Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Isot skootterit, kokemuksia?
ViestiLähetetty: 14.01.2020 00:19 

Mulla aikanaan oli moottoripyörä ja muutamilla tuttujen moottoripyörillä on tullut ajettua. Viime kesänä vuokrasin viikonlopuksi jonkun about 600cc varttikatteisen Yamahan. Ihan mukava oli lasten kanssa käydä ajamassa, mutta mitään kuumetta ei tullut.

Kulkupuoli ei ole mulle se juttu. 25...40 hv riittäisi mainiosti, kun kerran maantielle ei houkuttele lähteä. Nyt sitten tuli mieleen skootterit. Niissä kiehtoo tietty simppeliys ja vähän eri lähtökohta liikkumiseen kuin mp:ssä. Tietysti millä hyvänsä mp:llä voi farkut jalassa käydä maitokaupassa, mutta skootteri pystyine ajoasentoineen ja variaattoreineen huokuu tiettyä rauhallisuutta.

Onko teillä kokemusta? JOS tuollaisen päätyisi laittamaan, olisi se esim. reilun 10v ikäinen Piaggio x8.

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

Viestin otsikko: Re: Isot skootterit, kokemuksia?
ViestiLähetetty: 14.01.2020 09:28 
Käyttäjän avatar

Itselläni on nyt jokusen kauden ollut Honda FJS 600 Silverwing -01 ja aivan on loistava laitos pk-seudulla pörrätessä! Sen verran on tämä yksilö jo maantietäkin nähnyt että sisäänajo alkaa kohta olemaan suoritettuna, Hondallahan ekat 100tkm on vasta sisäänajoa :lol: Tuo rivi-2 moottori PGMFI-ruiskulla on ehdottoman käyntivarma, Honda on tunnetusti erittäin mukava käyntinen kehrääjä, tuota FJS:ää on valmistettu maailman sivu ja siten edullista varaosaa löytyy helposti, HISS-varkaudenesto sisäänrakennettuna ja siksi kai vak.yhtiön tätäkin kiittää, IF:ssä täyskaskolla törmäysvakuutuksineen kaikkineen nuinkin wanhaan "huimat" 250e vuodessa ympärivuotisena. Ei yhtään paha, 50cc mopoistakin kun huudetaan pitkälti yli 300e. Ja kun näiden pyynnitkään ei juuri päätä huimaa, niin taatusti on fun factor kohillaan 8-)

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 13:58 

Kiitoksia kommenteista! Kyllä mulle tuollainen kelpaisi.

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 15:34 
Käyttäjän avatar

Itsehän siis aloitin aikanaan Honda 650 Reverellä, jonka tuotatin saksasta täyskatettuna. Tuo sitten vaihtui Suzuki Burgmann 400, mutta tämä oli vikaliike. 1-mukinen kaasarilaite jota ei keskipakoiskytkimen vuoksi voi edes mäkistartilla käynnistää jos niikseen tulee, ja tulihan sitä! Joka ainut syksy kausi loppui ikäänkuin kesken kun moppe yllättäen jäikin fiman parkkiin akun loppuessa lukuisiin starttiyrityksiin = mp-vermeet niskassa junalla kotiin :oops: No tuo sitten vaihtui edelleen Kawasaki ZR-7S, jollaista olin aina haaveillutkin. Tuossa oli jo sitä ison pyörän tuntuakin, paitsi tietty tehojensa puolesta, mutta hyvin riitti minulle tuollaisenaankin. Tällä sitten rikottiin se itselleni melko maaginen 200km/h rajakin joskus kun sille päälle satuttiin, tai no yhden ainoan kerran niin että voi sanoa edes joskus elämässään sen tehneensä :D Vaan sitten iski talous kampoihin, työpaikka läx alta ja sitä myöten työsuhdeautokin, joten Kawa vaihtui 4-pyöräiseen ja itse olin aika monta vuotta tyystin mopotonna. Kuitenkin se kipinä tuolla jossain kaivoi ja alettiin hakemaan riittävän suurta, mutta edullista hankittavaa ja varsinkin ylläpidettävää maxia. Kotityöt tehtiin huolella ja lopulta tuo FJS valikoitui, jonka tuon yksilöni sitten vanhempieni luota myynnistä bongasinkin. Myyjä vaan kummasteli ettei ilmoitus montaa tuntia kerinnyt vanhenemaan kun jo oli kaupat tehtyinä. Ai miten niin kuumeinen ostaja :lol: No se mopoilun kipinä on tässä Hondan kanssa sitten tullut ja mennyt, menikö tuossa kausi vai peräti parikin että Honda oli jopa ihan liik.poistettunakin keräämässä vaan pölyä päällensä. Mutta kun niitä kuluja tuosta ei tosiaan ollut, seisonnassa vielä vähempi, eikä muutenkaan siinä raha maannut niin tämä oli mahdollista - ja juuri siksi tuo kulujen minimointi oli jo hankintavaiheessa nro 1. Kyllä se kipuna taas joskus kumminkin iskisi. No nyt on taas pari-kolme kautta tuolla ajeltuna ja varmasti taas ensi keväänä startataan seuraavan kerran 8-)

Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 18:23 

Gilera 800 :D Piaggiolta kannattaa käydä kokeilemassa MP3, Kymcot on laatuvehkeitä.

Mä en ole kuin koeajellut, suomitarjonta on huonoa mut käytetyt halpoja, uusia jos katsoo niin kaikki kiinnostavat on pudotettu pois tuontiohjelmasta, jäljellä vain isoja ja kalliita, niitäkään ei kukaan osta, käytetyissä hintahajonta käsittämätön, löytyy suht uusia joilla on ajettu 100km kesässä aika kohtuuhinnalla ja 20v vanhoja 50tkm ajettuja samoilla pyynneillä :shock:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 20:27 
Käyttäjän avatar

Minulla oli kymmenisen vuotta sitten Vespa GTS 300 ie ja tykkäsin kuin hullu puurosta :) Kyseessä on edelleenkin ainoa uutena ostamani ajoneuvo, sitä tuli "paranneltua" Giannellin putkella ja YSS etuiskarilla. Kyseessä on suunnilleen ainoa sporttihenkinen maksiskootteri vastavetona noille sohva/matkamalleille ja on kyllä pienistä pyöristään huolimatta oikein mukava viedä mutkatietäkin. No, toki on olemassa mm. Piaggio Beverly ja Honda SH 300i myös. Variaattorihan on skotterissa "se juttu" jonka takia ajoelämys on prätkään nähden aika erilainen. Voisin jopa kuvitella ostavani vastaavan uudelleenkin, mutta olen odotellut saisiko Vespa ulos jonkun hieman pirteämmällä koneella olevan mallin. GT/S on mallina 15 vuotta vanha, matkan varrella on tullut abs-jarruja, digitaalimittaristoja sun muita hilavitkuttimia joiden tarpeellisuudesta voi olla monta mieltä. Konsernista löytyisi kyllä koneita, vaikka noilla Piaggio Master 400-500 "isolohkoja" onkin moitittu vähän vanhanaikaiseksi. Heppoja tuossa 300-kuutioisessa Quasar-koneessa taisi olla jonkun 24 eli isoa miestä jaksaa kuskata maantien jyrkemmissä mäissä 100-110 vauhtia mutta ei sen enempää.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 20:30 
Käyttäjän avatar

Menneneekö ihan tähän kategoriaan, mutta mulla on ollut pari tuollaista BMW C1:stä, toinen 125, toinen 200-kuutionen (200 ollen oikeasti 175-kuutioinen, bemarin markkinointitaktiikkaa...).

Olen jossain aikaisemminkin sanonut, että useamman moottoripyörän kokemuksella nuo C1:set ovat olleet hauskimpia kaksipyöräisiä joilla minä olen ajanut. Korkea painopiste hieman harjoitteluttaa, muuten niillä ajaminen on helppoa kuin mulkun pesu.

75%:ia hauskuudesta tekee se että saa laillisesti ajaa ilman kypärää Suomessa, tuohan on suunniteltu kypärättömäksi peliksi. Tähän kuuluu myös se että voi tosiaan ajaa mukavasti smokki päällä, kravatti kaulassa aina yli sataseen asti eikä lepata eikä pärise vaatteet. Hieno aerodynamiikka!

20%:ia tekee se että sateella ei kastu jos nopeutta on yli 30:tä. Ja se pikku tuulilasinpyyhin ja pissapoika jaksaa naurattaa.

Lopun 5% tekevät sitten siedettävät ajo-ominaisuudet ABS:eineen. Voi ajaa huolimattomammin kuin tavallista mopoa.

Kuva

EDIT: Ai niin, näihin saa isoa takapaksia ihan tehtaan tekemänä tuonne tarakalle jonne sopii 24 kaljapurkkia helposti. Olen kokeillut.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 14.01.2020 22:00 
Käyttäjän avatar

Hessu kirjoitti:
Variaattorihan on skotterissa "se juttu" jonka takia ajoelämys on prätkään nähden aika erilainen.

No jaa, onhan noita prätkiäkin variaattorilla ja nyttemmin myös DCT-askisina. Itse asiassa tuollainen Honda NC750XD voisi olla aika winkeä peli, DCT-aski ja nimenomaan NC-sarjan alhaalta vääntävä 750cc. Eivätkä ole mitenkään hinnan kiroissaankaan ja sopii nykyiseen ecoiluun varsin hyvin matalan kierrosalueensa vuoksi, kulutuksen ollessa pieniä kolmosia, jotkut päässeet jopa 2:lla alkaviin lukuihin 8-)

Kuva

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ]