|
Kirjoittaja |
Viesti |
jto
|
Viestin otsikko: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 10.05.2020 21:47 |
Viestit: 93
|
Joo, viime keväänä kun vaihdoin C5:een kesärenkaita yksi kuskin puolen takapyörän pultti meni poikki. No aattelin että kyllä se kolmella pysyy, pitää kaivella se pultinpätkä pois sitten kun ehtii  No ei ehtinyt, talvirengas meni sitten myös kolmella pultilla kiinni. Ja nyt sitten tänä keväänä kuskin puolen takapyörästä meni kaksi pulttia, repsikan puolen takapyörästä yksi. Kattelin niitä murtopintoja vähän tarkemmin ja näytti siltä, että ne oli mennyt väsymällä. Kuva on vähän epäselvä, puhelimen kamera ei tarkenna pultin päähän, mutta toi tummempi alue on sitä väsymismurtumaa ja kirkkaampi lopullinen murtopinta. Hieman erikoiselta tuntuu. Talvirenkaat oli peltivanteilla. Pultit kiristetty käsivaralla, ei mielestäni mitenkään liian tiukkaan. Vannekin istui ihan nätisti pyörännapaan. Ajossa ei mitenkään täristänyt, renkaat ei kulu epätasaisesti. Niin, ja ne meni poikki avatessa. Kai ne nyt on pakko kaivaa sieltä pois Liitteet:
pultit4.jpg [ 91.08 KiB | Katsottu 16433 kertaa ]
|
|
|
|
 |
SitikkaSimo
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 10.05.2020 23:06 |
Viestit: 269 Paikkakunta: Punkalaidun
|
Muinainen ohjesääntö:Alumiinivanteet 10kg ja peltivanteet 8kg,momenttiavainta käytän,ei jää mitään arvailujen varaan.Pieni tippa öljyä estää kiinni leikkaantumista,ja parantaa momentin tasaisuutta.
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 10.05.2020 23:40 |
Viestit: 93
|
Kuparitahnaa olen kierteissä käyttänyt. Ja toi väsymismurtuma on voinut tulla vain ajossa. Onhan toi 460 tkm rullannut ja varmaankin alkuperäiset pultit, mutta en ole kyllä vastaavasta koskaan kuullut. Ja vaan takapyörien pultit. No tähän mennessä 
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 10.05.2020 23:51 |
Viestit: 974
|
Voitelemalla pultit ne saa kiristettyä liian tiukalle. Sopiva kiristysmomentti riippuu kierteen kitkakertoimesta.
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 00:31 |
Viestit: 93
|
Väsymismurtuma viittaa kyllä siihen, että pultit on olleet liian löysällä. Tai sitten vanne on istunut jotenkin huonosti ja päässyt joustamaan, mihin en kyllä usko.
Kierteitä olen rasvannut yli 20 vuotta eikä aikaisemmin ole ollut ongelmia.
Talven peltivanteille ja kesän alumiinivanteille olen käyttänyt samoja pultteja, niitä kartioprikallisia, kun vaan yhdet pultit tuli auton mukana. Voiskohan niissä kierre loppua peltivanteiden tapauksessa juuri sopivasti siten, että pyörä tuntuu olevan kiinni, mutta pultti ei ole kiristynyt? Ja ongelma on nimenomaan vähemmän kuormitetuissa takapyörissä.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 06:08 |
Viestit: 524
|
jto kirjoitti: Väsymismurtuma viittaa kyllä siihen, että pultit on olleet liian löysällä. Tai sitten vanne on istunut jotenkin huonosti ja päässyt joustamaan, mihin en kyllä usko.
Kierteitä olen rasvannut yli 20 vuotta eikä aikaisemmin ole ollut ongelmia.
Talven peltivanteille ja kesän alumiinivanteille olen käyttänyt samoja pultteja, niitä kartioprikallisia, kun vaan yhdet pultit tuli auton mukana. Voiskohan niissä kierre loppua peltivanteiden tapauksessa juuri sopivasti siten, että pyörä tuntuu olevan kiinni, mutta pultti ei ole kiristynyt? Ja ongelma on nimenomaan vähemmän kuormitetuissa takapyörissä. Tuolla toisaalla kun näiden kartioista oli puhetta niin kerroin että X7 takana kävi juuri noin Etabeta alu vanteilla. Eli siis kierre pohjasin juuri siinä ihan lopussa. Mistäs kohtaa nuo on poikenneet? Juuri siitä missä kierre loppuu? Kuva sivulta ja navan puolelta voisi kertoa lisää?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 08:46 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
jto kirjoitti: Joo, viime keväänä kun vaihdoin C5:een kesärenkaita yksi kuskin puolen takapyörän pultti meni poikki. No aattelin että kyllä se kolmella pysyy, pitää kaivella se pultinpätkä pois sitten kun ehtii  No ei ehtinyt, talvirengas meni sitten myös kolmella pultilla kiinni. Ja nyt sitten tänä keväänä kuskin puolen takapyörästä meni kaksi pulttia, repsikan puolen takapyörästä yksi. Eihän tuo repsikan takapyörästä poikki mennyt ole sattunut siirtymään sinne kuskin puolelta? Eli olisivat olleet ne kolme pulttia, jotka olivat ilman sitä neljättä kaveriaan?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
maximi
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 09:31 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
jto kirjoitti: Väsymismurtuma viittaa kyllä siihen, että pultit on olleet liian löysällä. Tai sitten vanne on istunut jotenkin huonosti ja päässyt joustamaan, mihin en kyllä usko.
Kierteitä olen rasvannut yli 20 vuotta eikä aikaisemmin ole ollut ongelmia.
Talven peltivanteille ja kesän alumiinivanteille olen käyttänyt samoja pultteja, niitä kartioprikallisia, kun vaan yhdet pultit tuli auton mukana. Voiskohan niissä kierre loppua peltivanteiden tapauksessa juuri sopivasti siten, että pyörä tuntuu olevan kiinni, mutta pultti ei ole kiristynyt? Ja ongelma on nimenomaan vähemmän kuormitetuissa takapyörissä. Omassa Xsarassa jouduin kerran varapyörän (teräsvanne) laittamaan kiinni silloisilla tasaprikallisilla aluvannepulteilla. Alut olivat siis Xsaran alkuperäiset Vesuve-kiekot, ja pultit myös alkuperäiset. Ne sopivat silloin "jotenkin" ja päästiin niillä kotiin asti, mutta eivät missään nimessä olleet oikeita tuohon hommaan, eli tuntui siltä etteivät oikein kiristäneet vannetta tarpeeksi. Jos tuossa ongelmaa on ollut vain takapyörässä, niin minun arvaukseni on samoilla linjoilla jto:n kanssa. Lainaa: Voiskohan niissä kierre loppua peltivanteiden tapauksessa juuri sopivasti siten, että pyörä tuntuu olevan kiinni, mutta pultti ei ole kiristynyt? Olisikohan takalevyissä hitusen lyhkäisemmät jengat? Tuo pultti siis "pohjaisi" ennen kuin peltivanne on kunnolla kiinni? (Tämä siis tuntematta C5:n etu- ja takalevyjen sielunelmästä sen enempää).
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 14:10 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
maximi kirjoitti: Olisikohan takalevyissä hitusen lyhkäisemmät jengat? Tuo pultti siis "pohjaisi" ennen kuin peltivanne on kunnolla kiinni? (Tämä siis tuntematta C5:n etu- ja takalevyjen sielunelmästä sen enempää). Tuntematta myöskään, veikkaisin ettei ole jenkoja levyissä kummassakaan päässä. Takalevyt voivat toki olla paksummat kuin etulevyt. Olikos Xsarassa jopa joissain malleissa samaa hullutusta kuin ZX:ssä, että oli jostain syystä rummut laitettu taakse? C5:ssa ei sesntään taida moista älyttömyyttä olla.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
maximi
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 15:42 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
laakeri kirjoitti: Tuntematta myöskään, veikkaisin ettei ole jenkoja levyissä kummassakaan päässä. Takalevyt voivat toki olla paksummat kuin etulevyt. <snip> No joo, olethan siinä oikeassa että ei itse jarrulevyssä liene jenkoja. Tarkoitin sitä "taustalevyä/akselipäätä/mötikkää" mitä vasten jarrulevy on kiinnitetty ja jota vasten vanne sitten kiinnitetään. Siinä olevat pulttireiät voisivat mahdollisesti olla syvemmät edessä kuin takana, jolloin pultti saattaisi pohjata takana, ja vanteen kiinnitys jäisi "vajaaksi". Vaihtoehtoisesti etulevyn kiinnityskohdan materialipaksuus voisi olla isompi kuin vastaavan takalevyn, jolloin etupyörän kiinnitysreikä olisi nimellisesti syvempi kuin vastaava takalevyn reikä. Suattaapi olla, suattaapi olla olematta...Tämä on kuitenkin kaikki puhdasta spekulaatiota, ennen kuin joku mittaa nuo relevantit muuttujat tässä: pulttireikien syvyydet, pulttien pituudet SEKÄ teräs- ja aluvanteiden kiinnityskohdan paksuuden (huomioiden kiinnityskohdan ja pultin geometrian). Aluvanteessa lienee paksumpi kiinnityskohta kuin vastaavasaa teräsvanteessa? laakeri kirjoitti: <snip> Olikos Xsarassa jopa joissain malleissa samaa hullutusta kuin ZX:ssä, että oli jostain syystä rummut laitettu taakse? C5:ssa ei sesntään taida moista älyttömyyttä olla. Xsaroissa varmaan on rummut takana joissakin malleissa, riippuen vuosimallista ja koneesta (8v-koneissa taitaa ainakin olla?), mutta omassa 2-litrasessa vm 2002 (II-koppainen) bensafarkussa oli levyt takana.
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 16:02 |
Viestit: 974
|
Pyöränpulttien vastakierre on pyörännavan laipassa jossa on läpireikä. Ruuvia mahtuu sinne taakse tyhjään tilaan aika hyvin, edessä tais olla tiukempaa kun pyöriessään ottaa helpommin kiinni olka-akselin muotoihin. Läpi ulottuva pultti ruostuu päästään ja murjoo navan kierrettä avatessa, ei hyvä sekään.
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 11.05.2020 23:14 |
Viestit: 93
|
Ongelma ei ole pultin kierteen pituudessa. Noissa pultinpätkissä on 3-4 mm kierrettä ja ne on mennyt poikki pyörännavan laipan pinnasta.
Yksi pyörä on ollut kerrallaan irti, eli joka pyörässä on ollut aina samat pultit. No siis viimeiset 6 vuotta.
Jokaisessa murtopinnassa näkyy väsymismurtumaosuus.
Semmoinen tuli mieleen, että jospa ongelma on ollutkin kesäpyörien aluvanteissa. Jos aluvanteen keskiö on sillä tavalla kulunut, että se ei enää kanna ja pystysuorat kuormat on ollut pulttien varassa. En nyt vielä lähtenyt kaiveleen niitä pultinpätkiä pyörännavasta. Samalla voisi vähän katsoa miten se aluvanteen keskiö istuu pyörännapaan.
Liitteet: |

pultit6.jpg [ 72.27 KiB | Katsottu 15771 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
maximi
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 09:56 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
Onhan C5:n (alkuperäisillä) aluilla eri pultit kuin teräsvanteilla? Motonet antaisi aiheesta ymmärtää, että teräsvanteelle sopiva pultti olisi tuotenumero 40-2103 (M12x1,25x24x49/SW17 / Suorakartio) ja alkuperäisille aluvanteille vastaava 40-2104 (M12x1,25x36/57/SW17 / Suorakartio), joten jotain eroa noissa on. (Nuo katkenneet pultit näyttivät kovin samanlaisilta kuin tuo Motonetin 40-2103 teräsvannepultti.)
Kuten aiemmin sanoin, Xsarassa ainakin oli eri pultit teräs- ja aluvanteille. Näin on myös nykyisessä Lagunassa (siellä on varapyörälle omat teräsvannepultit). Motonetin varaosaluettelon mukaan C5:ssakin kait eri pultit noissa kuuluisi olla. Väärät pultit eivät välttämättä sovi tai kestä kunnolla.
Tarkista mitkä pultit eri vanteille tuossa kuuluisi olla, kun pulttiostoksilla käyt. (Nyt voisi joku C5:n omistaja kertoa, mitkä pultit tuossa "ihan oikeasti" kuuluisi olla)
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
 |
Plagu
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 10:16 |
Viestit: 944 Paikkakunta: Vihti
|
niin peltivanteiden pultithan nuo on  , orkkis alujen kanssa pitäisi olla tälläiset:  jos on nyt käytetty samoja pultteja molemmissa rengassarjoissa niin ihan putkeen ei ole mennyt
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 11:07 |
Viestit: 93
|
Ei ole orkkisalut. Noi tarvikealut vaatii kartioprikan.
Ja olen toki noiden orkkisvanteiden tasoprikasta tietoinen, kun toisessa C6:ssa on orkkisalut kesärenkaille, tarvikealut talvirenkaille. Tarvii siis kahdet pultit.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 11:39 |
Viestit: 4994
|
jto kirjoitti: ...Semmoinen tuli mieleen, että jospa ongelma on ollutkin kesäpyörien aluvanteissa. Jos aluvanteen keskiö on sillä tavalla kulunut, että se ei enää kanna ja pystysuorat kuormat on ollut pulttien varassa. ... Ei pitäisi olla väliä vaikka keskireikä olisi paljon suurempi kuin keskiö, menee vain kovin vaikeaksi keskittää pyörä, mutta varsinaisen kantavuuden pitäisi hoitaa vanteen ja navan kitka, joka tulee pulttien puristusvoimasta, eli sopiva kesikiöreikä kohdistaa asennettaessa, muttei juuri kanna voimia. Toki jos on pultit löysällä, niin leikkausvoimia tulee, mutta kuulisi nopeasti löystyvän lisää. Muuten nuo pultit yleensä kestää aika rajuakin ylikiristömistä, eli peltivanteen reiän muoto voi pettää ennen pulttia, mutta eipä ole omalle kohdalle ikinä sattunut. Mutta keskireikää kannattaa silti katsella, kai siinä pitäisi näkyä jälkiä jos on joskus ollut löysällä. Itse epäilisi myös vähän pultteja ja tarkastelisin ja kokeilisin koevääntää niistä joitain kappaleita?
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 12:04 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
en oo koskaan yli 30 vuoden sitikka harrasteen ja työn aikana yhtään katkennutta pulttia tavannut . sen sijaan löysiä ja jopa pudonneita on ollut . toyotan pultteja on ollut katkenneina , nehän eivät ole varsinaisia pultteja koska niissä pyörät kiinnitetään muttereilla . on kiristetty aivan liikaa ja katkaistu .
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 12:35 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ylikiristystä saa tosiaan olla useimmissa aivan h*lvetisti, ennen kuin katkeaa. Intissä poijjaat eivät saaneet normityökaluilla yhden Transitin pyöränpultteja auki, vaan joutuivat momentinkertojan - muistaakseni 5:1 - kanssa kääntämään auki, eivätkä tuntuneet pultit olevan millänsäkään. Yksi painonnostoa yms harrasteleva kaveri joskus oli myös muistanut tiukata Accordistaan pyöränpultit niin tiukkaan kun sai. Remppaa siihen tehdessäni käänsin yhden ristikkoavaimen kahtia, kun yritin niitä avata. Etsiskelin kestävämmän yksilön ja siihen jatkoksi noin 3-4 metrin mittaisen putken, jolla käänsin. Sai silti vielä hieman voimaa käyttää ja miehekkään pamauksen saattelemina aukesivat. Ehjinä pysyivät kuitenkin. Onneksi ei koko matkaa tarvinut putken kanssa käännellä, kun se otti remppatilan kattoon kiinni 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 17:59 |
Viestit: 2585 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
laakeri kirjoitti: Ylikiristystä saa tosiaan olla useimmissa aivan h*lvetisti, ennen kuin katkeaa. Intissä poijjaat eivät saaneet normityökaluilla yhden Transitin pyöränpultteja auki, vaan joutuivat momentinkertojan - muistaakseni 5:1 - kanssa kääntämään auki, eivätkä tuntuneet pultit olevan millänsäkään. Mun inttiaikana kaveri roikku reilun 2-metrisen putken päässä saman ajoneuvon pyöränmuttereita avatessaan, kunnes paikalle tuli skappari keskeyttämään homman ja näytti pultin päätä: "Tässä on stanssattu V, tarkottaa että vasenkätinen jenka". Aukes kyllä kun kiristyssuuntaan alkoi roikkua putkessa  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 12.05.2020 20:56 |
Viestit: 708
|
On noita katkenneita pultteja C5:ssa tullut vastaan ainakin pari kertaa, ei kylläkään omissa kulkineissa... kiitos Vianor...
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
maximi
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 13.05.2020 10:27 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
Appiukon IH-traktorissa oli takapyörän 10:stä pultista 3 poikki. Ei oltu ylikiristetty, kyseisten pulttien kovuudet/sitkeydet eivät vaan olleet "sopivat" käyttötarkoitukseensa, ja aika/tärinä tekivät tepposensa. Noitahan ei availla 2krt vuodessa, kuten autossa, vaan ainoastaan silloin kun rengas joudutaan vaihtamaan, about 5-10v:n välein, riippuen käytöstä (tai jos tulee rengasrikko). Asiaan tietenkin kuuluu, että kyseisessä värkissä noi ovat jollain eksoottisella tuumajengalla (englantilainen...), joten ei ihan mistään Motonetin hyllystä varapultteja noihin löydä.
Eli, kyllä ne pyöränpultit voivat ihan "normikäytössäkin" mennä poikki, ilman ylikiristystäkin, jos pultti on väärä tai muuten huonolaatuinen/sopimaton.
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 13.05.2020 10:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
maximi kirjoitti: Appiukon IH-traktorissa oli takapyörän 10:stä pultista 3 poikki. Muistelisin kuulleeni, että anoppilan yhdestä traktorista taisi joskus mennä pultteja poikki kesken ajon niin, että ensin pamahti yksi ja heti perään paukkui useampia. maximi kirjoitti: Eli, kyllä ne pyöränpultit voivat ihan "normikäytössäkin" mennä poikki, ilman ylikiristystäkin, jos pultti on väärä tai muuten huonolaatuinen/sopimaton. Ja niitä huonolaatuisia kyllä osuu pultteihinkin. Laivapuolen hommissa on tullut nähtyä uusia vaarnapultteja, jotka on Hytorcilla kiristetty oikeaan momenttiin ja pamahtaneet poikki, koska olivat viallisia. Kokoluokka taisi olla jotain M30 luokkaa.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 14.05.2020 19:56 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kierteiden voitelu ja momentti riippuu ohjeista, Toisinaan momentti annetaan voidelluille, puhtaille kierteille, toisinaan kuiville. Ruosteiseille tiettävästi ei. Pultit voivat väsähtää myös ylikiristyksessä, rengasliikkeen pulttipyssyt ja tumpelo käyttäjä... On pitänyt joskus huomauttaa. Lisäksi ruosteinen pultti voi katketa vaikkapa pistemäisten ruostumisten jäljiltä. Aivan, kuten Stilon jouset, kaikki vähintäänkin kertaalleen vaihdettu. Tähän on varmaankin osasyynä ohut? jousilanka ja vähän kierroksia...
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 24.06.2020 14:27 |
Viestit: 93
|
No kerrotaanpa kuinka tässä kävi. Ongelmana siis katkenneet pyöränpultit, takana kuskin puolella 3 kpl ja repsikan puolella 1 kpl. Kun siinä on pyöränlaakerit rasvoineen aika lähellä, niin ei sinne viitsi hirveästi lämpöä tuoda. Jäljelle jää hyvä ja halpa keino, ensin yritetään sitä halpaa. Kylmäkosken Tokmannilta 4€ vastakierretappisarja ja 6 mm hss poranterä. Ohjaimeksi sopii 9 mm hylsy ja ei kun reikä pultinpätkään. Viimeksi olen porannut MB 350 SL:n takaiskarin kiinnityspulttia pois, sitikan pultti tuntui huomattavasti pehmeämmältä, reikä tuli helposti. Vastakierretapin kierre ei purrut pulttiin, vaan se tapin kierre tyssääntyi. Ilmeisesti noi vastakierretapit oli tarkoitettu vielä pehmeämmille pulteille. Sitten löin torxin sinne ja lähdin vääntämään, torx vain kalvoi reiän suuremmaksi. Halpa keino ei toiminut. No sitten selaamaan nettiä. Biltemasta löytyi tällainen sarja, https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000040658 , 39,90€. Samanlaiset palikat hieman erilaisessa laatikossa IKH:lla netissä 73€ ja hyllyssä 149€. Bilteman versio kelpasi. Ja sitten yrittämään sitä ekaa pultinpätkää pois. Sarjaasa oli 6,4 mm poranterä ja sille sopiva avaustappi. No sehän pyörähti siellä ja reikä oli sitten vähän isompi. Sama juttu 8 mm poralla. Jätin tämän rauhaan ja siirryin seuraavaan. Ohjainholkista johtuen piti aloittaa 4,8 mm kalustolla, se pyörähti, mutta 6,4 mm kalusto toimi. Seuraava lähti 4,8 mm kalustolla tosi helposti. Sitten ton ekan kimppuun järeimmällä 8,7 mm kalustolla. Hieman epäilytti onko se alunperin hylsyä ohjaimena käyttäen porattu reikä tarpeeksi keskellä, pultin pätkä tuntui olevan yhtä puuta pyörännavan kanssa. Melkein metrisellä varrella vääntäen tämäkin viimein narahtaen antautui. Ja se reikä oli juurikin keskellä ja suoraan, pultinpätkä näkyy kuvassa avaustapissa. Repsikan puolelta se yksi pultinpätkä lähtikin jo porausvaiheessa pudoten jarrulevyn taakse ja sieltä maahan. Olen varsin vakuuttunut tuon Bilteman sarjan hinta/laatusuhteesta.
Liitteet: |

IMG_20200622_165757.jpg [ 118.2 KiB | Katsottu 13909 kertaa ]
|

IMG_20200622_165731.jpg [ 111.6 KiB | Katsottu 13909 kertaa ]
|

IMG_20200622_170005.jpg [ 118.07 KiB | Katsottu 13909 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
jto
|
Viestin otsikko: Re: Pyöränpultit poikki Lähetetty: 24.06.2020 14:53 |
Viestit: 93
|
Ja sitten vielä se minkä takia pultit ylipäätään meni poikki. Vähän arvailuksi ehkä menee. Talvipyörät peltivanteilla, kesäpyörät tarvikealuvanteilla. Samat pultit käytössä molemmissa, kun auton mukana ei tullut kaksia pultteja.
Pyörännavan kierrerei'istä näkyi, että kaikissa niistä pari viimeistä kierrettä oli selkeästi ruostunut. Kesäpyörässä pultti tuli 19 mm vanteesta ulos, navan + jarrulevyn paksuus 20 mm. Kun se kierre ei ala ihan siitä pultin päästä, niin todennäköisesti kesällä navan pari viimeistä kierrettä on saanut ruostetta pintaan. Tuo sitten ahdistaa peltivanteilla.
Pultteja tarkastelemalla selvisi että niissäkin kierteet oli vähän saanut itseensä. Se kartioprikka on tahtonut jäädä tarvikealuun kiinni jolloin pultti on tullut siitä lävitse ja kierteet murjottu.
Kun kierteet on ollut huonossa kunnossa pulttien kiristys on jäänyt epämääräisesti vajaaksi minkä seurauksena ne on väsynyt lähes poikki.
Eli näkisin, että juurisyynä on ollut tarvikealuihin sopimattomat originaalipultit. Mutta olishan noita kierteitäkin pitänyt silmäillä tarkemmin. Pultissa kun idea ei ole se että kunhan se jotenkin kiinni narahtaa ...
|
|
|
|
 |
|
|