Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 06.02.2020 19:52 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
Tyhmä kysymys: en keksi, miten merkkivaloledillä varustetun kytkimen saisi kytkettyä maattopuolelle siten, että ledi palaisi, kun kytkin on "on"-asennossa.

Koodi:
     o
    /       ⬀⬀
.-/     o.-----.
|        |     |
1        2     3


Liitinten 1-2 välillä on kytkin ja liitinten 2-3 välillä on kytkimen oma ledi niin päin, että kakkosliittimessä pitää olla plussa ja kolmosessa maa, jotta ledi palaa.

Esimerkkikytkennät on aina niin, että ykköseen tulee plussa, kakkonen kuorman kautta maahan ja tuo kolmonen sitten suoraan maahan. Mutta tässä tapauksessa kuorma on ennen kytkintä eli ennen tuota liitintä 1. Kytkimen kautta pitäis saada sitten kuormalle maadoitus. Maattamalla kakkosliittimen kytkin toimii tietysti normaalisti, mutta se ei tietenkään sytytä lediä. Maattamalla kolmosliittimen kautta (eli 1+ 3-) ledin mukana oleva vastus taas estää kantamasta edes pientä kuormaa. Esimerkiksi releen kela ei jaksa vetää, vaikka ledi kyllä syttyy. Maattamalla sekä 2 että 3 tapaus vaan redusoituu tuohon ekaan vaihtoehtoon, kun vastus maahan suoraa johtoa pitkin on olematon, ja joten ei sen ledin ja vastuksen kautta juuri mitään mene.

Onko tuo edes mahdollista maattopuolella? Vai meniskö sillä, että laskee 2-liittimen ja maan väliin sopivan arvoisen vastuksen, joka on sen verran suuri, että ledi syttyy, mutta sen verran pieni, että sen synnyttämä jännitehäviö ei haittaa itse kuormaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 06.02.2020 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 38
Paikkakunta: Päijät-Häme
Onko releen lisääminen pois laskuista? Eli laittaisit tuon katkaisimen kytkemään plussan releen vetokäämille ja tämä rele kytkisi sen kuorman maadoituksen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 06.02.2020 22:05 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
sätkävitonen kirjoitti:
Onko releen lisääminen pois laskuista? Eli laittaisit tuon katkaisimen kytkemään plussan releen vetokäämille ja tämä rele kytkisi sen kuorman maadoituksen.


On se logistisesti vähän hankalaa, kun toi nappi tulee matkustamon puolelle ja ujutin sinne vain yhden johdon läpi sillä ajatuksella, että vien sen maahan kytkimen kautta. Plussa ja muut roinat on konehuoneessa.

Ei ole kriittinen tapaus: asennan kytkimen ilman valoa ja kaikki on ok, mutta kun satuin ostamaan ledillisen kytkimen, niin olishan se valo kiva saada toimimaan, jos samalla voi tehdä älyllisiä kytkentäsuunnitteluharjoituksia...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 06.02.2020 23:28 

Viestit: 5125
Oletko kokeillut tai onko ihan varma ettei ledi syty molemmin päin (eli tasasuuntaajalla varustettu ledi)?

Kyllä silti tuolla yhdelläkin johdolla saa syötettyä plussaa myös konehuoneen puolelle (eli kytkimelle 1=plussa, 2=konehuoneen releen käämille ja 3=maa, konehuoneessa sitten paikallisesti maa releen käämille ja toiseen normaalista auki olevan releen kytkimen nastaan ja toisesta nastasta käyttökohteeseen), eli hoitaa siellä maadoituksen sen plussan ohjaamana releella. (Täytyy tietysti saada plussa ja maa myös kytkimelle, mutta niin tarvitsee joka tapauksessa, eli rele ja melko paljon paikallisia kytkentöjä lisäksi, mutta yksi hohto tuon kytkimen ja konehuoneen välille riittää ja konehuoneesta ei tarvitse löytää kuin maapiste releelle)

Jos ei syty molemmin päin, niin melkein helpommalla pääsee jos ostaa samanlaisen kytkimen jossa LED on toisinpäin, mutta releen käyttö voi olla silti parempikin vaihtoehto, riippuu mikä siellä on perässä. Plussan vieminenkään tuolla ei ole suuri riski, siihen johtoon voi laittaa varsin pienenkin sulakkeen, koska releen käämin ohjaus ei välttämättä tarvitse paljon jotkuvaa virtaa.

Riippuen mikä siellä on kuormana, voi löytyä jotain kikkailutapoja saada ledi hehkumaan noilla aloituksen kriteereilläkin, mutta yleiskäyttöistä ratkaisua ei taida olla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 07.02.2020 12:27 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
olli__o kirjoitti:
Oletko kokeillut tai onko ihan varma ettei ledi syty molemmin päin (eli tasasuuntaajalla varustettu ledi)?


Ei syty. Lienee ihan pelkkä ledi+vastus siellä kytkimen sisältä. Kytkin on jokin biltsun/motonetin peruskytkin, jonka joskus ostin.

olli__o kirjoitti:
Kyllä silti tuolla yhdelläkin johdolla saa syötettyä plussaa myös konehuoneen puolelle (eli kytkimelle 1=plussa, 2=konehuoneen releen käämille ja 3=maa, konehuoneessa sitten paikallisesti maa releen käämille ja toiseen normaalista auki olevan releen kytkimen nastaan ja toisesta nastasta käyttökohteeseen), eli hoitaa siellä maadoituksen sen plussan ohjaamana releella. (Täytyy tietysti saada plussa ja maa myös kytkimelle, mutta niin tarvitsee joka tapauksessa, eli rele ja melko paljon paikallisia kytkentöjä lisäksi, mutta yksi hohto tuon kytkimen ja konehuoneen välille riittää ja konehuoneesta ei tarvitse löytää kuin maapiste releelle)


Tarkennetaanpa taustatietoja: ihan simppeli projekti, jossa laittelen lisäpitkiä autoon. Tein samanlaisen systeemin moottoripyörään syksyllä, mutta siinä laitoin tankoon tavallisen kytkimen, niin en tullut törmänneeksi tähän ongelmaan. Plussa tulee konehuoneelta päin, koska otan sen pitkien sulakkeelta (jonka virtaa BSI katkoo) haaroittimella, jonka jälkeen on ensin 2A sulake ja sitten lisävalojen releen kela. Täältä matka jatkuu tulipellin läpi ohjaamoon, johon asennan tuon kytkimen ja vien sitä kautta maahan. Lopputuloksena voin siis tuolla kytkimellä päättää, syttyvätkö lisäpitkät normipitkien mukana vai eivät. Ainoa kuorma on siis tosiaan lisäpitkien rele, mutta se on jo siellä konehuoneessa. Tällöin kytkimelle tulee plussa ainoastaan silloin, kun pitkät ovat päällä. Kytkimen valo siis palaisi aina silloin, kuin lisäpitkätkin.

olli__o kirjoitti:
Jos ei syty molemmin päin, niin melkein helpommalla pääsee jos ostaa samanlaisen kytkimen jossa LED on toisinpäin


Jolloin sille ledille tulisikin erillinen jatkuva plussa jostain, ja kytkin vain maattaisi sekä ledin että konehuoneelta tulevan plussan? Pitääpä vilkaista, olisko tuollaisia tarjolla.

olli__o kirjoitti:
Riippuen mikä siellä on kuormana, voi löytyä jotain kikkailutapoja saada ledi hehkumaan noilla aloituksen kriteereilläkin, mutta yleiskäyttöistä ratkaisua ei taida olla?


Tältä se kyllä näyttäisi pienen pähkäämisen jälkeen vaikuttavan...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 07.02.2020 13:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
yason kirjoitti:
Tarkennetaanpa taustatietoja: ihan simppeli projekti, jossa laittelen lisäpitkiä autoon.
Yksinkertainen ratkaisu: vedä yksi johdin lisää konehuoneelta kytkimelle ja ohjaa kelan positiivista napaa. :roll:

Kyllähän tuon LED:in saa syttymään, kun rakentelee katodille negatiivisen jännitteen, mutta silti sitä pitäisi vielä jollain katkoa, ettei palaisi aina. Ja onko jotain pakottavaa syytä vältellä tuota yksinkertaisinta kytkentää?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 07.02.2020 22:57 

Viestit: 5125
Jos siellä on jo releen käämi jota tuolla ohjataan, niin silloin voisi myös kokeilla mikä on pienin jännite, jolla tuo merkkivalo erottuu riittävästi - jos noin puolet käyttöjännitteestä riittää, niin onneksi releen pitoon riittää aika pieni virta, eli voisi kokeilla vaikka laittaa:
3=maa
2=vastus (ja tarpeen mukaan isohko konkka rinnan vastuksen kanssa, luultavasti vaatii) toinen pää maahan (elko oikein päin)
1=lisäpitkien releelle.
Mitoitus olisi silloin vastus sama kuin releen käämin vastus mitattuna yleismittarilla, silloin vastusjako jakaa jännitteen puoleen (Ja varmistaa vastuksen tehonkeston), konkka rinnalla auttaa saamaan isomman vetovirran (tuhansia mikroF ja jännitekesto), kun kytkin käännetään päälle. (ja päällä ollessa releen pitoon jää 7 V ja LEDin polttoon 7 V, jos sulakkeelta noin 14 V) - mutta ei varmaan muuten kannata kuin harrastusmielessa ja jos miljoonalaatikosta löytyy sopivasti romuja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ledilisen kytkimen asennus maattopuolelle?
ViestiLähetetty: 17.02.2020 19:38 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
olli__o kirjoitti:
3=maa
2=vastus (ja tarpeen mukaan isohko konkka rinnan vastuksen kanssa, luultavasti vaatii) toinen pää maahan (elko oikein päin)
1=lisäpitkien releelle.

...

mutta ei varmaan muuten kannata kuin harrastusmielessa ja jos miljoonalaatikosta löytyy sopivasti romuja?


Tähän lopulta päädyin, että tämä on se resepti, mikä toimisi. Arkiratkaisuna pistin kytkimen kiinni ilman valoa väliaikaisesti ja sitten, kun harrastusmieltä ja aikaa on riittävästi ja ehdin käydä ostamassa vastuksia, voin vaan vetää kytkimen irti paneelista ja jatkaa projektia vastusten juottamisella.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: