Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 01:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Otin sitten tänään SM:n vaihdelaatikon päästä irti steering governöörin, siinähän on ollut suuri läpivuoto jo jonkin aikaa. Liukumäntä oli tarkka 4 mm halkaisijaltaan ja varsin saman näköine n kuin esim korkeudensäätäjän mäntä.

Odotin löytäväni naarmuuntuneen tai silminnähden kuluneen, tai sormin tuntuvasti väljän männän, mutta ei. On tiukka koloonsa eikä visuaalinen tarkastus paljasta muuta kuin hieman mattaantuneen metallin painealueelta. Silti tämä härveli vuotaa paluupuolelle niin paljon litkua että pumppu käy jatkuvasti. Kun tulppasin kuvernöörin pois pumpun käyntiväli tippui 20 sekuntiin ja itse hammastanko rupesi toimimaan ihan eri terhakkuidella.

Mikä ihme tässä on? Miksi tämä vuotaa paluupuolelle vaikka mäntä näyttäisi hyvältä? Eikö sen huonoutta tosiaan silmällä ja kokeilemalla näe?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 11:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Tuolla Sport-Maserati-L postituslistalla (Yahoon ryhmä) on jonninverran ollut juttua tuosta, ja ovat menestyksellä laittaneet kuluneen luistin tilalle Cx:n luistin. Joku siellä noita mittailikin, ja Sm:n luisteissa oli ollut isompaa hajontaa kuin Cx:n osissa, mutta sopivan oli aina löytäneet...

Liekö siellä, missä tuota ongelmaa enempi on eli Jenkkilässä, syytä on pitempään vaihtamatta olevissa ja vaihtoehtoisissa hydraulinesteissä, kun huomattavaa ongelmaa luistin kulumisissa sieltä kuulee..?

Luistin pesä ei kulu, on törkeän kovaa kamaa, olivat yrittäneet sen kovuutta selvittää vaan millään mittarilla eivät saaneet sitä tehtyä. Kepeämmät piikkiin perustuneet mittalaitteet antautuivat ennenkuin edes pientä jälkeä osaan saivat, Nasalla ei löytynyt myöskään tarvittavia työkaluja selvitykseen, kertonee kovuudesta jotain sekin...



Miksi tuon osan ohivuoto sitten näyttelee niin suurta osaa kokonaisuudessa? Onko syy siinä että sen liitäntä on ihan alkupäässä putkitusta, ja neste sitten etsii helpoimman reitin sitä kautta? Toisaalta hyvin ymmärtää että ohjaukselle olisi otettu syöttö riittävästä paikasta, etenkin kun jarruille on lisävarmistus normaalin paineenvaraajan lisäksi jne..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 14:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Thanks Jasu. Täytyy metsästää muutama cx/xm:n kuvernööri. Italiassa tecnosir lupasi sorvata uuden männän 400:lla mutta tuntuu kalliilta ja onnistuuko se heiltä sittenkään...

Hydrauliikkaa yleisemmin tuntevana kuitenkin ihmettelen edelleen asiaa. Ainakin isompien vehkeiden venttiileissa pitää luisti olla ihan silminnähden kulunut että ohivuoto menee merkittäväksi. Tuon pikkuruisen venttiilin ohivuoto on taas niin iso että suurempi hydesylinterikin tippuisi silmissä. Tätä en käsitä. Onko se venttiilin sisärakenne jotenkin vuotokriittisempi, ei kai voi olla kun tavallisen proportional-venttiilin sisushan sillä on.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Luulen siinä olevan sen verran lähekkäin syöttö- ja paluukanavat, että pienikin vuodon lisääntyminen tuntuu merkittävästi. Tosin pelkästään halkileikkauskuvasta tuota ihmetellyt, luistia en ole irroittanut koskaan. Voisihan tuota toki kokeilla reitittää uudelleen, paljoahan ei tuo keskityssysteemi virtausta tarvitse, keskitysvoima lähinnä heikkenisi jos syöttö ahdistaa..?



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 15:31 

Viestit: 725
Onko mahdollista että öljyjen viskositeeteissa ja ominaisuuksissa on ratkaisevia eroja?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 26.07.2019 15:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Janne L kirjoitti:
Onko mahdollista että öljyjen viskositeeteissa ja ominaisuuksissa on ratkaisevia eroja?

Jenkkilä, LHM:n saatavuus, paikallinen huoltamattomuus... :lol:

Lainaa:
It is a simple device but the tolerance on the spool to valve fit is very, very exact.

As I mentioned before the valve body is very hard. Wear is beyond trivial. The wear occurs in the slide.

Originally I collected up some units and measured them. There are 3, maybe 4 classes 4.00-4.10mm. No two were alike.

My solution was to use 4.10mm hardened rod and grind new spools/slides for the valves. Each spool is put into a lapping machine. It is then test fit with the valve every few hours until a match is made. These were fit by Citroen on a per unit basis. I am doing the same.

Of the 7 done so far only one returned an unsatisfactory result due to ovality of the valve itself (German car with lots of debris and sediment in the hydraulics = more wear than normal).

The spool is very similar to the HC but in the units examined it is not a direct match; so I make them.

Tämmöistä löysin pikaisesti etsimällä, tuon on kirjaillut Mike Oberle, joka on noiden kanssa rapakon takana touhunnut...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 27.07.2019 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Kiitos vastauksista Jasu! Kirjoitin jo tämän päivän tutkimustulokset tonne ryhmään enkuksi, tässä raporttini:

Interesting info. The back portion of the valve (the output pressure regulating back chamber) had little bit of dirt on the walls. I cleaned it up and treated the wall with nanoceramic coating. Also treated the plunger with same stuff. Assembled the valve and ! Now it works, more than 20 secs hudraulic pump period. I think back piston after spring was sticking because of accumulated dirt on the walls and the valve resonated = huge flow to output. I measured the plunger, 4.000 mm at sides and 3.997-3.998 on the center, so it was not the problem. It is not perfect and leaks little bit but not that much...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 27.07.2019 00:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Samalla tulin kokeeksi säätäneeksi sitä ruuvia. Käänsin puoli kierrosta sisäänpäin ja vaikutus ohjaustuntumaan oli todella iso, yllättäen kun auto ei liiku keskitys väheni vaikka logiikan mukaan olisi pitänyt lisääntyä. Ajossa satasen vauhdissa on aika tarkkaan kuin ennenkin. On herkkää hommaa.

Yksi mahdollisuus on sekin että tuo härveli oli todella väärin säädetty aluksi ja siksi se vuoti. Ehkäpä se nyt siirtyi juuri säätöalueen alkuun? Täytyy tutkia lisää ja kiristää ruuvia entisestään, jäykistyisikö sillä.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 27.07.2019 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Hienoa!
Just tein hieman vastaavan tempun h3+:n karalle. Olin avartanut kanavia karassa ja porannut lohkoon isommat reijät ja kara takerteli tämän jälkeen. Läppäys porakoneen kera rvs:llä sai karan naurettavan herkäksi. Tämä siis irtoventtiilille. Tarkoitus soveltaa tuohon X7:aan myöhemmin.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 27.07.2019 00:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Herää semmoinenkin ajatus, että voisiko sopivalla läppäystekniikalla jopa kasvattaa luistin halkaisijaa jonkin tuhannesosan. Juuri tässä osassa sillä olisi iso merkitys.

Toinen vaihtoehto olisi ”raudattaminen” eli metallin lisääminen kemiallisesti luistin pintaan. Mutta nuo pinnoitusosaamiset alkavat olla mennyttä aikaa, kukaan ei osaa ja ei halua opetella...



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 27.07.2019 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Tämmöinen "läppäys" ei toki ole läppäystä kun ainetta ei irtoa, mutta sana nyt sopii tuohon muuten hyvin.. Kyllähän menetelmällä on saatu jopa mm luokan paksuuksia NL aikana, mitä tosin epäilen, mutta käytännössä puhutaan mikroneista. Tarvitsee kuormaa jotta ottaa kiinni. Tuossa H3+ karassa tein nylkytysliikettä :D pari min mutta suurempaa läpimurtoa ei tuntunut tapahtuvan, kunnes kohdistin karaan selvää sivuttaisvoimaa vaihdellen kovinta painetta eri sektoreille, alkoivat paikat herkistyä. Tähän meni kaikkiaan aika tyypilliset 3-4 mm min. Kun se muuttuu selvästi liukkaaksi luulen että painetta pitäisi lisätä reilusti jos haluaa suurempia lisäkerrostumia?
Ei termisistä pinnotteista helppo ja hallittava jopa kotikonstein on sivelypinnoitus. Sillä saisi pintaa lisättyä hallitusti hyvin hitaasti. Tästä jonkin verran kokemusta sivusta seuranneena. Taitaa vaan kovimmat elektrolyytit antaa pintakovuudeksi noin 45 HRC, mikä ei vielä kummoinen lukema ole.



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 28.07.2019 13:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Tässä muuten juttua tehtaasta jossa liukuventtiilit on alun perin tehty.

http://www.citroen-ds-id.com/index.html ... ieres.html



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 31.07.2019 00:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Eipä ollut pitkäikäinen ilo. Parin sadan kilometrin jälkeen vuotaa entisellä tavalla, hydepumppu ehtii levähtää vain pari sekuntia ja taas pumpataan. Kyllä se on jostain löydettävä se liukuventtiili ja ehkä pesäkin.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 28.04.2020 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
SM:n facebook-ryhmässä mielenkiintoisia posteja Cyril Sarsilta (firmansa löytyy googlella). On rakentanut faciliteetit joilla pystyy (ilmeisesti läppäämällä) tekemään uusia liukuventtiileitä, siis niitä mäntiä. Ja on ruvennut tarjoamaan ohjausvaihteen ja kuvernöörin kunnostuspalvelua SM:ään, tätä on odotettu vuosikymmenen.

Mitäs nämä kunnostetut osat sitten maksavat?

Kuvernööri 950 euroa, hammastanko 3000 euroa!!

Ei oo halpaa hommaa SM:n harrastaminen ei.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 28.04.2020 13:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Voin mielelläni myydä yhden paketin XM:n keulalta, jos siitä olisi iloa?

Hintaa voit ehdotella, tai sitten lähdetään basiksen puolikkaasta tinkimään



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sm:n kuvernöörin liukuventtiili
ViestiLähetetty: 28.04.2020 20:06 

Viestit: 384
Monenko tuhannesosan tarkkuudesta homma on kiinni? Ja miltä se mäntä näyttää?
Tutulla on aika hyvät vempaimet tehdä tuollaisia sorvihommia.
http://www.visingso-industriforadling.se


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: