Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 12.06.2020 21:46 

Viestit: 59
Xsara VTS 2.0-16V ´98

Sammui leikaten kesken ajon, mistä etsiä vikaa?

Pätkäisi sekunnin murto-osan ajaksi kun pintakaasulla kaupungissa 30 km/h kakkosvaihteella, 2 sekuntia myöhemmin sammui kokonaan ja vikavalo syttyi.

Ei lähde käymään, kokeiltu useamman kerran ja välillä avaimet pois ja ovet lukkoon jne.

- Mikä olisi todennäköinen vika?

- Voiko testerillä tutkia miten hyvin, jos ei lähde käyntiin?

- Mistä hankkia itselle sellainen testeri?

- Vinkkejä? :)

Kiitos jo etukäteen!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 12.06.2020 22:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Ebaysta Lexia ja sillä alkaa tietoa saamaan. Tuon ikäisestä ei välttämättä saa perus-obd:llä mitään ulos mutta kokeilla voi. Paikallista Lexia-apua voi toki kysellä täältä palstaltakin.

Onhan remmi kunnossa? Olisko hypännyt? Tai sitten kampuran tunnistin.
VTSistä hajoilee kyllä puoliakin mutta tuskin oireilisi ihan noin.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.06.2020 10:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Sammui leikaten kesken ajon, mistä etsiä vikaa?

Pätkäisi sekunnin murto-osan ajaksi kun pintakaasulla kaupungissa 30 km/h kakkosvaihteella, 2 sekuntia myöhemmin sammui kokonaan ja vikavalo syttyi.
Jos ei ylimääräisiä ääniä kuulunut tuossa vaiheessa, niin bensan loppumisesta tuskin on kyse (pumppuvika), mutta ei mahdotonta. Kipinästä tai polttoaineesta palotilassa kuitenkin lienee puutetta. Onko siis tsekattu, että tuleeko suuttimista bensaa ja tulpista kipinää? Voi hieman rajailla vaihtoehtoja nuo tsekkaamalla. Tietenkin on hyvä tarkistaa myös helpot kohteet, jotka tuon voisivat tehdä, kuten kolarikytkin ja kampiakselin asentotunnistin johdotuksineen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.06.2020 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuosta tulee mileen oma C5 2.0 RFN päätti lopettaa matkanteon aivan yllättäen . polttoainetta oli MITTARIN mukaan hieman alle puolitankkia . pyöritti hyvin ,mutta ei käyntiin . no eihän siinä auttanut hinata kaverin korjaamolle odottamaan tutkimuksia . muutaman päivän metsästin mahdollisia ongelma kohtia , kunnes joko täällä tai storckin joukon kanssa juteltuani , jouko kysyi että kuinka tankkaan keksintöä , sanoin että yleensä parilla kympillä aina . niin jouko sanoi että kulkupeli ei piittaa siitä mitä mittari näyttää vaan laskee ajettua matkaa . kuullosti aika oudolta . mutta sitten hain 7 litraa bensaa ja lorotin tankkiin ja testaamaan . niin vaan käynnistyi . sen jälkeen takkasin aina täyteen ja nollasin tripin . joko sanoikin että aja trippimittarin mukaan . niin tein eikä koskaan enää tullu vastaan tuollaista tilannetta.

tuli mieleen vaan ettei vaan saarakin käyttäytyisi samoin. oireet ovat ainakin samat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.06.2020 14:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Se ei huomioi mittariin tankkausta jos lisätty määrä on liian pieni. Eikä myöskään tajua jos tankkaa auto käynnissä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 13.06.2020 21:04 

Viestit: 945
Paikkakunta: Vihti
Teuski kirjoitti:
Eikä myöskään tajua jos tankkaa auto käynnissä.

tajuaa kyllä, ainakin jos täyteen pistää.
mulla kävi 607:n kanssa ohraisesti kun pasahti naftaputki poikki ja ~20l naftaa katosi maan tielle jäin sitten tielle vian korjauksen jälkeen kun en tajunnut että mittari ei näytä tankissa olevaa naftan määrää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 14.06.2020 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 818
Paikkakunta: Ylivieska
C51 2.2hdi lopetti kulkemisen löpön puutteeseen vaikka lähtiessä oli range reilusti yli 200 ja viisarissa vartti, ei päässyt ku n.80km.
Ja monesti olin tankannut täyteenkin.
Ja tottakai hirmu pakkanen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 15.06.2020 17:03 

Viestit: 59
Kiitos vinkeistä!

Oli taannoin puolavika, alkoi leikaten käymään kolmella, korjaantui uudella puolalla.
Sitten kulki jo liiankin herkästi pikkukaasulla, silloinhan auto kuin auto perinteisesti kohta hajoaa :D

Pyörittää startilla hyvin, mutta ei mitenkään liian hyvin, joten nokkahihna lienee ok.
On myös huoltokirjan mukaan kilometrejä jäljellä.

Auto on tietty kaupungissa alamäessä parkkiruudussa muiden autojen välissä, startilla ja vaihteilla veivasin siihen.
Mäen alla ahdas katu, jossa todella vilkas bussiliikenne ja siellä ei ole parkkiruutuja.
Eli ei paras mesta remonttiin, eikä edes hinaukseen ottamiseen.

Nyt oli tankattu äskettäin puolisen tankkia.

- Voiko pumppuvika tulla noin yllättäen, yksi nykäisy ja 2 sekuntia myöhemmin seis?

- Näkeekö kampiakseli- / nokka-akseliantureiden vikaa OBD:stä?

- Missäpäin kampiakselianturi tässä autossa on?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 15.06.2020 19:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7787
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Jos se pumppu on mennyt kerrasta rikki niin noinhan se voi tehdä. Onko kiskossa painetta?

Kampuran tunnistin on kytkinkopan päällä ja nokkien tunnistin kannen jakopään puoleisessa päässä etupuolella.

En tiedä miten tossa obd toimii, mutta jos toimii niin luulisi nokkien ja kampuran synkan puutteesta tulevan vikakoodin...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 23.06.2020 19:42 

Viestit: 59
Kiitos kaikille vinkeistä!

----

Lyhyt kertaus viasta:

Xsara VTS 2.0-16V ´98

Sammui leikaten kesken ajon, mistä etsiä vikaa?

Pätkäisi sekunnin murto-osan ajaksi kun pintakaasulla kaupungissa 30 km/h kakkosvaihteella, 2 sekuntia myöhemmin sammui kokonaan ja vikavalo syttyi.

Ei lähde käymään, kokeiltu useamman kerran ja välillä avaimet pois ja ovet lukkoon jne.

----

Tänään poikkesin auton luo ja testasin sen, mitä osasin ja kerrostaloasukin minimalistisilla kotityökaluilla onnistuin.

Ensin starttausyritys, jospa joku sähkövika olisi korjaantunut itsekseen.
Ei luvannutkaan ja vikavalo paloi.
Sehän syttyi myös silloin kun auto sammui ajosta.

Alkuperäiset bensaletkun kiristimet ovat sellaisia, että en ainakaan osannut avata niitä.
Tarvinnee jotkut tietynlaiset pihdit?

Havainto 1.
Nokka-akselin anturin liitin irti, ei hapettumia, kiinni.

Kampiakselin anturia etsin vaihteiston pään seutuvilta, mutta letkuviidakon alta en tunnistanut varmasti / löytänyt.

Sitten pyysin tutun kivijalkakauppiaan kulman takaa starttaamaan.
Puola irti ja tulppa pois.

Havainto 2.
Tulpanreiästä ei kolmen starttausyrityksen aikana tullut minkäänlaista bensasumua, eikä moottoritilassa tuoksunut bensa, vaikka nuuhki nenä 10 senttiä venttiilikopasta.

Sitten tulppa puolaan, menee sormivoimin huonosti, meniköhän edes kunnolla perille asti?
Sehän normaalisti kiristetään ruuveilla sylinterinkanteen.

Tulppa ja puola kyljelleen venttiikopan päälle.

Havainto 3.
Ei näkynyt kipinää.

