Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 16.11.2009 23:07 

Viestit: 18
1) Ensiksi lakkasi takaovien keskuslukitus toimimasta.

2) Sitten lakkasivat takaovien sähkölasit toimimasta.

3) Sitten alkoi toinen (oikeanpuoleinen) takavalo olla palamatta.

4) Sitten lakkasi toinenkin takavalo. Samalla lakkasi valomuisti. Nyt tilanne on sellainen, että laittamalla pysäköintivalot päälle ilman virtaa, syttyy oikea takavalo, vasen ei. Kun virran kääntää päälle sammuvat edessä pysäköintivalot ja se ainoakin takavalo. Kun katkaisijasta kääntää ajovalot päälle, ne edessä syttyvät, muttei takana valoa, ei niin mitään, mitään. Pelkästään virran päälle kääntämällä ei mikään valaiseva valo syty, ei sitten niin missään. Erilaiset varoitusvalot sen sijaan yllättäen toimivat.

5) Jaa niin, ei ne sähkölasit toimi enää edessäkään.

6) Mittarivalot ei ole toimineet koko aikana kun auto on minulla ollut.

7) Ai niin, ei lämppärin puhallinkaan ole enää pitkään aikaan toiminut muuten kuin täysillä kierroksilla.


Mistähän alkaisi etsiä vikaa aluksi kohtaan 4)?
Kaikki sulakkeet on tarkistettu ja sulake'rasian' edesä olevia releitä olen koetellut vaihtaa, tuloksetta.

Onko jossain virtalukon tietämillä vielä yksi (valomuisti) rele?
Onko konetilassa valorele, mistä voisi vetää takavaloille erilliset uudet johdot?

Luin juuri jostakin keskusteluketjusta, että konetilassa, akun alla olisi jokin maadoituskohta, missä on monta maadoitusta. Olisikohan nuo kaikki sisätilojen sähkölaitteiden maadoitukset tuolla? Entä takavalojen..?

(Haynesin korjausoppaan kopioin verkosta. Siitä löytyy Bexiin ainakin kuusi erilaista kytkentäkaaviota, jotka kaikki ovat lisäksi niin epäselvästi piirrettyjä niin ettei niistä ota p:kaan selvää.

- hv


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 00:07 

Viestit: 2699
No johan on. Mitähän tuohon osaisi lohduttaa.

Ne ovivaivat todennäköisesti johtuvat sieltä oviin menevistä johdoista. Siis todennäköisesti. Sieltä aloittaisin.

Sitten onko autossa vetokoukku? Jos, niin senkin sähköjen liitoksista/johtojen vedosta ehkä jotain saattaa löytyä. Ja tietenkin molemmat takalyhdyt irti. Mitähän niiden liittimistä löytynee?

Ja se maadoituspiste kyllä aiheuttaa vaivaa, jos on tyhjiin ruostunut.

Kohta 7 on oma lukunsa. Se vika todennäköisesti on sen säätimen ohjaamassa vastuksessa.

Tässä jotain.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 00:25 

Viestit: 18
4) Onhan siinä vetokoukku. en tuota tullut ajatelleeksikaan,
että sieltä voisikin huomenissa katsoa. Jospa se takavalo-ongelma olisikin siellä. Takavalot nyt toki on olleet irti vaikka kuinka monta kertaa, ja itse asiassa vaihdettukin liittimineen, mitkä näyttäisi olevan kohtuullisessa kunnossa.

7) On minullekin täysin selvää, että lämppärin vikaa pitää etsiä siitä vastuksesta. Se lämppäri juuttui täysille, kun yksi kaverini pääsi rattiin ja räpläsi vähän liian innokkaasti säädintä. Onko se vastus itse lämppärin kyljessä eikä sen säädinvivun takana?

2) En oikein usko, että lasien vika olisi pelkästään johdoissa. Vika etulasissa alkoi, kun auto oli pitkään käyttämättä. Ohjaako joku releistä niiden moottoreille meneviä virtoja? 1) Entä sitten takaovien keskuslukituksen virtoja?

Katson huomenissa, minkälaisessa kunnossa se akun alla oleva maadoitus on. Luin tänään jostakin siellä olevan jonkin maadoituspisteen. Ruostetta en usko sieltä paljoa löytyvän, kun ei sitä lajia ole muuallakaan autossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 01:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
lasien käyttökytkimet ovat usein syntipukkeja. mutta sitten kun vielä lukotkaan eivät toimi,niin ovien johtosarjat. takavalojen viat löytyvät yleensä vasemman takavalon liitännöistä ,myös oikean valon. takavaloille tulee LEVEÄ MUSTA lattakaapeli joka lähtee sulake/kytkentärasian takaa ja siinä on HARVOIN vikaa lähtöpäässä.
lämppärin säätötrankku on puhallinkotelossa ja tod.näk. pimeä. vaihda se. täystehorele löytyy ohj.aks. oikealta puolelta. sillä ohitetaan trankkusäädin kun halutaan tohottaa täysillä. siellä tosin on kaksi relettä,mutta oikea löytyy kokeilemalla = nykäisemällä irti kun puhallus on täysillä virta päällä. releesä ei ole vikaa yleensä.
sitten ne maadoitukset ja muutkin liitokset siellä konehuoneessa on syytä käydä läpi. valomuisti ( päivänvalosysteemi ) on siellä puhallin kaukalossa kuskin puolella . niissä on sitten useinkin vikaa . lähinnä liitoksissa ,ei releissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 01:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4696
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ps. et edes maininnut ,että tulivatko nuo viat kerralla vai pidemmän ajan kuluessa.
esim. jos apukuskin puolella olevasta OIKEAN puoleinen lasi ei toimi ,niin ota se oikeassa ovessa oleva napppula irti ja putsaa se ensin vaikka jollakin puhd.aineella ( Bräkleen tai mikä tahansa rasvan/paskan poistaja ) ja renkuta sitä nappulaa sitten ghartaasti. tee samat temput kuskin ovessa oleville kytkimille. saattaapi jopa tehota. vaihtele niitä kykimiä keskenään kokeeksi myös.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 08:37 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Puhaltimesta: Yksi syy on säätimen piirilevyllä oleva laminoitu vastus, jos se on poikki, niin puhallin toimii melkein täysillä, vain trankun kautta. Tuo vastus kraapitaan pois, porataan 2 millin reikää ja tilalle juotetaan 680Ohm-1kOhm/1W:n vastus. Mitä suurempi vastus, sitä suurempi puhaltimen miniminopeus. Täystehoa ei ole vielä tullut vastaan, kuin tekemällä piirilevylle muutoksen,(omissa autoissa, 4kpl, vieraat päälle). Siitä voi haulla vielä löytyä ohje ja kuva. Vasta muutoksen jälkeen täystehorele saadaan käyttöön. Sen huomaa releen naksahduksesta, kun säätönupin kiertää täysille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 17.11.2009 10:26 

Viestit: 2699
kokemjne kirjoitti:
takavaloille tulee LEVEÄ MUSTA lattakaapeli joka lähtee sulake/kytkentärasian takaa ja siinä on HARVOIN vikaa lähtöpäässä.
Matkallapa sitten jo voi ollakin. Sellaisenkin olen tavannut. Hitsaripoika oli sieltä alapuolelta jotain korjailuja tehnyt, eikä huomannut/viitsinyt/ymmärtänyt tarkistaa josko toisella puolen peltiä sähköäkuljettavia lattakaapeleita olisi.
BX:t kun ovat jo sen ikäisiä, jotta useampaa omistajaa saattanut olla. Jos matkalle sattuu yksikin kroheltaja, niin onnistuu siitä melkoisen monivammaisen tekemään. Sellaisen veikon tyyliin kuuluu "kunhan suuruksesta puolipäivään toimii niin sillä hyvä".



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 18.11.2009 01:39 

Viestit: 18
Tuli aika paljon tietoa. Kiitoksia paljon.

Ehdin vähän katsoa niitä valovikoja tänään.

Yllättäen kun virran käänsin päälle, niin ne päivävalot syttyi. Ehkä pimeähoito ja välinpitämättömyys auttoi, kun en koskenut koko bexiin melkein yhteen vuorokauteen, valot heräsi. En ehtinyt vielä katsoa josko vika on ollenkaan siinä releessä, mikä törröttää lasin alla olevan kaukalon kupeessa. Vai missä se päivävalo rele onkaan? En ehtinyt selvittää, kun ensin aloin etsiä takavaloja, jotta autolla voisi ensinnäkin ajaa... Saattaa olla, että koko valovika on siinä takavalot toisiinsa yhdistävässä lattakaapelissa, missä näkyi karvoja ihan paljaana, ja mokomat on saattaneet peltiinkin koskettaa:

Kiskoin takapäästä vasemman (sen useammin toimivan) takavalon alta ulospäin takavalon lattakaapelia, ja sieltähän alkoi vikaakin löytyä... Kaksi takavaloja toisiinsa yhdistävän lattakaapelin karvoista näkyy olevan vasemman takavalon läheltä poikki ja osin paljaana, kun sen kaapelin sai vähän esiin. Näkyi myös vetokoukun johtojen ryöstöliittimet kaapelissa sitä vahingoittaneen. Olin etsinyt vikaa väärältä puolelta, kun kuvittelin vian olevan ilman muuta siellä puolella, missä valo ei tahtonut palaa...

Luulen saavani tuon takavalovian huomenna korjattua. Ja sitten voinkin heittäytyä etsimään lasin nostimien vikoja.

Viat sisäpuolella eivät syntyneet yhtaikaa. Ensin jo aikaa sitten, keväällä vaikeni takaovien keskuslukitus. Sitten vähän myöhemmin, oliko heinäkuun lopulla, takaovien sähkölasit. Nyt auto oli seissyt noin 1 1/2 kuukautta, kun vaihdoin takapäähän muutaman hydeputken. Nyt ne on melkein kaikki takaa uusittu, kun joku edellinen omistaja oli jo osan uusinut. (Olihan siinä auton alla makaamista kerrakseen, kun ei ole nosturia. Jousisylinteristä ei lähtenyt putken tynkä irti lainkaan, ei ruuvipenkissä eikä hitsaamalla mutterin tynkään, piti vaihtaa koko sylinteri. Porasinkin sitä putken tynkää pois, muttei tullut kalua.)

Kun sain putkihommat valmiiksi, oli etuovistakin loppuneet ikkunannostimet toimimasta. Katsotaanpa niitä sitten. Ehkä aluksi katson josko johdot on ovien saranoiden luota poikki hankautuneet, ja täytynee varmaan niitä katkaisijoitakin sitten tutkia.

Lämppäri on pyörinyt lähes täysillä jo aikaa, ainakin puoli vuotta. Se lämppärin vika lienee sitten siinä vastuksessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 18.11.2009 07:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Minulla taas toimii bexin etulasit niin nihkeästi/raskaasti ettei oikein tohdi käyttää. Onko joku paikka rasvauksen tarpeessa vai onko moottorit tiensä päässä?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 18.11.2009 08:45 

Viestit: 2699
Putkimies22 kirjoitti:
Minulla taas toimii bexin etulasit niin nihkeästi/raskaasti ettei oikein tohdi käyttää. Onko joku paikka rasvauksen tarpeessa vai onko moottorit tiensä päässä?

Tuskin kumpaakaan. Ovitoppaukset auki. Klasit pois. Urat paineilmalla puhtaaksi.

Onhan tietysti ne oven sisukset joku saattanut oikein viimoisen päälle myös ruostesuojata. Sitten siivottavaa onkin enemmän.
Järjettömän kotelosuojan suihkuttelun seurauksena, muutama vuosi sitten ostamani GT:n ovet olivatkin loppuun ruostuneet. Sen seurauksena se sai uudet suojaamattomat, ruosteettomat ovet. Vain klasit, isotöisen pesun jälkeen, laitoin entiset.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: kampia?
ViestiLähetetty: 18.11.2009 13:15 

Viestit: 18
Minusta nuo koko sähkölasit on itsestään p-keleestä kotoisin. Ylipäätään ottaen erilaisia sähköisesti toimivia (=toimimattomia) osia pitäisi autoissa välttää mahdollisuuksien mukaan. Usein on tuntunut siltä, että ajovalotkin olisi syytä vaihtaa toimiviksi vaikka päreellä sopivassa pihdissä. Taikka vaikka pentsiinillä. mitä poltettaisiin trasselitukkoon imeytettynä vanhassa hernekeittopurkissa, niinkuin kuuskytluvulla lämmittelimme autojen öljypohjia, että ne sai yli kolmenkymmenen asteen pakkasella käyntiin.

Minulla on varaosapeksikin pihassa seisomassa naapurin harmiksi. (Vaimoa ei ole, niinettei se voi naputtaa ylimääräisistä autonraadoista pihassa.) Mutta kun siinä varaosapeksissäkin on ne sähkölasit, missä kuskinpuoleinen etulasi oli jo minun sen ostaessani kiilattu puukalikalla yläasentoon, kun ei muuten pysynyt edes ylhäällä.

-----------------------------------------------------------------
Onkos peksin kampilaseja kellään ylimääräisenä varastossa?
------------------------------------------------------------------

Tarviskos kukaan varaosia siitä minun varaosapeksistä? Vois vaikka vaihtaa johonkin sopivaan toiseen osaan siitä joitain osia.Se on sellainen TZI. Siinä toimi viimeksi sillä ajettaessa suunnilleen kaikki muu, mutta hydepumppu piti hirvittävää kalkatusta ja painevalot meinasi palaa lähes jatkuvalla syötöllä. Siihen tuli muovivaurioita keulaan, mutta hankin siihen uuden etupuskurin ja konemuovinkin ennen kuin jätin sen seisomaan. Etu- eikä takavaloja ei oo. Kone on minusta aika hyvä, ja pellit oikein hyvät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: hurraahuutoja! raikuvia aplodeja!
ViestiLähetetty: 18.11.2009 22:39 

Viestit: 18
No niin, varaosapeksissä ei sitten enää ole sitä takavalot toisiinsa yhdistävää lattakaapelia.

Sankarillisten toveriensa avustama sitkeä ja päättäväinen suomalainen maalaismies sai jälleen torjuntavoiton katalien ranskalaisten autoinsinöörien pohjolan poikien päänmenoksi suunnittelemasta elekrotekniikasta.

Kaikuvien hurraahuutojen saattelemana harmaa kahta punaväristä takavaloa toisiinsa yhdistävä lattakaapeli purettiin sinisestä autosta ja siirrettiin valkoiseen. (raikuvia suosionsoituksia!) Suurella jännityksellä kokeiltiin varovaisesti ensin pysäköintivaloja, ja niinpä pohjolan synkkään kaamokseen ilmestyi auton taakse kokonaista kaksi punaista hehkuvaa valopistettä. Ensi koitoksissa myös auton virta-avaimestakin kääntelehtimällä saatiin takavalojakin näkyviin ja jopa eteen valkeaa päivänvaloa. (moniäänisiä aplodeja ja hurrahuutoja, kätten taputuksia ja jalkojen tömistelyä).

Muutaman ohikiitävän hetken kuluttua ranskalaisen insinööritaidon kukkein mestarinäytös käynnistettiin ja niin valot sammuivat sekä edessä että takana. (yleisön keskuudessa odottavaa hiljaisuutta ja muutamia karvaan pettymyksen huokauksia). Valokatkaisijasta kääntämällä saatiin eteen ajovaloja, mutta takana ei niin sitten minkäänlaista punahehkua. Ohjauspyörän vierestä painettiin sitten nappia ja laitettiin päälle sumuvalot. Ja taas alkoi gallialaisen tekniikan ihmeen peräosasta näkyä entistäkin ehompi punaloiste. Hirvittävän jännityksen karaisema pohjolan poika uskaltautui (sydän pamppaillen) monen kilometrin pituiselle ajomatkalle kumisten jousipallojen ja vihreiden hydrauliikkanesteiden varaan. Kokonaisen viiden kilometrin (hurraahuutoja ja jalkojen voimallista tömistelyä!) ajomatkankin jälkeen autossa oli vielä sekä ajovalot, vilkut, jarruvalot, että sangen voimakkaat sumuvaloista koostuvat pysyvät takavalot. Pitkään suunnitellun ja monipolvisen putkenliitoksen ja kaapelin mitan päässä olevan uurastuksen ensimmäinen välitavoite oli vihdoin saavutettu. Autolla voitiin taas jopa ajaa. Kokonaista viisi kilometriä ainakin.

Kahville ei sentään uskallettu pysähtyä huoltoaseman baariin. Eihän ollut mitenkään varmaa, josko auton sammutettuaan voisi autosta enää minkäänlaista valoa näkyä, kun kahvilta olisi takaisin tultu.

Josko huomenna löytyisi se toinenkin valoissa oleva vika. ( syviä huokauksia ja jalkojen laahaavaa ääntä, kahvinkeittimen korinaa)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 22.11.2009 15:29 

Viestit: 18
Löytyi se toinenkin valoissa ollut vika tai se ainakin korjaantui, ehkä jopa pitkäksikin aika.

Otin akun irti ja katselin akkutelineen alla olevia johdonliittimiä.
Olivat kovasti öljyisiä eikä ollut ihan puhdas se maadoituskaapelikaan, mikä on siinä akkutelineen akun kiinnityspultissa. Noita kun puhdistelin ja laittelin crc.tä niin kas kummaa päivänvalot alkoivat toimia ja takavalot kanssa.

Sisällä olevia vikoja en ole vielä ehtinyt etsiä. Niitä ikkunannostimien ja lämmityslaitteen.

- hv


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 22.11.2009 16:46 

Viestit: 2699
hvirtanen kirjoitti:
Luin juuri jostakin keskusteluketjusta, että konetilassa, akun alla olisi jokin maadoituskohta, missä on monta maadoitusta. Olisikohan nuo kaikki sisätilojen sähkölaitteiden maadoitukset tuolla?

r_a_n_u kirjoitti:
Ja se maadoituspiste kyllä aiheuttaa vaivaa, jos on tyhjiin ruostunut.

hvirtanen kirjoitti:
Otin akun irti ja katselin akkutelineen alla olevia johdonliittimiä.
Olivat kovasti öljyisiä eikä ollut ihan puhdas se maadoituskaapelikaan, mikä on siinä akkutelineen akun kiinnityspultissa. Noita kun puhdistelin ja laittelin crc.tä niin kas kummaa päivänvalot alkoivat toimia ja takavalot kanssa.

Ymmärsinkö nyt oikein. Vaikka akku oli irti, niin silti jätit sen akun alla olevan maadoituspisteen kunnon tutkimatta? Ja älä vaan kerro, ettet tiennyt koko maadoituksesta.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 22.11.2009 17:36 

Viestit: 18
mitäs liitintä r_a_n_u tarkoitat?
auton sähköjen tutkimista täytyy toki jatkaa.

akkua autosta on irroiteltu moneen kertaan ja irroitellaan vieläkin.

- hv


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 22.11.2009 18:32 

Viestit: 2699
hvirtanen kirjoitti:
mitäs liitintä r_a_n_u tarkoitat?

Akkutelineen takareunasta 7 cm taaksepäin ja 2 cm alaspäin. Niiltä kohdin katsot kohti sisälokasuojaa. Näkyy, vaikka akku on paikallaankin.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX:n sähköisiä ongelmia
ViestiLähetetty: 25.11.2009 00:36 

Viestit: 18
Niin, ne valot toimii nyt ihan hyvin.

En ole oikein ehtinyt muita sähkövikoja katsella, mutta sen akun takana olevan maadoituspisteen ehdin tarkistaa, uudelleen. Siinä ei näyttäisi olevan mitään vikaa. skdl-ällää siihenkin kyllä suhautin.

Katsotaan jos huomenna taas ehtisin etsiä niitä ikkunan nostimen vikoja. Ne voi hyvinkin olla niissä liitinkasoissa, mitä on osin akun alla ja vieressä.

- hv


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: