Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Varvaskoukuista lukkopolkimiin
ViestiLähetetty: 21.08.2020 08:20 

Kombimallin polkimet on maastossa huonot, koska usein liikkeelle lähdössä on väärä puoli kengän pohjaa vasten. Itse olen käyttänyt lukkoja yli 20 vuotta ja paluuta flättipolkimiin ei ole. Toki monet niitä tuntuu suosivan. Lukkoihin tottuu kyllä nopeasti, mutta alussa voi tapahtua muutama kellahtaminen kyljelleen kun jalka ei irronut polkimesta. ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 09:17 

Saa nähdä, millaiseen pyörään sitä päätyy. Vaihtoehtoja löytyy "luomusta" sähköiseen. Yhteistä niille kaikille on se että laadusta saa maksaa. Sähköisellä voisi tuota 10 km:n työmatkaakin ajaa. Tavallisella tulee paita liian märäksi...

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 09:23 
Käyttäjän avatar

C4_robotti kirjoitti:
Sähköisellä voisi tuota 10 km:n työmatkaakin ajaa. Tavallisella tulee paita liian märäksi...
Vaihtopaita laukkuun. Ei tarvitse sitten niin pitkällä kuntolenkillä tms käydä enää työmatkojen lisäksi, jos kokonaan lihasvoimalla menee. Sähkömalli hukkaa kovasti aikaa, kun täytyy se liikunta jostain kuitenkin ottaa - lihasmallilla saa näppärästi samalla. Toki pitkillä matkoilla voisi olla ihan jees, mutta ei nyt alle 100 km päivämatkoilla sentään?

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 09:29 

K1mm0 kirjoitti:
Kombimallin polkimet on maastossa huonot, koska usein liikkeelle lähdössä on väärä puoli kengän pohjaa vasten. Itse olen käyttänyt lukkoja yli 20 vuotta ja paluuta flättipolkimiin ei ole. Toki monet niitä tuntuu suosivan. Lukkoihin tottuu kyllä nopeasti, mutta alussa voi tapahtua muutama kellahtaminen kyljelleen kun jalka ei irronut polkimesta. ;)

Samaa mieltä tästä! Kombimalli ilman lukkoja on monin paikoin todella liukas kengän alla, kun tosiaan n. 50% todennäköisyydellä se lukon puoli on kengän pohjaa vastaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 10:40 

Maantie- ja kaupunkiajossa kombi on ihan hyvä kompromissi. Ajan lähes kaikki ajot käyttäen maastopyöräilykenkiä ja polkimien lukkopuolta. Maastopyöräilystä ei minulla ole kokemusta. Maastokenkiä käytän, koska niillä pystyy siedettävästi myös kävelemään.
Kombi mahdollistaa satunnaiset kauppareissut ym lyhyet ajot tavallisilla kengillä. Liikkeellelähtö on hieman työläämpää, kun pitää poljin kääntää niin että haluttu puoli on ylöspäin.

Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 11:04 

Maasturissa kokeilin joskus Shimanon M324 peruskombeja mutta en tykännyt. Sitten meni vuosia isoilla flateilla joissa pinnit. Tänä keväänä löysin EH500:t ja olen tykännyt, klosseilla toimii ja toisaalta pinnien puolikin pitää kohtuullisesti, näitä ostan luultavasti jatkossa muihin paitsi maantiepyörään.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 12:16 

Minulla on maantiepyörässä VP-R62-polkimet. Flättipuoli on aika sileä: voi luistaa kengän alla, mutta pystyy ajamaan myös paljain jaloin. Tosiaan lähes kaikki ajo tulee lukkopuolella.
https://www.bike-discount.de/en/buy/vp-components-hybrid-pedals-vp-r62-630647

7-vaihteisessa kaupunki/hybridipyörässä minulla on VP:n isompipiikkiset kombit, tämänkaltaiset: https://www.ebay.de/itm/Klickpedale-Multifunctions-Pedal-Schwarz-mit-Klickern-kombinierbar/283494032241

Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 15:35 

Mikä hintaluokka on "peruslaadukkaalla" hybridi-/cyclocross- tai katupyörällä? Eli ei mitään markettitavaraa, eikä toisaalta useiden tonnien huippupyöräkään. Tässä vaiheessa ajatuksena on pääasiassa kadulla (pyörätiellä) ajaminen ihan kuntoilun kannalta, Iskunvaimennusta en kaipaa. Parissa edellisessä pyörässä on ollut suora ohjaustanko nousukahvoilla, mistä olen pitänyt. Katupyörässä tämäkin muuttuisi. Pitää lähteä koeajolle varmaan...

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 17:08 

Hintaluokka lie tonnin ja parin väliin niin saanee jo paremmilla osasarjoilla? Itse ostaisin sen mukaan mikä omalle kropalle sopii eli koeajolle vaan. Itse pärjäsin arkipyöräilyssä ihan shimpan alivio ja acera sarjoilla.

Se mihin itse satsaisin on laadukkaat ja kevyet kiekot. Toki rullaavat ja kevyet kumit myötävaikuttavat tähän.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 20:01 

Kunnollisia cyclocrosseja alkaa olemaan 1500 €:n hintaluokassa. Yleensä tuosta saa pari sataa pois kysymällä.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 20:05 

laakeri kirjoitti:
ovi kirjoitti:
Vaikka niitä pidetään huolettomana, niin sadekelillä asfaltin päällä oleva hiekka lentää jarrupalan ja levyn väliin aiheuttaen ärsyttävää kahinaa ja hiekka ei tule pois välistä ilman kunnollista vesipesua, tai paineilmaa.
Mitä myö tehdään vaimon kanssa väärin, kun ei ainakaan miun fillarin jarruissa ole vielä tuollaista ilmiötä ollut, eikä käsittääkseni vaimonkaan fillarissa :?. Jarruista tulee ääntä joskus kevyissä hidastuksissa, mutta muuten ovat hiljaa.

Jaa'a, mulla mahtaa olla vain liian hienot ja kalliit jarrut. Oma mielipiteeni levyjarruista on edelleen se, että normaalissa työmatka-ajelussa, tai asfaltilla lenkkiä heittäessä levyjarruista ei ole mitään hyötyä. Maastossa en ole koskaan ajanut, joten sen osalta en voi kommentoida.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 20:40 

pekka karvonen kirjoitti:
SamiT kirjoitti:
Kyllä tänäänkin aika monesti oli kenkä enää sentin pari polkimen päällä kun juurien ja monttujen yli meni reippaammin.

Millaiset polkimet nyt on paikallaan? Saatavillahan on hyvänkokoisia flättipolkimia joissa vaihdettavat nastat/piikit. Niissä tuntuu myös tossu pitävän.

Siinä aika kapeat ja lyhyet peruspolkimet, pyörä on Helkama XS29.3 perusmallin halpa maasturi 2017 mallistoa. Lenkin ideana oli metsäpolkua täysillä 150 sykkeillä mitä nyt tällä puolilöysällä kunnolla pääsee kun vasta vuoden alusta on tullut säännöllisemmin pyöräiltyä, sitä ennen meni 7 vuotta pääosin talvikuntoiluna satunnaista pyöräilyä.

Ehkä hommaan isommat piikkiflätit nyt ensihätään kuitenkin kun tarttis vähän paremmalla haarukalla oleva pyöräkin hankkia ensi kesäksi kun pelottaa tuon perus Suntour XCM:n kestävyys röykyissä jos sattuu tuohon maastopolkuajeluun pahemminkin hurahtamaan, rikollisen hauskaa se kuitenkin on kun kovemmin koittaa painella poluilla. Kai sen haarukan voisi vaihtaakin kun luultavasti muu pyörä kyllä omassa ajossa kasassa pysyisi.

Tuommoinen vakiopalikoin:
Kuva

2001 Citroën C5 2.0i SX Break
2003 Citroen C5 2,0i SX Berline
1999 Peugeot Partner Van
1999 Peugeot 306 HDI
1998 Peugeot 605 ST V6 Aut
1994 Peugeot 405 1,6 GLi
1990 Citroen BX 16 GTI
Poissa

ViestiLähetetty: 21.08.2020 22:02 
Käyttäjän avatar

Jassoo, tämä viestiketju on jäänyt huomaamatta!

Myönnetään, olen aristellut lukkopolkimien käyttöä.
Aloitin maantiepyöräilyn elokuussa 2009, ensimmäinen kuitupyörä 2012 (Bianchi).
Vasta toisessa "ykköspyörässä" (Canyon 2018-) aidot lukkopolkimet, siihen asti aina Shimanon hydridipolkimet (flätti/lukko).

Kuitenkin nykyisen ykköspyörän Shimano-lukkopolkimet ovat liian kireät, vaikka kiristys on säädetty minimiin. Tämän huomasi eräs toinenkin saman mallin käyttäjä Fillari-foorumissa.

Minulla oli tekemistä äkkipysähdyksessä Giro d'Espoossa (varmaankin 2018), kun siellä ennen koulun huoltopistettä, missä yllättäen tie kapanee kovasti molemmin puolin vierustavien lehtipuiden välissä. Varmasti tien kapenemisen vuoksi porukka oli ajanut kasaan, lasit ja verta asfaltilla. Onneksi noiden puiden takia sain pidettyä itseni kaatumatta ottamalla kädellä nojaa puun runkoon. Muutoin olisin kaatunut ja kaatanut samalla rinnalla olleet pyöräilijät.

Toinen muisto tästä oli ajaa oma ryhmä kiinni ja piti käyttää kaikki mahdollinen lihasvoima, jotta saisin ryhmän kiinni. Otti se vaan ainakin 2 km ennen kuin supersoolo päättyi. Sykehuippu oli 181, aika hyvin yli 50v pyöräilijälle. Katsos, aina kannattaa pyöräillä ryhmässä, jopa 4 km/h nopeammin pystyy pyöräilemään kuin tempoa (yksinpyöräilessä).

Helsinki Velotourissa 2018 sain aikaiseksi ensimmäisen kasan, kun ryhmän nopeus laski nopeammin kuin luulinkaan ja samalla ylämäki kaartui. Olin liian lähellä edelläajavaa ja kiekot otti toisiinsa kiinni. ... Maksoin lopulta €100 aikaansaadusta vahingosta, kun erään pyöräilijän sähkövaihteisen pyörän kaapelointi vioittui tästä.

Kauden ensimmäinen pyöräilytapahtuma on Pirkan Pyöräily su 23.08., normaalisti olen mukana kahdeksassa toistuvassa tapahtumassa vuosittain.

25 C5 X PureTech 225
21 C4 PureTech 130
19 C3 Aircross 110
15 C4 Aircross 1,6i
12 C4 VTi 120 Exclusive
05 C4 1,6i 16v VTR coupé
03 C5 2,0i 16v SX berline
98 Xsara 2,0i VTS coupé
95 ZX 1,9i Volcane berline
93 BX GTI berline
91 Visa 14 TRS berline
Poissa

ViestiLähetetty: 23.08.2020 09:37 
Käyttäjän avatar

amikutoseeni kirjoitti:
Maastokenkiä käytän, koska niillä pystyy siedettävästi myös kävelemään.
Miulla on käytössä jotkin Northwaven kengät (yli 5 v vanhat), jotka on suunniteltu ihan sillä mielellä, että niillä pystyy myös kävelemään siedettävästi. Samaa mallia ei tietenkään ole enää saatavilla, mutta esimerkiksi nuo kummatkaan eivät näytä aivan mahdottomilta kävellä:
https://www.northwave.com/eu-FI-en/products/NORTHWAVE-SHOES-ENDURO-MID-BLACK-OFF-WHITE-GOLD-48_239183034.aspx
https://www.northwave.com/eu-FI-en/products/NORTHWAVE-SHOES-SPIDER-2-BLACK-BLUE-ORANGE-37_239148020.aspx

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 25.08.2020 13:02 

Sano ei selkä- ja rannekivuille ja osta nojapyörä. Tossa olisi laadukas peli melko halvalla, ellei jo mennyt:

https://m.tori.fi/vi/72654568.htm

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2