Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten eläin estää narinan? Ja balleriina?
ViestiLähetetty: 31.03.2020 01:48 
Käyttäjän avatar

Olen tässä nyt kun on ollut aikaa tarkkaillut eläinten kävelyä, varsinkin kissojen. Jos asettaa vaikka esteradan, jossa on kohtia joihin painon asettamalla narahtaa tai kuuluu muuta ääntä, kissa osaa kävellä niin ettei se ääntä kuulu. Se asettaa tassun siihen narisevaan kohtaan, mutta tuntee jo heti kättelyssä että voisi ääntä kuulua - ja säätää sekunnin murto-osissa painopistettään siten ettei juuri se jalka saa painoa niin paljoa että ääntä kuuluisi.

On ymmärrettävää että saalistavilla eläimillä on tällainen taito. Ei sitä kaurista saa purtavaksi jos oksia menee poikki tai askelten lotina kuuluu kaukaa. Monisataakiloinen tiikeri hiipii risuisessa luonnossa niin ettei kuulu yhtään mitään, ja muuten piiloutuu 20-senttiseen ruohoon niin ettei sitä vierestä kävellessä näe. On ne mystisiä elukoita.

Miten eläin teknisesti tekee tuon, ettei tassu painu niin paljoa että ääni kuuluisi? Tuleeko sieltä takaisinkytkentä tassusta aivoihin asti, vai selkäytimeen? Onko jopa tassussa joku suora tuntohermojen ja lihashermojen välinen kytkentä? Miten laukeaa ehto, että "tämä kohta voisi enemmän astuessa narista", ja miten hysteresis-parametrit on hallittu?

Kysäisin tätä isotissiseltä balleriinalta muinoin. Hän totesi, että katsoppa tätä, ja käveli narisevat vintin portaat niin ettei mitään kuulunut. Minä että miten sinä tuon teit? No hän siihen, että kyllä sen tuntee milloin olis narisemassa, silloin pitää vaan siirtää painoa. Sitähän balettikin on.

Minä en narissut enää sen enempää vaan paksautin. Nusnus!

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Miten eläin estää narinan? Ja balleriina?
ViestiLähetetty: 31.03.2020 09:57 

Lainaa:
Minä en narissut enää sen enempää vaan paksautin

Niin ettei mitään kuulunut? :lol:

Ooppelipeli
Poissa

ViestiLähetetty: 31.03.2020 14:01 

Se ei ole välttämättä hyve, koska kuulemma "rikkiammuttu" ei haise... :) "Isotissinen osaa heilauttaa siten, että narinapuoleinen jalka kevenee....kissan tavoin.

Poissa

ViestiLähetetty: 01.04.2020 22:08 

Tuota ensinmainittua olen itsekin monesti ihmetellyt,meillä kun on kaksi kissaa.Ja ovat kyllä taitavia kulkemaan hiljaa,vaikka hieman sivistymättömistä oloista ovatkin kotoisin,tai ehkäpä juuri sen takia?Toinen kun löytyi Vadsøn kaupungista talon alta,ja toinen Norjan lappalaisperheeltä Tenon rannalta.. :) :D
Mutta jälkimmäisestä asiasta olen kyllä "Äänen" kannalla..Antaa ihmeesti lisää virtaa..

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 02.04.2020 10:48 

https://www.youtube.com/watch?v=NT1HGno ... tion=share

Poissa

ViestiLähetetty: 03.04.2020 01:48 

Jekkeri, portaat eivät narisseet koska isotissisiä balleriinoja on lähinnä vain miesten unissa. Oikeassa elämässä sen alan ammattilaiset käyvät pienennyttämässä rintavarustuksensa jos luonto on mennyt liian isot antamaan.

Kissan tapauksessa prosessointi ei voi tapahtua ihan lähellä jalkaa koska äänetön kulku edellyttää neljän jalan keskitettyä ohjausta: jotain kautta ne voimat on kuitenkin alustaan siirrettävä. Sensorointi tuskin tapahtuu pelkästään tassussa, korvatkin lienevät osa ohjausprosessia.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ]