Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miksi autot olisivat nyt vähemmän cooleja kuin...
ViestiLähetetty: 04.05.2020 17:55 
Käyttäjän avatar

Katselin tuossa yleisön pyynnöstä kotiteatterissa Jet Li:n elokuvan "Romeo must die" joka on ihan katsottava pelleily-toimintapätkä. Jet Li esittelee mukavasti karatetaitojaan, oli aikoinaan oikeasti Kiinan karatemestari.

No mutta asiaan. Leffassa niin pahikset kuin hyvikset ajavat autoilla, jotka edustivat "übercool"-kategoriaa silloin 25 vuotta sitten. Mm (suluissa tämänhetken ostohinnat hyville yksilöille):

- 996 Porsche 911 (15.000 euroa)
- W140 S-mersu (5000 euroa)
- Aston Martin 90-luvun avo, onko se nyt DB 7(?) cabrio (15.000 euroa, Liettuassa oli hiljakkoin hyvä yksilö myynnissäkin)

Jos tänään noilla ajaa, niin kuorossa sikariveikot huutavat että "halpis, halpis". Niin - mitä sitten?

Miksi nämä autot olisivat vähemmän kiinnostavia ja cooleja kuin vuonna 2000?

Onko ihminen näin pinnallinen? Jos auto ei ole enää kallis, se ei ole cool?

Michael Schumacherille oli riittävän cool auto minun Maseratini Spyderini 2002 (https://www.youtube.com/watch?v=RMHW_CmDXUE). Nytkö se ei ole mitään? Ei ole, kuuluu kuorossa. Miksi? Oliko Schumacher väärässä 2002?

Vittu tämä yhteiskunta on mennyt ihan perseelleen, kun se mikä oli maailman cooleinta 2002, ei olekaan enää mitään tänään. Ihmiset ovat kuin kärpäslauma paskakasalla - vain tuorein paska kelpaa, vaikka vanha paska olisi parempaakin.

Vaimitenseoli.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Miksi autot olisivat nyt vähemmän cooleja kuin...
ViestiLähetetty: 04.05.2020 18:47 

Kysymys kuuluu: Miksi pitäisi olla kiinnostunut siitä mitä muut ajattelevat kulkuneuvostasi?
Kannattaa katsoa vaikka tämä esittely yhdestä maailman tasokkaimmista automuseoista.
Omistajalla on Leif Ivan Karlsson alias King of Fucking Everything:
https://www.youtube.com/watch?v=q79g9RtYQFA

Poissa

ViestiLähetetty: 14.05.2020 01:36 

Puhelin, joka oli neljä vuotta sitten maailman coolein, ei nykyisin kelpaa edes oven aukipitolaitteeksi.

Toisaalta on ihan kiva, että jos silloin 25 vuotta sitten jotain ei pystynyt hankkimaan niin nyt sen voi ostaa pikkurahalla.

Jos muut eivät arvosta minun aarrettani niin so what? Heillä on omat juttunsa ja minulla omani. Tuskin kukaan haluaa omistaa vuoden 1987 Mazda 929:n mutta minä haluaisin, koska minulla nuorena oli sellainen.

Jos miehellä on auto, jota muut arvostavat, ei se miehen omaa arvoa nosta. Ihmisten aitoa arvostusta ei saa tavaroita ostamalla, poikkeuksena teinivuodet, jolloin farkkujen merkki on kaikki kaikessa.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.05.2020 09:57 

ds-jekkeri kirjoitti:
...

Michael Schumacherille oli riittävän cool auto minun Maseratini Spyderini 2002 (https://www.youtube.com/watch?v=RMHW_CmDXUE). Nytkö se ei ole mitään? Ei ole, kuuluu kuorossa. Miksi? Oliko Schumacher väärässä 2002?....

Ehkäpä Schumi ei enää ole niin kovaa valuuttaa traagisen kohtalonsa jälkeen. Sinun pitäisi myös sijoitusasioissa muistaa tissien merkitys: Esimerkiksi tämä vene https://www.lycam.com/schede-vendita-ba ... quarama-4/ oli pian restaurointinsa jälkeen kymmenisen vuotta sitten myynnissä 850 tuhannen euron hintapyynnillä, nyt ei tosin hinta ole esillä tässä. Se on kova hinta 60-luvun vaneriveneestä vaikka siinä onkin kaksi bensaveekasia perässä.
Mutta yleisesti, onhan se selvää että luksustuotteen on oltava kallis, jotta kuka tahansa ei voi ostaa sellaista. Luksustuotteiden valmistaminen on taas kannattavaa joten niitä markkinoidaan kiivaasti rahaihmisille, jolloin vanhempaa kalustoa tulee myyntiin ja niiden hinta laskee ja ne lakkaavat olemasta luksustuotteita.

Poissa

ViestiLähetetty: 14.05.2020 14:55 
Käyttäjän avatar

Tuon on mielenkiintoinen näkemys. "Kun tuotteen hinta laskee, se lakkaa olemasta luksustuote."

Eli vaikka tuote itsessään ei millään tavalla huonone, sen hinnan (eli haluttavuuden markkinoilla) laskiessa se ei enää olekaan niin hyvä, eli luksustuote.

Tämä jos mikä kuvastaa sitä, että muiden ihmisten mielipide tietystä autosta onkin äärettömän tärkeä. Se pudottaa sen - hinnan laskiessa - luksustuotteesta hylkiöksi, vaikka itse tuote ei muuttuisi mitenkään.

Niin se vaan on. Ihminen on laumaeläin. Se mistä muutkin pitävät, se mitä muutkin himoitsevat, sitä pitää sinunkin himoitseman. Yksi osa autoharrastusta tavalla tai toisella on se, mitä muut ihmiset autostasi ajattelevat. Ei sen tarvi olla sivulliset kansalaiset, vaan esimerkiksi merkkifoorumin tai autoklubin jäsenet. Nykyään on mallikohtaisiakin foorumeita juuri tästä syystä - on kiva olla foorumin jäsen, jossa kaikki pitävät juuri sitä tiettyä omaa mallia maailman parhaana autona. Se vahvistaa omanarvontuntoa!

Näin yksinkertainen on ihminen eläimenä. Kommentit tyyliin "mitä väliä sillä on mitä muut autostasi ajattelevat" ovat ehkä pintapuolisesti tarkastaltuna oikeita, mutta kun syvemmälle mennään aina löytyy lopuksi joku ihmisryhmä jonka mielipiteellä on väliä.

Onko näin että autoharrastus on ja jää sosiaaliseksi harrastukseksi, pahimmankin erakon osalta? Harrastaako kukaan omaa autoaan käymättä vähintään koskaan lukemassa samanhenkisten harrastajien juttuja foorumeilla?

Viimeksi muokannut ds-jekkeri päivämäärä 14.05.2020 15:10, muokattu yhteensä 2 kertaa

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 14.05.2020 15:09 
Käyttäjän avatar

pvalila kirjoitti:
Jos muut eivät arvosta minun aarrettani niin so what? Heillä on omat juttunsa ja minulla omani. Tuskin kukaan haluaa omistaa vuoden 1987 Mazda 929:n mutta minä haluaisin, koska minulla nuorena oli sellainen.

Jos miehellä on auto, jota muut arvostavat, ei se miehen omaa arvoa nosta. Ihmisten aitoa arvostusta ei saa tavaroita ostamalla, poikkeuksena teinivuodet, jolloin farkkujen merkki on kaikki kaikessa.

Kommentoin näitä kahta kappaletta. Mazda 929:n omistajilla on oma aktiivinen malliklubinsa facebookissa, jonka pikkuotsikko on ennalta-arvattavasti "the best car in the world...". Yli tuhat jäsentä. Eli todella monet sellaisenkin haluavat omistaa, ja ne jotka omistavat haluavat ihailua edes joltakulta. Ja se löytyy malliklubilta! Suosittelen liittymään, jos joskus ostat taas tuollaisen 929:n.

Toisekseen, "miehen arvo" on aika subjektiivinen termi. Amerikassa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin Saksassa, Venäjällä tai Suomessa. Lisäksi miehen omaa arvoa - itsensä silmissä - nostaa se miten muut ihmiset häntä arvostavat. Tämä on paljon tutkittu juttu ja tulee ihan sieltä liskoaivon syvyyksistä, nokkimisjärjestyksestä eli hierarkiasta on kysymys. Kaikki luojan luomat olennot järjestyvät hierarkiaan, ihmisellä se vain on hyvin monimutkainen ja monitahoinen.

