|
Kirjoittaja |
Viesti |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 28.12.2019 17:22 |
Viestit: 528
|
Mistähän voisi vielä saada hiiliä moottoreihin? Tarve olisi 8x10xXXmm hiilelle jossa olisi 25-30mm pitkä kuparipunos niinku liitäntää varten. Olis tarve uusille hiilille bosch 0 130 115 352 moottoriin..
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 28.12.2019 18:09 |
Viestit: 5125
|
Ainakin ulkomailta, esimerkiksi: https://www.kohlebuersten-gomes.eu/kohl ... e-8x10x195tai tuolta hakemalla hakusanalla 8x10 löytää lisää, jos ei ole tuollaiset (tuota xx-pituuttakin voi arvioida työntämällä vanhaa hiiltä syvemmälle ja arvaamalla kuinka pitkä ollut uutena, eli olisiko tuollainen 19 tai 19,5 mm pitkä suht sopiva vai vaaditaankp pidempi/lyhyempi, joskus on kovin tarkka myös johdon ulostulon suhteen) Suomestakin saa sopivista kaupoista (arvaan että kohtuu tehokkaasta 12 V auton puhaltimesta kyse?) autotarvikekaupoistakin voi löytyä, Motonetissa oli joskus paljonkin hiiliä, nykyään heikommin, mutta jos hakusessa vaikka pääkaupunkiseudulla, niin tuolla olisi ainakin joku 8x10 hyllyssä: https://www.adita.fi/tuotteet/hiilisarj ... 75/1200212
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 28.12.2019 20:58 |
Viestit: 528
|
Joo näyttäähän noita vielä saavan.. suoraa korviketta ei näemmä löydy kuin valeoon jne. Täytyy noilla mitoilla vaan valkata.. nyt toki näyttää ettei ole hiilistä kiinni pyöriminen vaikka melko loppu ovatkin. Ja joo tosiaan puhaltimesta kyse. C5 X7 sisätilan puhallin joka tihenevään tahtiin pysähtelee tai ei edes käynnisty kun auton käynnistää. Oire siis alkoi 1-2kk sitten niin että puhallin sammui satunnaisesti tai jätti käynnistymästä. Näytti alkuun nopeudensäätimen liitin vialta.. Nyt siis ihmetelty liittimet, uusi säädin, ja moottorin hiilet ja laakerit mutta edelleen oireet samat eli toimii välillä ja sammuu myös ajosta.. Mitähän sitä tutkis tai koittais seuraavaksi..??
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 28.12.2019 23:11 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Ohjauspaneelista?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 00:00 |
Viestit: 528
|
Kaapelimies kirjoitti: Ohjauspaneelista? Mitä tuolta tutkis? Näkeekö testeri softalla tuolta jotain tai pääseekö sillä testaamaan/pakottamaan puhallinta? Ja mitäs tuolta paneelilta menee säätimelle? Yks ohut valkoinen naru sinne menee plussan, maan ja moottorilta tulevan ”miinuksen” lisäksi.. Eli onko tuo valkoinen väylää vai jotain älyllistä signaalia? (Analogista) Vikakoodiksi antaa vain jonkun ”geneerisen” fan faultin.(katsoin viimeksi 1-2kk sitten) Ja muutenkin mikä mahtaa olla tuon nopeuden säädin mokkulan toiminta periaate?
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 02:04 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
missäs sen sulake on? Jossain vois olla myös hapettumaa. Bittihän siellä menee ohjauspaneelin ja säätimen, ehkä BSI:n välillä. Paksusähö akulta sulakkeen ja säätimen kautta moottorille. Jomman kumman reitillä on pätkös. Niin, ja puhallin ei pyöri jos laturi ei toimi (jos on yhtään xantian sukua), eli lataako kun puhallin ei pyöri? C5 kanssa ei ole vielä ehtinyt olla juuri tuollaista vikaa n. 100tkm kilometrillä..
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 02:28 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Kannattaa avata se säädin,ja kolvata uudestaan liittimen nastat piirilevyyn..Hiilet jos loppu,niin niitähän voi viilata sopivaksi jos liian isot. Itse kyllä vaihtaisin koko puhaltimen,nuo kun ovat monesti muutenkin kuluneita..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 08:05 |
Viestit: 528
|
Northstar kirjoitti: Kannattaa avata se säädin,ja kolvata uudestaan liittimen nastat piirilevyyn..Hiilet jos loppu,niin niitähän voi viilata sopivaksi jos liian isot. Itse kyllä vaihtaisin koko puhaltimen,nuo kun ovat monesti muutenkin kuluneita.. Joo oli se säädinkin jo auki muttei mitään silmin nähtävää löytynyt. Kolvia tarjosin sitten tuurilla..->ei vaikutusta toimintaan. Ja siis uutta säädintäkin koitettu. Ja uusi moottori tulee tarvittaessa kunhan diagnoosi varmistuu.. Ja eihän tuo nyt ole paha rasti kaivaa puhallinta pöydälle tuosta ja vaihtaa hiilet..(kävi siis jo pöydällä mutta joutui kasaamaan vanhoilla hiilillä takaisin)(( ei ollut erityisen tahmeat laakerit eikä muutenkaan mitään ihmettä löytynyt))
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 08:15 |
Viestit: 528
|
Kaapelimies kirjoitti: missäs sen sulake on? Jossain vois olla myös hapettumaa. Bittihän siellä menee ohjauspaneelin ja säätimen, ehkä BSI:n välillä. Paksusähö akulta sulakkeen ja säätimen kautta moottorille. Jomman kumman reitillä on pätkös. Niin, ja puhallin ei pyöri jos laturi ei toimi (jos on yhtään xantian sukua), eli lataako kun puhallin ei pyöri? C5 kanssa ei ole vielä ehtinyt olla juuri tuollaista vikaa n. 100tkm kilometrillä.. Mielestäni paksusähkö tulee mutta mitattu siis ” vikapäällä” mutta liitin irti. Tulevan sähkön liitin on siinä keskikonsolissa heti tyrkyllä. Täytynee viritellä mittari tuohon liittimeen niin että näkee pyöriessä jännitteet. (Ja voinee olla että on jännite tuossa hieman alhaalla.. 11.xxV oli ehken kun mittasin) Ja mitenhän santtiassa toteutettu tuo ” ei puhalla jos ei lataa” ? Ja jos tuossa vastaavaa niin kumpihan lopettaa puhaltamisen ”alijänniteellä” ohjaupaneeli vai säädin??
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 11:14 |
Viestit: 146
|
Minulla olisi uusi Hellan puhallin joutavana.
Vähän vastaavat oireet, pelasi pienellä nopeudella mutta sammui kun lisäsi nopeutta. Säätimen vaihdolla asettui. Mister auto toimitti viallisen säätimen (35€) joten ostin marmoritiskiltä uuden, 200€ , ihanaa.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 29.12.2019 22:25 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Ettei olisi BSM:än rele vetelemässä viimeisiään..?Meillä töissä pari viikkoa sitten C4 jonka BSM rikki niin ettei kestänyt kuormaa..Kannattanee kokeilla suoraan akusta päävirran syöttö..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 30.12.2019 00:07 |
Viestit: 528
|
Northstar kirjoitti: Ettei olisi BSM:än rele vetelemässä viimeisiään..?Meillä töissä pari viikkoa sitten C4 jonka BSM rikki niin ettei kestänyt kuormaa..Kannattanee kokeilla suoraan akusta päävirran syöttö.. Näkyisikö tuo siitä ennen säädintä liittimestä? Ja onkohan tuo säädin niin filksu että ei siis edes yritä jos jännite alhaalla? Ja onko tuossa puhaltimessa joku viive käynnistyksessä? Meinaan että pitäisikö lähteä puhaltamaan heti kun auto käynnistyy vai 1-5-10 sekunnin viiveellä? Ja onko tuo BSM:ssä oleva rele vain puhallinta varten vai onko muutakin sen perässä?
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 30.12.2019 19:46 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Ainakin Autodatan kaavion mukaan (X7 2.0l Bensa) Niin rele ohjaa vain puhallinta,suojana 40A sulake (oranssi)
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Jalamari53
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 04.01.2020 11:02 |
Viestit: 146
|
Northstar, mistä löytyis tarkalleen nuo sähkökaaviot C5 X7 puhaltimelle??
Itseänikin kiinnostaa kun oli noita puhaltimen etuvastusongelmia.
GS 79 ....20 sitikkaa.....C5 CrossTourer
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 05.01.2020 02:24 |
Viestit: 528
|
Joo kuvitukset tuohon voisi helpottaa vian hakua.. jatkan tuon ihmettelyä jossain kohtaa ens viikolla kun kyllästyn ton C6 kanssa leikkimiseen. Uudet hiilet hain puhaltimeen ja vaihdan ne jos käytän vielä puhaltimen pöydällä. Aditalla oli myös kokonaista puhallinta hyllyssä rapiat 130e. (Halvempi ku äkkiseltään maailmalta tilaamalla ) Ja täytyy mittaria viritellä valmiuteen tohon niin pääsee heti näkemään mitä tapahtuu kun taas seuraavan kerran sammuu..
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 05.01.2020 03:05 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
vtsbx kirjoitti: Ja mitenhän santtiassa toteutettu tuo ” ei puhalla jos ei lataa” ? Eikös siellä mene kylmästöinnin älylle tuosta tieto laturin kenttädiodeilta? Ei mitään sen suurempaa tiedettä. vtsbx kirjoitti: Uudet hiilet hain puhaltimeen ja vaihdan ne jos käytän vielä puhaltimen pöydällä. Mistäs löytyi ihan hakemalla oikeaa kokoa ja kovuutta olevat? Tilaamallahan noita toki löytyy.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 06.01.2020 02:40 |
Viestit: 528
|
Kovuudesta tiedä mutta ”lämmityslaitteen” hiilet sopivassa koossa löytyi Aditalta. Ja tosiaan uudenkin puhaltimen voinee laittaa jos diagnoosi varmistuu siihen mutta nyt vähän auki mikä on oikeesti vikana.. Toki korjaantuuhan tuo kun tarpeeksi vaihtaa tai vaihdattaa arvalla osia.. mutta ihan periaatteesta pitäisi löytää oikea vika ensin. Ja eiköhän se tuolta löydy jos jaksaa palella jonkun reissun.. 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 06.01.2020 12:40 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
vtsbx kirjoitti: Kovuudesta tiedä mutta ”lämmityslaitteen” hiilet sopivassa koossa löytyi Aditalta. Sitten voivat olla ihan sopivaa kovuutta. Esim. laturin hiilet olisivat todennäköisesti väärää kovuutta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 12.01.2020 22:12 |
Viestit: 528
|
Northstar kirjoitti: Ettei olisi BSM:än rele vetelemässä viimeisiään..?Meillä töissä pari viikkoa sitten C4 jonka BSM rikki niin ettei kestänyt kuormaa..Kannattanee kokeilla suoraan akusta päävirran syöttö.. Joo nyt sain ehken vian vihdoin kiinni.. (seissyt tuo auto kun C6 ollut koeajossa) Eli tuo BMS tuleva syöttö putoaa 3 volttiin kun puhallin sammuu.. ja takaisin 14 volttiin kun taas alkaa puhkumaan.. Olen tuosta kaasupolkimen vierestä liittimestä yrittänyt aikaisemminkin mitata mutta aina ollut se 11-12 volttia ainakin.. tänään tosiaan pääsin vikapäällä survomaan mittapäät liittimeen niin oli tuo alle 3volttia. Ja siitä kun jatkoi matkaa mittari kiinni niin puhalluksen tahdissa kävi aina 14 voltissa. Äkkiseltään kun katsoin niin releet ilmeisesti siellä kannen alla piirilevyssä? Seuraava kysymys onkin jotta purkaamolta korviketta vai tuo korjaten? Ja kiitokset vinkistä jokatapauksessa!
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 12.01.2020 23:01 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Mikäänhän ei ole mahdotonta..Mutta,on kyllä haastava korjata..Releet valettu massaan,pintajuotoskomponentteja massan sisällä.. Itse olen noihin tehnyt erillisen(Kunnollisen) releen irrallisena,ihan johdoilla..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 13.01.2020 22:34 |
Viestit: 528
|
Northstar kirjoitti: Mikäänhän ei ole mahdotonta..Mutta,on kyllä haastava korjata..Releet valettu massaan,pintajuotoskomponentteja massan sisällä.. Itse olen noihin tehnyt erillisen(Kunnollisen) releen irrallisena,ihan johdoilla.. Joo käytin tuon pöydällä tänään ja saanut edes kuoria auki kun valumassa pitää sitä kanttakin paikallaan.. jos kuoret palastelisi niin teoriassa kait rele olisi vaihdettavissa .. Olisiko tuohon ”ulkoiseen” releeseen ohjetta? Toki tuon mallin BSM saa vielä uutenakin ja näyttää löytyvän purkuosanakin reilusti kun samaa useammassa mallissa.
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 14.01.2020 01:49 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Jalamari53 kirjoitti: Northstar, mistä löytyis tarkalleen nuo sähkökaaviot C5 X7 puhaltimelle??
Itseänikin kiinnostaa kun oli noita puhaltimen etuvastusongelmia. Jos liikut Kerava-Porvoo linjalla,niin voisin tulostaa töissä..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 14.01.2020 01:57 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
vtsbx kirjoitti: Northstar kirjoitti: Mikäänhän ei ole mahdotonta..Mutta,on kyllä haastava korjata..Releet valettu massaan,pintajuotoskomponentteja massan sisällä.. Itse olen noihin tehnyt erillisen(Kunnollisen) releen irrallisena,ihan johdoilla.. Joo käytin tuon pöydällä tänään ja saanut edes kuoria auki kun valumassa pitää sitä kanttakin paikallaan.. jos kuoret palastelisi niin teoriassa kait rele olisi vaihdettavissa .. Olisiko tuohon ”ulkoiseen” releeseen ohjetta? Toki tuon mallin BSM saa vielä uutenakin ja näyttää löytyvän purkuosanakin reilusti kun samaa useammassa mallissa. No,jos uuden ostaa(Edellyttäen että vielä saa..)Niin saattaa kestää aikansa,mutta ei poista sitä tosiasiaa että releet alimitoitettuja.. Olen yleensä ottanut käyttövirran siitä akulta tulevasta johdosta(8mm pultti sulakerasiassa)Maa löytyy useasta kohdasta konehuonetta(Kannattaa hakea mahdollisimman läheltä,vähemmän häviöitä)Ohjausvirta sitten tapauskohtaisesti,tietysti paikasta joka virrallinen kun virta päällä(Periaatteessa voisi kahdella releellä kytkeä niin että puhaltaa vain auton käydessä,mutta mielestäni virta päällä riittää) Ja tietysti sitten sulake väliin..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 14.01.2020 08:19 |
Viestit: 528
|
Northstar kirjoitti: vtsbx kirjoitti: Northstar kirjoitti: Mikäänhän ei ole mahdotonta..Mutta,on kyllä haastava korjata..Releet valettu massaan,pintajuotoskomponentteja massan sisällä.. Itse olen noihin tehnyt erillisen(Kunnollisen) releen irrallisena,ihan johdoilla.. Joo käytin tuon pöydällä tänään ja saanut edes kuoria auki kun valumassa pitää sitä kanttakin paikallaan.. jos kuoret palastelisi niin teoriassa kait rele olisi vaihdettavissa .. Olisiko tuohon ”ulkoiseen” releeseen ohjetta? Toki tuon mallin BSM saa vielä uutenakin ja näyttää löytyvän purkuosanakin reilusti kun samaa useammassa mallissa. No,jos uuden ostaa(Edellyttäen että vielä saa..)Niin saattaa kestää aikansa,mutta ei poista sitä tosiasiaa että releet alimitoitettuja.. Olen yleensä ottanut käyttövirran siitä akulta tulevasta johdosta(8mm pultti sulakerasiassa)Maa löytyy useasta kohdasta konehuonetta(Kannattaa hakea mahdollisimman läheltä,vähemmän häviöitä)Ohjausvirta sitten tapauskohtaisesti,tietysti paikasta joka virrallinen kun virta päällä(Periaatteessa voisi kahdella releellä kytkeä niin että puhaltaa vain auton käydessä,mutta mielestäni virta päällä riittää) Ja tietysti sitten sulake väliin.. Ok. Ajattelin että tuohon olisi ohjetta niin että releen ohjaus alkuperäisestä paikasta ja sitten koordinaatit että mikä johto/ mistä liittimestä lähtee sitten tuon puhaltimen suuntaan.. Ja onhan tässä tuo alkuperäinen kestänyt sen rapiat 300tkm..
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Hiiliä moottoriin Lähetetty: 14.01.2020 09:18 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Voisihan laittaa välireleen, jo ennen ongelmia. Siis boxin rele komentaisikin apurelettä, joka sitten puhallinta...
|
|
|
|
 |
|
|