Paljon mahdollista, ettei saanut kunnolla maita, vaikka tulpan kylki nojasi koppaan.
En silti viitsinyt edes hanskat kädessä sormin pidellä.
Joskus oon saanut hanskat kädessä kunnon tällit kärjettömästä, kun nypin tulpanjohtoja yksi kerrallaan irti vikaa etsiessä (eri autosta).
Ei ollut eristettyjä pihtejä käytettävissä.

Kysymyksiä:

- oonko oikeilla jäljillä jos oletan, että bensaa ei tullut kun kerran bensasumua ei näkynyt eikä bensa tuoksunut?

- kuinka todennäköinen bensapumppuvika vs. bensapumpun rele (onko tässä)?

- onko sellaista vikaa, että sekä bensapumppu ei käynnistyisi ja sytytyssignaalia ei menisi puolille?

- muita todennäköisiä vikamahdollisuuksia?

- onko ryhmässä joku Helsingin hoodeilla asuva Citikka-harrastaja, joka ymmärtäisi tällaisten päälle ja jolla olisi esim. vikakoodin lukija tai taitoa tulkita koodeja ja kohtuuhinnalla tekisi vikadiagnoosin?

- ehkä jopa korjaisi auton?

Kiitos jälleen jo etukäteen! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 25.06.2020 19:35 

Viestit: 684
Katsohan kuitenkin ensin vas. sisälokasuojasta polttoainepumpun rele 454935 , ruskea tai musta n. 6 cm leveä rele


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 26.06.2020 22:20 

Viestit: 59
jaakkovaakko kirjoitti:
Katsohan kuitenkin ensin vas. sisälokasuojasta polttoainepumpun rele 454935 , ruskea tai musta n. 6 cm leveä rele


2 pienempää relettä jo löysinkin iltahämärissä katulampun valossa pääsulakkeiden luota vasemman sisälokasuojan "sulakelaatikosta"
irti, WD40 ja kiinni
ei vaikutusta

Nyt siis tommosta leveää relettä metsästämään

Kiitos!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 29.06.2020 19:09 

Viestit: 59
Vielä ei ole käynnistynyt eikä luvannutkaan.

Inertiakytkin (punainen) löytyi bensaletkujen alta oikeasta lokasuojasta.
Sitä on painettu useamman kerran, naksahtaa kevyesti sormen alla = ei vaikutusta.

Kysymyksiä:

1.)

Releet:

Ei löydy tuollaista leveää mustaa tai ruskeaa relettä moottoritilasta...

Kaksi relettä on moottoritilan isossa "sulakelaatikossa" vasemmassa sisälokasuojassa.

Vaaleanpunainen nelikulmio, korkea
600
G.CARTIER
739065
9601989580 . 00
12V - >ABS<
- Lasinpyyhkimen ajastinrele Peugeot/Citroen sanoo X-Parts

Keltainen nelikulmio, tavallisen näköinen
G.CARTIER
numerosta ei saa selvää kännykkäkuvasta
- mikä rele tämä on?

- mistä etsiä bensapumpun relettä, siis mihin "jemmattu" autossa?

2.)

Sähköjohtonippujen pyöreät liittimet:

Liitinosan kiristimeltä näyttävää osaa pystyy kiertämään ikään kuin auki.

- Mutta ei irtoa, pitääkö kiertää lisää vai vetää nitkuttaen vai miten voisi tarkistaa ja laittaa WD40:stä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 29.06.2020 19:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
missä sinä ropaat sitä vehjettä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 29.06.2020 22:12 

Viestit: 59
kokemjne kirjoitti:
missä sinä ropaat sitä vehjettä


Kadun varressa Helsingissä.

Pari km kotoa, ohi mennessä kokeilen, mitä täällä vinkattu.

Pahasti vielä alamäessä parkissa. Ei pysy käsijarrulla eli vaihde päällä parkissa ja käynnistettäessä (yritettäessä) painettava jarrua :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 30.06.2020 05:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tuohan se kertoikin jo paljon , kaupungissa kadun varressa . olisko mitään tarkempaa paikkaa siellä " kaupungissa " . se kadunvarsikin olis mukava tieto . ja puh numero myös .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 01.07.2020 12:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Sähköjohtonippujen pyöreät liittimet:

Liitinosan kiristimeltä näyttävää osaa pystyy kiertämään ikään kuin auki.

- Mutta ei irtoa, pitääkö kiertää lisää vai vetää nitkuttaen vai miten voisi tarkistaa ja laittaa WD40:stä?
Olisiko noista liittimistä kuvaa? Voisi katsoa, jos ovat samannäköisiä kuin jossain tutummissa malleissa. En kyllä muista, että mitään kovin erityistä olisi tullut vastaan esim. Xantian johtosarjoissa. Woodoon sijaan kannattanee liittimille ensin tarjota esipuhdistus esim. Kontakt 60:llä + tarvittaessa lasikuitukynää, sitten huuhtelu Kontakt WL:llä ja lopuksi suojaus Kontakt 61:llä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 01.07.2020 13:24 

Viestit: 5064
-97 Xsarasta, mutta eri kone (1,8 16V) tuli irroitettua pyöreä isohko johtosarjan liitin useammankin kerran, mutta ei ole jäänyt mitään muistikuvaa miten se toimi. Siinä oli siinä liittimessä (akun rakana lähellä ECUa vikaa, vika ei ollut näkyvällä liitin puolella, eli ne olivat puhtaat ja kunnossa, mutta jossain piilossa, olisiko johtoliitos liittimeen tai joku haaroitus, kun yksi plussa menee yhden liitin nastan kautta, mutta jakaantuu jossain (johtosarjan sisällä vai missa?) olisikohan kolmeen johtoon) Tuossa mallissa tuplarele oli jossain lähellä ECUa, olisiko ollut takana tai samassa muovikotelossa tms. Korjaus tuli tehtyä ohitusleikkauksella, eli etsimällä se johto avaamalla johtonippuja ja vetämällä irtopiuha liittimen ohi.

Mutta joku kytkentäkaavio helpottaa katsomaan onko jännitteet ok, aloittaisin helpommasta eli irroittamalla yhden liittimen jostain ruiskusuuttimesta ja katsomalla tuleeko siihen liittimeen +12V (jompaan kumpaan nastaan) kun kytkee virrat päälle.

Tuolla on jotain kaavioita "yleismallisia"Xsaraan, eli voi katsoa löytyykö oman moottorinohjaimen malli sieltä
https://www.academia.edu/22474623/Citro ... g_diagrams
(minulla oli muistaakseni Sagem ja sivu 15 osui riittävän lähelle) tai sitten googlettelua, jos sattuu löytymään parempi. (itsellä esimerkiksi katkos oli tuossa plussassa joka tuo syöttöjännitteet tuplareleen nastoille 8, 11, 15 ja se katkos oli sellainen että ilman kuormaa toimi aina liittimen avaamisen ja sulkemisen jälkeen, mutta kun laittoi virrat päälle, jännite katosi, eli huono kärsinyt liitos johdoissa, joka katkesi kuormalla)

Enpäs enää muista miten jännite näkyi suuttimissa, eli onko vain hetken virran laittamisen jälkeen, koska näemmä namasta releestä menee myös bensapumpulle syöttö ja se yleensä vain surahtaa hetken virrat kytkettäessä ja nostaa paineen ja vasta kun koneen pyörimisestä tulee signaali se kytkytään uudelleen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 01.07.2020 20:48 

Viestit: 59
kokemjne kirjoitti:
tuohan se kertoikin jo paljon , kaupungissa kadun varressa . olisko mitään tarkempaa paikkaa siellä " kaupungissa " . se kadunvarsikin olis mukava tieto . ja puh numero myös .


Ehkä ymmärsin kysymyksen väärin :D

Laitan yv.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 01.07.2020 20:53 

Viestit: 59
Kävin tänään ohimennessä kokeilemassa starttaako.

Uutta, jos jollekin lukijalle antaa vinkin missä ehkä vika:

Nyt paloi (mielestäni ensimmäistä kertaa) starttaamisyrityksen aikana avaimen merkkivalo.

Akku ei enää pyörittänyt niin terhakkaasti kuin aikaisemmin, ilmeisesti johonkin menee hieman virtaa parkissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 23.07.2020 21:07 

Viestit: 59
Update:

Lainasin 12V sähkökynän.
Bensapumpulle ei näkynyt tulevan mitään, ei virrat päällä, eikä startatessa.

Ostin varmuuden vuoksi yleismittarin.

Ja 1100A starttiboosterin.

Bensapumpun liittimelle tulee toisen reunan pariin 5 V jännite-ero. Lienee siis mittarin johdot.
Toiselle reunalle näyttää 0, niin virrat päällä kuin startatessa.
Eli vaikuttaa siltä, että sähkö ei tule sinne asti.

Hämärässä en löytänyt bensapumpun relettä, vaikka oli taskulamppu (hehkulamppupolttimolla) mukana.
:D

Löysin releen kun päivänvalossa sihtasin taskulampulla ECU:n taakse.
Pystyssä, musta, liitin alapuolella, johto lähti siitä alaspäin.
Valokuvasta zoomaamalla näki numeron 240107.

Sitten kun sen otti irti ruuvistaan, olikin hankala saada liitin irti.
Ei millään mahtunut "kynämiehenkään" käsin siinä välissä irroittamaan ja tunnustelemaan, miten irtoaisi.
Ja kun sen käänsi jarrunestesäiliön alle ei ylettänyt toistakaan kautta.

Konepelti kiinni ja menin terassille oluelle. :D

Seuraavana päivänä taas ihmettelemään, täytyyhän se rele olla vaihdettavissa.

Tässä vinkki muillekin:

Johto antaa myöten vetää rele jarrunestesäiliön ali esiin moottorin viereen.
Mutta älkää vetäkö sitä esiin nokkapihdeilla releen rungosta, vanhan releen kuoreen tuli halkeama :D
Vetäkää releen "telineosasta".

Siinä onkin jo tilaa käännellä sitä ja tajusin, miten se lähtee johtoliittimestä irti.
Punainen lukitus vedetään sivulle, rele irtoaa sitä enemmän, mitä enemmän lukko tulee ulos (vinot "ohjainurat").

Rele, joka autossa oli 15-pinninen, musta 240107.
Valmistettu 04/1998 eli mahdollisesti alkuperäinen.

No sitten relettä metsästämään:

Motonetissa oli Xsaraan ruskea myöskin 15-pinninen noin 35 eur.
Mutta VTS ei tarjonnut sitä.
Myös numero oli eri (240109).
Tarkkaan kun katsoi kytkentäkaaviota sen pinnasta, huomasi että oli eri.

Motonetin myyjä tutki aikansa heidän kanaviaan ja totesi, että Euroopassa on, mutta he eivät saa Suomesta tukusta oikeaa (240107).

Auto-Artikkelilla oli oikea musta 240107 hyllyssä, noin 40 eur.
Heillä oli jo ulkomuistissa tieto, että 15-pinninen ruskea ja musta ovat erilaisia.

Tilanne nyt:

Releen vaihto ei auttanut.

Tarkistin uudelleen yleismittarilla bensapumpun liittimeltä:
Valkoisen ja vihreän johdon välissä 5V.
Kahden keltavihreän välissä 0, niin virrat päällä kuin startatessa.

Liitin takaisin kiinni.
Edelleen takapenkin istuinosa ylhäällä ja pumpun suojakansi irti kuuntelin pumppua kurottaen virta-avaimelle.
Ei surahda kun virrat laittaa päälle. Ei surise, kun starttaa.

Kysymyksiä:

1.)
Mitä seuraavaksi?

2.)
Haluaisiko joku osaava korjata auton korvausta vastaan?
Auto Helsingissä, Kalliossa kadun varressa.

3.)
Onko tietoa mikä korjaamo osaa ja haluaa tehdä näitä Helsingissä?
Ja ei ole kallis ts. löytää vian kohtuuajassa, jolloin lasku pysyy järkevänä ja kohtuullinen tuntiveloitus.

4.)
Vinkit kohtuuhintaisista hinausfirmoista otetaan vastaan?

5.
Hinaako joku lukijoista korvausta vastaan?
Hieman haastava lähtöpiste. Auto näet parkissa alamäessä.
Tehokkaalla vahvakytkimisellä autolla voisi hinata takaperin ylämäkeen muutaman auton mitan.
Mäen päällä olisi paljon hiljaisempi katu hinata kuin mäen alla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 23.07.2020 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Mitä seuraavaksi?
Ihan ensimmäiseksi: Olihan kolarikytkin jo tarkistettu?

Sitten... Ota kaveri avuksi ja kokeilkaa, vetääkö se 15-napainen (tupla-)rele, kun bensapumpun pitäisi kytkeytyä (sytytysvirta päällä todennäköisesti). Tuntuu varmastikin releestä kiinni pitämällä ja kuuluukin todennäköisesti. Jos vetää, mutta pumppu ei käynnisty, niin tarkista pumpun sulake. Jos nuo molemmat kohdat ovat ok, niin tutkitaan sitten kytkistä.

Jos sitten taas rele ei vedä, niin ongelma on sen ohjauksessa. Releen tuon puolen kelalle pitäisi ilmeisestikin (en ole varma, onko juuri oikea kytkis) tulla plus pinniin 14. Mittaa koria vasten, tuleeko. Muista mitatessasi käyttää jotain kuormaa mittarin rinnalla, jos mittarissasi ei ole matalaimpedanssituloa. Ei sitten näytä mitään haamuja. Tuohon jännitteen pitäisi tulla matkustamon sulakerasian kautta virtalukolta. Jos ei tule, niin tutkitaan sitten taas kytkistä.

Jos tuo pluspuoli oli kunnossa, niin seuraavaksi tarkistetaan miinuspuoli pinnistä 7. Sinne ohjaus pitäisi tulla kolarikytkimen kautta ECU:lta. Kolarikytkimen 3NR-liittimen pinni 1 on releeltä tuleva ja pinni 3 ECU:lle menevä. ECU:lla pinni on miulla olevan kytkiksen mukaan 7. Kokeile esimerkiksi vetäistä kolarikytkimen liitin auki ja maadoittaa pinni 1 (sytytysvirta päällä). Jos rele vetää, on siihen asti kaikki ok. Kytke sitten tuo liitin taas, irrota ECU:n liitin ja kokeile maadoittaa sen pinni 7. Jos rele vetää nytkin, niin ECU:sta ja/tai sen maadoituksista voi etsiä vikaa. Jos ei rele vetänyt ECU:n liittimeltä maadoittamallakaan, niin tutkitaan taas kytkistä.
Citroënperhonen kirjoitti:
Hieman haastava lähtöpiste. Auto näet parkissa alamäessä.
Tehokkaalla vahvakytkimisellä autolla voisi hinata takaperin ylämäkeen muutaman auton mitan.
Eikö sinne alamäkeen päin voi lähteä? Jos ei, niin ei tuo erityisen tehokasta autoa tarvinne ylämäkeenkään hinaamiseen. Vähemmänhän Xsara painaa tyhjänä kuin edes jonkinmoinen peräkärry lastattuna. On vielä ajalta ennen autojen läskistymistä. Jos alamäkeen hinauksen aloitus vaan jännittää, niin kyllä se kulkee varmaankin alamäkeen ilman hinaustakin. Tasaisella sitten hinaus kiinni.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 24.07.2020 00:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ja tarkennus tuohon kolarikytkimen tarkistamiseen, että tarkistettu myös mittaamalla eikä vain paineltu?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 24.07.2020 00:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Vähän kun jaksoi penkoa lisää löytyi eri variaatioita kytkentäkaavioista - joten unohda nuo aiemmin sanomani pinnit ja kerros, milläs ruiskulla tuo onkaan?

F9 on kuitenkin bensapumpun sulake. Joten se ja releen tunnustelu/kuulostelu täsmäävät edelleen. Samoin kolarikytkimen testaus. Tuplareleen kytkennät vaihtelevat näköjään kovasti.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 24.07.2020 04:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Tuun reissusta joskus su-ti, en tiedä vielä. Voisin sitten nykäistä tai lainata lexiaa, jos siitä on iloa. Rekara-huolto hertsikassa on paikka mihin potilaan voisin. Tosin sekin on ylämäessä...

Liikenteen kannalta hinaus kannattanee tehdä illalla n. 21 jälkeen tai aikaisin aamulla ennen kuutta.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: