Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 01:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 56
Otsikon mukainen peli kiinnostaisi, tällä hetkellä eniten dieselinä.

Patonkilaisilla näyttää olevan ainakin 2.0 C.T:tä ja V6:sta, mutta onkos kellään Activaa tiisselillä?

Maailmalla noita näyttäis olevan sekä 2.0HDi että 2.1TD 12v koneilla, molemmissa noin 110 kaakkia.
Onkos noissa miten käytännön eroja, eli kummalla koneella kannattaisi hommata?...tai lähinnä, tartteeko jompaa kumpaa konetta erityisesti vältellä?

Hdi uudempaa tekniikkaa, mutta kumpaakaan konetta en ole päässyt kokeilemaan enkä niistä enempiä tiedä.



DS4 Hdi165 -12
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 09:18 

Viestit: 1496
janteros kirjoitti:
Otsikon mukainen peli kiinnostaisi, tällä hetkellä eniten dieselinä.

Patonkilaisilla näyttää olevan ainakin 2.0 C.T:tä ja V6:sta, mutta onkos kellään Activaa tiisselillä?

Maailmalla noita näyttäis olevan sekä 2.0HDi että 2.1TD 12v koneilla, molemmissa noin 110 kaakkia.
Onkos noissa miten käytännön eroja, eli kummalla koneella kannattaisi hommata?...tai lähinnä, tartteeko jompaa kumpaa konetta erityisesti vältellä?

Hdi uudempaa tekniikkaa, mutta kumpaakaan konetta en ole päässyt kokeilemaan enkä niistä enempiä tiedä.


Activassa en ole koskaan edes istunut, mutta liekö tuo 2.0 Hdi sama "konsernimylly" mitä PSA:n muissakin autoissa käytetään? Itselläni on tuosta moottorista hyviä kokemuksia kolmesta eri yksilöstä. Itselläni ko. moottori on Xantian keulalla, mutta kokemusta on myös moteurin kyvyistä Pösöjen 406 ja Expert nokalla. Expertissä tosin taitaa olla se noin 20 hv "nuhaisempi" malli. Mielestäni kone on todella miellyttävä ja ainakin minulle riittävän voimakas. Vääntöä riittää, auto kiihtyy mukavasti täydelläkin kuormalla, mutta silti kulutus ei nouse korkeaksi. Oma Breakini on reilun puolentoista omistusvuoden aikana kuluttanut 4,3 - 6,3 litraa sadalle. Kaupunkiajossa menee reilu kuusi litraa sadalle, mutta maantiellä pääsee lähelle neljän litran kulutusta. Activalla ei ehkä yhtä taloudellisesti malttaisi edetä :D

Loppukaneettina: älkää peljätkö Hdi:tä. Mainio mylly on se!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 10:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 332
Paikkakunta: Kalajoki
Tirehtööri kirjoitti:

Activassa en ole koskaan edes istunut, ...


Kun on kerran päässyt Activan makuun, ei muut kelpaa ...



-------
Sitikka-kyytiä v:sta -58
nyt alla Xantia Activa TCT
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 10:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
maarit kirjoitti:
Kun on kerran päässyt Activan makuun, ei muut kelpaa ...

Kyllä kelpaa, mutta Activaan jää polte ja kaipuu ;)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 332
Paikkakunta: Kalajoki
niko kirjoitti:
Kyllä kelpaa, mutta Activaan jää polte ja kaipuu ;)


Se suuri intohimo?



-------
Sitikka-kyytiä v:sta -58
nyt alla Xantia Activa TCT
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 10:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 56
Joo, onhan tuota Hdi:tä ollut vaikka minkä vekottimen keulalla.
Lähinnä tuo 2.1Td on minulle täysin outo, lienee kuitenkin sama kone kuin esim. XM:ssä käytetty.

Suomessa ei juuri noihin 2.1 koneisiin xantioihin törmää, näyttävät lähes kaikki olevan joko 1.9td tai 2.0Hdi...siis yleisesti, 1.9 activaa ei liene olemassakaan.

Kysymys kuuluukin, kannattaako 2.1 konetta vältellä? vai onko käytöltään ja huolto yms. muilta kuluiltaan samaa luokkaa kuin hdi. Maailmalla näyttää olevan activoita molemmilla koneilla.



DS4 Hdi165 -12
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 11:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Taitaa olla Suomessa noi diisseli-Activat kiven alla. Kaksi yksilöä muistan vaihtoautosivuilta bonganneeni, molemmat oli HDi-koneella. Tiedä sitten miten alustan ja moottorin luonne käy yksiin tommosessa kun ei tuo 110hp HDikään mikään raketti ole... :?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 13:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 193
Paikkakunta: 54800
No mullahan on tollainen 2.1TD Xantian pellin alla. Omasta mielestä se on käytökseltään mukavampi kuin Hdi (kiertää, laajempi tehoalue, sallii ajamisen tyhjäkäyntikierroksilla), mutta taidan kuulua tässä asiassa vähemmistöön tai ainakin taantumuksellisiin.

Tehot ja väännöt on koneissa samat, mutta tulevat 2.1:ssä 500rpm korkeammilla kierroksilla. Kulutuksessa on palttiarallaa 0.5l/100km ero Hdi:n hyväksi. Poljettaessa varmaan enemmän. Boksilla saa molempiin 20hp lisää. Xantioissa on aina Lucaksen sähköisesti ohjattu mekaaninen ruiskupumppu. Alkupään XM:ssä oli Bosh:n mekaaninen. Jos se (Lucas) hajoaa, niin on kuulemma kallis ja vaikea korjata (varaosasaanti), mutta ruiskupumput yleensäottaen hajoaa harvoin. Voi korvata lujemmalla Boshin pumpulla, jos haluaa tappiin virittää/ajaa rypsiöljyllä. 2.1TD on XUD moottorisarjan viimeinen kehitysversio (XUD11BTE), 2.0Hdi taas DW sarjan ensimmäinen (DW10ATED). 2.1TD kone suht harvinainen ja vähän valmistettu, Hdi taas todella yleinen.

Käppyrät tuossa threadissä:

viewtopic.php?f=12&t=133



-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm
-03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm
-74 Dyane
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 14:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
Savitaipale kirjoitti:
No mullahan on tollainen 2.1TD Xantian pellin alla. Omasta mielestä se on käytökseltään mukavampi kuin Hdi (kiertää, laajempi tehoalue, sallii ajamisen tyhjäkäyntikierroksilla), mutta taidan kuulua tässä asiassa vähemmistöön tai ainakin taantumuksellisiin.

Täällä toinen taantunut ;) Vaikkakin kone on 406 pösön keulalla. Konetta on muuten käytetty myös 605 pösössä. Käyrien perusteella näyttäisi HDI vääntävän paremmin alhaalta, mutta ainakin meidän 90hp Hdi xsaraan verrattuna tätä ei kyllä uskoisi. Käytännön ajossa 2,1 on paljon mukavampi ajaa. Hdi:hin verrattuna pitäisin konetta yksinkertaisemman tekniikan vuoksi varmempana. Myöskään 2,0HDI:n kaltaisia tyyppivikoja ei tässä moottorityypissä ole.

Savitaipale kirjoitti:
Tehot ja väännöt on koneissa samat, mutta tulevat 2.1:ssä 500rpm korkeammilla kierroksilla. Kulutuksessa on palttiarallaa 0.5l/100km ero Hdi:n hyväksi. Poljettaessa varmaan enemmän.

Kulutus on tosiaan suurempi TD:ssä, mutta toisaalta näin talvisin lämmöt nousevat HDI:tä paremmin eikä tarvetta webaston tms. lisälämmittimen asennukseen ole. Vielä kun tässä TD:ssä on oikea lohkolämmitin HDI:n öljypohjalämmittimen sijaan ja pitempi hehkutus, on se talviautona mielestäni parempi.



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 15:13 

Viestit: 1496
Japa kirjoitti:
Myöskään 2,0HDI:n kaltaisia tyyppivikoja ei tässä moottorityypissä ole..


Mitä tyyppivikoja Hdi:ssä kuuluisi olla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Tirehtööri kirjoitti:
Japa kirjoitti:
Myöskään 2,0HDI:n kaltaisia tyyppivikoja ei tässä moottorityypissä ole..


Mitä tyyppivikoja Hdi:ssä kuuluisi olla?


Kampiakselin hihnapyörä ja polttoainepumppu on mulla tiedossa, mitäs muuta...? Noi nyt ei kovin vakavia ole kun seuraa ton hihnapyörän kunnon ja vaihtaa aikanaan...



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 18:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Oulu
Niin, vähän tuli turhan korostettua tyyppivika-sanaa. Meidänkin HDI:ssä hihnapyörä on alkuperäinen ja polttoainepumppukin on vaihdettu vain 90tkm kohdalla. Nyt mittarissa 235tkm. Kannentiivisteitä olen muutamasta hdi:stä kuullut vuotaneen... tuskin tyyppivika kuitenkaan.

Ja TD:n talvi-ominaisuuksia kun kehuin, niin unohdin, että HDI:ssä on polttoaineen esilämmitin :oops:



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C5 V6 Berline -01, C5 2,0 Berline -01, C5 2,0 Berline -04, 406 HDi -00
EX-PSA:t: C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 17.02.2009 19:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Xantippa kirjoitti:
Taitaa olla Suomessa noi diisseli-Activat kiven alla. Kaksi yksilöä muistan vaihtoautosivuilta bonganneeni, molemmat oli HDi-koneella. Tiedä sitten miten alustan ja moottorin luonne käy yksiin tommosessa kun ei tuo 110hp HDikään mikään raketti ole... :?


Mutta siihenhän Activa-alusta onkin omimmillaan kun ei vauhtia tarviii mutkissa tappaa :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 20.02.2009 16:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Putkimies22 kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Taitaa olla Suomessa noi diisseli-Activat kiven alla. Kaksi yksilöä muistan vaihtoautosivuilta bonganneeni, molemmat oli HDi-koneella. Tiedä sitten miten alustan ja moottorin luonne käy yksiin tommosessa kun ei tuo 110hp HDikään mikään raketti ole... :?


Mutta siihenhän Activa-alusta onkin omimmillaan kun ei vauhtia tarviii mutkissa tappaa :D


Mä näkisin että nyt ollaan asian ytimessä. :D Ikävä kyllä liikenteessä on paljon autoja, joilla mutkiin ja risteyksiin tarvii jarrutella, ja ne on sitten aina tiellä. ;)

Monet TCT Activalla ajaneet sanoo että siinä kone on alustaan nähden alimitoitettu. Tiisselin kanssa tilanne tuskin on ainakaan parempi. :roll: Mutta toisaalta kyllä Activasta pystyy nauttimaan ihan nopeusrajoitustenkin puitteissa. :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 20.02.2009 17:09 

Viestit: 1
Sen verran haluan kehaista, TD 2,1 on Xantian pellin alla farkkumalissa. Jousituksesta löytyy se hydr... hytraaktiivinen jotain. Palloja on alustassa, että lainata voisi. Mutta se alusta, jos moottoritiellä alkaa sivutuuli ravistella Xantiaa, painan se häkkyrän kuvalla varustetun nappulan pohjaan ja kas, sivutuuli loppuu. Noin niin kuin esimerkkinä. Vaunun veturina mukava ja kuluttaa noin kympin löpöä tehokkaalla tavalla liikkuessa. Eli moottorina oikea raakaöljykone, voimaa ja sitkeyttä löytyy, mutta ei ehkä pihistelijä piipertäjille, jolle tippakin on liiikaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 04.03.2009 21:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 56
Nyt tuli meikäläisestikin "vihreä activisti" :) :) , ja tällä en todellakaan tarkoita, että olisin liittynyt puolueeseen, värjäilisin tarhaminkkejä signaaliväreillä tai kahlitsisin itseäni puiden ympärille...

...vaan hommasin tällaisen kulkineen Belgiasta. Auto on Activa 2.1 TD, rullattu 174 tkm. Erikoista kai tässä on lähinnä tuo kulkineen siirto, auto näet tuli pihaan toimitettuna yksityisen myyjän ajamana. Maksoin matkakulut myyjälle etukäteen ja sitten vaan toivomaan, että auto tulisi ja vieläpä myyjän lupaamassa kunnossa.

Myyjä lupasi muuten jeesailla, jos joku muukin innostuu hankkimaan kärryn Belgiasta.

Kävin tänään jo kunnollisen tullimiehen juttusilla, nyt odotellaan, millaiset verot tulee.


Liitteet:
xantia_activa_td.jpg
xantia_activa_td.jpg [ 104.48 KiB | Katsottu 16808 kertaa ]

DS4 Hdi165 -12
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 13:11 

Viestit: 105
Paikkakunta: Espoo
Onpa se nätti kuin sika pienenä :) Ja vielä alkuperäisillä vanteilla.

Tollaiset vanteet pitäisi kyllä jostain löytää, eli kaivakaahan autotallinnurkkia, josko jollakin olisi myydä tuollaiset (sorry offtopic).



Tällä hetkellä citikaton
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 13:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
2.1TD ja Activa... Varmaan oikein mielenkiintoinen paketti :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 14:30 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
janteros kirjoitti:
Nyt tuli meikäläisestikin "vihreä activisti" :) :) , ja tällä en todellakaan tarkoita, että olisin liittynyt puolueeseen, värjäilisin tarhaminkkejä signaaliväreillä tai kahlitsisin itseäni puiden ympärille...

...vaan hommasin tällaisen kulkineen Belgiasta. Auto on Activa 2.1 TD, rullattu 174 tkm. Erikoista kai tässä on lähinnä tuo kulkineen siirto, auto näet tuli pihaan toimitettuna yksityisen myyjän ajamana. Maksoin matkakulut myyjälle etukäteen ja sitten vaan toivomaan, että auto tulisi ja vieläpä myyjän lupaamassa kunnossa.

Myyjä lupasi muuten jeesailla, jos joku muukin innostuu hankkimaan kärryn Belgiasta.

Kävin tänään jo kunnollisen tullimiehen juttusilla, nyt odotellaan, millaiset verot tulee.

Kuvassa koristekapselit? Mitäs tuo tullimies, kyselikö nurkuen passia, pyörien huutaessa tullin kurvissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 14:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
janteros kirjoitti:
...vaan hommasin tällaisen kulkineen Belgiasta. Auto on Activa 2.1 TD, rullattu 174 tkm. Erikoista kai tässä on lähinnä tuo kulkineen siirto, auto näet tuli pihaan toimitettuna yksityisen myyjän ajamana.

Onneksi olkoon hienosta hankinnasta, vaikka onhan tuo activa + öljypoltin aavistuksen perverssi yhdistelmä. :)

Muistitko mainita Belgian pojalle etukäteen että täällä saattaa olla aavistuksen verran lunta maassa? :P


Viimeksi muokannut Igor päivämäärä 05.03.2009 14:32, muokattu yhteensä 1 kerran



- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 14:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
ealab kirjoitti:
Kuvassa koristekapselit?

Kyyyllä noi on ihan originaalit Activan vanteet...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 05.03.2009 18:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 56
Igor kirjoitti:
janteros kirjoitti:
...vaan hommasin tällaisen kulkineen Belgiasta. Auto on Activa 2.1 TD, rullattu 174 tkm. Erikoista kai tässä on lähinnä tuo kulkineen siirto, auto näet tuli pihaan toimitettuna yksityisen myyjän ajamana.

Onneksi olkoon hienosta hankinnasta, vaikka onhan tuo activa + öljypoltin aavistuksen perverssi yhdistelmä. :)

Muistitko mainita Belgian pojalle etukäteen että täällä saattaa olla aavistuksen verran lunta maassa? :P


Luulis, että vaimo ehtii ajonsa hoitaa tuolla tiisselilläkin. Ja jos kaipaa suoranopeutta, niin voi kaivaa V6:n tallista. Itse "saan" ajella liisaripicassolla.

Joo, kyselin Belgian pojalta talvijutuista, ei kuulemma haittaa. Onneksi ei ollut kunnon lumikeli, niin pääsi kesärenkailla perille.

Ja noi on tosiaan alkuperäiset aluvanteet samanlaisilla prikkapulteilla kuin nämä V6 Exclusiven alkuperäiset vanteet.


Liitteet:
vanne_v6.jpg
vanne_v6.jpg [ 64.54 KiB | Katsottu 19372 kertaa ]

DS4 Hdi165 -12
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 10.03.2009 20:05 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
En tiijä miten se tiisselillä kulkee, mutta joskus tuntuu että kyllä siihen V6:n 190 hevosvoimaankin vois edes hiukan vielä lisätä...

Minulta on noista orggisvanteista yksi keskiökilpi pudonnut. Ja onko niistä pyöränpulteista kuvaa, ne nahistaa oudosti muutama kierros ennen pohjaa.



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 10.03.2009 20:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 373
£orenzo kirjoitti:
Ja onko niistä pyöränpulteista kuvaa, ne nahistaa oudosti muutama kierros ennen pohjaa.

Juuri laitoin tuonne naapurifoorumin puolelle kuvaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia Activa
ViestiLähetetty: 10.03.2009 20:18 

Viestit: 166
Paikkakunta: Helsinki / Jämsä
Kyllä ne näyttäisi olevan ne mitkä pitääkin.
Joskus ammoin liian pitkät pultit pohjasivat jarrulevyihin, autoa en muista - olisko ollu XM...



£orenzo Pamfletti
il Artisto rheumatismo, erotomanimo i Darra Catastrofala
Citroen C3, Renault Megane Cabrio, Sunbeam Alpine Series 4 Roadster, AJS 18S, Norton Commando
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: