Piti ensin vähän aikaa miettiä mihin osioon tämä kuuluisi? No,joka tapauksessa...Tuli muutama viikko sitten auto (306 Peugeot,Facelift) hinurilla,kun ei kuulemma käynnisty. Perus vianhakua,puola,ykk anturi,törmäystunnistin,kaksoisrele,ohjainlaitteen virransyöttö,.ym,ym.Mutta ei vaan herää..
Ei ollut kuulemma kiire,joten aina kun aika antoi myöten muista töistä,niin jatkoin hommaa.Kaikki moottorin ohjainlaitteen johtosarjan johdot tutkin,ja kaikki kunnossa..Eräs asia mikä kiinnitti huomion,oli virtalukko,se oli aika "vetelä" avaimen asennot jotenkin epämääräisiä,joten mittasin tietysti virrankulun johdoista,ja kaikki oli kunnossa niiltäkin osin. Diagnoosi on noissa aika alkeellinen,vikakoodeja joitakin,mutta ei mitää varsinaisesti ongelmaan liittyen.
Siinä virtalukkoa tutkiessa,huomasin auton kojelaudan alla hieman palaneen käryä,mutta kaikki johtimet ehjiä.. Lopulta päätin vilkaista varmuuden vuoksi auton avaimen sisälle,että siru tallella,tässä ns.yksinappinen kaukosäätö.(Näissä EI ole varoitusvaloa käynnistyksen estolle) Hämmästys suuri,kun avaimen sisällä oleva pieni piirilevy palanut täysin "karrelle" ja paristo pullistunut.En ole ikinä nähnyt vastaavaa,ja epäilen suuresti ettei paristossa oleva energia riittäisii moiseen?Mutta siru paikallaan,sehän on näissä täysin umpinainen,musta kovamuovinen "pala". Loppupäätelmä,siru vaurioitunut,käynnistyksenesto päällä.Asiakas vei auton hinaamalla pois.
Tänään,noin viikkoa myöhemmin,poikkesi käymään autolla,oli kuulemma vilkuttanut häiriövaloa välillä,mutta muuten toimi moitteettomasti. Kyselin sitten miten ongelma ratkennut,oli teettänyt uuden avaimen maahantuojalla,ja auto käynnistyi saman tien.
Jaa,että mikäkö oli polttanut avaimen?Oli kuulemma avain kastunut,ja kaveri pisti hetkeksi MIKROAALTOUUNIIN kuivumaan.. Oli kuulemma kyllä vähän kipinöinyt siellä mikrossa...
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|