Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/3 [ 65 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 18.02.2009 22:57 

Viestit: 21
Tässä kun on jäärännejä lasketellut menemään useamman viikon, niin kyllä on XM jaksanut ällistyttää käytöksellään. Lämppärin hiilet kun sain vaihdettua ja kajuuttaan lämpöä, niin ei voi muuta sanoa kuin että tässä on paras talviauto!

On meinaan pers'tuntuma kohdillaan, takapää alkaa hälyttää hyvissä ajoin jos pito on loppumassa, ja jos ei sitä usko niin perä irtoaa pehmeän loogisesti. Auto ikäänkuin antaa perän luistaa hivenen, mutta on edelleen ohjattavissa normaalisti. Koko ajan kääntyy mutkaan kun ei mitään, en tosin ole viitsinyt kokeilla kuinka paljon nopeutta lopulta pitää olla että saisi keulan puskemaan. Loogisuudessaan tämä on kyllä nappiauto, ei varmasti tule yllätyksiä (toisin kuin EPS ihmeet jossa kuski herää vasta ojassa). Edes nelivetoa ei kaipaa, pahatkin mäet on noustu.

Aiemmilta vuosilta jolloin tuli ajeltua lähinnä pääteillä, täytyy vielä lisätä pitkän akselivälin bonus eli hurja suuntavakaus. Ohittaessa ei keskiviivan loskavallit haittaa, usko loppuu itsellä ennen auton ominaisuuksia ja se on hyvä se.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 18.02.2009 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Oli äsken aika liukasta tulla nelostietä etelään jykylästä. Ei paljon huvittanut lähteä rekkoja ohittelemaan. Ja kas, silti ehdin kotiin ;)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 09:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Ei voi kun todeta saman. Viimeiset neljä vai viisi talvea kun on XM:llä tullut ajeltua ja nyt vuorostaan Xantialla niin ero on valtava. XM on painonsa ansiosta uskomattoman vakaa ajettava oli sitten minkälaista uraa tahansa tiessä ja tuo pito on ihan eri luokkaa kun Xantiassa. Ja tosissaan XM ilmoittaa hyvin milloin se pito alkaa loppua.

XM:n saa puskemaan kyllä. Se vaan kesärenkaat alle ja 5 senttiä lunta tielle. Talvirenkailla en saanut omaani puskemaan normaali ajotilanteessa millään. Yrittämällä toki. :D Tuossa aiemmin talvella kun ajelin V6 Xm:ää lumella kesärenkailla niin siinä tuntui olevan parempi pito kun Xantiassa talvirenkailla :lol: Ja joo, mulla on ihan hyvät talvirenkaat Xantussa...



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 10:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 169
Paikkakunta: Sastamala
Samaa on meidän perheessä todettu. Isäntä ajelee Xmllä ja itse C4llä. Kerran oli tiukilla päästä minun mäkeä ylös ja kun valittelin sitä isännälle, hän vain ihmetteli, että eihän siinä mitään ongelmaa ollut. Ja toinen mikä on myös huomattu Xmää ei paljoa tuuli heiluttele. Peilijäällä kamalassa tuulessa C4sta saa oikeasti ajaa ettei ole ojassa, mutta XMllä ei moisia "pieniä" sääilmiöitä edes huomaa. Ja jos sitten renkaista puhutaan niin C4ssä on paremmat renkaat kuin Xmssä...
Mutta kyllä se ESP jotain vaikuttaa johonkin, isäntä kun kiroaa ettei C4llä voi räpätä oikein mitenkään, kun aina auto oikaisee itse itseään vaikka mitä tekisi. Tosin ei XMääkään helposti sivuluisuun saa ellei todella kovasti yritä. Lämmön suhteen taas C4 on kyllä meillä ainakin parempi. Niin ja kyllähän se isäntä tuossa -20 pakkasilla kiroili, ettei XMssä ole ohjaustehostinta eikä paljon jarrujakaan ennen kuin vasta jossain 20 km ajon jälkeen. C4ssä ne kyllä sentään toimii :lol:

Pakko se on jotenkin omaa kuljinvalintaansa perustella :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 10:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Olen kyllä edellisten kanssa ihan samaa mieltä - XM on varsin kelpo auto talvella. Jos vertailukohtana on vaikka Xantia tai C5, niin ovathan nuo vähän sellaisia "rimpuloita" XM:n rinnalla. Kelpo kärryjä toki nekin, mutta selvästi huomaa XM:n olevan isompi ja vakaampi.



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 15:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Eipäs mollata santtua rimpulaksi :geek:



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 16:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Putkimies22 kirjoitti:
Eipäs mollata santtua rimpulaksi :geek:


Niin! :mrgreen:

Eihän toi XM hirveen paljoo painavampi kuitenkaan ole, painavimpien mallien painoero vaan jotain 100kg. Kai se pidempi akseliväli rauhottaa ajettavuutta.

Vähän oon XMllä ajellut (V6 vm.-90) ja kesällä hiekkatien mutkassa jossa nimismiehenkiharaa lähti perä kyllä yllättävän helposti liiraamaan Xantiaan verrattuna. Tiedä sitten oliko tukivarrenlaakerointi tiensä päässä vai missä vika, mutta ei takapyörät tuntuneet seuraavan tietä tossa kovin hyvin...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 16:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
Xantippa kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Eipäs mollata santtua rimpulaksi :geek:

Niin! :mrgreen:


Mää mitään mollannu. :? Mulla ny vaan on tällaset omiskummalliset mielipiteet :ugeek:



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 16:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
niko kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Eipäs mollata santtua rimpulaksi :geek:

Niin! :mrgreen:


Mää mitään mollannu. :? Mulla ny vaan on tällaset omiskummalliset mielipiteet :ugeek:

Kun on kokemusta kaikista, niin jostain syystä on ajoon "jääny" tällaanen liki kuussatkua ajettu "Xm:n rimpula"... 8-)

Ikuna ei ollu ajatus näihin sortua, mutta tuollasta Saksojen maalta velipojalle noutaessa, ja sen jälkeen sitten omaa Beksiä kotiin se muutaman kilometrin pätkä ajettuani, tulin johtopäätökseen että tässä on se jokin... Ja on vain se mielikuva säilyny, kohta sadan ajetun tonnin jälkeen, kahdella eri yksilöllä yhteensä... Siinä rinnalla, ja ennen sitä, aika paljon on tullut ajettua Xantuilla, useilla moottorivaihtoehdoilla, niin manuaalia kuin automaattia, mutta niistä se joku oleellinen puuttuu.

Xm on selkeä ajokäytökseltään, kertoo kyllä kuskilleen missä mennään. Paitsi nopeudesta, mutta sitä varten siinä on se mittari mikä vauhdista kertoo...Ikävä kyllä tuon alustasta alkaa parhaat ominaisuudet löytymään vasta niiltä nopeusalueilta mihin täällä rajoitukset päättyy, siihen astikin toki tuo on enemmän kuin loistavaa kyytiä tarjoileva laitos, noinkin paljon ajettuna...

On tässä mallissa tietenkin omat huonotkin talviset omituisuutensa, kuten helposti jäätyvä konepellin vaijeri, lunta sisääntuuppaava muotoilu ovia avatessa, paljon ikkunoita skrapailtavina (12 ruutua), eikä näissä ole ainakaan vakiona mitään lähivaloiksi kutsuttavia laitteita...

Lisää plussia jos löytää haluaa, niin kiva lisä on takapenkin lämmittimet, loistavasti toimiva lämppärin säätöautomatiikka, todella lämmin myös Breakkina (ainakin Td), ja aivan käsittämättömät etenemisominaisuudet jotka vielä korostuvat tuon automaagin kanssa..! Joskus oikein naureskellut kun on ollut niin liukasta ettei meinaa kävellen pystyssä pysyä kun autolle menee, niin silti ei ole ollut ongelmaa tiellelähdön kanssa, vaikka liittymä onkin sellainen mistä ylämäkeen lähteä pitää ja se on järjestään hyvin tehokkaasti kiillotettu...

Eikä tuota oikein pieneksi moittia voi, Breakiin menee kepeästi kahdet yhdistelmävaunut konttiin, matkalaukun ja pienen koiran kanssa. Muutaman kerran on kyseinen "paketti" siellä ollut, koirakin vielä liikkumaan siellä mahtunut on... Mutta tämä ei oikein enää näitä talviominaisuuksia ole..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
Ettei nyt menisi aivan retostamiseksi, niin voipi tuo aktiivijousitus yllättää tietyissä olosuhteissa mutkaisella ja kuoppaisella tiellä. Kun kova moodi napsahtaa päälle vähenee pito huomattavasti. Ainakaan minä en osaa ennustaa milloinka Xämmä on sitä mieltä että on syytä ryhtyä kovaksi ja jos samaan tilanteeseen osuu jäinen paikka kuoppien ja mutkan kera niin ohjaamo on vähän aikaa käsiä täynnä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 18:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 108
Juu, paras, jolla olen ajanut talvella on XM. Ei BX:kään kunnon renkailla, ehjillä etutukivarsien puslilla, koiranluilla, pallonivelilä, pehmeillä palloilla ja ehjillä takatukivarren laakereilla huono ole. CX diravilla on paras, jos puhtaasti ajotuntumaa käytetään mittarina, mutta kun se on niin mahottoman kylmä. XM kokonaispakettina paras talviauto. Hämmentävän hyvin ja nopeasti lämpenee niin isoksi katiskaksi, vielä kun omani on farkku.



D Super 5 1972
CX 2,5D 1985
BX 19 Digit 1985
BX 1,9TGD Van 1990
XM 2,5TD Break 1996
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
" CX diravilla on paras, jos puhtaasti ajotuntumaa käytetään mittarina, mutta kun se on niin mahottoman kylmä"

Vielä parempi on Prestige jossa 250 mm enemmän akseliväliä eli huimat 3095 mm... Ja tietty vanhakoppainen niin se on jopa oikeasti lämminkin talvella koska sitä ilmaa PUKKAA suuttimista. Sen jälkeen tulee CX farkku jossa sama, rujon kauhea akseliväli.

Toiseksi paras taitaa olla XM V6 tomaatilla talvella. Kerran on tullut ajettu 200 km talvelle yhteen pötköön ja kyllä se jäi persmuistiin. Huippulaite!



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 19:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 255
Minä en ole vielä päässyt täysin sinuksi Diravin kanssa silloin kun pitää kovemmassa vauhdissa korjata peräluistoja. Se toimii normaalitilanteissa aivan loistavasti ja parkkipaikoilla leikkiessäkin, mutta kun vauhtia on päälle 80 ja täytyy tehdä nopeita ohjausliikkeitä jääpinnalla niin tuntuu kuin se jäykistelisi. En ole kylläkään päässyt tilaisuuteen tutkia tarkemmin sen käyttäytymistä jääradalla, ja yleisellä tiellä ei oikein kehtaa kun on muita kulkijoita ja ojatkin liki.

Itse siirryin XM:iin BX:istä ja alkuun piti oikeasti tarkkailla nopeusmittaria, sitä huomasi helposti laskettelevansa aika laittomia nopeuksia pahallakin pöperökelillä. Kyyti tosiaan paranee mitä kovempaa mennään.

Lämpimyydestä; dieselissäkin tarkenee riittävästi, mutta tuo V6 vasta mainio on. Se kehittää lämpöä välittömästi käynnistyksen jälkeen ja tekee sen eleettömästi, lämmityksen toimintaa ei huomaa, sisällä vain on niin lämmin kuin mitä on näyttöön näpyttänyt. Kelpaisi malliksi monille nykyautoillekin.
Moitepuolella tulee mieleen ensimmäiseksi Berlinessä tuplatakalasin aiheuttama eristysvaikutus, eli takalasi ei tahdo pakkasilla sulaa lainkaan ellei avita sähkövastuksella. Ja jos yöllä muuttuu vesikeli pakkaseksi niin lukonkahvat on tukevasti jumissa.



Arkikäytössä:
XM V6 A Pallas Berline -91
XM TurboD12 A Break -98
Xantia 2.0i aut Break -98
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 22:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Perhana kun pukkaa XM-kuumetta päälle näistä teidän jutuista. :D

Itse olen BX:ää pitänyt tosi hyvänä talviautona... Siinä tarkenee varmaan paremmin kuin missään muussa autossa jonka kyytiin olen sattunut. Ohjaustuntumakin tuossa on minusta tosi hyvä, kaarrepitoa löytyy ihan riittävästi eikä siis myöskään puske.
Vetopito tosin onkin sitten XM:stä poiketen vähän hakusessa.. En tiedä johtuuko sitten pienemmästä massasta vai Semperit-renkaistani... Mutta aina olen tuolla liikkeelle päässyt että kai se riittävä on. Välillä vaan meinaa usko loppua kun ohutvääntöinen 1.6 GTi sutii vielä nelosella jos on oikein liukasta. :lol:

Täytynee vielä joskus elämässä panostaa XM:ään - kutoskone ja automaatti kyllä houkuttavat, mutta muutkin koneet toki riittävät.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 19.02.2009 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Kolmas talvi menossa breikillä ja kyllä se vaan jaksaa ihmetyttää joka päivä kuinka hyvältä tuo tuntuu, etenkin talvella. Tuntuu jopa pelottavalta kun hemmetin liukkaalla mutkatiellä vilkaisee mittaria ja vauhti on sama kuin kesällä, -mutta kun meno vaan tuntuu niin vakaalta ja ennustettavalta.. Contin nastat sopivat autoon erimomaisesti ja ajettavuus jopa parempi kuin kesäkumeilla. 2.5:n lämpiää kiitettävän nopeasti nykydieseleihin verrattuna enkä alikokoisella saksan-akullalakaan ole puuttuvaa lohkolämmitintä tarvinnut vielä -27C:ssä. Toki se muuten olisi hyvä.

Eivät varmaan uskaltaneet ottaa uuteen TM:n talvitestiin vitosesta mehuversiota kun moni puritanisti uhkasi perua -94 tilauksen kun eivät voineet uskoa miten täysin "väärä" merkki voi voittaa lajin joka perinteisesti on ollut Saabien ym. heiniä.

Kyllä tuo meidän xanttukin ihan hyvä ajettava on talvella, mutta sillä vaan tulee pidettyä huomattavasti pienempiä nopeuksia eikä porukkaa tuppaa perä edellä vastaan kuten tuolla isommalla. Luulen että se johtuu osin H2:n vähäisistä kallisteluista jotka luovat turvallisuuden tunnetta samalla kun xanttu antaa hieman huteran olon. Ja vähistä kallisteluista huolimatta ainakin H2:ssa jousivakio pysyy kohtuu pehmeänä ja mekaaninen pito hyvänä.
Parasta ja huonointa Cx:ssä oli ehkä dirävi. AIvan loistava se oli esim. pinnalla jossa syviä ajouria täynnä oleva loska on jäätynyt. Ei tarvinnut ohjata kuin sormenpäillä, mutta etenkin xantulla saa pitää hartiavoimin kiinni ratista. Tunnoltaan diravi tietysti on huono liukkaalla etenkin hitaissa nopeuksissa, kun aina tuntuu kuin ajaisi kuivalla asfaltilla. Tämä tosin koskee vaan aloittelijoita. Cx:n etu- ja takapään raidevälieroa ei oikein voi millään mittarilla perustella hyväksi talviajossa.
Muuten yhdyn XM:n osalta täysin aiempiin viesteihin.
Onko talviajokokemuksia kellään C6:sta?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 01:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
XM on toki paras, sehän on selvä. :mrgreen:

Perä varsinkin tuossa farkussa lähtee melko nopeasti omille teilleen, mutta kuten jo on todettu se on silti helposti hallittavissa, eli jos auton jostain syystä haluaa pitää suorassa se yleensä myös onnistuu. Valojen puute hieman harmittaa, mutta tuokaan ei pahemmin häiritse jos maassa on lunta.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 09:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 169
Paikkakunta: Sastamala
Xantiallakin on tultu ajeltua muutama talvi ja varmaan elämäni kamalimmassa lumimyräkässä myös. Silloin tuli kyllä ilmi Xantian hyväksi ja huonoksi luettava puoli : lumipöperössä ja hangessa se menee suoraan. Tuo on hyvä ominaisuus ylämäessä, johon baijerilainenmutteriviritys oli jumittunut totaalisesti (neljä miestä työnsi, kaivoi ja vievasi) ja minä tyttö painelin Xantialla ohi ilman mitään ongelmia. Mutta kun se pahuksen Xantia halusi mennä myös mutkatiellä suoraan niin sitten tönittiinkin niitä aurauskeppejä ja tehtiin mielenkiintoisia koukkauksia puolittain ojan penkalla. Samoin meinasi pienessä hangessa seuraavana aamuna väkisin haluta risteyksestä kaiteen päälle, mutta ehdinpäs kuitenkin väittämään vastaan tarpeeksi ajoissa. Noh, se nyt olikin todellinen extreme olosuhde sen pari päivää enkä tasan ollut ainoa, jolla oli ongelmia. Pääsin kuitenkin molemmilla kerroilla ilman apuja perille, toisin kuin kävi monella muulla!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 09:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Wesa kirjoitti:
Eivät varmaan uskaltaneet ottaa uuteen TM:n talvitestiin vitosesta mehuversiota kun moni puritanisti uhkasi perua -94 tilauksen kun eivät voineet uskoa miten täysin "väärä" merkki voi voittaa lajin joka perinteisesti on ollut Saabien ym. heiniä.


Kyllä se oli Confort tossa testissä, eli pitäisi olla hydejousituksella?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 09:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 150
Wesa kirjoitti:
Eivät varmaan uskaltaneet ottaa uuteen TM:n talvitestiin vitosesta mehuversiota


TM 2009 talvivertailussa mukana ollut C5 oli mehujousilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 09:50 

Viestit: 67
Joo, kyllä XM on osoittautunut parhaaksi talviautoksi. Ainoa miinus on auki tai kiinni jäätyvät ovet ja lukot. Lukkoseppä sanoi, että XM:n lukoissa on sellainen valmistuserhe, että sen muovi-metallirakennelma kerää kosteutta joka sitten jäätyy niin, että ovi ei mene lukkoon. Lukkoa puhdistettiin vaseliinista, vähän se auttoi, mutta edelleen pitää yli -5 astetta kovemmilla pakkasilla pitää kuskin ovea kiinni alkumatkasta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 13:55 

Viestit: 372
Paikkakunta: Järvenpää
Itse olen pitänyt V6 Xantiaa oikein hyvänä talviautona. Toisaalta ei ole paremmasta kokemusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 14:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 82
Paikkakunta: Nokia
XM varmasti on erinomaisen hyvä talviauto, ja olen samaa mieltä siitä että auton perusrauhallisuus, käytöksen ennustettavuus ja hallittavuus muuttuvissa kitkaoloissa ovat hyvän ajettavuuden tärkeitä perustekijöitä. Mitä tulee keskustelun avaajan kommenttiin EPS:stä (tarkoituksena oli ilmeisesti viitata ESP:hen), kannattaa tilaisuuden tullen (niitähän piisaa tällä hetkellä oikeastaan joka kolkassa Suomea) käydä ihan kokeilemassa tuon systeemin toimintaa. Omasta mielestäni - nyt nelisen talvea ESP:llä varustettua autoa ajaneena - ei ole lainkaan liioiteltua väittää että ajohallintajärjestelmä on turvavöiden keksimisen jälkeen suurin turvallisuusparannus mitä henkilöautoihin on tehty.

Samaan hengenvetoon voidaan mukailla kulunutta sanontaa: ESP pelastaa taitavankin kuljettajan tilanteista joihin hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu...

Xantia oli mielestäni hyvinkin asiallinen talviauto, myös ajettavuudeltaan. Ykköskoppaisen C5:n helmasynti eli perän hento ote tiehen ja tästä aiheutuva yliohjautuvuustaipumus liukkaalla on sitten taas ominaisuus jonka takia en kitkarenkaita suosittelisi kuin ESP:llä varustettuihin malleihin.



BX 16 Soupapes '90 - Käyttökauppakassina vääränmerkkinen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 96
Paikkakunta: Savonlinna/Heinola
Xämmissä ja Xantioissa on versioita iso määrä ja ominaisuudet vaihtelevat version mukaan. Minullakin oli aikaisemmin Xanttufarkku kevyellä 1,8 moottorilla, renkaat oikein hyvät. Sillä oli selvä taipumus lähteä peräluistoon, mikä ensimmäisillä kerroilla oli yllättävää. Xämmäfarkku kulkee kuin kiskoilla soft-moodissa. Sitä minä vaan, että farkun painopiste on taempana kuin sedanissa ja V-6 painaa reippaasti verrattuna 1,8:iin. Eroja syntyy paljon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 20.02.2009 17:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Terve!

Pakko tuoda hieman vaaleanpunaisien klasien ohikin katsottuja kuvia...

XM muistuttaa talviajoltaan suuresti Saab 99:iä, niin hyvässä, kuin pahassakin. Auton etenemiskyky, kiitos painavan keulan ja etuvedon, on erinomainen. Mutta liian vauhdikkaassa ajossa (välillä riittää 40km/t) tuo muuttuu aikamoiseksi pässiksi, kiitos painavan keulan ja etuvedon.

Veikkaan, että nuo 2L koneiset ovat tässä suhtessa tasapainoisempia kuin myös farkut. Xantia-kokemukseni kertoilevat samaa. Berline on sellainen pässi, ettei paremmasta väliä, mutta farkku kääntyi vauhdin noustessa oikein mukavasti, kunhan vain piti kaasun tasaisena. Molemmat Xantut olivat 1.8-koneisia.

Oikeastaan paras talviauto, mikä minulla on ollut, oli mersu-turbodiesel-farkku. Painojakauma lähellä 50/50, nopeasti lämpenevä 3L kone, takaveto ja lukkoperä...

Mutta niin kuin sanottu, ei XM ihan mahdoton ole, jos vain suostuu kulkemaan :mrgreen:



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: XM paras talviauto
ViestiLähetetty: 21.02.2009 00:03 

Viestit: 49
Paikkakunta: Vantaa
Kaikki omistamani XM:t olivat hyviä talviautoja - etenkin automaattiversiot V6-moottorilla.

Tosin on sanottava, että normi-V6 oli melkoinen haukotus verrattuna 24v-versioon. Talvioloissa ei niin paljon eroa (paitsi "lumiasento" automaattivaihteissa), mutta muutoin ero kuin yöllä ja päivällä. Jos TODELLA haluaa nauttia XM:n ajonautinnosta voiman ja kiihtyvyyden puitteissa, niin ehdottomasti se 24v-versio. Automaattiautokin voi kiihtyä. :D



Nykyinen: Citroen C5 1.6 THP 156 2010 (III) Tourer automaatti
Citroën: C5 2005 (II) Break 2.0 automaatti
Aiemmat: Citroën XM 1989 2.0 i exclusive
Citroën XM 1995 3.0 V6 exclusive automatic
Citroën XM 1998 3.0 V6 24 V exclusive automatic
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 65 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: