Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 10:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Onpa tuossa tutkittavana BX, jossa paluuletkut vuotavat "mustekalan" haaroituskohdassa. Juuri siinä vaikeimmassa mahdollisessa paikassa. Apurungon päällä, korkeussäätimen vieressa, vetoakselin takana. Ainakin kuskinpuolelta tulevat ohuet kovamuoviset n. 4-5 milliset muoviputket olivat irti haarakappaleesta. Mutta vaikka ne pitkillä pihdeillä saikin työnnettyä haarakappaleen reikiin laajennusta myöten, niin silti vuoto näytti jatkuvan.

Miten olette korjanneet näitä hankalimpia vuotopaikkoja?

Onko BX-mustekalaa enää saatavissa? Onko kenelläkään hyllyssä ehjää, tai vaikka valokuvaa?

Ja vaikka WhatsApp kuvana, koska se on huomattavasti helpompi kuin patonkikuva. 0400-958 seitsen 48. Kiitos etukäteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 12:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Tuossa kuva haarakappaleesta paikallaan, josta ei kylläkään juuri ole hyötyä...

Kuva

Nuo alimmat valkoinen ja musta olivat irti, mutta esim.haarakappaleen halkeamia ei tuossa pääse näkemään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 14:02 

Viestit: 2699
Mattilan Rikuhan voimiensa päivinä näitä juttuja teki.
Tuolla mustekalan korjauksesta.
http://www.rmattila.com/images/remontit/bx_octopus_change/



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 15:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
usein se on kovettunut , erityisesti tiukalla mutkalla oleva paikka etukorkkarin kohdalla . kuumailmapuhallin on hyvä laite jolla voi lämmittää setä letkua .
tai kaikkia liitoksia joihin menee muoviputki .
sutten . lyhentäkää niitä muoviputkia siten että ennen sitä klunssia on vain 5mm jäljellä . kumin lämmitys ja sitten puten työntö siten että selkeästi näkyy sen uppoavan kunnolla letkuun. . on olemassa varmistuslankaa joilla estetään muttereitten/pulttien aukeeminen omia aikojaan . käytetään mm. lentokoneissa.
ite käytin sellaista siten että sen putken klunssin jälkeen tein siitä varmstuksen ettei putki enää pääse lipsumaan letkusta .
toimi hyvin. paras on kuitenkin vaihtaa koko letkuhässäkkä ,mutta niitä putkia on hyvä käsitellä kuten ylempänä kerroin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 15:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Ok. Kiitos ranu ja Koke. Jatkan harjoitusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 17:19 

Viestit: 723
http://xantia007.free.fr/101_BX_reconst ... ur_LHM.php?

Tuossa patongin ratkaisu asiaan. 100 euroa ilman letkuja ja klemmareita tai 135 euroa valmiina asennettavaksi. Siitä hyvä ratkaisu, että tuskin tarvitsee koskaan enää huolehtia tuosta tai jos alkaa kusemaan niin vaihtaa vaan sen yhden letkun. Toki jos museorekisteriin tarvitsee niin voi olla vähän huono tämä?



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 18:19 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Vuodot "mustekalasta" ovat ennemmin oire,kuin syy.
Yleensä merkki kovasta ohivuodosta(etutolpat,korkeudensäätimet,varaaja)
Materiaali on myös skeidaa noissa,kovettuu,ja halkeaa sitten vanhemmiten.



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 18:27 

Viestit: 982
Googleen citroen+bx+octopus ja löytyy monenmoista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 22.04.2020 20:03 

Viestit: 312
Paikkakunta: Renko
Tässäpä kuva sellaisesta, nelivetoisessa jotkut jousitolpille menevät lienevät himpun pitemmät...
Kuva


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 23.04.2020 19:03 

Viestit: 527
Itse askartelin muinnoin kaikki letkut uusiksi ja uusin reitti valinnoin 6 ja 8 millistä paineilma letkua ja niihin sopivia painettavia ”pikaliittiä” käyttäen. SMC tai Festo esimerkiksi.
Nyt ehkä kyllä puritaanisuttani voisin jotain tuollaista alkuperäisen oloista askarrella.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 19.05.2020 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Muistaako kukaan O-renkaan kokoa pääpainevaraajan päätyyn? siis sinne lukkojousen pitelemään päätytulppaan. joku 35x2,5 tai sinnepäin.
Mulla on hatara muistikuva, että olisin tuollaisenkin ostanut varalle joskus 12-15 vuotta sitten, vaan ei sekään ihan helpolla löydy...

Edelleenkin BX:ään tarve.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 19.05.2020 17:09 

Viestit: 723
Ne tiivisteet taitaa olla samat kaikissa.

Paluuletkunpuolen tiiviste on 37mm*33mm*1,9mm mitä ikinä tarkoittaakaan, sit se porattavan puolen 29mm sisähalkaisija 2,7mm paksuus.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 19.05.2020 19:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Varmaankin tarkoitin porattavaa puolta. Kiitos tiedosta, täytyypä käydä ostamassa tuo etukäteen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 21.05.2020 20:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2764
Paikkakunta: Koria
Kävinpä eilen ostamassa O-renkaan, sellainen löytyi, kun meni erikoisliikkeeseen. Kokoa 29x 2,62mm.

Jälleen kerran sain pettyä merkkivaraosamyyntiin. Poikkesin ensin Auto-Suniin, se kun on 2 km lähempänä. Kysyin ensin mitoilla, sitten kerroin että BX:n pääpainevaraajasta on kysymys. "Rekisterinumero?" Sanoin, että kaikissa BX, XM, Xantioissa, ja luultavasti CX:ssäkin on ihan sama O-rengas. "Mikä on rekisterinumero?" oli vastaus. Sanoin ,etten muista, kun kyseessä ei ole oma auto. "No sitten ei voi etsiä, pitää olla rekisterinumero." Kun ei onnistu, niin ei sitten, kiitos näkemiin, ja marssin ovesta ulos :( . No, autoon noustessani hoksasin, että olisin voinut antaa vaikka oman XM:n rekkarin, mutta tuossa vaiheessa olin jo päättänyt suunnata erikoisliikkeeseen, jossa tiesin palvelun toimivan. Maksoi O-rengas yksin kappalein ostettuna kokonaisen euron, ja aikaakin kului tuolla kaikkiaan 70 sekuntia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX, Paluuletkujen vuoto
ViestiLähetetty: 21.05.2020 22:47 

Viestit: 5125
Joskus tietojärjestelmätkin ovat myös kömpelöitä, joskus kun olisi kiva tietää vaikka missä laitteissa on 14 mm jarrusylinterin tiivisteitä ja sitten ihmetellä niiden muita mittoja (Joskus tuo onnistui itsenäisestikin esimerkiksi Motonetin nettihaussakin - muttei enää pitkään aikaan)

Toisaalta tuskin tuollainen "palveleva" kauppa kummallekaan myyjistä oli kannattavaa, eikä edes vaikka olisi 100 % myyntikate (no ehkä sitten jos myynti osan tietojen ja hyllypaikan etsimisen ja noutamisineen ja maksamisineen kestäisi kaikkiaan sen 20 sekuntia), ehkä siksi moni erikoiskauppa on hävinnyt, ei ole enää lähi-kaakeri/stefakauppaakaan...


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: