Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 15:23 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Vanhassa Nishikin hybridissä on nyt köyhän miehen lukkopolkimet eli varvaskoukut. Mielessä on ollut vaihtaa ne "oikeisiin" lukkopolkimiin ja pyöräilykenkiin. Kokeeksi yritin irroittaa vanhoja polkimia vaan ihan helpolla eivät tunnu lähtevän auki. Ehkä ne on aikoinaan ruuvattu kuivana kiinni. Lisäsin hieman momenttivartta, ei auttanut.

Ei sen puoleen, kyllä noilla vanhoilla varvaskoukuillakin pärjää, eikä tarvi olla erillisiä pyöräilykenkiä.

Yli 40 vuotta olen varvaskoukkuja käyttänyt ja olisi kiva siirtyä hieman uudempaan teknologiaan...jalat kun ei pysy paikallaan ilman kiinnittämistä :lol:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 16:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Kai väänsit oikeaan suuntaan?

Mä luovuin varvaskoukuista jo 90-luvun puolella, ei ole ollut ikävä. :D




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 17:32 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Vasen vääränkätinen-oikea oikeankätinen :ugeek:



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 19:12 

Viestit: 526
No jos sen 40v olluni ihmekös piukassa.. :mrgreen:
No vakavasti joo kyl ne joskus puree kovaan kiinni lyhyemmässäkin ajassa. Yhdet kammet tuossa on mistä tuli sitten lopulta shimanon lukko poljin kierteineen pois. Ja jotain supermetallia on se polkimen akseli kun ei ruuvipenkissä jäänyt naarmuakaan siihen vaikka siis illan talkoilla lopulta lähti kierteineen kammesta.
Ja joo ääni lukkopolkimille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 19:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kyllä ne lukot ovat ehdottomat pyöräillessä. Kannattaa hommata sitten sellaiset pyöräilykengät, joilla pystyy myös kävellä, ettei aina tarvitse olla laukussa toisia kenkiä mukana. Työmatkoilla ei toki ole ongelma, jos työkengät ovat kuitenkin työpaikalla jne.

Mutta siihen irrottamiseen: Onko kokeiltu ΔT:tä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 22:15 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Noin kymmenen vuotta on tällä pyörällä ikää. Saisikohan lämminilmapuhaltimella kampea ja kierrettä herkistymään? Tietysti öljyä ensiksi tunkeutumaan kierteeseen.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 17.08.2020 22:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 683
Paikkakunta: KUOPIO
Ääni myös lukkopolkimille. Kun on säädöt kohdillaan niin jalan saa nopeasti irti. Koukuilla on tullut aikanaan kaaduttua muutaman kerran ihan sen takia, että jalka jäi jumiin. Tuntee itsensä tosi toopeksi, siinä asvaltilla maatessa, jos on näprännyt vasemman jalan remmin auki ja kallistuukin vahingossa oikealle. :lol:



Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 00:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Saisikohan lämminilmapuhaltimella kampea ja kierrettä herkistymään? Tietysti öljyä ensiksi tunkeutumaan kierteeseen.
Tarjoa vaan sitä lämpöä aluksi, niin saattaa lähteä sillä kahdesta syystä: mahdolliset lukitteet aukevat ja tulee liikettä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 15:56 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Puhaltimella lämpöä ja lisää momenttivartta. Jo vain irtosi polkimet. Ja kaupasta uutta tilalle.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 16:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Ja kaupasta uutta tilalle.
Kääntöpolkimethan ovat sitten näppärät. Ei tarvitse vaihtaa toisia polkimia tai ottaa ylimääräisiä kenkiä mukaan, kun lähtee ravintolaan :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 16:32 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
laakeri kirjoitti:
C4_robotti kirjoitti:
Ja kaupasta uutta tilalle.
Kääntöpolkimethan ovat sitten näppärät. Ei tarvitse vaihtaa toisia polkimia tai ottaa ylimääräisiä kenkiä mukaan, kun lähtee ravintolaan :roll:


Niitä juuri ajattelinkin.



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 16:40 

Viestit: 472
C4_robotti kirjoitti:
Vasen vääränkätinen-oikea oikeankätinen :ugeek:


Eikö sen pitäisi mennä juuri päin vastoin, jos ajattelee mihin päin poljin pyörii kampeen nähden eteenpäin polkiessa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 18.08.2020 17:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 162
Paikkakunta: Tuusula
Lyhyesti: ei.

Pitemmín: https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_(mechanical)

Animaatiosta selviää hyvin.



- Tapsa
Vous n'imaginez pas tout ce que Citroën peut faire pour vous:
C5 III 2.2 HDi - BX 19 GTi 4WD - Xantia Activa 2.0 TCT - Xantia Activa 2.1 TurboD - Xantia 2.1 TurboD Break
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 10:07 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Tuli sitten polkimien osto eteen. Ja pyörän. Nimittäin myin Nishikin. Eli pyörän päivitys tuli eteen. Joku hybridi tai vastaava kiinnostaisi. Sellainen, mikä sopisi katuajoon. Cyclocross ehkä?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 13:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Joku hybridi tai vastaava kiinnostaisi. Sellainen, mikä sopisi katuajoon. Cyclocross ehkä?
Miten olisi trekking-pyörä? Hybrideihinhän nekin kai kuuluvat. Tuli moiset meille Niskahien tekeleinä hommattua joskus reilu kahdeksan vuotta sitten, eikä ainakaan vielä ole kaduttanut. Sopivan kapeat renkaat kadulle pidemmillekin matkoilla, mutta pystyy hiekkateilläkin menemään. Tavarateline löytyy valmiina, samoin napadynamolla toimivat automaattiset etu- ja takavalot, lokasuojat, kunnollinen ketjusuoja ja huolettomat nestekäyttöiset levyjarrut. Oikeastaan ainut tärkeä varuste, mikä puuttuu noista, on etulaukkuteline.

Liitteet:
Sykkelit_01.jpg
Sykkelit_01.jpg [ 108.33 KiB | Katsottu 9297 kertaa ]
Jos vaadittujen pinnaheijastimien puute ihmetyttää, niin tiedoksi niiden olevan korvattu tässä tapauksessa heijastinkylkisillä renkailla.
Liitteet:
Sykkelit_02.jpg
Sykkelit_02.jpg [ 106.43 KiB | Katsottu 9297 kertaa ]
Ovat sen verran kevyitä, että tämmöinen rimpulakin nostelee ne huoletta halpismallin telineisiinkin (Freeride).

https://www.bikebrandstore.com/fi/tarjoukset/klikkaa-tarjouksiin/Trekking-Master-Pro/8058



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 14:49 

Viestit: 2000
Paikkakunta: JKL
Jarruja olen miettinyt myös: vanne- vai hydrauliset jarrut? Onko merkitystä?



"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 14:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
C4_robotti kirjoitti:
Jarruja olen miettinyt myös: vanne- vai hydrauliset jarrut? Onko merkitystä?
Kyllä nuo hydrauliset levyjarrut ovat olleet niin huolettomat, että ei kiinnostaisi yhtään palata vannejarruihin. Kun ei missään kilpailussa olla, niin ei ole niillä grammoilla niin merkitystä. Ja vaikka olisikin, niin helpoiten ne saa hukattua vyötäröltä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 18:23 

Viestit: 297
Cyclo vs. joku muu suorasarvinen riippuu siitä, että millaisesta otteesta tykkää. Tuollaisessa "pässinsarvessa" on 4 otetta yhdellä kertaa ja normaaliote, eli kahvoilta ajaminen on ergonoomisin ote mitä yleensäkään voi saada pyörän sarvista.

Levyjarruissa on tehoa reilummin entä vannejarruissa, mutta se ei ole koko totuus. Vaikka niitä pidetään huolettomana, niin sadekelillä asfaltin päällä oleva hiekka lentää jarrupalan ja levyn väliin aiheuttaen ärsyttävää kahinaa ja hiekka ei tule pois välistä ilman kunnollista vesipesua, tai paineilmaa. Onpa ne myös äärimmäisen tarkkoja säädöistä ja levyn suoruudesta, jotka ovat molemmat sellaisia asioita, joista ei tarvitse huolia vannejarrujen kanssa. Kerkesin ajaa vannejarrullisilla maantiepyörillä ja cyclolla 13 vuotta, kunnes siirryin kuitucrossiin, jossa on Sram Force hydrauliset levyjarrut ja jarrujen kahnutus oli aika suuri pettymys. Toki niissä on tehoa, mutta normaalissa työmatka-ajossa ei käytännössä tarvitse jarruja ollenkaan. Jos vaatimuksena on ultimaattinen teho, niin silloin ilman muuta hydraulinen levyjarru.

Mulla olis jouten 54 cm (rungon pituus 55 cm) Kona Jake The Snake Ultegran osasarjalla, kun ostin tuon Scott Addict XC RC:n. Ei se nyt ihan JKL:ssä ole, mutta viikonloppuna voisi olla Pihtiputaalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 21:45 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
Äsken tuossa taas maastopyörällä metsäpolkulenkillä sattumalta ajattelin tuota jarruasiaa, ja kyllä nuo perustason hydrauliset levyjarrut on mainiot verrattuna vannejarruihin maastopyörässä, tehoa on kunnolla ja maastossa vanne usein jossakin kurassa ja ravassa jolloin vannejarru suorastaan syö hiekkaista vannetta. Polkimet aika pienet perusmallit, ja silloin tällöin tuppaa jalka lipeämään mutta liekö sitä rohkenisi maastopolulla tällainen tavan tallaaja muita käyttää kuin isompia flättipolkimia?



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 21:53 

Viestit: 265
Paikkakunta: Lapinlahti
SamiT kirjoitti:
liekö sitä rohkenisi maastopolulla tällainen tavan tallaaja muita käyttää kuin isompia flättipolkimia?

On myös kombipolkimia: toisella puolella lukko ja toinen puoli flätti.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 22:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ovi kirjoitti:
Vaikka niitä pidetään huolettomana, niin sadekelillä asfaltin päällä oleva hiekka lentää jarrupalan ja levyn väliin aiheuttaen ärsyttävää kahinaa ja hiekka ei tule pois välistä ilman kunnollista vesipesua, tai paineilmaa.
Mitä myö tehdään vaimon kanssa väärin, kun ei ainakaan miun fillarin jarruissa ole vielä tuollaista ilmiötä ollut, eikä käsittääkseni vaimonkaan fillarissa :?. Jarruista tulee ääntä joskus kevyissä hidastuksissa, mutta muuten ovat hiljaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 23:06 

Viestit: 352
Just tänään rihtailin on-one il pompinon kiekkoja ja vaihtelin uudet jarrupalat mini v-brake jarruihin. Lähimmästä tsygäilyyn erikoistuneesta kivijalkaliikkeestä kyselin myyjältä mahd. pitkiä paloja ja hän haki huollon puolelta BBB:n palat. Vanteiden jarrupinnat putsasin bräkleenillä lopuksi. Ja jumatsuka mitkä jarrut kikottimesta löyty. Toki vanhoja jarruja piti hetki verrytellä ja säätää mutta nyt lähtee ukko stongan yli että heilahtaa jos on varomaton. Tuntuma jopa parempi kuin nestelevareissa ja teho vähintään sama. Toki tuolla tulee nyt vähemmän ajeltua mudassa. Aikaisemmin tuli sitäkin tehtyä. Nestelevareissa oli ainakin aiemmin useammalla ongelmia jarrujen ilmauksessa tai pikemminkin että sitä ilmaa pääsi jostakin järjestelmään. Vissiin tämä asia on muuttunut nykyään?

Cyclocrossin etuna yleispyöräksi näkisin isomman rengastilan kuin maantiepyörässä mutta jos haluaa maantiellä mennä niin 25-28mm kumi käy samalle vanteelle + monipuolisempi valikoima ajoasentoja kuin hybrid-/trekkingpyörässä ja ovat myös kevyempiä. Tai mites nämä gravel grindit? Mahtuu 40-50mm kumia cyclomäisellä ajoasennolla. Mukavampi kyyti ja kyllä se vaan tuntuu rullaavankin kevyemmin kun laittaa siloisen 42mm kumen sopiville paineille. Tai jo olemassa olevaan maasturiin stemmin ja stongan vaihto dropiksi eli kippurasarviin. Toki vaatii uudet kahvat jarruille ja vaihteille mutta sitten alla olisikin onko se nyt monster crossi joka käy kyllä jokapaikkaan.

Ja maastoonkin vaan ne lukkopolkimet kunhan on totutellut ne parit pakolliset kaatumiset ensin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 23:15 

Viestit: 367
Paikkakunta: Paimio
pekka karvonen kirjoitti:

Ja maastoonkin vaan ne lukkopolkimet kunhan on totutellut ne parit pakolliset kaatumiset ensin.


amikutoseeni kirjoitti:
On myös kombipolkimia: toisella puolella lukko ja toinen puoli flätti.



Täytyykin harkita tuollaisia kombimalleja niin voi pehmeällä laskulla totutella lukkoihin. Kyllä tänäänkin aika monesti oli kenkä enää sentin pari polkimen päällä kun juurien ja monttujen yli meni reippaammin. Lokasuojat piti myös karsia kun eihän ne paremmankaan laatuiset muoviset kurakaaret mukana pysy juurien ja kivien ylityksen tärinässä.



2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 23:25 

Viestit: 352
SamiT kirjoitti:
Kyllä tänäänkin aika monesti oli kenkä enää sentin pari polkimen päällä kun juurien ja monttujen yli meni reippaammin.


Millaiset polkimet nyt on paikallaan? Saatavillahan on hyvänkokoisia flättipolkimia joissa vaihdettavat nastat/piikit. Niissä tuntuu myös tossu pitävän.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 20.08.2020 23:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
SamiT kirjoitti:
Täytyykin harkita tuollaisia kombimalleja niin voi pehmeällä laskulla totutella lukkoihin.
Ainakaan kadulla ei ensimmäisen lukkokokeilun jälkeen flättejä halua käyttää kuin matkalla ravintolaan :D
SamiT kirjoitti:
Kyllä tänäänkin aika monesti oli kenkä enää sentin pari polkimen päällä
Polkemisen sijaan miulla tuppasivat ratsastaessa jalat valumaan eteenpäin jalustimissa ravissa ja laukassa. Istuntaa korjaamalla alkoivat pysyä huomattavasti paremmin kohdillaan. Olisikohan pyöräillessä myös asennon ja painotuksen haulla tuota helposti parannettavissa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: