|
Kirjoittaja |
Viesti |
powerage
|
Viestin otsikko: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 03:46 |
Viestit: 708
|
Jaahas on näköjään Servicen varaosakuvat menneet maksulliseksi 
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 06:29 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
No voihan perse, ja näköjään tuo tilaus pitäisi vielä tehdä joka merkille erikseen.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 08:14 |
Viestit: 708
|
Teuski kirjoitti: Äääh... No, 150€/vuosi ja sen voi jakaa vaikka useamman kesken  Tuossa on ideaa  Yksi suurin syy pysyä PSA vehkeissä on ollut Service...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 08:23 |
Viestit: 2154
|
Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa. Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla. Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 08:55 |
Viestit: 708
|
Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 09:00 |
Viestit: 708
|
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 09:02 |
Viestit: 2154
|
powerage kirjoitti: Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku... Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta. Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 12:47 |
Viestit: 708
|
betaromeo kirjoitti: powerage kirjoitti: Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku... Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta. Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa.  Edelleenkään ei toimi kiinan versiossa vin koodilla autokohtainen varaosien haku, saati korjaamokäsikirjat oli kirjoja vaikka kilometri tolkulla Juuri äsken käytin Servicen maksullista toimintaa oli apua Peugeot Expertin syylärin tilauksessa, muuten olisin tilannut väärän osan.
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 13:01 |
Viestit: 2154
|
powerage kirjoitti: betaromeo kirjoitti: powerage kirjoitti: Tuskin se romuhessunkaan Citroen Service backup+sedre toimii yhtä liukkaasti kuin oikea Service... ja ainakaan omassa backupissa ei toimi VIN koodilla osien haku... Kovin hienosti ja nopeasti tuntuu toimivan Kiina versioon tottuneena ja vian hakuun tullut uusia ulottuvuuksia välikaapeleiden kautta. Kuten hyvin tiedät, niin sinulla, kuin minulla on kuitenkin hyllymetreittäin korjaamokirjoja joista voidaan myös hakea tietoa.  Edelleenkään ei toimi kiinan versiossa vin koodilla autokohtainen varaosien haku, saati korjaamokäsikirjat oli kirjoja vaikka kilometri tolkulla Juuri äsken käytin Servicen maksullista toimintaa oli apua Peugeot Expertin syylärin tilauksessa, muuten olisin tilannut väärän osan. Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen. Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja. Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 15:32 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
betaromeo kirjoitti: Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa. Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla. Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"!  Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 16:11 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
Xantippa kirjoitti: Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä. Siinä on vaan se ikävä juttu, että tuo tieto ei liikuta PSA:ta pätkän vertaa Eikä se tiedon saatavilla oleminen ainakaan näytä mitenkään positiivisesti vaikuttavan PSA:n autojen jälleenmyyntiarvoon 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 16:56 |
Viestit: 2154
|
Xantippa kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa. Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla. Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"!  Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä. Tuohan on tietysti ollut kaunis ajatus katsoa valmiiksi varaosanumero, kun olet suunnistanut merkin edustajan tiskille hakemaan osaasi, vai oletko kuitenkin käyttänyt ilmaista palvelua hyväksesi tilataksesi muualta yli puolet halvemmalla? Jos olet käyttänyt sitä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin miltä sinusta tuntuisi vastaava toiminta tarjoamastasi palvelusta? Itselleni tuli myös mieleen, mitä PSA on ajatellut palvelunsa kovasta kuormittamisesta tästäkin palvelusta. Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä? Maksetaan suosiolla, niin kauan kun hinnat pysyvät noinkin kohtuullisina ja voihan se pitkässä juoksussa parantaa konsernin taloudellista tilaa ja tuottaa kuluttajille edes hiukan parempia tuotteita?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 18:02 |
Viestit: 2666
|
betaromeo kirjoitti: Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä? Romuhessu meuhaa jostain puljaamansa vanhentuneen rasvamonttu-diagboxin kanssa. Eikös siitä kannattaisi maksaa se uusikin vuosilisenssi, niin saisi käyttöön viimeisetkin mallit ja softauudistukset? Mutta tuohon kommenttiin. Sivusto ei avoimena ollessaan kuluta kapasiteettia edes sen vertaa että se kannattaisi mainita. En viitsi ruveta teknisiä syitä selittämään, menisi yli ymmärryksen ainakin jossain päässä... Ainoastaan kun sivustolla jotain aktiivista tekee, se kuormittaa serveripuolta. Ei siinä mitään, tällaisena aikana tulee ottaa ilo pienistä asioista. Minä olen aivan hyvin pärjännyt - silloin kun jaksoin näiden kanssa näperrellä sähköpuoltakin enemmän - sen kertalisenssin kanssa jonka sai DB:hen ostettua, tokenhan se oli nimeltään. Sillä sai kaikki ECUjenkin downloadaukset toimimaan. Tuo PSA:n päätös ei tarkoita heille kulumielessä käytännössä yhtään mitään, sen sijaan pahaa verta se kyllä harrastajille aiheuttaa. Uuden auton ostajaa ei hetkauta mihinkään - niinpä se on ajateltukin.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 19:41 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
betaromeo kirjoitti: Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen. Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja.
Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan. varmaan ihan ok tuollainen lexia proxia läjä offline documentation backuppeineen kun noitten museoromujen kanssa puljaa, ei niillä nykyautojen kanssa kuitenkaan tee mitään.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 20:41 |
Viestit: 2154
|
Plagu kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Niin, puhunkin koko ajan tehdas Lexia3/Proxiasta, joka luonnollisesti kytketty servisen kautta tehdasyhteyteen. Vielä opettelua tuon kanssa, mutta yksi 407 ABS/ESP ongelma ja C5 V6 ECU ongelma selvitetty sillä alkuperäisillä välijohdoilla, jolloin ajan säästö oli hurja.
Henkilökohtaisesti ole mielelläni maksanut ne kolikot, joita velottaneet oikeuksista. Kuten jo aikaisemmin totesin, niin tiedosta joutuu maksamaan. varmaan ihan ok tuollainen lexia proxia läjä offline documentation backuppeineen kun noitten museoromujen kanssa puljaa, ei niillä nykyautojen kanssa kuitenkaan tee mitään. Riittää todella täälläkin olevalle harrastaja piirille vielä mainiosti, kun ainoastaan muutama "rahamies" vasta päässyt uuteen Berlingoon kiinni! Sitähän ei koskaan tiedä, kun näiden romujen kanssa pelaa, vaikka investoisi harrastukseen sen 3000€ lisää tuon vanhan läjän innoittamana? Mitä tulee tuohon hankkimaani läjään, niin en todella tiedä millainen rasvamonttu on ollut Oulun Veholla, mistä nostettu, jos tämä romu on sieltä nostettu, mutta samalla sieltä oli myös nostettu joku miehen näköinen "mulkku", joka oli jätteenä lähetetty Viroon!
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 21:01 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
betaromeo kirjoitti: Xantippa kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Kyllä taas on kitinää ja vielä niiltä, jotka itse myös tiedosta rahastaa. Maailma on muuttunut niin, että tieto ja varsinkin fakta tieto maksaa, jopa Citroenien kohdalla. Uskoisi oikeilla harrastajilla olevan vehkeet, millä tietoa saa, osista, sähkökaavioista, ym., kun sellaisia on jopa "romuhessuilla"!  Ollut kyllä helvetin mukava tilata itse suoraan varaosia autoon kun voi aina valmistenumerolla hakea oikeat osat ja ilmaiseksi. Ikävää että tämä tieto meni maksulliseksi, ei tämä ainakaan käytettyjen vanhempien Sitikoiden omistajia mitenkään palvele. No onpahan taas yksi syy lisää vaihtaa merkkiä. Tuohan on tietysti ollut kaunis ajatus katsoa valmiiksi varaosanumero, kun olet suunnistanut merkin edustajan tiskille hakemaan osaasi, vai oletko kuitenkin käyttänyt ilmaista palvelua hyväksesi tilataksesi muualta yli puolet halvemmalla? Jos olet käyttänyt sitä jälkimmäiseen vaihtoehtoon, niin miltä sinusta tuntuisi vastaava toiminta tarjoamastasi palvelusta? Itselleni tuli myös mieleen, mitä PSA on ajatellut palvelunsa kovasta kuormittamisesta tästäkin palvelusta. Pelkään pahoin useiden siellä asioidessa jättävän sivuston avoimeksi turhaan kuluttamaan kapasiteettiä? Maksetaan suosiolla, niin kauan kun hinnat pysyvät noinkin kohtuullisina ja voihan se pitkässä juoksussa parantaa konsernin taloudellista tilaa ja tuottaa kuluttajille edes hiukan parempia tuotteita? Tossa jo jekkeri ylempänä (aiheesta ehkä HIEMAN enemmän asiantuntevana) vastasi ettei tuo muutaman hassun hc-harrastajan käyttö rasita PSAn servereitä käytännössä lainkaan. Ne kulut jotka tuosta konsernille muodostuisi maksaisivat kyllä itsensä takaisin moninkertaisesti vahvistuvana merkkiuskollisuutena joka poikisi silloin tällöin myös niitä kaheleita jotka käy ostamassa sen uuden Sitikan lasipalatsista. Ootko betaromeo oikeasti sitä mieltä että meidän muutaman tonnin pommeilla ajavien pitäisi aina varaosatarpeen kohdatessa marssia kiltisti hattu kourassa marmoritiskille kerjäämään sitä oikeaa ja varmasti sopivaa varaosaa autoihimme, tai sitten vaihtoehtoisesti maksaa siitä ilosta että voidaan ostaa ne osat tarvikkeena halvemmalla? Ei tolla sun vastarannankiiskeydellä kyllä ole mitään rajaa. No veikkanpa että sama data löytyy jos ei muualta niin jostain ryssäsivustolta jatkossa varsin kivuttomasti, ja PSA saa haistaa pitkän paskan kun koko ajan vaan vaikeuttaa käytetyillä tuotteillaan ajamista. Ei kai ne edes tee yli 10v vanhoihin autoihin mitään varaosia, ja nytten vielä tämä tiedon panttaaminen... 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 22:34 |
Viestit: 1521 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Veikkaanpa että tämä maksumuuritus jouduttaa psa:n varaosatietojen siirtymistä piraattisivuille täysimääräisenä ihan kuin VW-konsernin ynnä muiden kohdalta on käynyt jo vuosia sitten.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 23:02 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Mun (ja uskoakseni monen muun harrastajan) elämää koskettaa pikkasen vähemmän kuin Trumpin muuri.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 17.03.2020 23:44 |
Viestit: 5065
|
Minusta tuo ilmainen varaosaluettelo oli hienoa ja hyvää palvelua ja moottoripyöräpuolella oli samanlainen systeemi ainakin yhdellä japanilaisella merkillä, sieltä sai myös haettua vaikka 30 vuotta vanhoista pyörien osista ristiviittaukset, eli missä muissa malleissa oli samaa osanumeroa käytetty ja millaisia uudempia versioita osasta oli, tosin vain USA:ssa myydyt versiot löytyivät siitä ja Eurooppaan oli usein hieman erilaisia versioita - tuo poistui hetkeksi, mutta tuli onneksi uudelleen takaisin. Siitä valitettavasti yhä puuttuu tuo tieto "missä kaikissa pyörissä oli sama osa" (se oli yllättävän kätevä kun etsi jotain harvinaisemman pyörän osaa ja totesi että sama osa löytyykin ihan eri pyörästä, jota on valmistettu satakertainen määrä - ja eikun ebay ja etsimään, kun uutena osaa ei ole saanut vuosiin - nyt täytyy vain toivoa että joku tietää ja kysellä/googlettaa) 70-luku on myös pääosin poistunut uudistuksessa, mutta silti pitkä kiitos USA:n yritykselle joka nuokin tiedot saattaa julkiseksi ja ilmaisena. Jos miettii vaikka sopiiko tuon myyjän käytetty varaosa autooni, niin eipä sitä juuri viitsi vaikka kympin osasta maksaa vitosta tarkistuksesta, se kun menee vaikkei osa sopisikaan.
Autoissakin tuo saisi minusta olla helppo ja mieluusti ilmainen, voisihan se silti osin olla kaupallinenkin, mutta en ole törmännyt vastaaviin kuin moottoripyörissä on vaikka nettikauppoja, joista voi hakea kuvat ja varaosaluettelot monista pyöristä (esim japsipyöriä: cmsnl.com), ilmeisesti autojen varaosaluettelot ovat eri valmistajilla niin yhteensopimattomassa muodossa ja osia on niin paljon enemmän erilaisine variaatioineen ettei onnistu helpolla?
Yksi ratkaisu olisi vaikka pakko: EU voisi vaatia että jos on EU-alueelle tyyppihyväksyttävä auto: täytyy julkaista avoimena datana varaosakirjat, silloin todennäköisesti löytyisi niitäkin jotka tuota tietoa säilyttävät ja julkaisevat - no eipä tuo tosin vanhojen harrastajiin vaikuttaisi ennen kuin vuosien päästä.
Sama ongelma sopivuuden varmistamisessa on muuten vaikka osan ostaisi Citikan kanssa samaan PSA Groupeen kuuluvalta Mister Autolta, niiden varaosasopivuustiedot tulee Tec Docilta, eikä se ole aina virheetöntä ja joskus tarjotaan monta eri vaihtoehtoa, joista pitää valita oikea, Citroenin originaaliosanumeron tarkistaminen on auttanut valinnassa.
|
|
|
|
 |
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 18.03.2020 07:47 |
Viestit: 2154
|
Varmasti kaikki olemme sitä mieltä, että ilmainen varaosahaku palvelu on ollut hieno lisä servisessä ja nyt teistä useimmista tuntuu, että teiltä on viety oikeus siihen. Milloin te olette sen oikeuden siihen saaneet? Silloin kun olette ostaneet sen 200€ Xantian, vai milloin?
Tiedän ajattelevani hyvin eri tavalla, kuin valta-osa teistä täällä, mutta en ole tarkoituksella vastarannan kiiski, vaan ajattelen asiat hiukan eri kantilta, kuin te. Koen vaan vahvasti niin, että mikä on minun, tai vaikka kehittämäni, niin minulla on siihen oikeus ja pyytää siitä myös korvauksen, jos joku muu sitä tarvitsee. Jokainen voi sitten tykönään miettiä tarvitseeko sitä niin paljon, että on valmis maksamaan siitä pyydetyn hinnan?
Tuo olli_o:n ehdottama EU:n määräämä pakko luovuttaa tietoa tuntuu minulle hyvin vieraalle, mutta teitä sitä kannattavia varmasti löytyy myös paljon. Yhtä hyvin voidaan ajatella, että EU määräisi pakon, että yksityinen henkilö ei saa korjata autonsa turvallisuuteen vaikuttavia varusteita ilman EU:n vaatimaa todistusta ammattitaidosta? Todistuksen saisi riittävän koulutuksen omaava, josta joutuisi maksamaan koulutuksen kulut ja vasta todistusta vastaan oikeuden edes ostaa kyseisiä osia.
Vielä tuosta, että yritykset joutuisivat antamaan vastikkeetta tietonsa muiden käyttöön, voisi johtaa esim. tällä hetkellä kuuman puheenaiheen korona viruksen rokotteen kehityksen viivästykseen, jos määrättäisiin heti julkistamaan aines osat, mitä rokote sisältää. Veikkaan asian eteen tehtävän 24/7 töitä asian ratkaisemiseksi toivoen onnistumista ja sen myötä totalisaattorin räjäytystä.
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 18.03.2020 12:00 |
Viestit: 1209 Paikkakunta: Turku
|
Hommahan toimii siten, että PSA:n kuten kenen tahansa autovalmistajan pitää luoda tekninen dokumentaatio jokaista automallia varten ihan omaa huoltoverkostoaankin varten ja päivittää sitä jokusen vuoden verran, kunnes malli vanhenee tarpeeksi. Tässä vaiheessa puhutaan upotetuista kustannuksista: jos meinaa myydä autoja, dokumentaatiota ei voi jättää tekemättä.
Noh, koska EU:ssa huoltodokumentaation pitää olla kaikkien saatavilla, autonvalmistajat perivät koko paketista niin paljon rahaa kuin autokorjaamot suostuvat yhden merkin tai konsernin kamoista vuodessa maksamaan. Tällä voi yrittää kattaa osan dokumentointiosaston kustannuksista, mutta epäilen, ettei se dokumentointi ainakaan kovin voitollista pisnistä ole, vaan pikemminkin osa liiketoiminnan välttämättömiä kuluja. Tätä tukee mm. se, että järjestään jokaisella autovalmistajalla nuo dokumentaatio- ja diagnostiikkapuolen toteutukset ovat keskimäärin vähimmällä mahdollisella rahalla kokoon kursittuja, 90-luvun softia purkalla jatkettuna vuosikymmenien verran yliajalle. Dokumentaatio on kuitenkin jo tehty ja sen kustannukset poistettu tuloksesta, vaikka sitä huoltodokumentaatiota ei ostaisi yksikään paja.
Ollaan siis sellaisen tuotteen äärellä, jota ei voi jättää tekemättä, josta ei ole lypsylehmäksi, ja jonka kysyntä on huomattavan elastinen etenkin vanhemman pään autoja ajatellen. Eli dokumentaatiolla on kyllä jokin arvo, mutta niin pieni, että ostajat täytyy pakottaa tekijänoikeuslain voimalla ostamaan se (autokorjaamoilla ei ole varaa käyttää piraattidokumentaatiota). Yksityiset eivät tietenkään osta, mutta koska tuotteen potentiaalinen markkina-arvo on alhainen, valmistajan ei myöskään kannata käyttää rahaa edes niiden piraattijakeluiden jahtaamiseen, joita taas yksityiset käyttävät. Tässä tullaan siihen, miksi yleensä varaosanumeroita, räjäytyskuvia ja ehkä jopa huoltodokumentaatiotakin löytyy aika vapaasti netistä vasemmalta ja oikealta. Tässä on iso kontrasti esimerkiksi musiikkiin ja elokuviin, joiden piraattilevityksen suitsimisen tuotantofirmat ovat laskeneet olevan kannattavaa toimintaa.
PSA on sitten jossain vaiheessa todennut, että kun ei noista mitään rahaa kuitenkaan saa, niin laitetaan edes varaosanumerot ja räjäytyskuvat ilmaiseksi ja koitetaan rahastaa huolto-ohjeilla ja yksityiskohtaisemmilla kaaviokuvilla samalla, kun tutustutetaan potentiaaliset käyttäjät koko palveluun. Sillä saa ainakin goodwilliä, mutta rahaa PSA ei siinä menetä, kun ei niitä yksityiset muutenkaan osta edes sen vertaa, että se näkyisi viivan alla jossain desimaalinpyöristyksessä. Ja korjaamojen on pakko ostaa kuitenkin, joten win-win.
Nyt joku pavunlaskijaekonomi on löytänyt tuon ja laskenut, että jos kaikista varaosakuvien lukemisista saisi rahaa, siitä tulisi firmalle ainakin näin ja näin monta kymmentä tai sataa tonnia vuodessa. Ehdotus hyväksytään ja kaikki dokumentaatio laitetaan maksumuurin taakse. Tonnit, saati kymmenet, jäävät kyllä tulematta, mutta ei tätä asiaa enää kukaan ehdi seurata, kun konserni pyörittää miljardeja. Lopputuloksena PSA ei saa mitään, yksityiset menettävät, ja merkin autojen hengissäpitokynnys kasvaa, mikä vähentää merkkiuskollisia käytettyjen omistajia, jotka jossain vaiheessa tekevät hitecit ja pistävät hillonsa uuden tilaukseen.
Sellainen EU-tasoinen direktiivi, joka avaisi huoltodokumentaation vapaasti edes 10+ ikäisille autoille voisi olla hyvä. Mitä hankalammaksi vanhojen autojen korjaaminen menee, sitä kertakäyttöisemmäksi autoilu muuttuu, mikä vaan lisää päästöjä ja kuluttaa luonnonvaroja - ja lisää uusien autojen arvonalenemaa. Tositekijät hakevat numeronsa netin hämäristä kolkista, mutta kyllä minä esimerkiksi voisin ostaa kaiken tähänastisen Citroën-huoltodokumentaation tuolla 150 eurolla pysyvästi itselleni. Sillä pärjäisi 10-15 vuotta eteenpäin. Vuositilaukseksi tuo on huomattavan kallis ei-ammatinharjoittajalle, kun ei näistä omista korjailuista mitään tuloja tule: lähinnä vaan menee rahaa osiin ja tarvikkeisiin enemmän tai vähemmän, joten ei huvita maksella vielä jotain suojelumaksua siitäkin, että jos joskus tulisi tarve katsoa räjäytyskuvaa.
|
|
|
|
 |
pekka karvonen
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 18.03.2020 13:03 |
Viestit: 352
|
Mites citikoihin ja pösöihin on löytyny oem-varaosien numerot catcar.info sivuilta? Valmistenumerolla haku ja löytyy tehtaalla laitetut osaset ja numerot. Toki 100% varmaksi en sano miten toimii vanhemmissa malleissa joissa oli esm. jarruissa kahta valmistajaa.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 18.03.2020 14:08 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
pekka karvonen kirjoitti: Mites citikoihin ja pösöihin on löytyny oem-varaosien numerot catcar.info sivuilta? Valmistenumerolla haku ja löytyy tehtaalla laitetut osaset ja numerot. Toki 100% varmaksi en sano miten toimii vanhemmissa malleissa joissa oli esm. jarruissa kahta valmistajaa. Jaa tämähän on hyvä vinkki, kiitokset! 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Citroen Sevice Lähetetty: 18.03.2020 15:23 |
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
|
ilmeisesti ranskassa tuo muutos tuli jo viime vuoden lopulla ja harrastajat ovat käyttäneet vpn: avulla saksalaisella ip:llä tähän asti kunnes sekin tyrehtynyt, vieläköhän onnistuisi jollain brassi/kiina ip:llä käyttö. meni nordvpn tilaus taannoin umpeen enkä tuon takia jaksa sitä uusia että saisi testattua..
|
|
|
|
 |
|
|