|
Kirjoittaja |
Viesti |
kaseva
|
Viestin otsikko: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 18.11.2009 22:33 |
Viestit: 1878
|
Tänään vai eilen kolahti luukusta uusin Tekniikan Maailma, ja siinä on käyttötestin loppuraportti C5:sta. Sinänsä aika yhdentekevä tarina, mutta edelleen hämmästyttää miten mystinen voi olla hydromystinen jousitus... Alla pari lainausta tekstistä. "Jokaisella pyörällä on oma painevaraaja, eli tutummin jousipallo, ja ne on täytetty typpikaasulla. Jousisylinterien neste puristaa kaasua kalvon läpi, mistä syntyy jousto." "Luotettavuudeltaan hieman epävarma takapuolituntuma kuitenkin kertoi jousituksen ja vaimennuksen pehmentyneen hieman 60 000 kilometrin aikana. Mene ja tiedä..." En tiennytkään, että uuden C5:n Hydractive on noin paljon erilainen. Kuinkahan paljon tuon em. kalvon takana onkaan kaasua 10 vuoden kuluttua, puhumattakaan kuinka untuvan pehmeää ja leijuvaa kyyti on... 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 00:11 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Lainaa: "Jokaisella pyörällä on oma painevaraaja, eli tutummin jousipallo, ja ne on täytetty typpikaasulla. Jousisylinterien neste puristaa kaasua kalvon läpi, mistä syntyy jousto." Minä olen ollut koko ajan siinä luulossa, että se kalvo pitää kaasut ja nesteet erillään ja joustaa nesteen virtauksen mukaan pallon sisällä Täytyy varmaankin lähettää kiitokset TM:n pojille selventävästä artikkelista Lainaa: "Luotettavuudeltaan hieman epävarma takapuolituntuma kuitenkin kertoi jousituksen ja vaimennuksen pehmentyneen hieman 60 000 kilometrin aikana. Mene ja tiedä..." Oisko takapuolen selluliitit saanut ylimääräisiä rasvakerroksia tuon 60000 km aikana 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
12Soupapes
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 00:23 |
Viestit: 255
|
Ihan uskomatonta, kyse ei ole edes mistään uudesta keksinnöstä. Autotekniikan voisi olettaa olevan TM:n ydinosaamisaluetta. Jos tuo kuvastaa muidenkin artikkeleiden tasoa, niin täysin turhasta maksan. 
Arkikäytössä: XM V6 A Pallas Berline -91 XM TurboD12 A Break -98 Xantia 2.0i aut Break -98
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 00:56 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
eskere kirjoitti: Lainaa: "Jokaisella pyörällä on oma painevaraaja, eli tutummin jousipallo, ja ne on täytetty typpikaasulla. Jousisylinterien neste puristaa kaasua kalvon läpi, mistä syntyy jousto." Minä olen ollut koko ajan siinä luulossa, että se kalvo pitää kaasut ja nesteet erillään ja joustaa nesteen virtauksen mukaan pallon sisällä Täytyy varmaankin lähettää kiitokset TM:n pojille selventävästä artikkelista Pisti kanssa vähän ensin haukkomaan happea - mitämitämitäihhhhhmettä? mutta luin sitten uudemman kerran ja tulin siihen päätelmään, että tarkoitetaan just sitä että kalvo erottaa nesteen ja kaasun ja jouston saa aikaan kaasun puristuminen. Tässä yhteydessä vaan kovin kömpelösti ilmaistu tuo "kalvon läpi" puristaminen, jos yritetään sanoa, että paine tai puristus tai voima - miten vaan - siirtyy kalvon välityksellä....
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 10:01 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
12Soupapes kirjoitti: Ihan uskomatonta, kyse ei ole edes mistään uudesta keksinnöstä. Autotekniikan voisi olettaa olevan TM:n ydinosaamisaluetta. Jos tuo kuvastaa muidenkin artikkeleiden tasoa, niin täysin turhasta maksan.  Minä lakkasin maksamasta turhasta samoin perustein jo lähes 10 vuotta sitten.  Mutta toisin päin, yli kymmenen vuotta maksoin turhasta... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
dnapekko
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 10:10 |
Viestit: 73 Paikkakunta: Kajaani
|
Ennen noita juttuja kirjoittivat AUTOtoimittajat, nykyään autoTOIMITTAJAT. Pitääpä kipaista kirjastoon lukemaan tuo testi, oliko niillä siinä mitään vikaa ? Itsellä oli lokakuussa ranskassa vuokralla tuommoinen 16000 ajettu mehujousiversio, ja kyyti oli ihan jees. Jos vielä käsijarrun olisi saanut pois päältä ilman erikoistoimenpiteitä, niinkuin sammuttamista ja uudelleenkäynnistystä, niin olisi ollut varmempi olotila ajella. Sitten kun auton sai liikkeelle, yleensä eka jarrutuksessa sytytti abs- ja esp-valot, ja kertoi jotta pysäköintijarrussa on vikaa. Ei kiva.
Autot liisarilaguna ja kaksi projektiletukkaa, MP:t 3 kpl v4-Hondia
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 10:42 |
Viestit: 1878
|
peltipolvi kirjoitti: Tässä yhteydessä vaan kovin kömpelösti ilmaistu tuo "kalvon läpi" puristaminen, jos yritetään sanoa, että paine tai puristus tai voima - miten vaan - siirtyy kalvon välityksellä.... Näin minäkin järkeilin heidän tarkoittavan, harmi vaan että, että ammattitoimittajan ilmaisu prakaa juuri sillä osa-alueella josta eniten niitä väärinymmärryksiä ja essonpaaritarinoita tulee. Toi perstuntumajuttu onkin sitten jo ihan toinen ilmiö... 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Fille
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 11:15 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Vaasa
|
Laittakaa kirje päätoimittajalle!
Citroën XM 2,0i -90, Citroën Grand C4 Picasso -07, Morris Marina 1,3 Coupé (MA) -73, Honda Civic 1,5 GL -86, Toyota Prius -09
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 13:54 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ei se mitään auta, kysehän on sentään Pohjoismaiden suurimmasta, ei siellä tehdä virheitä! Tai ei ainakaan myönnetä kuin raastuvassa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 16:25 |
Viestit: 5869 Paikkakunta: Lahti
|
Päätin jo ajat sitten ettei ainakaan mun rahoilla TM LP:lle autoja ostele 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
citromes
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 17:35 |
Viestit: 140
|
Lainaus Xarin kirjoituksesta: Päätin jo ajat sitten ettei ainakaan mun rahoilla TM LP:lle autoja ostele  Niin eihän ne sillä autolla (mikälie jaguaari) pitkään ojien välissä pysynytkään kun se jaguaari metsään loikkasi! Että eihän se TM:n pojilta oikein hyvä valinta lahjaksi ollut kun ei ajo-ominaisuudetkaan olleet riittäviä. Vaikka eipä noi muutkaan fordit näytä tiellä pysyvän. On se hyvä että fordi myi jaguaarin Intialaisille.
Liitteet: |

Kopio o_485366 (Small).jpg [ 44.03 KiB | Katsottu 15787 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 17:53 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
citromes kirjoitti: Vaikka eipä noi muutkaan fordit näytä tiellä pysyvän. On se hyvä että fordi myi jaguaarin Intialaisille. Missäs välissä se Ford on Kansanauton mennyt ostelemaan? Muuten yllättävän hyviä kiireellä ajettavia nuo uudet Transporterit, mutta ymmärtäähän sitä jos paku lähtee hanskasta.
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 18:46 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 ite lopetin kyseisen tuotteen tilaamisen sen jälkeen kun se siirtyi lehtimiehiltä yhtyneille. taso laski kuin tunnettu lehmän häntä. viimeisin hlö jolla oli pikkuinen haju sitikan anatomiasta oli sukunimeltään juurikkala. kaikki mitä tuo tuote on saanut aikaiseksi on pelkästään lähinnä kuulopuheisiin ja mainoksiin liittyvää ns: tiedonantoa . tekninen tietämys on ollut ja on kaukana todellisuudesta. 
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 18:50 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
kokemjne kirjoitti: viimeisin hlö jolla oli pikkuinen haju sitikan anatomiasta oli sukunimeltään juurikkala. Juuri tuon nimistä toimittajaa "syytän" osaltaan Citroën-taudistani  Ja juu, ei tule TM:ää luettua saati tilattua...
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Fille
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 19:18 |
Viestit: 38 Paikkakunta: Vaasa
|
Eihän Tuulilasi kovin paljon parempi olekaan. Luen kuitenkin molempia. Tuulilasissa on kuitenkin usein aika hauskoja juttuja ja Ketosen juttuja Citikoista ovathan aina lukemisen arvoisia 
Citroën XM 2,0i -90, Citroën Grand C4 Picasso -07, Morris Marina 1,3 Coupé (MA) -73, Honda Civic 1,5 GL -86, Toyota Prius -09
|
|
|
|
 |
citromes
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 19:52 |
Viestit: 140
|
Palloidiootti kirjoitti: citromes kirjoitti: Vaikka eipä noi muutkaan fordit näytä tiellä pysyvän. On se hyvä että fordi myi jaguaarin Intialaisille. Missäs välissä se Ford on Kansanauton mennyt ostelemaan? Muuten yllättävän hyviä kiireellä ajettavia nuo uudet Transporterit, mutta ymmärtäähän sitä jos paku lähtee hanskasta. ...sori kun meni sanat sekaisin kun yleensä ne ajeli transiitilla. Tuosta kuvastahan se tunnistettiin kansan autoksi itsellä oli vaikeuksia tunnistaa...kun tolleen katollaan rojotti))
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 20:39 |
Viestit: 533 Paikkakunta: Mäntyharju
|
niko kirjoitti: kokemjne kirjoitti: viimeisin hlö jolla oli pikkuinen haju sitikan anatomiasta oli sukunimeltään juurikkala. Juuri tuon nimistä toimittajaa "syytän" osaltaan Citroën-taudistani  Niin syytän minäkin!
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
huoltomies
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 22:31 |
Viestit: 208
|
 ....... 
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 23:25 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Onkohan oma tauti peräisin siitä kun isoäiti asui ko toimittajan alakerrassa joskus 60-70-luvun vaihteessa? 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 19.11.2009 23:49 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Syytän vaimoa Sitikoista. Juurikkalat olivat kylläkin äidin suvun tuttuja vuonna papu.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 20.11.2009 00:06 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 juuso ei sitte ota osaa tähän kun kommentoijana.. sukuvika, ja saattaa olla syynä esteellisyys 
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 20.11.2009 00:08 |
|
ja mun mies syyttää todnäk vaimoa sitikoista ja piha täyttymisestä + siitä et kesäviikonloput meni citikkatapaamisissa, no hittooks alkoi olla mun kaa 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 20.11.2009 00:59 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Vai niin... Minulla ei kyllä ole koskaan (20 vuoden aikana) ollut lähipiirissä ymmärtäjiä Citikoiden suhteen. Koko lähipiiri pitäisi panna vaihtoon mutta kahta en vaihda: molempia XM:iä
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Kyllä TM:n jätkät tietää Lähetetty: 20.11.2009 01:38 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
|
|