Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:03 

Viestit: 59
Mittaukset tänään jatkoa:

Akkuboosteri kiinni

Virrat pois virtalukosta (avain oli lukossa)

Muista pääsulakkeista erillinen, taaempi rivi kulkusuunnassa, vain yksi paikka käytössä.

Punainen 50 A, sulakerasiassa kirjain H
Vastapuoli on vihreä "erillinen" liitin sulakerasian kyljessä, josta lähtee iso punainen johto.
Onkohan jonkun lisävarusteen?.
Kanta H = 12,34 V
Vastapuoli ("vp") = 0,0V

Etummainen rivi pääsulakkeiden rasiassa, 4 paikkaa käytössä.

Oranssi 40 A, sulakerasiassa D
D = 12,36 V
vp = 0,0 V

Keltainen 80A, sulakerasiassa C
C = 12,37 V
vp = 1,15 V

Oranssi 40 A, sulakerasiassa B
B = 12,36 V
vp = 0,0 V

Sininen 60A, sulakerasiassa A
A = 12,36 V
vp = 0,0 V

Mittauksen jälkeen edelleen boosteri kiinni akku = 12,36 V

Boosteri irti akku = 12,06 V

Tässä kohtaa boosteri ollut kiinni yhteensä tunnin tai yli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
2. 0 V
8. 3,96 V
11. 0 V
15. 0 V
Kytkiksen mukaan noissa pitäisi näkyä suoraan akun plusnavan jännite, joten... Mitenkä se konehuoneen sulakerasian 2VE-liitin, josta lähtevät BB2 (MR)- ja BB1 (VI)-johtimet? Maxisulakkeiden puoli ei tässä vaiheessa kiinnosta.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:27 

Viestit: 59
Mittaukset tänään jatkoa lisää

Tuplareleen malli on 240107 Bitron

Tuplareleen liittimeltä (naaraspuoli)

Akkuboosteri kiinni

Virrat päällä ajoasento virtalukossa

Akku = 12,21 V

Pidempi rivi (8 napaa)
1 = 11,69 V
2 = 0 V
3 = 0 V
4 = 0 V
5 = 0 V
6 = 0 V
7 = 12,14 V
8 = 1,41 V

Lyhyempi rivi (7 napaa)
9 = 11,63 V
10 = 11,96 V
11 = 0 V
12 = 12,10 V
13 = 11,68 V
14 = 0 V
15 = 0 V

---------

Pääsulakkeiden liitinten kannoilta

Boosteri kiinni

Tuplarele irti

Paikka H 50 A
H = 12,10 V
vp = 0,08 V

Paikka D 40 A
D = 12,19 V
vp = 0,0 V

Paikka C 80A
C = 12,20 V
vp = 2,61 V

Paikka B 40A
B = 12,19 V
vp 0,0 V

----------

Pääsulakkeiden liitinten kannoilta

Boosteri kiinni

Tuplarele kiinni

Paikka H 50A
H = 12,18 V
vp = 0,0 V

Paikka D 40A
D = 12,16 V
vp = 0,0 V

Paikka C 80A
C = 12,16 V
vp = 2,59 V

Paikka B 40A
B = 12,16 V
vp = 0,0 V

Paikka A 60A
A = 12,37 V
vp = 0,0 V

Mittauksen jälkeen boosteri kiinni akku = 12,16 V

Boosteri irti, virrat päällä akku = 11,83 V

Boosteri irti, virrat pois akku = 11,97 V

----------

Havainto

Kun sinisen 60A pääsulakkeen A irroittaa virrat päällä, kuuluu naksahdus.

Kokeiltu uudelleen sormet tuplareleellä ja varmistettu, että tuo naksahdus tulee sieltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:32 

Viestit: 59
Tässä vielä kuva alkuperäisestä tuplareleestä, jossa näkyy kytkentäkaava sen kyljessä

Releen malli on 240107 Bitron


Liitteet:
Kuva Citroen Xsara VTS alkup. tuplarele 240107 Bitron kytkentäkaava IMG_2873.jpg
Kuva Citroen Xsara VTS alkup. tuplarele 240107 Bitron kytkentäkaava IMG_2873.jpg [ 72.68 KiB | Katsottu 9796 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Lataa nyt aluksi se akku, kohta se alkaa olla tuolla jännitetasolla entinen.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 22:58 

Viestit: 59
jean-michel kirjoitti:
Lataa nyt aluksi se akku, kohta se alkaa olla tuolla jännitetasolla entinen.


Eilen laitoin akkuboosterin ohjeen mukaan 12 V kaapelin tupakansytyttimeen (johon tulee virta koko ajan).
Kovasti näet ohjeissa väitettiin, että lataa 30 minuuttia niin voi aikaisintaan yrittää käynnistää auton.
Päättelin siitä, että tapa olisi toimiva "hidaslataus".
Ovet kiinni ja kahvilaan tekemään läppärihommia.
Oli kiinni 5 tuntia, jännite akussa oli sen jälkeen suunnilleen sama kuin aloittaessa.

Tänään sitten perinteisesti boosterin eli lisäakun plussajohto akkuun ja miinusjohto moottorin nostokorvaan.
Eli boosterin ohjeen mukaan ns. starttiavuksi.
(Sellaista kohtaa ei ohjeissa ole, että lataa akku näin eli "pikalatauksena").
Boosterissa on sisäinen 18 Ah akku.
Oli kiinni yhteensä 1,5 - 2 tuntia.
Yleismittarin näyttämästä päätelleen virta kulki hyvin kun boosteri oli kiinni.

Pitääkö seuraavaksi ladata akun miinusjohto irti, jos joku autossa syö virtaa?
Jolloin toki boosterin johdot suoraan akussa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 23:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Boosterin akkukapasiteetti on maksimissaan noin 20 Ah ja akun hiukan mallista riippuen noin 60-100 Ah. tuota väliä ei boosteri saa kurottua umpeen vaikka pystyykin hakkurin voimin antamaan hetkellisesti hiukan paremmin virtaa kuin evp kollegansa. Eli akku kantoon ja oikealla laturilla täyteen tai vaihtoehtoisesti 3-4 kierrosta täydellä buusterilla.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 05.08.2020 23:15 

Viestit: 59
jean-michel kirjoitti:
Boosterin akkukapasiteetti on maksimissaan noin 20 Ah ja akun hiukan mallista riippuen noin 60-100 Ah. tuota väliä ei boosteri saa kurottua umpeen vaikka pystyykin hakkurin voimin antamaan hetkellisesti hiukan paremmin virtaa kuin evp kollegansa. Eli akku kantoon ja oikealla laturilla täyteen tai vaihtoehtoisesti 3-4 kierrosta täydellä buusterilla.


Ahaa, kiitos vinkistä!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 13:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Tässä vielä kuva alkuperäisestä tuplareleestä, jossa näkyy kytkentäkaava sen kyljessä
Täsmää piirikaaviossa olevaan kytkentään. Joten siis - Kuten olen jo aiemmin pari kertaa todennut:
laakeri kirjoitti:
Hmm, nastoihin 15 ja 11 pitäisi tulla jännite suoraan akulta sulakerasian läpi (ei sulaketta välissä). Tulevatko niihin johtimet BB2C (sininen) ja BB2A (sininen)? Nuo tunnukset on yleensä printattu johtimiin. Jos tulevat, niin mittaahan moottoritilan sulakerasian 2VE-liittimen (=2-napainen vihreä liitin) nastalta 2. Siihen pitäisi tulla ruskea BB2-johdin. Haarautuu matkalla noiksi BB2A:ksi ja BB2C:ksi + BB2B:ksi, joka menee tuplareleen nastaan 8. Jos tuosta 2VE-liittimen nastalta 2 löytyy jännite, mutta ei noista tuplareleen nastoista 8, 11 ja 15, on vika tuolla välillä. Jos ei tuoltakaan kuitenkaan löydy, niin vika jää joko sulakerasiaan tai sen yhteyteen akulle.
laakeri kirjoitti:
Citroënperhonen kirjoitti:
2. 0 V
8. 3,96 V
11. 0 V
15. 0 V
Kytkiksen mukaan noissa pitäisi näkyä suoraan akun plusnavan jännite, joten... Mitenkä se konehuoneen sulakerasian 2VE-liitin, josta lähtevät BB2 (MR)- ja BB1 (VI)-johtimet? Maxisulakkeiden puoli ei tässä vaiheessa kiinnosta.
Lisätään vielä, että voisi tuon sulakerasian 2VE-liittimen 1-nastankin mitata. Siitä pitäisi mennä yhteys tuplareleen nastalle 2.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 14:39 

Viestit: 5064
Aiemmin ollut tuplareleen kannan mittausten nastanumerointi taitaa ollakin peilikuva, eli 8 onkin 1 ja 15 on 9 ... Mittaaja varmaan varmistaa tutkittuaan, mutta se osuisi paremmin noihin jännitesyöttöihinkin (samasta aiheesta keskustelua käydään myös toisaalla: https://citroen-foorumi.com/index.php?t ... #msg232866)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 16:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
pikkusen on alkanu huvittamaan nuo touhut . nostakaa se kanta ylös ja kattokaa alapuolelle niin näette numeroinnit . 8 / 15 / 11 on nastat joihin on tultava suoraan jännite akulta , 7 tai 14 sekä 10 tai 2 ovat virtalukon takana. eioo vaikeeta.

sitten ei tuolla pitäis mitään alle 12V jännitteitä olla JOS akku ja sen liitokset ovat kunnossa , tarkottaa akun- ja moottori sekä kori


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
[quote="kokemjne"]pikkusen on alkanu huvittamaan nuo touhut . nostakaa se kanta ylös ja kattokaa alapuolelle niin näette numeroinnit . 8 / 15 / 11 on nastat joihin on tultava suoraan jännite akulta , 7 tai 14 sekä 10 tai 2 ovat virtalukon takana. eioo vaikeeta.

sitten ei tuolla pitäis mitään alle 12V jännitteitä olla JOS akku ja sen liitokset ovat kunnossa , tarkottaa akun- ja moottori sekä kori[/quoteniin ja

niin ja numerointi näkyy releessäkin kun kattoo alapuolelle pinnojuen joukkoon


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 19:03 

Viestit: 59
Citikka-foorumin puolella sain vinkin, että releen nastat ehkä peilikuvana.

Ilmaan sitten piirtelin ja tulin tulokseen, että oikea / vasen peilikuva voi olla, kun on auton edessä seissyt rele kädessä :D

Kuten oon maininnutkin, ei mikään ässä ole korjaamassa, varsinkaan sähköasioissa :D

Eli tuplareleen rivien numerointi siis toisin päin.

Tämä huomioksi niille, jotka ihan kytkentäkaavioita ja muita vinkkejä miettivät avuksi.

Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 19:06 

Viestit: 59
Update

17 tuntia myöhemmin autolle saapuessa akku 11,74 V

———

Mitattu taas kerran bensapumpun 4-napaiselta liittimeltä (naaraspuoli) eli johdosta:

Virrat päällä

Pumppu ei surise (ei edes paineistusta sekunnin kahden ajan).

Nyrkillä kopautettu pumppua muutaman kerran (X-Parts mukaan voi tilapäisesti korjata pumppuvian ja pääsee ajamaan korjaamolle tai parempaan paikkaan korjata).
Ei vaikutusta.

Yleismittarin + vihreässä, - valkoisessa = 4,55 V
(lienevät bensamittarin anturin johdot)

+ ulommassa vihreäkeltaisessa, - sisemmässä vihreäkeltaisessa = 0,0 V
(lienevät pumpun johdot)

———

Citroen-foorumilla eilen saadun vinkin mukaan annettu suoraan virta hyppyjohdolla akun + navalta sulakkeelle F9

Veikattu lähtöpuolen olevan se, missä ei ole numeroa (numero olisi tulo).

Virrat virtalukosta pois
avaimet taskussa eli ei edes ajonesto mitenkään tunnista avainta (onko tällaista toimintoa? :D )

Bensapumppu surisee heti

———

Mitä vikamahdollisuuksia jää jäljelle ja kuinka tutkia / tutkituttaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 06.08.2020 22:36 

Viestit: 59
Liittyen vinkkeihin täällä ja Citroen-foorumilla

En ole vielä keksinyt, miten sulakerasia aukeasi osiksi / irtoaisi, joten en näe sulakkeiden pohjiin menevien johtojen väri- tai kirjain/numerokoodeja.

Sain vain sulakerasian sisältä muovisen pidikeosan halkeamaan irti, kun sormivoimin tutkin miten pikkusulakkeiden "sisärasia" irtoaisi sulakerasiasta. :D

Testattu miten pikkusulakkeille tulee virtaa

Niinpä testasin tänään 12 V koetinkynällä, tuleeko moottoritilan pikkusulakkeille miten virtaa.

Nyt numerot oikein, katsottu taskulampulla rasiaa valaisten :D

Kokeiltu numeroiden puolelta, joka yllä kerrotussa bensapumpun hyppyjohtotestillä päätelty sulakerasian tulopuoleksi.

Virrat virtalukosta pois päältä

15 (10A) = Ei
13 (10A) = Ei
11 (15A) = Ei
9 (15A) = Ei
7 (tyhjä) = Tulee
5 (20 A) = Tulee
3 (20A) = Tulee

14 (10A) = Ei
12 (10A) = Ei
10 (10A) = Ei
8 (15A) = Tulee
6 (20A) = Tulee
4 (tyhjä) = Tulee
2 (tyhjä) = Tulee

Virrat päällä = virtalukko ajoasennossa

15 (10A) = Ei
13 (10A) = Ei
11 (15A) = Ei
9 (15A) = Ei
7 (tyhjä) = Tulee
5 (20 A) = Tulee
3 (20A) = Tulee

14 (10A) = Ei
12 (10A) = Ei
10 (10A) = Ei
8 (15A) = Tulee
6 (20A) = Tulee
4 (tyhjä) = Tulee
2 (tyhjä) = Tulee

Eli moottoritilan pikkusulakkeille tulee virtaa samalla lailla niin virrat pois kuin virrat päällä

Onko tästä apua teille osaajille?


Sitten oli jo hämärä, elokuu :)


Liitteet:
Kuva Citroen Xsara VTS sulakerasialle meneviä kaapeleita IMG_2868.jpg
Kuva Citroen Xsara VTS sulakerasialle meneviä kaapeleita IMG_2868.jpg [ 109.75 KiB | Katsottu 9651 kertaa ]
Kuva Citroen Xsara VTS moottoritilan pikkusulakeiden rasia IMG_2678.jpg
Kuva Citroen Xsara VTS moottoritilan pikkusulakeiden rasia IMG_2678.jpg [ 116.6 KiB | Katsottu 9651 kertaa ]
Kuva Citroen Xsara VTS moottoritilan sulakerasia IMG_2871.jpg
Kuva Citroen Xsara VTS moottoritilan sulakerasia IMG_2871.jpg [ 106.06 KiB | Katsottu 9651 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 10.08.2020 09:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Citroen-foorumilla eilen saadun vinkin mukaan annettu suoraan virta hyppyjohdolla akun + navalta sulakkeelle F9

Veikattu lähtöpuolen olevan se, missä ei ole numeroa (numero olisi tulo).

Virrat virtalukosta pois
avaimet taskussa eli ei edes ajonesto mitenkään tunnista avainta (onko tällaista toimintoa? :D )

Bensapumppu surisee heti
F9 on tuplareleen jälkeen eli käytännössä tuo hyppyjohto ohittaa tuplareleen. Jos kerran numerointi on ollut peilikuvana jostain syystä, niin onko se nyt sitten ollut näin:
1 = 1,41 V
2 = 12,14 V
3 = 0 V
4 = 0 V
5 = 0 V
6 = 0 V
7 = 0 V
8 = 11,69 V
9 = 0 V
10 = 0 V
11 = 11,68 V
12 = 12,10 V
13 = 0 V
14 = 11,96 V
15 = 11,63 V
?

Jos näin, niin pääjännitteet tulevat releelle ok. Mahdollisesti siis bensapumpun puolen kelalle ei tule ohjausta. Vedä kolarikytkimen (inertiakytkin) liitin irti (3NR = musta 3-napainen). Liittimeen (johtosarjan puoli) tulee 1-nastaan vihreä johdin. Kytke se hyppylangalla johonkin siten, että se saa varmasti maata eli esim. moottorin/vaihteiston runkoon, akun miinusnapaan tms ja kokeile sitten, suriseeko bensapumppu, kun kääntää virrat päälle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 10.08.2020 23:27 

Viestit: 59
laakeri kirjoitti:
Citroënperhonen kirjoitti:
Citroen-foorumilla eilen saadun vinkin mukaan annettu suoraan virta hyppyjohdolla akun + navalta sulakkeelle F9

Veikattu lähtöpuolen olevan se, missä ei ole numeroa (numero olisi tulo).

Virrat virtalukosta pois
avaimet taskussa eli ei edes ajonesto mitenkään tunnista avainta (onko tällaista toimintoa? :D )

Bensapumppu surisee heti
F9 on tuplareleen jälkeen eli käytännössä tuo hyppyjohto ohittaa tuplareleen. Jos kerran numerointi on ollut peilikuvana jostain syystä, niin onko se nyt sitten ollut näin:
1 = 1,41 V
2 = 12,14 V
3 = 0 V
4 = 0 V
5 = 0 V
6 = 0 V
7 = 0 V
8 = 11,69 V
9 = 0 V
10 = 0 V
11 = 11,68 V
12 = 12,10 V
13 = 0 V
14 = 11,96 V
15 = 11,63 V
?

Jos näin, niin pääjännitteet tulevat releelle ok. Mahdollisesti siis bensapumpun puolen kelalle ei tule ohjausta. Vedä kolarikytkimen (inertiakytkin) liitin irti (3NR = musta 3-napainen). Liittimeen (johtosarjan puoli) tulee 1-nastaan vihreä johdin. Kytke se hyppylangalla johonkin siten, että se saa varmasti maata eli esim. moottorin/vaihteiston runkoon, akun miinusnapaan tms ja kokeile sitten, suriseeko bensapumppu, kun kääntää virrat päälle.


Kyllä, nuo jännitteet / nasta

(Täällä ei voi editoida viestiä kuin hetken, niin en harmi päässyt korjaamaan järjestystä aikaisempaan viestiin.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 10.08.2020 23:28 

Viestit: 59
Matkustamon sulakerasialta mitattu:

Sulake F2 (5A) numeron puoli (vasen) / toinen puoli (oikea, auton kulkusuuntaan nähden)

- virrat pois -0,00 V / -0,00 V

- virrat päällä 0,00 V / 12,10

Suurin osa varoitusvaloista ja mittarit eivät F2 irrotettuna toimineet, vaikka virrat olivat päällä.
Yleensä kaikki tai lähes kaikki palavat jos moottori ei käy.
Vain veden lämpötilan varoitusvalo ja moottorin häiriövalo toimivat.

—-

Sulake F12 (20A) numeron puoli (vasen) / toinen puoli (oikea)

- virrat pois -0,00 V / -0,01 V

- virrat päällä 12,20 V / 0,04 V

Muut varoitusvalot toimivat ja moni mittari liikahti, paitsi veden lämpötilan varoitusvalo ja moottorihäiriön varoitusvalo, kun virrat päällä.
Luistoneston (jota autossa ei tietääkseni ole) valo sammui melkein heti, airbagin valo kohta perässä, näin muistelisin niiden kahden toimivan tavallisestikin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 10.08.2020 23:29 

Viestit: 59
Kolarikytkin

Kolarikytkimessä 3 napainen liitin
ulommat 2 käytössä
toinen likainen valkoinen tai vaaleanharmaa
toinen hailakka violetti

vihreää ei löytynyt

Mitattu kolarikytkintä

Sähkökynä johtona, jossa kuorma:

Virrat pois

kolarikytkimelle menevän johdon

- valkoinen = ei tapahdu mitään

- violetti = ei tapahdu mitään

Virrat päällä

- valkoinen = ei tapahdu mitään

- violetti = tuplarele naksahtaa, bensapumppu ei ala pyöriä (ja sähkökynän valo syttyy)

Kysymyksiä:

Tuliko samalla suljettua pois viallisen kolarikytkimen mahdollisuus?

Mitä seuraavaksi tutkitaan / tutkitutetaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 00:41 

Viestit: 59
Citroënperhonen kirjoitti:
Kolarikytkin

Kolarikytkimessä 3 napainen liitin
ulommat 2 käytössä
toinen likainen valkoinen tai vaaleanharmaa
toinen hailakka violetti

vihreää ei löytynyt

Mitattu kolarikytkintä

Sähkökynä hyppyjohtona, jossa kuormaa.
Sähkökynän toinen pää moottorinkorvassa = maissa.

Virrat pois

kolarikytkimelle menevän johdon

- valkoinen = ei tapahdu mitään

- violetti = ei tapahdu mitään

Virrat päällä

- valkoinen = ei tapahdu mitään

- violetti = tuplarele naksahtaa, bensapumppu ei ala pyöriä (ja sähkökynän valo syttyy)

Kysymyksiä:

Tuliko samalla suljettua pois viallisen kolarikytkimen mahdollisuus?

Mitä seuraavaksi tutkitaan / tutkitutetaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 09:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Citroënperhonen kirjoitti:
Virrat pois
- violetti = ei tapahdu mitään

Virrat päällä
- violetti = tuplarele naksahtaa, bensapumppu ei ala pyöriä (ja sähkökynän valo syttyy)
Eli releen käytös on sama tuon hypyn kanssa tai kolarikytkimen liitin normaalisti paikoillaan, mutta muuttuu avattaessa liitin --> kolarikytkin vaikuttaisi olevan ok ja bensapumpun puolen kelan ohjaus releelle tulevan ok. Outoa, etteivät värit täsmänneet. Kaikilla eri ruiskuilla kytkiksien mukaan tuohon kolarikytkimelle pitäisi tulla johtimet 1421 VE (:1, releelle) ja 1420 RG (:3, ECU:lta).

Aiemminhan olit mitannut, ettei sulakkeen F9:n kannalle tule jännitettä. Koska tuplareleen etupuolelle jännite tulee, rele on todennäköisesti ehjä ja sen ohjaus toimii, joten vian on oltava releen jälkeen. Jos kytkis nyt tuolta osin pitää paikkansa, pitäisi tuon releen lähdön haarautua sulakkeille F9 ja F11. Nyt olisi mahdollisia tutkimuskohteita:
- Jännitteen mittaus sulakerasian liittimien nastoilta D2 ja C2 (virrat päällä). Nuo ovat ne liittimet, joihin sähkön pitäisi mennä tuplareleeltä ja joista se edelleen menee sulakkeille F9 ja F11. Jos noista löytyy jännite, mutta sulakkeen F9 kannan kummaltakaan nastalta ei, on vika sulakerasiassa ja täytyy suorittaa ohitusleikkaus. Palataan siihen tarvittaessa myöhemmin.
- Jos noille sulakerasian liittimelle D2/C2 ei tule jännitettä, jää vika liittimiin tai johtoihin. Noiden ko. liittimien kuntoa sekä johtosarjan että sulakerasian puolelta myös ja tuplareleen nasta 5:n kuntoa kannan (johtosarjan) puolelta voisi tutkia. Jos näyttää yhtään huonolta, niin sille voisi tarjota lasikuitukynää ja hapettumien poistajaa (esim. Kontakt 60). Kun nuo molemmat päät ovat varmasti kunnossa, avaa liittimet molemmista päistä ja irrota varmuudeksi myös toinen akunkenkä. Mittaa sitten resistanssi (Ω, ohmit) releen kannan nastalta 5 tuonne sulakerasian liittimien (johtosarjan puolelle) nastoille D2 ja C2. Pitäisi olla <1 Ω.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 13:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
edelleen on kiinnostavaa seurata tuota ratkaisun etsimistä .
no tyylinsä kullakin.

kuvittelisi että ensin on tarkistettu kipinä eli syttypuoli , ja tietenkin heti myös PA puoli . nyt kun on todettu että pumppu toimii . niin ei puutu kuin se kipinä

ja selvä lienee että ajoitukset molemmissa on kohdallaan . se järjestelmärele kytkee sekä PA puolen että syttypuolen sähköt. jo pelkällä logiikalla pystyy etenemään ilman suuria tieteellisiä ratkaisuja
sähkökaavat on syytä olla . näkee helpommin systeemin rakenteen .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 15:26 

Viestit: 301
Paikkakunta: Hämeenlinna
Miksi koke et itse mene auttamaan, johan kysyit viestiketjun eka sivulla missä auto on ja mikäli luetun ymmärsin oikein perhonen on sulle yv:n laittana missä mahollisesti on puh nro ja tarkempi osote.



Ooppelipeli
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 15:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4682
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eioo näkyny sellaisia tietoja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Sammui kesken ajon, mistä etsiä vikaa? - Xsara VTS
ViestiLähetetty: 11.08.2020 15:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
on todettu että pumppu toimii .
On todettu, että pumppu käy vain jompilla, vaikka pumpun ohjaus toimii eli pumpun päävirtapiirin on todettu olevan sökö. Nyt etsitään, mistä kohdasta. Eiköhän ole järkevintä edetä yksi asia kerrallaan, eikä umpimähkäisesti yrittää montaa ratkaisua kerralla?
kokemjne kirjoitti:
se järjestelmärele kytkee sekä PA puolen että syttypuolen sähköt
Muista huomioida, että siinä releessä on kaksi erillisesti ohjattua kelaa. Ja sen bensapumpun kelanhan on nyt todettu toimivan, mutta koskettimeen liittyvän pääpiirin olevan viallinen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/5 [ 117 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: