Ajomies kirjoitti:
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/monen-uuden-auton-valoilla-nakee-surkeasti-teknologiasta-huolimatta-kaukovalojen-valtikkaa-pitaa-yha-yli-20-vuoden-takainen-saab/788497/
Tuohon juttuun liittyen täytyy todeta, että ei tosiaan vanhan Passat LED-pitkillä näe kovin paljoa enempää kuin C5 X7:n halogeeneilla. Ja kun juuri kerettiin laitella rouvan vitoseen oheisen kuvan verran lisää valoa keulalle, niin jo alkoi nähdä sillä paremmin. Passatin keula odottaa vielä rei'itystä kahta lyhyttä lisäpitkää varten. Mutta aiheeseen liittyen sitten: tuossa Passatissa (B7) näyttäisi kilvelle olevan LED:it ja kyllä se kilpi sieltä hyvin näkyy. Yleensä jos kilvellä on vakiovalaistuksena hehkulankapolttimot, kananttaa siellä sellaiset antaakin olla, niin kilpi näkyy kohtuullisesti. Jälkiasenteisten LED:ien kanssa kilvestä ei yleensä näy juuri mitään.
Liitteet:
Nisu.jpg [ 108.52 KiB | Katsottu 5711 kertaa ]
Aapeli kirjoitti:
Jyväskylässä yhdessä sellaisessa yli-isossa jenkki lava-autossa oli ärhäkästi syttyvä kirkas ledi peruutusvalona. Jonossa kun deeltä vaihtoi peelle niin aivan kuin olisi kirkas salama välähtänyt.
Ongelmahan tuossa selvästikin on se, ettei ole ameriikassa viitsinyt suunnittelija laittaa tuohon sytytykseen mitään viivettä. Yleensä peruutusvalon ohjaukseen on sen verran harkinta-aikaa muistettu laittaa, ettei R:n yli keppiä liikuttaessa valo syty. Toisaalta ei sitä keppiä pois D:ltä tarvitse yleensä normaalissa liikenteessä siirtääkään. Tosin esimerkiksi joissain Seateissa on jarruvalojen ohjaus tehty siten, että auto holdille polkaistessa jäävät jarruvalot palamaan, joten esim. tullin jonossa varmasti mieluusti työntää kepin P:lle takana olevien v*tutuksen vähentämiseksi, jos ei jopa ihan avaimesta/napista moottoria sammuta.