Jos minä ajan Ranskassa tuolla Citroen SM:lläni tapaamiseen ja auto on näkösällä, voin vakuuttaa että arvoni siinä sijoituspalaverissa nousee. Ja koska muut arvostavat minua enemmän, väistämättä myös omanarvontuntoni nousee, näin liskoaivo toimii meillä eläimillä. Tässä tapauksessa auto todella on nostanut minun arvoani.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.05.2020 10:13 

ds-jekkeri kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Kommentoin näitä kahta kappaletta. Mazda 929:n omistajilla on oma aktiivinen malliklubinsa facebookissa, jonka pikkuotsikko on ennalta-arvattavasti "the best car in the world...". Yli tuhat jäsentä. Eli todella monet sellaisenkin haluavat omistaa, ja ne jotka omistavat haluavat ihailua edes joltakulta. Ja se löytyy malliklubilta! Suosittelen liittymään, jos joskus ostat taas tuollaisen 929:n.

Toisekseen, "miehen arvo" on aika subjektiivinen termi. Amerikassa tarkoittaa ihan eri asiaa kuin Saksassa, Venäjällä tai Suomessa. Lisäksi miehen omaa arvoa - itsensä silmissä - nostaa se miten muut ihmiset häntä arvostavat. Tämä on paljon tutkittu juttu ja tulee ihan sieltä liskoaivon syvyyksistä, nokkimisjärjestyksestä eli hierarkiasta on kysymys. Kaikki luojan luomat olennot järjestyvät hierarkiaan, ihmisellä se vain on hyvin monimutkainen ja monitahoinen.

Jos minä ajan Ranskassa tuolla Citroen SM:lläni tapaamiseen ja auto on näkösällä, voin vakuuttaa että arvoni siinä sijoituspalaverissa nousee. Ja koska muut arvostavat minua enemmän, väistämättä myös omanarvontuntoni nousee, näin liskoaivo toimii meillä eläimillä. Tässä tapauksessa auto todella on nostanut minun arvoani.

Kiitoksia tuosta kerhovinkistä!

Arvostusta voi hahmottaa monella tavalla. Jos tavaraa ostamalla voi arvostusta nostaa niin sitten kai minun pitäisi arvostaa kaikkia, jotka ovat paljon kalliiita asioita ostaneet? Venäläiset oligarkit kaiketi suurimmat jahdit ostavat.

Jekkeri, ei sun arvosi mun silmissäni noussut, kun tajusin, kuinka monta autoa sulla on. Mutta sun arvosi nousi huimasti, kun näin videolla, kuinka hyvä suhde sulla on poikasi kanssa.

Mutta meitä on moneen junaan. Asut kaupungissa, jossa moni arvottaa autot ja isyyden eri tavalla kuin minä.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.05.2020 11:17 

ds-jekkeri kirjoitti:
Tuon on mielenkiintoinen näkemys. "Kun tuotteen hinta laskee, se lakkaa olemasta luksustuote."

Eli vaikka tuote itsessään ei millään tavalla huonone, sen hinnan (eli haluttavuuden markkinoilla) laskiessa se ei enää olekaan niin hyvä, eli luksustuote.

Luxus tuotteen ainoa funktiohan on esitellä omaa varallisuutta, kun sen tuotteen hinta laskee niin luonnollisesti luxus statuskin menetetään

Tuollainen tuotehan ei ole yhtään sen laadukkaampi kuin joku tavallinen tuote, luksus syntyy pelkästään brändistä, itse tuotehan voi olla aivan täyttä paskaa kuten nyt vaikka maserati :lol: Useinhan sitä huonoa laatua koitetatan verhoilla ökymateriaaleilla tai jollain teknisilla kikkailuilla.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.05.2020 11:38 

Luksuksen olemushan kiteytyy tauluun, jonka kankaalle on maalattu pelkkää valkoista ja teoksen nimenä on "The 25,000 Dollar Painting".

Sitä voi sitten esitellä tietyissä piireissä, jossa arvostusta, vastakauppoja, liikekontakteja sun muuta saa sillä, kun on esittää, että on varaa ripustaa kakskytviisdonaa seinälle.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.05.2020 11:49 

pvalila kirjoitti:
Arvostusta voi hahmottaa monella tavalla. Jos tavaraa ostamalla voi arvostusta nostaa niin sitten kai minun pitäisi arvostaa kaikkia, jotka ovat paljon kalliiita asioita ostaneet? Venäläiset oligarkit kaiketi suurimmat jahdit ostavat.

Ei. Jos sinun toimeentulosi tai vaikkapa sijoitustesi normaalia suuremmat tuotot riippuvat siitä, että teet yhteistyötä ihmisten kanssa, joilla on huvijahteja ja kalliita kartanoita, niin silloin niitä kannattaa (ei tietty ole pakko) arvostaa, mikäli haluat heidän kanssaan tehdä yhteistyötä. Mä en esimerkiksi oligarkeista hyödy mihinkään suuntaan mitään, joten minun ei kannata arvostaa heidän ostoksiaan.

Tää kaikki palautuu siihen, että ihmisten kanssa pitää bondata, veljeillä, jotta syntyy puolin toisin hyödyllisiä kontakteja ja ihmisyhteyksiä, ja kaikki ihmiset tykkäävät viime kädessä imartelusta, jos ei suorasta niin viime kädessä epäsuorasta. On ihan sama, kehutko kauniin naisen älyä ja ulkonäköä saadaksesi hänet sänkyyn vai kehutko oligarkin miljoonajahtia saadaksesi hänet sijoittamaan bisneshankkeeseesi: viime kädessä sinua ei vähempää voisi kiinnostaa jonkun tytsyn piirteet tai ökyrikkaan veneet, jos et halua heiltä mitään. Toki käytännössä ei voi olla noin suoraviivainen, vaan tuo pitää verhota ystävyyden nimiin ja luottamusta rakennella puolin toisin, jotta noilla kehuilla on merkitystä. Ja tämän pitää olla kaksisuuntainen prosessi: et saa oligarkilta mitään pelkästään arvostamalla hänen huvijahtiaan, jos hänkään ei ole saamassa sinulta mitään etkä saa tytsyltä pillua, jos et myös tarjoa hänelle takaisin jotain, jolla on hänen maailmassaan arvoa. Mutta siinä viimeisessä kohtauksessa, juuri ennen kuin astutaan seuraavalle tasolle, on aika tiputtaa se viesti, että "voi vitsi, kun olet hyvä tyyppi .... koska X", ja se X on sitten jokin omistuksen kohde, luonteenpiirre, vartalonmuoto, tai jotain, millä toinen tuntee itsensä imarrelluksi ilman, että kokee häntä tietoisesti imarreltavan.

Poissa

ViestiLähetetty: 15.05.2020 17:00 

yason kirjoitti:
pvalila kirjoitti:

Ei. Jos sinun toimeentulosi tai vaikkapa sijoitustesi normaalia suuremmat tuotot riippuvat siitä, että teet yhteistyötä ihmisten kanssa, joilla on huvijahteja ja kalliita kartanoita, niin silloin niitä kannattaa (ei tietty ole pakko) arvostaa, mikäli haluat heidän kanssaan tehdä yhteistyötä. Mä en esimerkiksi oligarkeista hyödy mihinkään suuntaan mitään, joten minun ei kannata arvostaa heidän ostoksiaan.

Tää kaikki palautuu siihen, että ihmisten kanssa pitää bondata, veljeillä, jotta syntyy puolin toisin hyödyllisiä kontakteja ja ihmisyhteyksiä, ja kaikki ihmiset tykkäävät viime kädessä imartelusta, jos ei suorasta niin viime kädessä epäsuorasta. On ihan sama, kehutko kauniin naisen älyä ja ulkonäköä saadaksesi hänet sänkyyn vai kehutko oligarkin miljoonajahtia saadaksesi hänet sijoittamaan bisneshankkeeseesi: viime kädessä sinua ei vähempää voisi kiinnostaa jonkun tytsyn piirteet tai ökyrikkaan veneet, jos et halua heiltä mitään. Toki käytännössä ei voi olla noin suoraviivainen, vaan tuo pitää verhota ystävyyden nimiin ja luottamusta rakennella puolin toisin, jotta noilla kehuilla on merkitystä. Ja tämän pitää olla kaksisuuntainen prosessi: et saa oligarkilta mitään pelkästään arvostamalla hänen huvijahtiaan, jos hänkään ei ole saamassa sinulta mitään etkä saa tytsyltä pillua, jos et myös tarjoa hänelle takaisin jotain, jolla on hänen maailmassaan arvoa. Mutta siinä viimeisessä kohtauksessa, juuri ennen kuin astutaan seuraavalle tasolle, on aika tiputtaa se viesti, että "voi vitsi, kun olet hyvä tyyppi .... koska X", ja se X on sitten jokin omistuksen kohde, luonteenpiirre, vartalonmuoto, tai jotain, millä toinen tuntee itsensä imarrelluksi ilman, että kokee häntä tietoisesti imarreltavan.

Kirjoitat kyllä ihan järkeviä mutta et puhu niinkään toisen ihmisen arvostamisesta kuin hänestä hyötymisestä tai yhteistyön tekemisestä hänen kanssaan. Auton kehuminen ja auton omistajan arvostaminen eivät ole ihan sama juttu.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]