojen mukanakin? Itselläkin on litkupullo paksissa nyt ja pitäisi muistaa katsoa, onko vielä päivämäärää voimassa. Rouvan autoon onnistuivat viime kesänä asentamaan ilmastointihuollon yhteydessä yhteen renkaaseen porakärkiruuvin. Huollosta luovutus oli sopivasti perjantaina juuri ennen firman sulkemisaikaa ja tuli sitten huomattua tietenkin niin, ettei ollut mahdollisuutta palauttaa heti. Ratkaisuna vetäisin madon renkaaseen ja hyvinhän se piti. Seuraavalla viikolla rei'än aiheuttajat sitten repivät veloituksetta madon pois ja paikkasivat renkaan kunnon vehkeillä ja aineilla, koska tiesivät, ettei niitä matoja saa käyttää tieliikenteessä. Liitteet:
Gummi.jpg [ 67.45 KiB | Katsottu 8537 kertaa ]
Mutta jos rengas puhkeaa kesken matkan, niin eiköhän järkevintä ole soittaa vakuutusyhtiöön ja antaa heidän huolehtia siitä? Seuraavina vaihtoehtoina paremmuusjärjestyksessä: 1) hajonneen pyörän käyttö rengasliikkeessä kyydillä x, 2) käynti rengasliikkeessä varapyörän voimin, 3) renkaan paikkaus litkulla tai 4) renkaan paikkaus vaahdolla. Vaahdon olen kerran aikoinaan yhteen mopon renkaaseen työntänyt ja totesin olleen ensimmäinen ja viimeinen kerta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 04.01.2020 23:18 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Oma kokemus irtopyörän paikkaamisesta (kustannus 15 euroa) rengasliikkeessä vierestä seurattuna, oli että miksi noita matoja myydään? Renkaan sisäpinnassa on ensimmäisenä ilmaa läpäisemätön kalvo, jos se jätetään korjaamatta, ilma poistuu kumin läpi ja haperruttaa mennessään siitä ympäriltä tervettä rengasta. Kun tubeless-paikka asennetaan oikeaoppisesti renkaan sisäpinnalle, korjataan myös tuo kalvo, eli renkaan käyttöikä ei lyhene eikä vaadi sen kummempaa paineiden tarkkailua kuin paikkaamatonkaan yksilö. Mutta kukin tyylillään, tiedoksi vain että oikeakaan tapa ei ole kallis.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Paikka-ainepullon käyttö Lähetetty: 05.01.2020 02:38 |
Viestit: 527
|
Kaapelimies kirjoitti: Oma kokemus irtopyörän paikkaamisesta (kustannus 15 euroa) rengasliikkeessä vierestä seurattuna, oli että miksi noita matoja myydään? Renkaan sisäpinnassa on ensimmäisenä ilmaa läpäisemätön kalvo, jos se jätetään korjaamatta, ilma poistuu kumin läpi ja haperruttaa mennessään siitä ympäriltä tervettä rengasta. Kun tubeless-paikka asennetaan oikeaoppisesti renkaan sisäpinnalle, korjataan myös tuo kalvo, eli renkaan käyttöikä ei lyhene eikä vaadi sen kummempaa paineiden tarkkailua kuin paikkaamatonkaan yksilö. Mutta kukin tyylillään, tiedoksi vain että oikeakaan tapa ei ole kallis. Joo eihän tuo siihen hintaan kaadu vaikka en kyllä ihan 15e tuollaista palvelua ole saanut.. Madot mukana kun eipäs ole aina mahdollista sitä vararengastakaan autosta kaivaa saatikka että olisi rengasliikkeen palvelut saatavilla. Ja niinkuin tossa kesällä kävi että puhjennut rengas kontissa ja vararengas alla kun jo seuraava hajosi .. nyt korjattu siis kahdella uudella renkaalla ja yhdessä matolitku yhdistelmä. Nykyisin siis autossa aina mukana vararengas, matopaikka sarja, litkupullo, paikkavaahto pullo ja tupakin sytytin kompura..
|
|
|
|
 |
|
|