Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 25.05.2020 21:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Kun Classic Motor Show'ta saatika Ranskalaista Visiittiäkään ei järjestetty arvon koronavuonna 2020,
laittaakaapa korvanne taakse idea ajella kesälomallanne (Mikäli PM Marin sen sallii) Riikaan, Latviaan ja siellä
Riian Moottorimuseoon - 301 km Tallinnasta yhteen suuntaan. Aamulaivalla Helsingistä ja paluu iltalaivalla Tallinnasta.

Heidän sivuston mukaan museo on uudelleenavattu 16.05.2020.

Kuva

He mainostavat saaneensa kulttiautokokoelmaansa Citroën DS 19 klassikkoauton tänä keväänä:

http://www.motormuzejs.lv/index.php/en/news/663-new-exhibit-the-car-of-the-fantomas-citroen-ds-19

Tärkein kuriositeetti ovat kuitenkin Neuvostoliiton johtajien autot, tässä suomalaisen turistin näkemys asiasta:

http://www.matkallamaailmalla.fi/4.Riian%20automuseo.html



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 26.05.2020 00:06 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Bauskan sivumuseo nayttää olevan suljettu, harmi, siellä kun on muutakin näkemistä samoilla kulmilla, Bauskan linna ja Rundalen palatsi.

Siinä on kesämökillä kokoa. https://www.tourism.bauska.lv/en/attractions/museums-and-collections/rundale-palace-28



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 14.06.2020 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Nyt ovat taas rajat auki!

En ole milloinkaan liikkunut Viron maaperällä ja kysymykseni on, kuinka sujuvaa rajanylitys Viro-Latvia on Via Baltica-tiellä E67? Tulppa vai hetkellinen hidaste?

Asia on oleellinen, sillä ideoin käyttää punaisia laivoja ja palata vielä samana päivänä Tallinnan satamaan. Ajatus on olla klo 07:00 Tallinnan satamassa ja uudelleen klo 18:00. Jää siis 10 tuntia aikaa olla Sitikan ratissa ja Moottorimuseossa + 60 min satamaodottelua. 602 km + museo 10 tunnissa.

Minulla löytyy vakuutusyhtiön Green Card, auton rekisteriote ja henkilökortti, joten pitäis olla perusrajanylitysvaatimukset kunnossa.

Museossa käyneet, laittakaa näkyviin museo-otoksenne tänne Patonkiin!



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 14.06.2020 23:48 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
citrophoros kirjoitti:
En ole milloinkaan liikkunut Viron maaperällä ja kysymykseni on, kuinka sujuvaa rajanylitys Viro-Latvia on Via Baltica-tiellä E67? Tulppa vai hetkellinen hidaste?


Enitenhän se riippuu siitä miten pitkään SuperAlkossa menee, itse rajalla tais olla 50-rajoitus et vähän pitää hiljentää.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 08:16 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Miksi ihmeessä ajelisi tuonne asti vain päiväreissulle? :shock:
Jo ajamiseen menee edestakaisin 8 tuntia, välissä pitää syödäkin, eli museossa käyntiin jäisi noin tunti... Aika kiireellä saa juosta läpi.

Yhden/kahden yön taktiikalla fiksumpaa.
Ajelee vaikka sinne museolle päin rantaa pitkin vähän paikkoja katsellen, esim. pärnussä käy syömässä välipalaa ja kurkkaa maisemat rannalta ;)

Yöksi voisi ottaa majoituksen vaikka Siguldasta, hieno jokilaakso linnoineen jne. Ja jos aikatauluun sopii niin käy kelkkaradan laskemassa: http://bobtrase.lv/en/services/2-vasaras-bobs

Paluumatkan voikin sitten ajella Tartton kautta. Matkalla voi pysähtyä tuliaisostoksille vaikka https://www.valmiermuiza.lv/en/



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 11:09 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Ei tuonne tosiaan pelkää päiväreissua kannata tehdä, Latvian liikenne on vähän pösilöä ja liikennevaloja kannattaa noudattaa, kuten myös taajamarajoituksia ( pitkulainen mustareunainen ja kirjaiminen valkea kyltti), Jurmala vaatii oman läpiajoluvan jonka saa ennen viimeistä siltaa olevista automaateista.



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 11:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Green Cardin lisäksi muista pakata autoon huomioliivi, sammutin ja kaksi pyöräkiilaa. Nuo pitää löytyä jos sattuu nollatoleranssi olemaan käytössä esim. liikenteenvalvontatilanteessa.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 14:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
kaseva kirjoitti:
Green Cardin lisäksi muista pakata autoon huomioliivi, sammutin ja kaksi pyöräkiilaa. Nuo pitää löytyä jos sattuu nollatoleranssi olemaan käytössä esim. liikenteenvalvontatilanteessa.


Autoliiton mukaan tarvitava varustus (Virossa, Latviassa ja Liettuassa) on ensiapulaukku, heijastinliivit ja palosammutin. Mistä tuo pyöräkiila-vaatimus löytyy?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 14:19 

Viestit: 93
Pitkähkö lainaus Tekniikan maailman jutusta viime kesältä:

"VISIT ESTONIAN Suomen viestintäpäällikkö Timo Raussi kirjoitti tunteella, eikä häneltä tullutta sähköpostia tarvitse siltä osin edes kauheasti ylitulkita:

”Otanpas nyt lusikan kauniisti käteen ja korjaan selvästä väärinymmärryksestä syntyneen sopan”, Raussi kirjoitti.

”Sinun tietosi ovat nimittäin täysin oikein!”

JA NIIN VIRON KIILAKUPLA PUHKESI.

Raussi oli saanut postia virolaiselta nettipoliisilta, joka vahvisti Tekniikan Maailman alkuperäisen epäilyn: ulkomaille rekisteröityjen autojen turvavarusteisiin sovelletaan Virossa lähtömaan lainsäädäntöä, eikä siksi esimerkiksi ratsiassa paljastuva jarrukiilojen puute aiheuta mitään toimenpiteitä.

”Otatan tuon höpöhöpö-jutun saman tien pois omilta nettisivuiltamme – enkä vain suomeksi, vaan kaikilla kielillä”, Raussi lupasi.

”Välitän infon myös Tallinna24-portaalille, BalticGuide-lehteen ja muille, jotka ovat väärää infoa viime vuosina levittäneet.”

Visit Estonian verkkosivulta hävisikin jo samana päivänä väärä tieto ulkomaisten autojen pakollisista turvavarusteista Virossa. Tekniikan Maailma kiittää!"


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 22:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Jopa Ruotsissa on kahvila ja ruokailupaikkojen löytäminen haastavaa, siellä ei ole ABC:n tapaisia liikenneasemaverkkoja. Ei eds Ruotsin valtaväylällä E4:lla juurikaan ole 24h huoltoasemia kuin hipullinen, sen sain todeta elokuussa 2019, kun ajoin aikavyöhykesekaannuksen takia tunnin myöhässä Tukholmaan ja päätin kiertää Pohjanlahden E4:sta pitkin yhtä kyytiä. Ajoin Sundsvallin 24h aseman ohi ja se taisi olla E4:n pohjoisin !! Luulin seuraavan aseman olevan heti sen maksullisen sillan jälkeen. Auringon jo noustua eipä ollut Luulajan keskustassakaan bensa-asemia auki silloin. Heti sitten Suomen puolella kahville ABC Torniossa !

Näin korona-aikaan ruokailumahdollisuudet Baltiassa ... en laske niiden varaan. Syön sitten paluulaivalla.

Tässä visiitissä matka on määränpäätä tärkeämpi eli odotan enemmän elämyksiä Baltian infrastruktuurista, väestön ilmentymistä ja liikennekulttuurista kuin museosta itsestään. Katse etsii myös kattohaikaroita.

Viime elokuussa kävin Latviassa M/S Romantikalla Tukholmasta Riikaan (ja takaisin Tukholmaan), kuusi tuntia aikaa tutustua Latviaan. Tykkäsin matkasta. Pysähdyin kuvaamaan pesiviä kattohaikaroita Tukumsin-Jelgavan välisellä tiellä. Kaikki tallentui ajolautakameran muistikortille 1920x1080 30f-tarkkuudella, paras tapa toistaa sisältö on VLC Player 8x-nopeudella televisiossa (ja avata mainosvapaa YouTube-video taustamusiikiksi)!

Aikataulu on kyllä tiukahko, tämä on totta. Kerätään kokemuksia. Alkuun mielessä oli tosiaan paluu Tarton kautta, mutta säästetään nähtävää myöhemmäksi. Ne Viron palavan kiven alue kiinnostaa.

Google Maps-kuvat ja Latvian matkailun sivusto paljastivat EST/LAT-rajan olevan avoin, joten se ei murhe.

Enpä usko joutuvani ratsiaan auton varusteista, keltaliivit löytyvät, mutta ei sammutinta. Sakottakoon, jos nuhtelu ei riitä.

Jurmalassa on tosiaan 2 euron pääsymaksu, tuli sellainenkin maksettua.

No, ajatuksissa on tehdä matka ti 07.07., koisimaan laivalle ma 06.07. Minut tunnistaa ACRY:n rekisterikilven taustamuovista.



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 15.06.2020 23:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
citrophoros kirjoitti:
Jopa Ruotsissa on kahvila ja ruokailupaikkojen löytäminen haastavaa, siellä ei ole ABC:n tapaisia liikenneasemaverkkoja.
Sehän on ihan positiivista, ettei ABC:n tapaisia ole? Autolla on tullut liikuttua vain pohjoisruotsissa, mutta kyllä sieltä on aina kahvia ja ruokaa löytynyt. Ei toki huoltoasemilta, mutta muita ruokapaikkoja on kyllä löytynyt. Yöllä ollaan tosin nukuttu.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 16.06.2020 17:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
En tiedä miten teillä siellä huulipunahallituksen maassa mutta täällä on kaikki ravintolat auki ja meno päällä. Täällä mitään koronaa ole muualla kuin valeuutisissa. Juuri syötiin foorumin kunniajäsenen kanssa Pärnun keskustan erinomaisessa gruusialaisessa ravintolassa.



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 16.06.2020 21:19 

Viestit: 5857
Paikkakunta: Lahti
Siinä on heti rajan jälkeen Hesburger jota vastapäätä olevassa vanhassa rakennuksessa oli oikein hyvä ravintola, en jäänyt kaipaamaan ABC:tä.

Palavan kiven alueella. https://idaviru.ee/fi/kohtlan-kaivospuisto/



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 17.06.2020 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Igor kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Green Cardin lisäksi muista pakata autoon huomioliivi, sammutin ja kaksi pyöräkiilaa. Nuo pitää löytyä jos sattuu nollatoleranssi olemaan käytössä esim. liikenteenvalvontatilanteessa.


Autoliiton mukaan tarvitava varustus (Virossa, Latviassa ja Liettuassa) on ensiapulaukku, heijastinliivit ja palosammutin. Mistä tuo pyöräkiila-vaatimus löytyy?


Tuolta VisitEstonian sivuiltahan se. Tuon ensiapulaukun unohdin...



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 09.07.2020 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 404
Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
Sain viestiä Punaisilta muuttuneesta aikataulusta, joten perutin matkan ja tein uuden matkan Valkoisilla seuraavana päivänä.

Rigas Motormuzejs löytyi rappeutuneiden neuvostokerrostalojen alueelta ja näyttely kierretty. Baltian suurimmassa automuseossa on todellisuudessa vähemmän kalustoa kuin Lahden Classic Motor Show'ssa konsanaan. Näin on.

Museossa on kaksi Citroënia, keltainen 2CV ja kilvetön musta DS. Rättärille pitää seuraa suomenkilpinen Saab 96 (TUX-182). Saman katon alla löytyy toinenkin suomenkilpinen, VW Kupla (EIV-14). Mielenkiintoisin ranskalainen on Amilcar CGS vuodelta 1924 (1073 cm3 / 35 hv / 110 km/h / 535 kg), on koriltaan kuin brittiläiset 20-luvun kilpa-autot (ei kattoa, renkaat korin ulkopuolella). Ohjaus löytyy oikealta puolelta. Jäähdytinkorkkia koristaa pegasus.

Renault on ollut edustusluokan auto ennen sotia, siellä on Viva Grand Sport v. 1938 (4085 cm3 / 95 hv / 130 km/h / 2000 kg) ja Nervasport v. 1935 (5447 cm3 / 125 hv / 125 km/h / 1800 kg. Nervasportista kerrotaan plagaatissa englanniksi seuraavaa: "The car on display was used in Finland since 1935, originally by the French embassy and then by two other owners. Until 2019, when it was purchased by a collector from Latvia, the car was on display at the Vehoniemen car museum in Finland."

Toinen kohde oli sitten elektroniikkapuoti kauppakeskus Alfassa. Olen ainakin vuoden päivät iltaisin seurannut erään 4k-television hintakehitystä. Nyt nappasi! Riikassa on kesäale ja tein varauksen telkkarista Suomesta. Kaupat tuli tehtyä, hinta €199 edullisempi kuin Suomessa!

Nykymaailmassa kaikki kaupallinenkin toiminta tehdään minimimiehityksellä, tässä puodissa on vain yksi heppu. Tämä tarkoitti telkkarin vientiä yksin läpi monikerroksisen kauppakeskuksen. Suomi-sissi ei periksi anna ja löysin oikeastaan aika suoraviivaisesti rakennuksen alla, maantasolla olevalle p-alueelle autolleni. Alfassa ei ollut opasteita liikkeiden sijainnista.

Sen sijaan, että olisin tarkistanut, paljonko minulla on aikaa ajaa takaisin Tallinnaan, halusin ilman muuta nähdä ratin takaa Milda ja Latvian vapauden muistomerkki ihan ydinkeskustassa. Vaarallisin liikennealue on rautatien ylittävä silta (Gaisa Tilts), joka nousee korkealla, ratikka kulkee keskellä, jossa myös ajetaan autoilla, on nupukiveä ja autoliikenne hyvin runsas suurkaupungissa. Totta kai ratikkavaunu oli rinnallani, hyvin lähietäisyydellä. Näin samalla katuosuudella muutaman LV-kilpisen auton, joiden takaluukut olivat aika lommoiset. Latvian puolella vastaantuli ha hätävilkut päällä, tuulilasin päälle on pudonnut jotain suurta (aivan säröillä kartturin puolella).

Niihän siellä Vapaudenpatsaalla laitettuani Tallinnan sataman määränpääksi sain tuta taas tutusta shokista: Vain 35 minuuttia aikaa ennen laivanlähtöön Tallinnasta arvion mukaan.
Hittolainen, päätin jo kotona ostavani bensiinin Latviasta, joten se oli sitten seuraava aikaavievä operatsiooni. Neste-asema Alfasta itään Brivibas gatvella ei hyväksynyt maksukorttiani (ja satoi tottakai rankasti). Adazin Neste-asemalla tankkaus onnistui, ilmeisesti Neste ei myy Latviassa 98e5:sta, vaan 95e10:iä, jota en ikinä tankkaa kuin pakosta. Nyt oli pakko. En saanut kuittia (samalla automaatilla toisella puolella toinen tankkaaja), kirjoitin tankkaustiedot ylös: litrahinta Adazin Nesteen automaatilla €1,137!!
Tie Tallinna-Riika tuo mieleen väestömäärältään mieleeni suomalaisen vastineen Valkeakoski-Turku !! Nimittäin Turkuun ajaessa on vain yksi suurempi väestökeskittymä, Loimaa. Tallinna-Riika E67-tiellä Loimaan vastine on Pärnu Virossa. Muutoin maisemaltaan tuo mieleen Etelä-Pohjanmaan metsäalue, varsin yksitoikkoista ja vähäistä asutusta.

No, Latvian puolella E67 kulkee Salacgrivan kylän läpi, jossa oli tietyön takia vain yksi kaista käytössä. Myös toinen pitkäaikainen pysähdys oli toisaalla päällystystyön takia.

Rekka-autoja on Via Balticalla hyvin, hyvin runsaasti, varmasti jokaisella 300 km ajokilometriosuudelle mahtui raskasta kalustoa. Tuon Viron puoleinen asfaltointityö tarkoitti pitkää auto- ja rekkajonoa edelläni; kun välissä on henkilöautoja, ohittaminen on liian vaarallista. Sen sijaan rekkakuskit itse osaavat pitää ammattilaisia riittäävää etäisyyttä toisiiinsa, ts. rekkaletkojen ohittaminen onnistuu. Siis väliin jäävät henkilöautot ajavat liian lähellä rekkoja, eikä jää tilaa ajaa näihin väleihin.

Ei se Mersu mikään laatuauto ole: lähestyin edelläajavaa hinausautoa, jonka lavetilla oli ... suomenkilpinen maasturi-espanjatar, jolla on saksalainen sukunimi.

En hiffaa, miksi Baltian alavalla tiealueella ei rakenneta niille pitkille luotisuorille tieosuuksille 2+2-kaistaosuuksia, niin runsasta rekkaliikenne on, useimmiten puolan- ja ukrainankilpisiä.

C3AC vilkutti kahvitauko-sinifonttihuomatusta (2 tuntia Adazin Nesteen jälkeen), ei kerkee, täytyy ajaa. Lopulta oli 40 minuuttia aikaa laivan lähtöön. Ensikertalaisena Virossa ajoin tietenkin satama-alueella väärin, sinne Nautican itäpuolelle. Ymmärsin palata Reidi teelle ja itäänpäin, siellä sitten laivalle.
Muuten, jalkani koskettivat Viron maanperää varsin epätavallisessa paikassa: Ei Tallinnassa, ei Pärnussa, vaan Häädemeesten Circle K:n huoltoasemalla ke 08.07.2020 aamuna. Tauko. En tiennytkään Tekniikan Maailmaa myytävän myös virolaisena lehtenä, Tehnikamaailm-nimellä. Irtonumeroa koristivat suomenkilpiset autot.

Jätkäsaaressa tulin oppineeksi, ettei Suomeenpaluuta kannata jonottaa Tyynenmerenkadulla, kun liikenne ei vaan vedä normaalisti. Siispä Länsiterminaalista Tampereelle suuntaavan kannattaakin ajaa Länsisatamakadun kautta Crusellinsillalle, sieltä Länsiväylälle ja Köhä I:lle (Ring Ettanille).

Ei ainuttakaan tilannetta, jolloin autoiluni olisi ollut viranomaisten tarkastelussa. Länsiterminaalissa haluttiin Vehicle Boarding Card ennen laivalle ajoa, mutta Uus-Sadamassa sitä ei tarvittu.

-Kiitos, jos luitte tarinani-



25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 10.07.2020 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
kaseva kirjoitti:
Igor kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Green Cardin lisäksi muista pakata autoon huomioliivi, sammutin ja kaksi pyöräkiilaa. Nuo pitää löytyä jos sattuu nollatoleranssi olemaan käytössä esim. liikenteenvalvontatilanteessa.


Autoliiton mukaan tarvitava varustus (Virossa, Latviassa ja Liettuassa) on ensiapulaukku, heijastinliivit ja palosammutin. Mistä tuo pyöräkiila-vaatimus löytyy?


Tuolta VisitEstonian sivuiltahan se. Tuon ensiapulaukun unohdin...
Milloin se kaksi pyöräkiilaa on tullut pakolliseksi?
Aikaisemmin se oli 1 kiila ja sellainen mulla on aina matkassa.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rigas Motormuzejs - Riian Moottorimuseo
ViestiLähetetty: 10.07.2020 12:49 

Viestit: 5124
Aakku kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
...Milloin se kaksi pyöräkiilaa on tullut pakolliseksi?
Aikaisemmin se oli 1 kiila ja sellainen mulla on aina matkassa.

Suomeen rekisteröidylle autolle vaatimuksena on nolla pyöräkiilaa, Viroon rekisteröidyltä oli ainakin joskus kaksi, toisaalta ihan loogista, yleensä kaksi on turvallisempi renkaan vaihdossa.
viewtopic.php?p=275151#p275151

Muistan ainakin itse ottaneeni tarkoituksella mukaan toisenkin, mutta siitä on jo lähemmäs 10 vuotta aikaa. Useimmat virolaiset sivustot ovat poistaneet maininnan, mutta suomalaisilta löytyy monesta vielä maininta kahdesta kiilasta, mutta löytyy kyllä yksikössäkin mainintoja. Kai se vielä jostain Viron säädöksistä löytyy tekstinä.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: