Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 21.06.2020 18:04 

Viestit: 184
Ajelin tänään x7:lla ekaa kertaa ja töyssyistä tilkkutäkki seututietä mitä olin tottunut activalla letkeesti kurvailemaan. Meinasin saada sydärin kun ekassa heitossa renkaat melkein irtosivat maasta ja alaslaskussa taisi jousitus pohjata. Varmaan ominaisuus?



Xantia Activa TCT -95
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 21.06.2020 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Joo, mulla on x7 arkiajossa ja harrasteena monta edeltäjää. Kun Cx tai XM jälkeen istuu x7 puikkoihin, on tunnelma kuin kirkkoon astuisi. Ei yhtä harras mutta vähintään yhtä kova kyyti.

Huomasin eron jo C5 II ja III välissä, mutta etenkin kun ottaa minkä vaan aiemman vertailuun. C6 puolestaan on ihan jotain muuta, sitä ei voi vertailla samalla viikolla.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 21.06.2020 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Sallittaneen pieni jousitusaiheinen kertomus, vaikkakin väärän merkkisestä. Minulla on VW T4 Multivan eli se 90-luvun Transporterin näköinen retkeilyvarustuksella. Autossa on edessä päällekkäiset tukivarret ja jousina pitkittäiset vääntösauvat. Takana pitkittäistukivarret kierrejousin. Kantavuutta tehdas on tuolle mitoittanut 800 tai 1000 kg versiosta riippuen, eli massan vaihteluväli on huomattavasti suurempi kuin henkilöautossa asettaen tietyt ehdot jousituksen kovuudelle. Minulle tullessa autossa oli tehtaan viidestä eripaksuisesta vääntösauvasta keskimmäiset edessä ja takana TA-Technix -50mm madallusjouset ja vakiota lyhemmät iskarit takana. Keula ruuvattu tietenkin alaspäin vastaavasti. Oli tietty matalana hauskan näköinen ja kuskin penkille pääsi suoraan maasta kulkematta astinlaudan kautta. Renkaina 195/70R15 C-kumit eli pakettiauton renkaat. Kyytihän oli tietysti sietämätöntä pompotusta, löi rajoitinkumeihin vähän väliä. Kuormaahan meillä on maksimissaan alle 500 kg, eli neljä henkeä ja pikku lomareissun tavarat.

Otin asiakseni tuota hieman korjata. Etsin purkuauton jossa oli tehtaan ohuimmat vääntösauvat (23,8 mm vs 26.4 mm). Laskukaavojen mukaan tangon kiertymä on lähes 50% suurempi samalla momentilla joten muutos jousivakiossa on huomattava. Ruuvasin keulaa samalla ylemmäs arviolta 30mm mutta lisääkin voisi vielä ottaa. Taakse löytyi jousien mittoja tutkimalla Opel Omega B Caravanin jouset joiden mitat ovat aika sopivat. Päälle ja alle jotkut Golfin kumiset aluslevyt orkkisten lysmyisten aluskumien tilalle. Perä kohosi lähes 70mm! Renkaina on nyt henkilöauton kantavuudella olevat 215/60R16 kumit. Sitten ne iskarit: Brittiläinen GAZ Shocks tekee monenmoisia vaimentimia ja tilauksesta myös esim. T4 volkkariin säädettäviä vaimentimia. Nyt on siis alla setti noita, kyljessä nappula josta pääsee vaimennustehoa säätämään. Aloitin säädön hyvin löysästä asetuksesta, nuppiin pääsee käsiksi renkaan ympäri ilman työkaluja tai auton nostelua. Hinkkasin asetukset suunnilleen kohdalleen kyläraitin hidastetöyssyissä, ja Juhannuksen reissulla isommalla kuormalla ja vaihtelevammalla tiestöllä joutui vielä hieman etupäätä kiristämään.

Täytyy sanoa että muutos on todella iso! Tarkoitukseen johon auto on hankittu (kesälomareissaaminen ympäri Suomea perheen kera) laite soveltuu nyt mainiosti, ei tule sellaista selkäpiitä karmivaa tärskähdystä jokaisesta routakuopasta vaan melko ylellistä lellumista töyssyltä toiselle. Kompromissia joutuu hakemaan sen suhteen, että suostuuko voimakkaasti aaltoilevalla tieosuudella (suomalaiset 3- ja 4-numeroiset asvaltoidut sivutiet joilla tyypillisesti ajetaan 80-100 vauhtia) hieman tinkimään nopeudesta vai antaako keulan vaimennuksen olla pehmeämpi. Auton kori on tosin melko veltto ja sisustan osista tulee hälyääniä, enkä yritä väittää että pärjäisi kaasunestejousitukselle. On kuitenkin isoin ero mitä olen onnistunut saamaan samassa autossa ajomukavuuden eteen.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 22.06.2020 00:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 40
jean-michel kirjoitti:
Joo, mulla on x7 arkiajossa ja harrasteena monta edeltäjää. Kun Cx tai XM jälkeen istuu x7 puikkoihin, on tunnelma kuin kirkkoon astuisi. Ei yhtä harras mutta vähintään yhtä kova kyyti.

Huomasin eron jo C5 II ja III välissä, mutta etenkin kun ottaa minkä vaan aiemman vertailuun. C6 puolestaan on ihan jotain muuta, sitä ei voi vertailla samalla viikolla.

Miten kuvailisit C6:n jousitusta?



<< Valitsin mukavimman. >>
C5 2.0i A Break 2005 (Xantia/CX pallotettu)
Aiemmat:
C6 2.2 HDI A Exclusive 2009
C6 2.7 HDI Exclusive 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 22.06.2020 20:15 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Miten mahtaa rautajousinen alkupään vuosimallinen Pösö 508 vertautua C5 X7:n alustaan? Molempie pitänee käydä testailemassa kun alkaa joskus ykkösmallin C5:lle seuraajaa etsimään.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ulosjouston autuus
ViestiLähetetty: 22.06.2020 23:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Sitytikka kirjoitti:
Miten kuvailisit C6:n jousitusta?


Piti odottaa että viikko vaihtuu. C6 on lähempänä XM tuntumaa kuin C5. Kun rytmistä saa kiinni on C6 nautinnollista viedä erityisesti mutkiin, aivan kuten Cx turboa tai XM:ää- Kaarrenopeudet hämmästyttävät usein kuljettajankin. Homma on tietenkin muuttunut edukseen matkan varrella. Cx turbossa on tiukempi kallistuksenvaimennus kuin vakiossa. XM:ssä keskipallot ja "aktiivijousitus" ja C6 pyöräkohtainen 16 alueinen jäykkyyssäätö. Amvar toimii eleettömästi ja johdonmukaisesti, silloin kun säädöt on kohdallaan. Ainoa mitä jää kaipaamaan on kamerat, jotka jäyksitäisivät ennen hidastetöyssyjä, ne aina katkaisevat muuten sujuvan etenemisen. C6 on yksi parhaista ajokokemuksista mitä kohdalle on sattunut.

Hiukan reilun miljoonan kilometrin matkalla on tullut omistettua yli 50 autoa ja ajettua ainakin triplamäärää muiden kulkupelejä. Jos hyvä haltija antaisi kolme uutta autoa, olisi valintoina cx tbo peltipuskurein, C6 varmaankin bensalla ja kolmantena joko mersu tai range rover maasturi ilmajousituksella - pitäähän ne sitikat tienpäältä jollain kotiin hilata.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 56 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: