Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 27.02.2020 23:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Espoon automuseo ahdingossa:

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/844 ... ahiaikoina



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 09:07 

Viestit: 85
Paikkakunta: Espoo
Tämä on vanhojen espoolaisten ongelma yleensäkin nykyisin: Ei ole enää tilaa asua ja harrastaa kuten ennen.

Toisaalta koko Suomea ajatellen on hyvä että Espoo on ymmärtänyt että maan sosiaaliturvan säilyttäminen edellyttää että Suomeen on houkuteltava ei suinkaan nuoria osittain tai kokonaan sosiaaliturvan varassa eläviä pienipalkkaisia henkilöitä, vaan nuoria miljönäärejä joiden tuloista on helppo keräillä tarvittavat verotulot. Siksi mm. merenrantoja tyhjennetään veneilijöistä ym. harrastelijoista ja etsitään nimenomaan kalliita asuinpaikkoja kaavoitettaviksi näille veronmaksajille. Jopa keinosaaria suunnitellaan rakennettavaksi. Suojelluksi julistettu kivinavetta voi hyvinkin töimia kiintopisteenä jollekin kalliille omakotialueelle, vaikka se onkin aika syrjäisessä paikassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Koko pääkaupunkiseudun tonttipula on täysin keinotekoinen ilmiö. Jos esim. Espoo haluaa kaavoittaa jonkun alueen niin ELY-keskus tarttuu siihen heti, ellei se palvele heidän intressejään. Lisämauste on lisääntyvä viherpiiperrys, jossa esim. tiehankkeita plokataan milloin milläkin syyllä. Esimerkiksi Kehä 2 jatkosuunnitelmat torpattiin argumentilla "Jos rakennamme lisää teitä niin niille tulee lisää autoja ja päästöt lisääntyvät". Kenelläkään ei tullut mieleen kysäistä, että jos nykyinen tiekanta ruuhkautetaan niin pahasti, että kaikki seisovat paikoillaan tuntitolkulla niin mihin ne tyhjäkäyntipäästöt häviävät? Talvipakkasella ei Start&Stopillakaan voi pelastaa maailmaa.

Vähän off-topic, mutta liittyy löyhästi tuohon automuseon hävittämiseen.



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 17:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Mä järjestän hallin Pärnun läheltä, rakennetaanko sinne museo?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 17:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Macinaggio kirjoitti:
Siksi mm. merenrantoja tyhjennetään veneilijöistä ym. harrastelijoista ja etsitään nimenomaan kalliita asuinpaikkoja kaavoitettaviksi näille veronmaksajille. Jopa keinosaaria suunnitellaan rakennettavaksi. Suojelluksi julistettu kivinavetta voi hyvinkin töimia kiintopisteenä jollekin kalliille omakotialueelle, vaikka se onkin aika syrjäisessä paikassa.


Tämä olis terve suuntaus täälläkin, vaan ei. Sataa metriä lähemmäs rantaa ei saa rakentaa mitään ja niinpä mereltä katsottuna koko viro on yhtä puskaa. Lottovoiton kaltainen onnenpotku on löytää vanha rakennus tai sen rauniot rantaviivalta, siihen saa luvat rakentaa uuttakin. Mutta näitä tapauksia on vähän ja "ne meni jo", tässä yksi komea esimerkki jossa entinen ministeri rakensi rajavartioaseman raunioiden päälle oman mökkinsä:

https://majandus24.postimees.ee/6899075 ... oogarannas

Nyt se on sitten putoamassa mereen kun myrskysuojia on purettu ja aallot vievät rannan mennessään. Tästä ollaan vahingoniloisia!

Minun mielestäni kaikki oikeat keksijät (massatuotantoon päässeet) ja rahamiehet tulisi asuttaa 5 metrin etäisyydelle kauneimmista hiekka- ja kivirannikoista.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Periaatteessa kaikelle ollaan avomielisiä. Nykyisin tilaa on noin 2800m2 ja minimi lienee noin puolivälin paikkeilla tai ehkä noin 1000m2 saisi kaiken säilyttämisen arvoisen, museon hallussa olevan kaluston. Sijainnin pitäisi olla paikassa jossa käy myös ihmisiä tai sitten toiminta pitää muuttaa sellaiseksi että ihmiset poikkeavat reitiltä museokäyntiä varten.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
jean-michel kirjoitti:
Periaatteessa kaikelle ollaan avomielisiä. Nykyisin tilaa on noin 2800m2 ja minimi lienee noin puolivälin paikkeilla tai ehkä noin 1000m2 saisi kaiken säilyttämisen arvoisen, museon hallussa olevan kaluston. Sijainnin pitäisi olla paikassa jossa käy myös ihmisiä tai sitten toiminta pitää muuttaa sellaiseksi että ihmiset poikkeavat reitiltä museokäyntiä varten.


Kalustolista?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 18:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Tässä vielä tarina pidemmästi:

Espoon Automuseo ry:n lehdistötiedote 27.2.2020

Espoon Automuseon tilanne

Espoon Automuseon toiminnan jatkuvuus on vaakalaudalla tilakysymyksen johdosta. 1979 aloittanut Espoon Automuseo on vanhin yhtäjaksoisesti toiminut Automuseo Suomessa. Museo on säännöllisesti avoinna pääsiäisestä lokakuun loppuun viikonloppuisin, sekä kesäkuukausina tiistaista sunnuntaihin. Museossa Vierailee vuosittain n.7000 maksanutta kävijää.

Espoon Automuseo toimii Pakankylän kartanon kivinavetassa, Bodomjärven Pohjoispuolella. Navetan on toiminnan ajan omistaneet vuokranantajat, joista Espoon kaupunki on neljäs. Navetta tuli kaupungin haltuun noin 15 vuotta sitten. Espoon Automuseo ry on vastannut omalla kustannuksellaan rakennusten Lämmittämisestä ja ylläpidosta sekä mm. piha-alueen talvikunnossapidosta museotoiminnan ohessa ja maksanut vuokraa Espoon kaupungille. Pakankylän kartanon alueen kaavoitushanke johti useaan lyhytkestoiseen vuokrasopimukseen. Lisäksi kaavoitushankkeen aikana kaupungin edustajat painottivat, että automuseon toiminta turvataan. Tämä mainittiin myös alueen lopullisessa kaavaselostuksessa, yhtenä kaavoituksen perusteena. Kaavoituksen valmistuttua, yhdistys haki pitkää kymmenen vuoden vuokrasopimusta. Kuitenkin kaupunki halusi varmistua rakennusten kunnosta ennen uutta vuokrasopimusta.

Kuntoarvion määrittämä korjausvelka on lähes puoli miljoonaa euroa. Korjausvelan selvittyä kaupunki ei halunnut uusia vuokrasopimusta ennen korjaustöiden aloitusta ja loppuunsaattamista. Neuvottelujen yhteydessä kaupunki tarjosi museoyhdistykselle mahdollisuutta maavuokrasopimukseen, johon sisältyy rakennuksen korjausvelvoite. Lisäksi sopimus edellytti, että rakennus siirretään museoyhdistykselle vuokrasopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä erikseen sovittavaan kauppahintaan. Museoyhdistys oli valmis sitoutumaan mittavaan korjaustyöhön ja hyväksymään maanvuokrasopimuksen aiempaa vuokrasopimusta vastaavalla vuokratasolla. Sopimuksen esteeksi muodostui lopulta yhteisen näkemyksen puute täysremonttia kaipaavan navetan rahallisesta arvosta, palautuuhan museoyhdistyksen kustannuksella korjattu rakennus sopimuskauden päätteeksi korvauksetta kaupungille.

Sopimukseen ei maaliskuun taitteessa ole päästy ja on epävarmaa miten museon käy huhtikuussa päättyvän vuokrasopimuksen jälkeen. Ilman tiloja museon toiminta Joudutaan käytännössä ajamaan alas ja monipuolinen kokoelma hajoaa. Samalla Poistuisi Suomen vanhin auto- ja tieliikennemuseo lopullisesti. Voidaankin aiheellisesti kysyä onko kaupungin roolina maksimoida tuotto vai voivatko kaupunkilaiset odottaa myös muita arvoja, kuin lyhytaikaista pääoman tuottoa

Museokäynti lisää tutkitusti viihtyvyyttä ja tuottavuutta. Lisäksi museokävijä jättää yritykselle ja paikkakunnalle keskimäärin 70 euroa ruokailuun, majoitukseen ja palveluihin. Museon kävijämäärällä kyseessä on 10 vuoden aikana yli 3 miljoonan liikevaihto alueen yrittäjille.

Pääkaupunkiseudun kehitys on kiistämättömästi ollut autoilun varassa. Autolla on kuljettu ja kuljetettu monipuolisesti paikasta toiseen. Missä 2000 luvun lapset voivat esitellä omille lapsilleen autoa sellaisena kuin se oli silloin kun bensaa vielä myytiin Ja ihminen sai autoa itse ohjata? Vallitsevan kulttuurin merkitys ymmärretään usein vasta kun se on menetetty lopullisesti.

Toivomme päättäjille voimia, jotta automuseon sopimuksessa löydetään ratkaisu ja museo saa edelleen tuottaa elämyksiä museovieraille myös seuraavat 40 vuotta.

Automuseo on tuonut merkittävää kulttuuritarjontaa alueelleen, ja koko Suomelle. Museossa käy vuoisttain satoja kansainvälisiä vieraita, osa heistä saapuu nimenomaan Espoon Automuseon huokuttamana maahamme. Viime vuosina maksaneita kävijöitä on ollut noin 7000, lisäksi on palveltu mm. harrastekerhoja, tapahtumien tukikohtana, annettu asiantuntijalausuntoja ja lainattu esineistöä erilaisiin kultturitapahtumiin kuten elokuviin ja näytelmiin.


faktaa:
Perustamisvuosi 1979
Maksaneita kävijöitä vuodessa: n.7000
Esineistö: Yli 300 autoa, moottoripyörää, mopoa ja polkupyörää, lisäksi kirjallisuutta,
pienoismalleja ym
Espoon Automuse



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Automuseo ahdingossa
ViestiLähetetty: 28.02.2020 18:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
ds-jekkeri kirjoitti:

Kalustolista?


Tätä pitää katsella erikseen, meillä on kyllä ajantasainen kokoelmalista. Näyttely koostuu yli 200 kulkupelistä, joista puolet kaksipyöräisiä. Muita esineitä on satoja, mm
autokoulun havaintovälineitä ja pienoismalleja.

Noin puolet on yksityisten omistajien ja toinen puoli museoyhdistyksen. Yhdistyksen säännöt ja/tai museolaki saattaa estää tai hidastaa kokoelman sijoittamista Suomen ulkopuolelle.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: