Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 20.08.2020 19:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
Tarina jatkuu...

Sain siis auton leimaan muttta seuraavalla kerralla kierrokset taas omilla seikkailuillaan. :evil: Lämpimänä käy nätisti mutta käynnistettäessä kierrokset ryntäilee. Seuraavaksi vaihdoin termarikopasta eculle tietoa syöttävän anturin mutta ei tuota parannusta asiaan tuonut.

Mitäs seuraavaksi? Tyhjäkäyntimoottori siis saa kylmänä väärää tietoa jostakin, on oma diagnoosi. Mutta mistä?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 29.08.2020 16:44 

Viestit: 83
Paikkakunta: Nokia
Kannattanee kokeilla kolmattakin tyhjäkäyntimoottoria, ei se uusi(tarvike)kaan välttämättä niin hyvä ole. Toimiihan ne, yleensä, jotenkin ja itsekin tarvikeosia käytän, mutta.... Kallistuisin edelleen sen tyjäkäyntimoottorin kannalle, mites sen johdot ja liitin, kunnossa ja mitattu ecun pistokkeelta liittimeen?

Tyhjäkäyntimoottori ymmärtääkseni säätää moottorin ilmamäärää eli kierroksia, tuskin esim. Lämpöanturivika saisi ecua pyytämään vaikkapa 3000 rpm. Ecuhan tuota säädintä kuitenkin säätää...

Voihan toki myös kaasuläpän asentotunnistin olla rikki tai kaasuvaijeri niin tiukalla ettei läppä mene kokonaan kiinni kaasu ylhäällä. Onko se toinenkin huohottimen vastus kytketty irti? Omassa ainakin oli kaksi, tai on edelleen mutta kummankin johto irti, poltti sulaketta. Ehjiä en ole laittanut kun ilmankin tuntuu pärjäävän.



Xantia 1,8 16v -00, Bx 1.6 millesime -92
L200 2,5D 4wd -92, Grand Voyager 3,3 -05
Scania Carrus 701 11,6 Td (asuntobussi)
Bella 660 -87 (1,0 kubota)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
Kokeilehan nyt myös, että MAP-anturin liitin on varmasti kunnolla kiinni. Se saattaa jäädä huonosti paikoilleen ja aiheuttaa kyllä outoa käytöstä. Lambda-säädölle siirtyessä toiminta tasoittunee, pl. kovat kihidytykset yms?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 13:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4652
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri niin. hyvin harvoin älypää vikaantuu , mutta mahdollista sekin on. vikaantuu vain jos sählätään sähköjen kanssa miten sattuu


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 15:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
mikaeli kirjoitti:
Kannattanee kokeilla kolmattakin tyhjäkäyntimoottoria, ei se uusi(tarvike)kaan välttämättä niin hyvä ole. Toimiihan ne, yleensä, jotenkin ja itsekin tarvikeosia käytän, mutta.... Kallistuisin edelleen sen tyjäkäyntimoottorin kannalle, mites sen johdot ja liitin, kunnossa ja mitattu ecun pistokkeelta liittimeen?

Tyhjäkäyntimoottori ymmärtääkseni säätää moottorin ilmamäärää eli kierroksia, tuskin esim. Lämpöanturivika saisi ecua pyytämään vaikkapa 3000 rpm. Ecuhan tuota säädintä kuitenkin säätää...

Voihan toki myös kaasuläpän asentotunnistin olla rikki tai kaasuvaijeri niin tiukalla ettei läppä mene kokonaan kiinni kaasu ylhäällä. Onko se toinenkin huohottimen vastus kytketty irti? Omassa ainakin oli kaksi, tai on edelleen mutta kummankin johto irti, poltti sulaketta. Ehjiä en ole laittanut kun ilmankin tuntuu pärjäävän.


Missä tuo toinen vastus on? Imusarjan alla? (muistelen nähneeni jotain vastaavaa)

Tyhjäkäyntimoottorin mäntä liikkuu omia aikojaan, sen toiminta näkyy kun putsari putkineen on poissa tieltä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 15:21 

Viestit: 83
Paikkakunta: Nokia
Yhdessä omassa nuo kaksi vastusta oli peräkkäin, joissakin on ollut yksi. Ilmeisesti melkein mikä vaan on noiden osalta mahdollista. Jos olen oikein ymmärtänyt, noita on jälkeenpäin lisäilty näihin?vaikkapa ecun sulake saattaa palaa yllättäen yms.

Tyhjäkäyntimoottori tai luisti/mäntä mikä siel liikkuu, jos jumittelee niin ainakin yksi ongelmatapaus toimi niin, että kierrokset oli jatkuvasti koholla, paitsi joskusvahingossa oikein, tai jopa alle, jolloin sammui. Irrallaan moottori ja luisti näyttivät siis toimivan oikein, mutta käytännössä ei toiminut... Ilmeisesti käskyt meni perille, mutta säädön toteutuminen vaihteli.

Toisessa heijasi tyhjäkäynti n 700 - 2000 välillä, eli ilmeisesti tässäkin asennon muutos tapahtui liian hitaasti tai sitten pienet muutokset eivät onnistuneet. Sitten kun tarvi enemmän säätää. Niin luisti jaksoi liikkua.

Nämä kaikki on siis omia oletuksia ja pohdintoja kahdesta omasta autosta, kummassakin tapauksessa olin alunperin vahvasti sitä mieltä että kyseinen osa on ehjä...

Jos ei homma selviä nii ei muuta ku auto nokialle joku lauantai ja testataan mikä vaivaa, tuossa tallissa on ehjästä moottorista puretut osat ecu:sta lähtien vielä jäljellä. Ja pihassa yksi farkku jonka voin sit myydä jossei vika löydy... Luulisi löytyvän, vianhaku halpaa ja osat.



Xantia 1,8 16v -00, Bx 1.6 millesime -92
L200 2,5D 4wd -92, Grand Voyager 3,3 -05
Scania Carrus 701 11,6 Td (asuntobussi)
Bella 660 -87 (1,0 kubota)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 15:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
mikaeli kirjoitti:
Yhdessä omassa nuo kaksi vastusta oli peräkkäin, joissakin on ollut yksi. Ilmeisesti melkein mikä vaan on noiden osalta mahdollista. Jos olen oikein ymmärtänyt, noita on jälkeenpäin lisäilty näihin?vaikkapa ecun sulake saattaa palaa yllättäen yms.

Tyhjäkäyntimoottori tai luisti/mäntä mikä siel liikkuu, jos jumittelee niin ainakin yksi ongelmatapaus toimi niin, että kierrokset oli jatkuvasti koholla, paitsi joskusvahingossa oikein, tai jopa alle, jolloin sammui. Irrallaan moottori ja luisti näyttivät siis toimivan oikein, mutta käytännössä ei toiminut... Ilmeisesti käskyt meni perille, mutta säädön toteutuminen vaihteli.

Toisessa heijasi tyhjäkäynti n 700 - 2000 välillä, eli ilmeisesti tässäkin asennon muutos tapahtui liian hitaasti tai sitten pienet muutokset eivät onnistuneet. Sitten kun tarvi enemmän säätää. Niin luisti jaksoi liikkua.

Nämä kaikki on siis omia oletuksia ja pohdintoja kahdesta omasta autosta, kummassakin tapauksessa olin alunperin vahvasti sitä mieltä että kyseinen osa on ehjä...

Jos ei homma selviä nii ei muuta ku auto nokialle joku lauantai ja testataan mikä vaivaa, tuossa tallissa on ehjästä moottorista puretut osat ecu:sta lähtien vielä jäljellä. Ja pihassa yksi farkku jonka voin sit myydä jossei vika löydy... Luulisi löytyvän, vianhaku halpaa ja osat.


Mullakin tuo yksi raato josta jo melkein kaikki osat oon vaihtanu :D Mutta ainapa se on hedelmällisempää kahdestaan asiaa pohtia. Saatanpa joku päivä lähteä retkelle jos ei tokene :)



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 15:58 

Viestit: 83
Paikkakunta: Nokia
Eihä siinä oo johtosarjassa vikaa? Kannattais ecun liittimestä mittailla vähän antureille päin. Se saattaa kummasti helpottaa vian löytymistä, jos ei oo vielä. Tehty, sitten kun vertaa ecun liittimestä saatuja tuloksia anturin kannasta mitattuun, voi yllättyä... Bx:stä löyty ekalla kertaa ainakin 6 huonoa johtoa ja myöhemmin viel 1, kummasti alko toimimaan paremmin :mrgreen:



Xantia 1,8 16v -00, Bx 1.6 millesime -92
L200 2,5D 4wd -92, Grand Voyager 3,3 -05
Scania Carrus 701 11,6 Td (asuntobussi)
Bella 660 -87 (1,0 kubota)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 16:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
mikaeli kirjoitti:
Eihä siinä oo johtosarjassa vikaa? Kannattais ecun liittimestä mittailla vähän antureille päin. Se saattaa kummasti helpottaa vian löytymistä, jos ei oo vielä. Tehty, sitten kun vertaa ecun liittimestä saatuja tuloksia anturin kannasta mitattuun, voi yllättyä... Bx:stä löyty ekalla kertaa ainakin 6 huonoa johtoa ja myöhemmin viel 1, kummasti alko toimimaan paremmin :mrgreen:


No tuohonhan se alkaa kallistua. Mistä kunkin anturin oikeat pinnit saa? Onko jotain karttaa tms?

Nyppäsin irti toisenkin astuksen imusarjan alta, ei vaikutusta. Nyppäsin irti hiilipurkille menevästä letkusta piuhan, ei vaikutusta.

Sormen kun tökkää tyhjäkäyntimoottorin imukoloon niin meno rauhoittuu normaaliksi. Sormi pois ja kierrokset kohoaa. Kaasua niin kierrokset jää heilumaan. Sormi reikään ja taas meno rauhoittuu.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4652
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
mikä todistaa että joutokäyntimoot. ei ei toimi oikein . jos vahdat iha´n uuden niin ekässa käynnistyksessä EI saa päinää kaasua . anta käydä niinkun käy kunnes älypää asettelee moottorin oikeihin arvoihin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 30.08.2020 23:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
mikä todistaa että joutokäyntimoot. ei ei toimi oikein
Todistaa sen, että joutokäyntimoottori ei toimi oikein tai se saa väärän ohjauksen. Mutta ei erottele sitä, kummassa niistä on ongelma. :roll: . Pitäisi verrata ko. kikkareen saamaa ohjausta ja toimintaa (liikettä) toisiinsa, jotta voisi erotella, kummassa osapuolessa vika on.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 11.10.2020 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
Aikansa motivaatiota haettaessa ja syksyn myös uhkaavasti lähestyessä vaihdoin takaisin vanhan ecun ja toisen tyhjäkäyntimoottorin. Homman ollessa lähes purkissa huomasin että tyhjäkäyntimoottorin pistokkeesta puuttui laitimmaisen pinnin vastakappale. Tai se oli painunut syvälle pistokeeseen eikä todenäköisesti saanut kontaktia. Varaosa-autossa on ehjä joten elimensiirto edessä? Vai onko tuohon joku helpompi patentti ettei tarvita ruveta johtoja kolvailemaan?


Liitteet:
Pistoke.JPG
Pistoke.JPG [ 27.91 KiB | Katsottu 1567 kertaa ]

Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 11.10.2020 11:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 6400
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Onko siinä edes neljää johtoa? Jos et saa pinniä esiin niin liitin vaihtoon.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0HDi 163 A Tourer '12|307 SW 1.6 16V '06=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 11.10.2020 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
Putkimies22 kirjoitti:
Vai onko tuohon joku helpompi patentti ettei tarvita ruveta johtoja kolvailemaan?
Älä nyt mitään kolvaile ainakaan. Ota jostain varaosavehkeestä ehjä liitin ja yhdistä se johtosarjaan puriste-/kutistejatkoilla.
Teuski kirjoitti:
Onko siinä edes neljää johtoa? Jos et saa pinniä esiin niin liitin vaihtoon.
Kyllä siinä neljä pitäisi olla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 17.10.2020 22:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.

Nyt kun johto on ehjätty visi tietty taas kokeilla vaihtaa ecu, kaasuläppäkotelo ja tyhjäkäyntimoottori toiseen.

Melkoista hakuammuntaa on tämä. Ja kohta tulee lunta niskaan tuolla pihalla :D



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 18.10.2020 01:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
Putkimies22 kirjoitti:
Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.
Vai olisiko jopa niin, että pelaa vain lambdasäädöllä ollessaan? Vanha katujen sääntö: jos on ruisku, ei tarvitse ryyppyä. Pätee myös autoihin. :roll:

Tyhjäkäyntimoottori siis vaikuttaisi pelaavan, jos kerran lambdasäädön perässä pelaa. Tarkistahan nyt ainakin lämpö- ja MAP-anturit. Jos liian laihaa tuntuu arvailevan, niin voisi luulla liian lämpimäksi? Jossain Xantiassa ainakin jotkut lämpöanturit olivat 0°C:ssa reilut 5 kΩ ja 20°C:ssa jotain 2...3 kΩ väliltä. Noihin jos osuu - mieluiten ECU:n liittimeltä mitattuna, niin tuskin on pahasti vikaa sillä suunnalla sitten. Voikin sitten MAP:ia ihmetellä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 18.10.2020 12:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
laakeri kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Piuhat korjattu. Nyt tyhjäkäynti puuttuu kylmänä ja autoa joutuu "pitämään käynnssä" muutaman minuutin. Lämmettyään käynti on kohtuu tasaista, ryntäily on jäänyt pois ja vehkeellä voi ajaa. Ikäänkuin ryyppyä ei olisi? :?: Kun pysähdyin vartiksi kauppaan piti autoa taas hetken lämmitellä ennenkuin pysyi käynnissä. Vartissa kone ei jäähdy joten ryypyn tarvetta ei silloin olisi pitänyt olla.
Vai olisiko jopa niin, että pelaa vain lambdasäädöllä ollessaan? Vanha katujen sääntö: jos on ruisku, ei tarvitse ryyppyä. Pätee myös autoihin. :roll:

Tyhjäkäyntimoottori siis vaikuttaisi pelaavan, jos kerran lambdasäädön perässä pelaa. Tarkistahan nyt ainakin lämpö- ja MAP-anturit. Jos liian laihaa tuntuu arvailevan, niin voisi luulla liian lämpimäksi? Jossain Xantiassa ainakin jotkut lämpöanturit olivat 0°C:ssa reilut 5 kΩ ja 20°C:ssa jotain 2...3 kΩ väliltä. Noihin jos osuu - mieluiten ECU:n liittimeltä mitattuna, niin tuskin on pahasti vikaa sillä suunnalla sitten. Voikin sitten MAP:ia ihmetellä.


Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 18.10.2020 23:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
Putkimies22 kirjoitti:
Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.
Ei rikkaampaa seosta kylmänä vaan jokaiseen tilanteeseen sopivaa seosta jatkuvalla säädöllä. Kylmänä mennään avoimella säädöllä ja lämpimänä suljetulla. Poikkeuksena voi tosin olla ainakin täyskaasukiihdytys, jolloin vaihdetaan avoimelle säädölle. Voit muuten tehdä pienen lisätestauksen nyppäämällä lambdan piuhat irti, jolloin ECU ei voi vaihtaa suljetulle säädölle ja huono toiminta jatkuu niiden muutaman minuutin jälkeenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 18.10.2020 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
laakeri kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Nuokin on kertaalleen vaihdettu mutta nyt kun piuha on korjattu niin pitää käydä kierros uudelleen läpi :) Ryyppyä näissä ei juu ole mutta toiminto on sama, rikkaampaa seosta kun on kylmänä.
Ei rikkaampaa seosta kylmänä vaan jokaiseen tilanteeseen sopivaa seosta jatkuvalla säädöllä. Kylmänä mennään avoimella säädöllä ja lämpimänä suljetulla. Poikkeuksena voi tosin olla ainakin täyskaasukiihdytys, jolloin vaihdetaan avoimelle säädölle. Voit muuten tehdä pienen lisätestauksen nyppäämällä lambdan piuhat irti, jolloin ECU ei voi vaihtaa suljetulle säädölle ja huono toiminta jatkuu niiden muutaman minuutin jälkeenkin.


Mitä on avoin ja suljettu säätö?



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 19.10.2020 19:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7183
Paikkakunta: Taipalsaari
Putkimies22 kirjoitti:
Mitä on avoin ja suljettu säätö?
Suljetussa säätöpiirissä on takaisinkytkentä säädettävästä suureesta, jota avoimessa säätöpiirissä ei ole. Ottomoottorin seosta voidaan saadaa suljetulla säädöllä pakokaasun jäännöshappea säätösuureena käyttämällä ja niin nykymoottoreissa yleensä tehdäänkin - pl.mm. käynnistys.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 20.10.2020 00:12 

Viestit: 4085
Itse kokeilisin vielä temppuilla tyhjäkäyntimoottorin kanssa, sen oireet on moninaisia ja kai voisi toimia jossain pienellä alueella, muttei enää isommassa säädössä startissa. Muistan joskus tapelleeni tarvikkeen kanssa, joka tosin oli ollut jonkun kuukauden. vaihdoin takaisin putsatun alkuperäisen (Luulen että saattoi olla jopa tehtaan laittama alkuperäinen) ja se putsattuna toimi monta vuotta ja useamman omistajankin ajan. Putsaukseen käytin mitä sattui olemaan käsillä jotain spray-öljyä ja putsattuna sitä pysty työntelemään ihan käsivoimin edestakaisin (eli ruuvi pyöritti askelmoottoria), tuo oli 2.0i, en tiedä onko kaikissa niin harva kierre että voi toimia "nurinpäin". Jotenkin muistelen että olisi vaatinut useamman startin että löysi uuden alkuasennon? (silloin putsasin sen reiänkin puoliskon, mutta en tiedä voiko se siihen jumittaa, ainakin kartioon tulee kulumajälkiä). Ruiskukawasakissa (80-luvun alusta) muistan ihmetelleeni, aika pian hankkimisen jälkeen, kunnei pyörä juuri yhtään hiljennä moottoritien ramppia lähestyttäessä vaikka kaasu on täysin pois, kytkin pohjaan ja moottori huutaa kuin riivattu... kesti hetken ennen kuin keksin laittaa "ryypyn" pois. Tuossa digiruiskussa oli käsin säädettävä lisäilmaluisti ja se oli jäänyt täysille ja pyörä oli minulle uusi... Mutta tuota pystyi myös käyttämään köyhän miehen vakionopeusäätimenä jos halusi lepuuttaa kaasukättä, ei vaan toimi mäkisessä maastossa, eikä oikein riittänyt kuin noin 100 km/h asti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ecun vaihto Xantia
ViestiLähetetty: 20.10.2020 09:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3576
Paikkakunta: Espoo
olli__o kirjoitti:
Jotenkin muistelen että olisi vaatinut useamman startin että löysi uuden alkuasennon?


Jos näin on niin silloinhan tuolla pitäisi nyt ensin ajella viikon (?) päivät ennenkuin taas tekee jotain? Kiinni on nyt vanhempi tkm, autossa ostettaessa kiinni ollut uudempi on myös vaihtoehtona.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eki ja 25 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: