Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 29.11.2010 13:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
idefix kirjoitti:
Tapsa 550:lle laitoin yv:n mutta toimiikohan tämä peli, kun se ilmoittaa että lähtevissä viesteissä on se texti jonka kirjoitin, se näkyy luonnoksena eikä lähetetyt. :mrgreen: ma oikeen hallitte näitä nettipelejä.

Tuli se. :!:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 13.01.2011 23:46 

Viestit: 91
Paikkakunta: Sauvo
Nyt kun työt ei enää haittaa harrastusta tuli uhrattua aikaa Xantullekin. Sopivia lukitustappeja en löytänyt enkä ruvennut ilman sorvia niitä askartelemaan. Kampiakseliin olisi todennäköisesti mennyt se 8/6 mm tappi, tai ainakin hihnapyörän reikä oli 8 mm. Nokkapyöriin en saanut 6 mm pultteja sopimaan. Tuntui kuin pultti olisi ollut oikean kokoinen, mutta lohkossa olisi ollut kierteet, joille pultin kierteet eivät sopineet. Kampiakselin hihnapyörä oli kunnossa, ts ei ainakaan huomattavissa määrin pyörähtänyt.

Tein vanhaan hihnaan merkit, jotka siirsin uuteen hihnaan. Uuden hihnan laitoin paikoilleen ilman toista rullaa, ts pelkkä kiristin oli laitettuna. Kun hihna oli paikoillaan ja merkit ok, laitoin toisenkin rullan paikalleen. Nokka-akseleita jouduin hieman liikuttelemaan, koska muuten en hihnaa saanut paikoilleen.

Hihnan kiristyksen tein ohjeiden mukaan, mutta nokkapyörien pulttien annoin olla kiinni, koska lukitustappeja ei ollut. Lieneekö tästä johtunut se, että kiristimen viisari ei asettunut lopulta oikealle paikalle, vaan jäi pari milliä liian kireälle. Viisari liikkui, kun kampiakselista konetta pyöritti. No, en ottanut hihnaa irti kuten ohje neuvoi mutta löysäsin sen, laitoin uudelleen paikalle, kiristys ja taas sama juttu: viisari jäi pari milliä liian kireälle. Annoin olla, laitoin apulaitehihnan kiinni, vedet sisälle ja koneen käyntiin. Apulaitehihnan kiristin ei muuten ollut automaattinen vaan säädettävä.

Kone käynnistyi normaalisti ja kävi ainakin paikallaan hyvin. Käytin konetta kunnes flekti kävi pari kertaa ja ilmat poistuivat systeemistä. Ajamaan en lähtenyt, koska jäähdytysnesteiden vaihto jäi hieman kesken kun en löytänyt lohkosta tyhjennystulppaa. Se 13 mm kannalla oleva pultti lohkossa alhaalla takapuolella EI ainakaan 1.8 16v koneessa ole tyhjennystulppa, vaan reiästä tuli öljyä. Pitää vielä kerran käyttää vedet sisässä ja sitten läträtä sopiva seos sisään. Tuleepa samalla hieman huuhdeltua järjestelmää.

Tietääkö kukaan muuten missä se tyhjennystulppa on? Koneen takapuolelta en löytänyt ja etupuolella on liikaa tavaraa jotta mitään näkisi purkamatta puolta konetta tieltä pois.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 22.08.2012 21:07 

Viestit: 725
Onko kaikki hihnat 136 -hampaisia? Tuntuma oli se että 137 -hampainen menisi kivuttomammin paikalleen, mutta riittääkö kiristimessä vara?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 22.08.2012 21:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kyllä yläkertaan pitäisi sopia 6mm pultit, joissa sileää vartta ja kierreosuus katkaistu, pää pyöristäen. Kun yläkerran tapit saa pelaamaan, on melko jämptisti sopivat, sitten ei mitään väliä muilla yläkerran merkeillä. Tarkoittaa, että yläkertaa saa pyöritellä miten tahtoo, kunhan laittaa vaan tapittaen, se on siinä. (Sama kampiakselissa). Kireyssäädössä olisi kyllä hyvä löysätä nokkapyöriä kiertäen myötäpäivään niin paljon, kuin menee. Siksi, että saisi remmistä löysät pois säätöpuolelle. Ennen remminlaittoa. Ei saa löysätä tappien varassa. Ja alakerran siivan tappi kun sopii paikalleen kiilan ollessa taaksepäin samassa linjassa, kuin o-pöhjan sauma, niin hyvä. Muuten ei.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2013 09:52 

Viestit: 725
Nyt muutamia tuhansia jakohihnan vaihdon jälkeen, alkoi samaisesta moottorin päädystä kuulumaan kuluneen laakerin ulvontaa. Jännä ääni, se kuuluu paremmin sisälle kuin ulos.
En ole tutkinut vielä tapausta mutta epäilen että joku apulaitehihnan rullista olisi mennyt.

Eli joko osa nro 575135 tai 575136. Citroen service antaa myös osanumeron 575137 (rullan halkaisija 70mm) jos laturi olisi 120A tai 150A.

Onko kukaan vaihdellut näitä tai vaihtanut näihin yllämainittuihin osiin laakereita?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2013 10:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
En ole tutkinut vielä tapausta mutta epäilen että joku apulaitehihnan rullista olisi mennyt.

Eli joko osa nro 575135 tai 575136. Citroen service antaa myös osanumeron 575137 (rullan halkaisija 70mm) jos laturi olisi 120A tai 150A.

Onko kukaan vaihdellut näitä tai vaihtanut näihin yllämainittuihin osiin laakereita?
Joo, onhan noita ja muutamia olisi hyllyssäkin. Pitäisi omasta vaihtaa molemmat, kun ehtisiviitsisijaksaisi. Vanha pois ja uusi tilalle. Kiinteä lapun kanssa ja liikkuvasta pelkkä rulla. Pelkkää laakeriahan ei kannata vaihtaa, koska rullakin kuluu, eikä se ole edes kallis. Automaattikiristäjää sen sijaan en ole nähnyt tarpeelliseksi vaihtaa. Ja nämä kokemukset kylmästöidyistä 1.8 16V ja 2.0 16V.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2013 22:05 

Viestit: 725
Motonetistä saa näköjään molempia.

Koodi:
Hihnan ohjainrulla PSA-1,8XU Ø-90mm   30-0553   1,8i-16V-81kW 95->01 Ohjainrulla jos ILM+90A-laturi (ø90mm) [1995 - 2001]   29.90 €

Hihnan kiristin PSA-XU+AC Ø-90mm   30-0559   1,6i-66kW/1,8i-8V/16V-66/76/81kW 93->01 Kiristinrulla+laite jos ILM (rullan Ø-90mm) [1993 - 2001]   69.90 €


Toivotaan että olisi tuo ohjausrulla, selvinnee sunnuntaina.
Ärsyttävä vika, kun pitää purkaa ja tutkia ja sitten kasata ja käydä ostamassa ja taas purkaa ja kasata. Hmm.. taidankin käydä ostamassa nuo molemmat ja palautan sitten toisen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2013 22:11 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vähän turhan tiukka jakoremmi saattaa huutaa, kuin laturin huonokuntoinen laakeri.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 10.04.2013 22:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Janne L kirjoitti:
Toivotaan että olisi tuo ohjausrulla, selvinnee sunnuntaina.
Hmm, ei sen kiristimen kiinnitysruuvit taida kovin vaikeassa paikassa olla, eli ihan sama kumman rullan vaihtaa ja kannattaa varmaan vähintään yksi rulla hakea varuiksi ennen kuin edes purkaa... :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 11.04.2013 08:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Ps. Laakerit ei vaihdettavissa, Sen sijaan huollettavissa* on. Jos kuulat ja vierinpinnat kiiltäviä, eikä tunnu kröpöjä, niin uutta rasvaa ja tiivisteet takaisin. Olen ottanut kuulakehät ja kuulat pois, ulkokehästään sorviin ja siinä hihnapinta suoraksi. Heittoja, nypyjä on löytynyt. *Kuten laakerit ovat huollettavissa, jos haluaa niin tehdä. Ei nuo laakerit kovilla ole, vaseliinit vain kuivuvat seurauksineen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 02.07.2020 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Jakopää auki, rattaat lukittu, kiristinrullaa löysätty mutta hihna istuu kuin liimattuna. Imunokan rattalla hieman liikkuu mutta muualla ei.

Otanko kiristinrullan kokonaan irti jolloin hihna varmaan putoaa käteen? Tarkoitus on samalla uusia rullat sekä vesipumppu.

Miten ja missä järjestyksessä uutta hihnaa kannattaa ruveta pujottelemaan paikalle?

Muita vinkkejä tai linkkejä ensikertalaiselle?

Auto Xantia 1,8-16V -95



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 02.07.2020 23:36 

Viestit: 974
Merkkaa ensin tussilla viivat hihnaan+hammaspyörään, kaikkiin kolmeen rattaaseen. Ja nuolella hihnaan pyörimissuunta. Sitten voit irrottaa hihnan vapaavalintaisella tyylillä, merkata hampaita laskemalla samat merkit uuteen hihnaan ja asentaa sen laittamalla merkit kohdakkain. Ajoituksen epäonnistuminen näin toimien on vaikeaa. Tämä ei tietenkään päde jos on epäily että vanha hihna olisi hypännyt. Onko automaattikiristin? Sen veivaaminen säädössään ei paljoa hihnaa löystytä, sitä pitää vääntää viisarista tai irrottaa kokonaan. Viisari menee semmoisen reiän ohi johon sen voi lukita tapilla. Samaa tekniikkaa pitää käyttää uuden kiristimen löysäämiseen että uuden hihnan saa paikalleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.07.2020 15:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Ei vaan tahdo millään asettua uusi hihna rullille :cry: Merkit on kopioitu vanhasta hihnasta, kiristinrullan puolella on hieman löysää mutta toisen rullan kohdalla ahdistaa. Jos "löysän" siirtää tiukalle puolelle eivät merkit enää täsmää.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.07.2020 16:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
vanha hihna on venynyt . joten uudet merkit eivät täsmää välttämättä , mutta heitto on korkeintaan puoli hammasväliä kireämmäksi . ja aina vetopuoli kireelle ja löysät pois vesipumpun puolelta kiristäjällä . jo nokkaaks. rattaitten välillä on paljon löysää niin lukitusreiät antavat pienen toleranssin . uudemmissa on toisen nokan hammaspyörässä kolme pulttia. niitä löysäämällä liikkuu hammaspyörä ,mutta akseli pysyy lukituksessaan .


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.07.2020 18:29 

Viestit: 4994
Olikos noita 1.8 16V montakin erilaista, joissain on kummallakin nokka-akselilla hieman edestakaisin säädettävä nokkapyörä, eli löystytetään hihnan asennuksessa ja perinteisellä tavalla kireyttä mitattaessa?
Tuossa pösön 406:stä (eli kaikki ei ole ihan samoin?):
https://www.petrila.net/repair/2/406d8/ ... eg0ik3.htm
Kuvissa 3+3 pulttia merkittynä numerolla 13

Olikos tässäkin samaa vikaa kampiakselin hihnapyörässä kuten joissain, eli ajoitukseen tarkoitettu reikä on ulko-osassa ja on varsin tyypillistä että vanhemmiten kaksiosainen hihnapyörä nitkahtaa vähän kumisesta värinänvaimennuksesta, eli siihen ei voi luottaa kuin jos on ensin tarkistettu, useita koneita on kärsinyt kun jääräpäisesti uskottu että kun lukitustappi on paikoillaan on kampiakselikin oikein.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.07.2020 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
yleensä ei ole kuin toisessa nokassa se säädettävä pyörä ,ja todellakin se kampiakselin HIHNApyörä antaa vain viitteen siitä että temppurauta on suunnilleen kohdallaan . mutta vasta se hammashihnan pyörä on tärkeämpi .
siinä ulkoisessa hihnapyörässä oleva kumivaimennin murtuu ajan kanssa vaikka pysyykin kasassa . siis SE EI OLE ajoitusta varten .
aina pitää muistaa ettei poista vanhaa hihnaa ennen kuin on varmistanut kaikkien merkkien tai tappien kohdallaan olosta ja sittenkin jatkoa ajatellen siinä kampiaks. hammashihnan rattaassa on merkki , joten on yksinkertaista pistepuikolla lyödä vastamerkki siihen alimiinilevyyn . ei tarvii ettiä vahtipyörältä koloa .


Paikalla
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.07.2020 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Eikö siinä sarjassa tule enää asennusohjetta mukana? Kymmenen vuotta sitten ainakin tuli Gatesin sarjassa ohje mukana, missä neuvottiin sen kiristimen käyttö hyvin tarkasti. Nykyisinhän Gatesillä taitaa olla ihan online-ohjeet.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 05.07.2020 20:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Kone saatiin kuin saatiinkin nippuun ja on koeajolenkkikin (Espoo- Vaasa) suoritettu vailla ongelmia :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia 1.8 16V jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 08.07.2020 22:53 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Jo kiristinrullan laakeri on valmis, niin pelkkä kiinteän rulla vaihdetaan tilalle, on halvempi. Ovat samanlaiset.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 44 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: