Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rikkonaisen auton myynti - kannattavaa!
ViestiLähetetty: 11.01.2020 03:19 
Käyttäjän avatar

Suuri osa käytetyn auton ostajista on parantumattomia optimisteja.

"Minä korjaan sen itse".
"Saan paljon halvemmalla kuin kunnossa olevan"
"Yksi pikkuvika kuntoon ja tämä on parempi kuin se kolme tonnia kalliimpi."

Tähän inhimilliseen ominaisuuteen tai vikaan nojaa valtaosa käytetyn luksusauton kaupasta.

Jos sinulla on esimerkiksi VW Phaeton, Jaguar XJ tai Citroen C6 jonka tiedät itse tuhansien kilometrien kokemuksella monivammaiseksi (lämppärin säätö prakaa, vaihdelaatikko tökkii 4-5-6 väleissä, pitkällä matkalla hikoilee tiivisteestä öljyä pakosarjalle ja haisee, kuskin istuinlämmitin toimii satunnaisesti, kone kerää vikakoodeja pidemmällä ajomatkalla, jne jne jne), sitä ei missään tapauksessa kannata myydä ns "hyvässä ajokunnossa".

Ennemminkin kannattaa tehdä siihen vaikkapa tahallaan joku kunnollisen koeajamisen estävä vika (pyöränlaakerin jurina, nypätä jarrutehostimen putki irti tai ohjaustehostimen solenoidin piuha irti, tai peruuttaa takapuskuri puuhun niin että se roikkuu kunnolla). Sitten mainokseen "oli täysin kunnossa, nyt tuli tämä, itsellä ei aikaa eikä taitoa, osta pois ja tee itsellesi halvalla huippuauto". Tällöin ostajalle jää mahdollisuus pettää itseään ja todella uskoa, että nyt kun korjaan tuon yhden lambda-anturin pätkimisen, niin tämähän on täydellinen auto!

Niin lapselliselta kuin tämä kuulostaakin, ostajat haksahtavat tähän kerta toisensa jälkeen.

Järjellä ajateltuna pitää olla hullu, että ostaa 2500 eurolla 300tkm ajetun VW Phaetonin jossa on moottori vikatilassa vs. ostaa 6000 eurolla 150tkm ajetun juuri katsastetun phaetonin. Kuitenkin tuon 2500 euron auton ympärillä parveilee ostajia - onhan se "nettiauton" halvin ja helpolla korjattavissa, pelkkä egr-venttiilin vikahan siinä on!

Sama on näissä itäisissä länsimaissa (baltia, perähikiä eli suomi jne) kilometrien suhteen. 200tkm ajetusta autosta ollaan valmiita maksamaan 70% 100.000km ajetun hinnasta. Tosin 200tkm auton ostaja on aivan erilainen mies kuin 100tkm auton ostaja, jos samasta automallista- ja tyypistä puhutaan.

Loppukaneetiksi totean, että kuulun itsekin tähän hulluun optimistiryhmään. Ja yksinkertaisuuttani kerron myyntitilanteessa viat, sekä myyn auton parhaassa mahdollisessa ajokunnossa ilman kieroiluita. Tästä olen paljon kärsinyt.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Rikkonaisen auton myynti - kannattavaa!
ViestiLähetetty: 11.01.2020 16:40 

Kaikki avk:lta ostetut samaa kuraa. Kuvitellaan, että saadaan halvalla auto, kun korjataan tuo yksi peltivaurio tms. Mun mielestä avk autoista maksetaan ihan liikaa, kun huomioidaan se ettei niitä pääse koe ajamaan.
Nykyään ei voi siihen edes luottaa, että auto olisi hyvässä peruskunnossa, kun on katsastettu lähiaikoina.
Viimesin avk:lta ostamani auto oli lähiaikoina katsastettu, mutta kyllä oli väljää etu kuin taka-akselilla.

Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2020 17:24 

Mukavan ajankohtainen aihe, kun on tullut lunta tupaan auto-ostoissa. Kusetettu kunnolla. Optimismini on kyllä ollut kiva matkakaveri, minun maailmani on paljon mukavampi ja ystävällisempi kuin todellisuus. Tosin kyse on muutaman satasen koslista, tappiot on vain moraalisia, mutta kyä mua sillon sieppas!

Suomalasisten sielussa on käynnissä melkoinen ilmastonmuutos - tänäänhän uutisissa kerrottiin neljänneksen hyväksyvän lahjonnan. Nämä olivat otannan nuoria aikuisia. Maailman mahtavin mies on opettanut meille kaikille, että aikuisten oikeesti, ei ole juurikaan sellaista källiä, röyhkeää huijausta tai kusetusta, josta jäisi pahasti nalkkiin, putoaisi hylkiöksi, menettäisi kaiken tai häkki heilahtaisi. Kiva kohdata joku läpinäkyvä nuorimies myymässä autoa, mistä koppava kölvi tietää vain sen pahimman vian, mitä pitää peitellä hyväuskoiselta ostajalta. Lahjonta? Anteeksi kuinka...? No sitä, että kävisikö nuorelle kauppiaalle, että pantaisiin alennus puoliksi, käteisellä?

Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
Poissa

ViestiLähetetty: 11.01.2020 20:15 

Vanhan auton myynnin yhteydessä olen aina tehnyt ostajalle listan, jossa on ollut havaitsemani viat ja puutteet. Ei jää auto kaivelemaan mieltä.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2020 20:37 
Käyttäjän avatar

biätare kirjoitti:
Vanhan auton myynnin yhteydessä olen aina tehnyt ostajalle listan, jossa on ollut havaitsemani viat ja puutteet. Ei jää auto kaivelemaan mieltä.

Samaten, mutta yleensä suullisesti. Kerran halusi ostaja että kauppakirjaan erikseen kirjoitetaan vaihdelaatikon synkron vika, tämä oli joskus takavuosina täällä Virossa. Käsittääkseni motivaationa oli että kauppakirjaa suomen verottajalle esittelemällä olisi saanut pienemmät verot.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 12.01.2020 22:22 

Mulla ois nyt jokunen näitä.. mitähän näistä nyt sais?
Jossain oli perlinkoja 4 yhden hinnalla ja oisko ollu 500 pyynti.
Mulla vois olla kans 4 mutta saisko niistä edes 5000? Käy ja kukkuu kaikki ja kahdessa jopa leimaa jäljellä..
Eli 2 X 96 xantia, 09 X7 tourer ja 07 C6..

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ]