|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
yason
|
Viestin otsikko: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 01:53 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
Kerrankin se en ollut minä, joka osti auton, mutta lopputulos on aika lailla sama. Perheessä on taas uusi Sitikka, Xsara Picasso. Mahtava peli, tilaa ja mukavuutta, vaikka ulkoa näyttää pieneltä! Alkaa perspektiivi laajeta muhkuista muualle  Vaan taas ihmetellään jotain. Aloittelin pienellä ensihuollolla: vaihdoin apukuskin puolelta iskarin ylätuen + kumin + laakerin, pyöränlaakerin ja raidetangon päässäkin oli välys (ei tosin oireillut) ja etujarrutkin putsailin uusilla paloilla. Johan loppui pauke rattia kääntäessä ja jurinat ajellessa. Mutta nyt se sitten kolisee... pieni videonäyte tässä: https://www.youtube.com/watch?v=pkjvJ3H6HIwOikealta edestä kuuluu koiranluumainen, metallinen kolina pienissä, terävissä töyssyissä, kuten oikealla renkaalla kaivonkansien yli ajettaessa. Ääni alkoi remontin jälkeen. Koiranluussa ei vaan ole väljää. Kokeilin luu irrotettunakin, sama juttu. Otin alatukivarren irti, kun olin varma, että olin iskaritolppaa irrottaessa moukaroinut alapalloon jonkin alkavan välyksen. Ei tunnu yhtään välystä alapallossa, kun käsillä/pihdeillä tempoo ja painaa. Pään raapimista. Totesin, että sen on pakko kuitenkin olla se alapallo. Se on ainoa, mikä voi enää kolista. Kaikki muu on uutta tai tarkistettua. Samoin pallonivel saattoi realistisesti kärsiä irrotuksesta, vaikka sainkin kumin pysymään ehjänä. Irrottamisesta syntynyt välys on vaan niin pieni, ettei sitä huomaa Otin siis riskin ja ostin uuden tukivarren uudella alapallolla... Voi perkeleen perkele, sama kolina sen kun jatkuu. Mikäs piru tuo nyt sitten enää voi olla? Ääni tulee selkeästi apukuskin puolelta, eli sieltä, mikä just paloiteltiin atomeiksi ja kasattiin uudelleen. Loogista sikäli. Loppuu ideat... onks täällä Picassoa tuntevia? Mitään hajua, mikä vois oireilla noin, lukuunottamatta siis palloniveltä ja koiranluuta?
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 07:30 |
Viestit: 7849 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
Mulla oli joskus scudossa vähän vastaava ominaisuus. Lopulta syyksi paljastui väljä olkakappaleen vaste alapallon tapille, vaikka kaikki oli kiinni tiukassa pääsi uudenkin alapallon tappi liikkumaan ylös-alas paikassaan. Oli kuitenkin sen verran tiukka että oli hankala huomata käsin testaillessa.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 08:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jos ei mitään muuta löydy, niin... Tuollaisessa kulkineessahan on semmoiset oudot putkilot pyöräntuennessa, mitkä normaalisti kunnolla suunnitelluista jousituksista puuttuvat. Iskunvaimentajiksikos niitä nyt oli tapana sanoa?  Mokomat saattavat kolista joskus hyvinkin omituisesti. A4 B7:ssa kuuntelin ainakin pari vuotta etunurkan kolahtelua joissain montuissa. Katsastusmiehiä usutin välyksiä etsimään, mutta eivät löytäneet. Totesivat kuitenkin tavanneensa siihen tyyliin kolisevia iskareita, joissa ei mitään varsinaista vikaa vaikuttanut olevan. Vaihdoin kerralla kaikki neljä iskaria ja muun kulkineen siinä ohessa, niin ei selvinnyt ikinä, oliko tuolla kerralla ongelma siellä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 09:25 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: Mulla oli joskus scudossa vähän vastaava ominaisuus. Lopulta syyksi paljastui väljä olkakappaleen vaste alapallon tapille, vaikka kaikki oli kiinni tiukassa pääsi uudenkin alapallon tappi liikkumaan ylös-alas paikassaan. Oli kuitenkin sen verran tiukka että oli hankala huomata käsin testaillessa. Tuota mäkin kattelin potentiaalisena ongelmapaikkana, mutta onhan tuo aika hyvin paketoitu. Pallonivelen tapissahan on ura, josta menee se pultti läpi ja olkakappaleen puoli kiristetään pultilla tapin ympärille. Jotta tappi voisi päästä liikkumaan, pitäisi myös tapissa tai pultissa olla väljää? Olkakappale sai kyllä moukarointia osakseen, kun vanha pallonivel oli niin jumittunut kiinni, ettei lähtenyt oikein millään, vaikka haarukkaa hakkasi auki, joten siinä mielessä se voisi olla yksi syy. Saitko fiksattua vanhan olkakappaleen jotenkin? laakeri kirjoitti: Totesivat kuitenkin tavanneensa siihen tyyliin kolisevia iskareita, joissa ei mitään varsinaista vikaa vaikuttanut olevan. Toisaalta, jos olis iskari, miksi kolina alkoi vasta remontin jälkeen?
|
|
|
|
 |
|
akticx
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 11:27 |
Viestit: 138
|
|
Iskarin yläpään mutteri ei ole kunnolla kiinni.
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 08.07.2020 21:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
yason kirjoitti: Toisaalta, jos olis iskari, miksi kolina alkoi vasta remontin jälkeen? Aiemmin väljemmillä osilla pääsi elämään muualta, nyt elää tuolta tai vaihtoehtoisesti aiemmin kampesi iskaria tiukemmaksi ja nyt pääsee elämään. Mene ja tiedä. Tutkimattomat ovat kolinoiden tiet.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 00:27 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
akticx kirjoitti: Iskarin yläpään mutteri ei ole kunnolla kiinni. Pitäis olla... Tuosta oli tietenkin päässä oleva kuusiokolo/torxkolo nuljahtanut heti kättelyssä, mutta saatuani mutterin lopulta irti ja jouset pois ajoin iskaritangon kierteet uudelleen. Sitten jousia puristaessa väänsin mutterin niin tiukalle kuin iskaritangosta pihdeillä kiinni pitämällä sai ja lopuks vielä paikalleen asennettuna jytyytin pulttipyssyllä mutteria niin pitkälle, ettei enää pyörinyt. Laitoin tänään uudet pultit iskarin ja olkavarren kiinnityksen ja pallonivelen tapin kiinnityksen korvakkeisiin. Jos vaikka vanhat pultit eivät olisi enää kiristäneet vaan venyneet vain. Nuohan pitäisi uusia muutenkin... Nyt on yhtä monta milliä rakoa rempatulla puolella ja toisella puolella kummassakin näissä puristuskorvakkeissa. Teuskin Scudoa ajattelen sekä iskaritolpan että pallonivelen kiinnityskorvakkeet olkavarressa olivat ihan siistit, ei näkyviä hiertymä tai vääntöjälkiä. Pakko olettaa, etteivät ole kuluneet. Vaan kolina vaan jatkuu... laakeri kirjoitti: Aiemmin väljemmillä osilla pääsi elämään muualta, nyt elää tuolta tai vaihtoehtoisesti aiemmin kampesi iskaria tiukemmaksi ja nyt pääsee elämään. Mene ja tiedä. Tutkimattomat ovat kolinoiden tiet. Kyllähän noi ennen pitkää oireilevat sen verran selkeästi, että syy löytyy. Ei tietty lyhyellä aikavälillä lohduta...
|
|
|
|
 |
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 17:08 |
Viestit: 739
|
|
Tuossa taitaa olla se iskarin yläpää kolmella pultilla kiinni? Jos on pelkästään iskarin varsi ja kuppi niin kuin esim. C4 niin joskus se iskarin yläpää ei istu kunnolla paikalleen, mutta sen kyllä huomaa heti asentaessa ku iskaria sää väänneltyä mihin suuntaan tahansa ilman vaivaa.
Jarrupalat voi kolista, jos niissä on välystä pitkittäissuunnassa. Jarruttamalla pitäisi kadota kolinat, jos siinä on vika.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 18:07 |
Viestit: 5157
|
|
Joskus Xsarassa oli tukivarren takapäänpusla ja sen kiinnitys joka kolisi, muistelen että se osa olisi ollut jotenkin murtunutkin ja pääsi siksi heilumaan kiinnitysruuvin reiässä (niitä oli kahdenlaisia, isommilla koneilla varustettuihin ja tuossa dieselissä oli sellainen joka ulkonäöltään vaikutti siltä heikommalta, vaikka ilmeisesti piti olla se toinen (tai sitten tarvikevalmistajalla oli ollut vain eri näköisiä), muistelisin että Picassoversiossakin olisi sama tukivarsi käytössä (Niitä tukivarsiakin oli kahta lajia, pellistä hitsattuja ja valettuja/taottuja isommilla koneilla))
Kolina tuli tuossa tapauksessa myös siirryttäessä jarrutuksesta vedolle, eli pituussuuntaisessa muutoksessa.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 18:12 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
Akseli kirjoitti: Tuossa taitaa olla se iskarin yläpää kolmella pultilla kiinni? Jos on pelkästään iskarin varsi ja kuppi niin kuin esim. C4 niin joskus se iskarin yläpää ei istu kunnolla paikalleen, mutta sen kyllä huomaa heti asentaessa ku iskaria sää väänneltyä mihin suuntaan tahansa ilman vaivaa.
Jarrupalat voi kolista, jos niissä on välystä pitkittäissuunnassa. Jarruttamalla pitäisi kadota kolinat, jos siinä on vika. Jarrut on suljettu pois heti alussa. Yläpää on kolmella pultilla kiinni. Rakennehan on ylämutteri, kuppi, ylätuki, tukikumi, kääntölaakeri ja jousilautanen (muistaakseni). Pari prikkaa jossain väleissä. Käytin tänään katsastuksessa ja etsittiin välystä ihan urakalla. Ei löytynyt mistään, kinkkinen tapaus kuulemma. Mites iskarien kuntoa voisi testata?
|
|
|
|
 |
|
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 21:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
yason kirjoitti: Mites iskarien kuntoa voisi testata? Katsastuksen iskaritestissä voi testata, mutta ei se niistä niitä kolinoita löydä. Kokeile vaihtaa puolelta toiselle? Jos kolina siirtyy, niin se oli sitten siinä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.07.2020 22:02 |
Viestit: 204 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
|
99 Saabissa kolisi etupäässä väljät jarrusatulat. Ascoonassa takapäässä omituinen "näkytys" kuului jostain iskareiden venttiileistä. Vaikein selvitettävä oli kolina Xantiassa; takaistuimen selkänoja ei ollut kunnolla lukossaan kiinni. Piti purkaa melkein koko takapää autosta että selvis lopulta syy
|
|
|
|
 |
|
bexmess
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 20.07.2020 12:19 |
Viestit: 108 Paikkakunta: Kalajoki
|
Itse jouduin vaihtamaan katsastukseen kuskin puolen jousen. Niin sievästi oli puoliska kierros alhaaltaan katkennut, etten ollut tuota itse huomannut saati ajossa tuntenut. Piksulla oli siihen mennessä ajettu 250 tkm, joten kääntölaakerit olivat jo vaihtokunnossa. Vaihdoin siis samalla laakerit kummaltakin puolelta ja ohjauskin keveni kummasti Ei mennyt varmaankaan edes viikkoa jälkitarkastuksesta, kun puoliso oli lähdössä piksulla töihin ja heti peruuttaessa katoksesta ihmetellyt edestä kuuluvaa hirveää rahinaa. Menin toteamaan tilanteen ja kas: apukuskin puolen jousi ei sitten ollut tykännyt kääntölaakerin vaihdosta, vaan katkennut ja jousen pää raapi renkaaseen uutta uraa. Visuna miehenä kokeilin hätäkorjauksena katkenneen jousenpätkän hitsaamista ja tekaisin samalla lapun jousen alatuen kylkeen, ettei jousi pääse enää vahingossakaan lipsahtamaan rengasta sorvaamaan. ..ja nyt sitten päästään vihdoin asiaan: Hitsausliitos kyllä kesti kuoppatie- testin, mutta autoon oli ilmaantunut ihmeellinen, yasonin auton kaltainen etupään kolina. (Tätä kolinaa en ollut aiemmin huomannut, mutta en kyllä normaalistikaan ajele piksulla vaan bexillä  ) Ei muuta kuin taas uutta jousta tilaamaan ja apukuskin puolen iskunvaimenninta irti autosta (puoliso kun ei enää suostunut ajamaan autolla). Kun sain kasattua taas auton uudella, ruotsalaisella jousella varustettuna, kolina loisti poissaolollaan. Tuo jousihan olisi pitänyt vaihtaa heti samalla kummallekin puolelle. Nämähän näyttävät käyttäytyvän samalla lailla kuin muutkin auton kulutusosat.. Autoon ei ole vaihdettu alapalloniveliä, jotka tässä mallissa ovat prässätty alatukivarteen.
Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 29.07.2020 18:39 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
Kolina jatkuu, mutta ei ilmeisesti haittaa ajoa. On vielä kasassa pysynyt... Avasin tänään yläpään mutterin ja laitoin yhden prikan lisää, varmuuden vuoksi, että jos mutteri ei olisi mennyt kierteillään riittävän pitkälle asti. Kierteet olikin ihan kohtalaiset vielä. Ei auttanut. Siinähän tuo räpättää. Katsoin räjäytyskuvaa ja mietin, olisko jotain voinut sittenkin unohtua jostain. Ainoa, mitä en pysty ulkoapäin tarkistamaan on ylätuen alla oleva jokin prikka, vaimenninkumin päällä. Olen aika varma, että laitoin sen sinne, mutta se on ainoa, mitä en pysty ulkoapäin tarkistamaan. Kuvassa alempi nr 71. Muistaako kukaan, että jos se puuttuisi, niin mitä tapahtuisi? Pääsisikö iskarin pää liikkumaan sivusuunnassa tai tulisiko se jo jostain läpi, mistä ei pitäisi? Paketti pysyy kuitenkin kasassa. Miltäs se hajonnut iskari sitten kuulostaa? Hitto näitä rautajousisia, enemmän murheita ollut kolmessa rautajousisessa parissa vuodessa kuin hydesitikoissa ikuna. Bexmessiltä mielenkiintoinen tieto. Oma jousi oli päällisinpuolin ehjä, ihan hitsaamatonkin vielä  Saitko selvää, että mikä siinä jousessa oikein kolisi?
| Liitteet: |

tolppa.jpg [ 116.75 KiB | Katsottu 9947 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
|
jts88
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 29.07.2020 22:48 |
Viestit: 301 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
|
Ilman lämmityksiä väkisin pieksämällä asioita auki saa kyllä kolinoita aikaseksi. Mutta niin, ihmettelin omassa syslerissä outoa kolinaa takana, paljastuikin että jarrupalan yksi satulan mäntään tulevista pinneistä oli poikki ja pala pääsi aavistuksen heilumaan omalla paikallaan. Kummeneeko ääni mihinkään jarruttaessa?
Ooppelipeli
|
|
|
|
 |
|
bexmess
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 30.07.2020 10:52 |
Viestit: 108 Paikkakunta: Kalajoki
|
Se vaimennikumin päällä oleva prikka jos on unohtumut, niin sen varmasi löydät. Nimittäin sen verta iso, että melkein kompastuu, jos unohtuu tallin lattialle. Eipä tosiaan tullut ilmi, mikä itse jousessa aiheuttaisi syyn kolinaan. Sen toki huomasin, että jousen 'anatomia' on heti pilalla, vaikka siitä lähtisi vain pienikin pätkä pois. Tämän huomasi viimeistään siitä, kun ripustusta koetti ottaa irti alatukivarresta. Aina jäi jotenkin nalkkiin sen pallonivelen tapin kanssa. Kun viimein sain tukivarren nivelen ja ripustuksen irti toisistaan, huomasin jousen vänkäävän iskaria 'vinoon' ja tietenkin sitä enempi mitä kovemmin nosti ylöspäin. Tiedä häntä sitten tuliko toisella kasaamiskerralla osaset parempaan järjestykseen, mutta kolina tosiaan katosi.
Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
|
|
|
|
 |
|
zxxmxantia
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.08.2020 08:06 |
Viestit: 2
|
|
Kokeilepa vaihtaa kallistuksenvakaajan tukikumit, jos siellä pienikin välys niin kyllä kolisee.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 09.08.2020 21:42 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
zxxmxantia kirjoitti: Kokeilepa vaihtaa kallistuksenvakaajan tukikumit, jos siellä pienikin välys niin kyllä kolisee. Kokeiltiin jo alussa kallistuksenvakaaja tuolta oikealta puolelta irrotettuna ja kolina jatkui...kun oikea pyörä osui kuoppaan. Pitäiskö irrottaa vielä vasenkin puoli? bexmess kirjoitti: Se vaimennikumin päällä oleva prikka jos on unohtumut, niin sen varmasi löydät. Nimittäin sen verta iso, että melkein kompastuu, jos unohtuu tallin lattialle.  Eipä tosiaan tullut ilmi, mikä itse jousessa aiheuttaisi syyn kolinaan. Eiköhän se prikka sitten tullut laitettua kiinni bexmess kirjoitti: Tiedä häntä sitten tuliko toisella kasaamiskerralla osaset parempaan järjestykseen, mutta kolina tosiaan katosi. Ajattelin, että kun tuossa on aikaa, niin puran itsekin koko paketin vielä kertaalleen ja tutkin, löytyykö osuma-/hankaamisjälkiä jostain metallipinnasta tai ehkä käsikopelolla välyksiä, kun jousi ei paina pakettia tiukkaan. Samalla tietysti voisi uusia iskarit kolinasta riippumatta, onhan noilla 245tkm ajettu ja uudet ei montaa kymppiä maksa. Etupää on hiukan kovahko kyllä. jts88 kirjoitti: Ilman lämmityksiä väkisin pieksämällä asioita auki saa kyllä kolinoita aikaseksi. Mutta niin, ihmettelin omassa syslerissä outoa kolinaa takana, paljastuikin että jarrupalan yksi satulan mäntään tulevista pinneistä oli poikki ja pala pääsi aavistuksen heilumaan omalla paikallaan. Kummeneeko ääni mihinkään jarruttaessa? Ei ole vaikutusta jarruilla. Tää on nyt harvoista rautajousisista se ensimmäinen auto, jossa kolinat lisääntyy, kun vaihtaa iskaritolpan osia. Yleensä ovat vähentyneet: Sebringissä väheni joka kerta, kun jotain vaihtoi  Tekotavassa lämmitysten ja jäädytysten suhde materiaalien osalta suunnilleen sama...
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Xsara Picasson mysteerikolina Lähetetty: 24.01.2021 02:03 |
Viestit: 1225 Paikkakunta: Turku
|
|
Kolina selvisi. Uusi iskari poisti vaivan.
Oli hieman tunnoton ja kova etupää muutenkin, niin ajattelin vaihtaa iskarit joka tapauksessa. Samalla poistui sitten tuo kolina, vaikka ihan samalla tavalla laitoin uuden iskarin nippuun kuin vanhankin. Vanhassa ei myöskään tuntunut sen kummempaa välystä tai löytynyt kolahduksia. Mutta niin se vaan kerran irti oltuaan alkoi kolista rempan jälken ja uusi iskari pysyy hiljaa.
|
|
|
|
 |
|
|