Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Yhdistetty Pro-Laptop ja touchscreen - turhake?
ViestiLähetetty: 07.05.2020 22:21 
Käyttäjän avatar

Olen nyt käytellyt tässä tätä IBM:n eli Lenovon ThinkPad:n ns. "sikariporrasmallia" eli i7:lla, 1 teran SSD:llä, 16GB Ramilla ja painetta aistivalla touch screenillä varustettua reilun kilon painoista läppäriä. Tämmöistä:

https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Th ... 741.0.html

...mutta tässä vehkeessä taitaa olla korkeamman resoluution näyttö kuin tuossa viime vuoden mallissa, ja tämä maksoi muutama vuosi sitten törkeästi, olisko ollut 3500 eur tms hullua.

Olen aina pitänyt noita kosketusnäyttöisiä läppäreitä turhakkeina. Miksi helkkarissa sohimaan ruutua kun onhan siinä hiirtä ja näppäimistöä alla.

Olen ollut väärässä!

On erittäin, sanoisinko peräti ylivoimaisen mukavaa käyttää nettisurfailussa ja sitruunapatongin selailussa konetta, jonka ruutua voi halutessaan scrollata ihan kuin tabletissa. Paitsi että kaikki nettisivut hakuineen toimivat desktop-moodissa oikein ja tehoa on, ei tökkää koskaan...

Ja alla on koko ajan ihan oikea laadukas mekaaninen näppäimistö, jolla tällaisenkin postin polkaisee kolmessa minuutissa! Minkään tabletin fyysinen lisänäppäimistökään ei pärjää Lenovon perusnäppikselle.

Olen ollut yllättynyt kuinka paljon touch screeniä tulee käytettyä, kun ominaisuuteen ensin tottuu. En oikeastaan scrollaile webbisivuja tällä koneella koskaan tuolla touch padilla, ja nykyään tulee valittua linkitkin useimmiten sormella tökkäämällä. Vähintään 80%:sti.

Sanoisin, että jokaisen läppärin suurkäyttäjän kannattaisi kokeilla tällaista konetta: saattaisitte yllättyä!

Ehdoton ehto on se että koneen tulee olla niin kovatehoinen, että touch screenin käyttö scrollailussa ei töki yhtään ja on muutenkin viiveetöntä. Kokeilin joskus takavuosina jotain halvempaa Lenovoa jossa oli touch screen - ei iskenyt, sama käyttötuntuma kuin kiinalaisessa 90 euron tabletissa... Sen sijaan tämä ökymalli pesee responsiivisuudessa jopa Applen iPadin! Tai ainakin on tasoissa.

Lisäominaisuutena vielä tuo kynä - paineentunnistava - jota kuvittelin käyttäväni enemmänkin. Eipä oo tullut käytettyä. Ennustaminen on vaikeaa, tulevaisuuden ennustaminen vielä vaikeampaa...

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Yhdistetty Pro-Laptop ja touchscreen - turhake?
ViestiLähetetty: 08.05.2020 08:15 
Käyttäjän avatar

ds-jekkeri kirjoitti:
En oikeastaan scrollaile webbisivuja tällä koneella koskaan tuolla touch padilla

Hyvin toimivaa touchpadiä ei ole vielä tullut vastaan, tai sitten ne vaan ei sovi mulle. Eli jos on vaihtoehtona ihanmikävaan, käytän sitä. Edellisessä duunissa oli trackball ja lopussa kosketusnäytöllinen läppäri (Dell), tosin telakassa kun sen jälkitoimituksena sai. Muutaman kerran jaksoin voimistella ja kokeilla sitä kosketusnäyttöä, mutta miksi ojennella käsiä kun hiirellä/trackballilla onnistuu käsiä nostamatta. Toki lisänapit ohjelmoitu käyttöä tukevasti, ja vasen käsi voi olla koko ajan näppäimistöllä. Eli jos Jekkeri suosittelee kokeilemaan, niin mä suosittelen säästämään rahat ;) (tässä hankintatapauksessa säästettiin puolitoista kuukautta kun otettiin mikä varastossa sattui olemaan, eikä siellä näköjään halpamalleja pidetty).

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 08:56 
Käyttäjän avatar

Kosketusnäyttö on hyvä siellä, missä siitä on etua. Läppärissä fyysinen näppäimistö + pointing stick kuitenkin hakkaavat sen kyllä tehokkaasti, eikä sitä näyttöä viitsisi lääppiä yhtään. Oikeaa hyötyä kosketusnäytöstä ovat esimerkiksi teollisuudessa sovellukset, joissa ei yleensä mitään kirjoitella. Kännyköissähän moiset lienevät välttämättömät tilansäästön takia, mutta kyllä niissäkin saisi oikea näppäimistö edelleen olla Nokia E7-00:n tyyliin. Läppärillä luukku avattuna scrollailu menee kyllä luontevasti sinisellä napilla ihan asiaa ajattelematta, kun taas kosketusnäyttölaitteilla lähinnä tulee vahingossa auottua linkkejä.

Tuo linkitetty Thinkpad vaikuttaa vähän lelulta työkäyttöön. Liian pieni näyttö, eikä ole numpadiä näppäimistössä. Ei jatkoon. Kotikäytössä menisi kyllä. Tosin halpahan tuo on. Saa nähdä, mitä itselle tulee seuraavaksi käyttöön. Nyt on tullut mentyä töissä P50:llä.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 08:57 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Vihoviimeisin ominaisuus touchpadissa on vakiona oleva "tap to click". Mulla ei tule mistään mitään sen kanssa, se on pakko saada heti pois. Sormea liikutellessa tulee vahinkonapsuja enemmän kuin laki sallii.

Itsellä on käyttö pääosin nettisurffailua, se hoituu mukavimmin kännykällä. Tablettia en ole oikein oppinut käyttämään, ei se koko siitä puhelinta parempaa tee... Läppäri sitten esiin tarvittaessa.

-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 09:15 

Kaapelimies kirjoitti:
ds-jekkeri kirjoitti:
En oikeastaan scrollaile webbisivuja tällä koneella koskaan tuolla touch padilla

Hyvin toimivaa touchpadiä ei ole vielä tullut vastaan, tai sitten ne vaan ei sovi mulle. Eli jos on vaihtoehtona ihanmikävaan, käytän sitä. Edellisessä duunissa oli trackball ja lopussa kosketusnäytöllinen läppäri (Dell), tosin telakassa kun sen jälkitoimituksena sai. Muutaman kerran jaksoin voimistella ja kokeilla sitä kosketusnäyttöä, mutta miksi ojennella käsiä kun hiirellä/trackballilla onnistuu käsiä nostamatta. Toki lisänapit ohjelmoitu käyttöä tukevasti, ja vasen käsi voi olla koko ajan näppäimistöllä. Eli jos Jekkeri suosittelee kokeilemaan, niin mä suosittelen säästämään rahat ;) (tässä hankintatapauksessa säästettiin puolitoista kuukautta kun otettiin mikä varastossa sattui olemaan, eikä siellä näköjään halpamalleja pidetty).

Minulle tarjottiin duunissa kosketusnäytöllistä läppäriä. Kokeilin, mutta pitäydyin kuitenkin tutussa ja turvallisessa "normiläppärissä" yhdistettynä TrackBall:iin. Työtehtävät ovat likipitäen kaikki päätetyötä, enkä työkäytössä nähnyt mitään lisäarvoa tuolle sormella sohittavalle näytölle. Ei ollut "mun juttu". TrackBall toimii minulla hyvin, enkä työkäytössä vaihtaisi sitä enää pois. Toki, tuo TrackBall ei kaikille sovi, kaikki eivät siitä pidä, mutta onneksi vaihtoehtoja löytyy.
Kyllähän tuo tuochscreen toimii, mutta omaan (työ)käyttöön se ei ollut "se juttu" tai "oikotie onneen". Ei jatkoon.

Komppaan Kaapelimiestä siinä, että "Hyvin toimivaa touchpadiä ei ole vielä tullut vastaan, tai sitten ne vaan ei sovi mulle". Allekirjoitan täysin tämän. En käytä ellei ole ihan pakko (=muuta ei ole tarjolla). Poikkeus, joka vahvistaa säännön: tuo Lenovo ThinkPadien (sekä vanhojen IBM:ien) punainen "nypykkä"! Mä en vaan osaa sillä sohia, ja jos ThinkPadiä joutuu räpläämään, niin mielummin kuitenkin sen touchpad kuin tuo "nänni".

Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08
Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 11:05 
Käyttäjän avatar

Teuski kirjoitti:
Tablettia en ole oikein oppinut käyttämään, ei se koko siitä puhelinta parempaa tee... Läppäri sitten esiin tarvittaessa.
Samat kokemukset täällä. Joskus voitin iPadin jostain kilpailusta. Jonkun viikon laatikossa odotti ja yritin keksiä käyttöä - leikkuulaudaksi tai jonkun kiikkerän huonekalun jalan alle olivat parhaat mieleen tulleet vaihtoehdot. Onneksi sain sitten kaupattua sen eteenpäin. Rouvan täppäreitä olen käyttänyt välillä, mutta jotenkin on jäänyt sellainen tuntuma, että miun käyttöä ajatellen niissä on tehokkasti saatu yhdistettyä kännykän ja läppärin huonot puolet. Ehkä parhaimmillaan moinen on kyllä ollut musiikkisoittimena (erillisen kaiuttimen kanssa toki). Siinä tuntuu toimivan mukavasti. Ehkä e-kirjojen lukemisessakin voisi toimia?

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 12:19 

Lexian käyttö lienee melkein ainoita missä tykkään käyttää konetta kosketusnäytön kautta, vanhan Lenovon näytön kun saa tablettimoodiin haluttaessa ja Lexiassa on yhden sormen tökkimiskäyttöliittymä. Ja joskus samalla koneella endoskooppia käyttäessä, mutta sen ohjelmaa ja nappeja ei oikein ole tehty nakkisormella käytettäväksi ja kynän kaivaminen veisi koko idean yhdellä kädellä käytöstä. Tykkään kyllä molemmista noista hiirenkorvikkeista: jos on hyvin toimiva touchpad tai tappihiiri, mutta olen huomannut että tappihiiren käyttö on vahentynyt kun touchpadit ovat kehittyneet, ainakin kahden sormen scrollaus on minulle hyvin iskostunut tapa. Muuten en oikeastaan käytä kosketusnäyttöä, kuin joskus jos toiselle näyttää jotain näytöltä, tässäkin läppärissä se toimii ainakin nettikäytössä ihan hyvin, eikä töki, mutta sormia/kättä joutuu siirtämään enemmän ja käpälä menee näytön eteen (nyt kun katsoo näytön kuntoa, niin ehkä näytön likaantuminen ei ole niin validi syy) Mutta onneksi on useita käyttötapoja erilaisille ihmisille.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 18:46 

Riippunee mimmoista käyttöä koneella on. Siis tuo että onko se hiplattava näyttö jees vai ei? Töissä käytössä Panasonicin Tough Book ja kyllä arvostan kosketusnäyttöä. Normiläppäriä tai pc:tä käyttäessä tulee joskus sohaistua näyttöä ja hämmästyttyä notta mikäs tähän nyt tuli. Kunnes hoksaa että mitäs onkaan tekemässä ja että eihän kukaan huomannut :lol:

Töissä ei siis hiirtä käytettävissä eikä sitä touchpadia vai mikä se "hiiri" onkaan osaa oikein ottaa käyttöön kun ruudun painallus tulee selkärangasta.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 19:02 

Kosketusnäytön parhaus on sivujen scrollauksessa ja kahdella sormella zoomauksessa. Enimmäkseen käytän kotona iPadia jossa on Logitechin näppiskuori, sillä hoituu 98% asioista. Jos on enemmän kirjoittamista tai tarvitsee laajan näytön niin siihen on perinteinen pönttö-pc. Joskus tulee tosiaan selkärangasta komento tökätä sormella melkein mitä tahansa näyttöä, mutta vähitellen tähän kahdenlaiseen käyttölogiikkaan oppii samoin kuin manuaalivaiteistoon ja automaattiin.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.05.2020 19:26 
Käyttäjän avatar

Meillä 3-v. yritti svaipata sivua valokuva-albumia selatessaan. Että kukin tyylillään.

ViestiLähetetty: 08.05.2020 22:23 
Käyttäjän avatar

kaseva kirjoitti:
Meillä 3-v. yritti svaipata sivua valokuva-albumia selatessaan. Että kukin tyylillään.

https://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]