|
Kirjoittaja |
Viesti |
pvalila
|
Viestin otsikko: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 06.09.2020 22:16 |
Viestit: 3975
|
Lainataanpa vähän Kauppalehteä: Lainaa: Leon FR:n alusta on kova, ja etenkin takaa löytyy napistavaa. Rakenne on Golfia alkeellisempi, minkä huomaa esimerkiksi kestopäällystetyiltä teiltämme nykyään taajaan löytyviin reikiin ajettaessa. Melko mataliin renkaisiin yhdistettynä koeajoyksilön säätyvä iskunvaimennuskaan ei juuri auta. Lisäksi sen esiasetusten eroavaisuudet ovat pieniä. Tästä huolimatta autoa pidetään loistavana: Lainaa: Tarkasteltaessa VW-konsernin tuoreita sisaruksia VW Golfia, Seat Leonia, Škoda Octaviaa ja Audi A3:a, nousee näistä perin houkuttelevaksi kenties yllättävin vaihtoehto. Puuttumatta tuohon Leoniin sen enempää on vain pakko ihmetellä sitä, kuinka merkityksettömänä mukavuutta pidetään.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 06.09.2020 23:31 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Se on mukavata käydä hammaslääkärissä, kun paikat irtoaa hampaista 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 09:38 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Olihan siitä mukavuudesta sentään valitettu. Usein näkee kyllä autolehdissä mainintoja, että alusta on paukkukova tai muuta, mutta sitten se selitetään aina jotenkin pois, että "koska auto onkin suunniteltu mutkateitä ajatellen" tai jotain. Ihan kuin äärimmäisellä ajettavuudella olisi oikeasti painoa mukavuuden suhteen paitsi rataolosuhteissa.
(Toki sadan kuskin joukkoon mahtuu aina pari, jotka saavat siitä kiksejä, kun voivat ajaa Espoon päässä Kehä I:n liikenneympyröistä läpi ja ihastella joka kerta, miten taaskaan auto ei kallistellut ollenkaan.)
Noh, viimeisimmässä Tuulilasissa oli juuri jokin korealainen, olisko ollu e-Niro vai Hynyn vastine, jonka kivikovaa alustaa haukuttiin useampaan kertaan ja löytyi maininta vielä yhteenvedostakin.
Eli ongelma noteerataan, mutta se ei ratkaisevasti huononna auton rankingia arvosteluissa.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 10:11 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Ei ole mitään väliä mukavuudella. Näköjään. Itse kun puhuin yli 20 vuotta sitikan puolesta. Ja haukuin japsiautoja, niitä nuubialaisia. Nyt alla Toy-alkuinen. On mennyt luotettavuus mukavuuden edelle... Kiitos ja anteeksi 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 10:26 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
Aika harvalla se mukavuus nyt kuitenkaan on siellä prio-listan kärkipaikoilla, hyvä että edes mahtuu koko listalle lainkaan. Ja ymmärtäähän tuon jos sen vuoksi joutuisi sitten tinkimään jostain muusta, kuten vaikka em. luotettavuudesta. Toki kun hintalappua laitetaan lisää, alkaa se mukavuuskin sieltä astumaan kuvioon, auton pitää kiihtyä ja kääntyä huomaamattoman mukavasti ja niin hiljaa että sisällä kuulee vielä hiirenkin pierasun. Mutta nuo pelit on varsin monelle autoilijalle aika totaalisen out-of-budget, joten jostain sitä vaan on silloin näissä autovalinnoissaan tinkastava  Tosin omakohtaisesti kun C5 III aikanaan vaihtui Qashqaihin, niin voi poijaat sitä räpätystä auton pomppimisesta mitä sain pelkääjän paikalta jatkuvasti kuulla  No nyt on jälleen Citroën talossa ja tuo räpätyskin vaimeni jo kummasti. Eihän tuo nyt C5 tasoinen ole mitenkään, mutta kuitenkin jo huomattavasti mukavampi mitä QQ oli - toki sen kaiken muun hyvän päälle mitä tällä auton vaihdolla nimenomaisesti tällä kertaa haettiinkin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 10:49 |
Viestit: 2699
|
36:s vuosi menossa BX:n kyyditsemänä. Luotettavuuden kanssa ei mainittavia murhetta koko aikana. Mukavuus vielä parani, kun Patongista saadun vihjeen ansiosta aloin hydraulijärjestelmässä käyttämään Neste 15 Super hydraulinestettä. Äänekkäitähän ne on. Mutta - jos nykyisen kolmen rekisterissä olevan BX:n hinta niitä hankittaessa ollut yhteensä alle 1400 €, niin...
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 12:18 |
Viestit: 472
|
Ja voi kauheaa jos auto tekee kuopan jälkeen yhdenkään ylimääräisen heilahduksen tai kallistuu kaarteessa, Johan on surkea auto!
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 12:25 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
r_a_n_u kirjoitti: 36:s vuosi menossa BX:n kyyditsemänä. Luotettavuuden kanssa ei mainittavia murhetta koko aikana. Mukavuus vielä parani, kun Patongista saadun vihjeen ansiosta aloin hydraulijärjestelmässä käyttämään Neste 15 Super hydraulinestettä. Äänekkäitähän ne on. Mutta - jos nykyisen kolmen rekisterissä olevan BX:n hinta niitä hankittaessa ollut yhteensä alle 1400 €, niin... Myös Lada merkkisen henkilöauton mukavuuspuolia, teränksenlujaa kylmäkäynnistymistä sekä "Mitä paskempi tie, sitä parempi ajaa", kehuttiin aikoinaan. Itselläkin noista saman hintaluokan peleistä valinta osui BX:ään.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 17:53 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
"Toki sadan kuskin joukkoon mahtuu aina pari, jotka saavat siitä kiksejä, kun voivat ajaa Espoon päässä Kehä I:n liikenneympyröistä läpi ja ihastella joka kerta, miten taaskaan auto ei kallistellut ollenkaan.)" Eikös Activaa suunniteltu juuri tuonkaltaiseen tarkoitukseen,ja jokainen tietää mikä myyntimesnestys se oli?
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 07.09.2020 22:19 |
Viestit: 1242
|
Mulla on ollut ikioma C5 melkein kahden sadan kilometrin ajomatkan verran. Luit oikein, alle 200km. Se oli hervottoman mukava, aivan ihana, tuoksui hyvältä, oli sisältä puhdas ja ihan ikioma. Mun ikioma Ylävitonen! Mutta se lopetti liikumisen. Netissä listattiin sen seitsemän syytä moiseen.
Hyvin, hyvin epämukavaa. Niin epämukavaa, että ne kaikki alle kaksisataa maailman mukavinta kilometriä pyyhkiytyi kerralla pois.
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
Macinaggio
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 10:31 |
Viestit: 85 Paikkakunta: Espoo
|
Mukavuutta on monta lajia mutta jos ajattelee asiaa vain isona kokonaisuutena, varmaan luotettavuus on tärkein mukavuustekijä käyttöautolle. Minä lisään tähän vielä sen että kun en ole koskaan vienyt yhtäkään autoani autokorjaamoon (lukuunottamatta rengasliikkeitä) ja haluan tilanteen jatkuvan samana siitä huolimatta että autot monimutkaistuvat koko ajan, on iso mukavuustekijä jos google kertoo hetkessä mikä minkäkin vian aiheuttaa ja löytyy kuvalliset sepustukset miten vika korjataan. On myös mukavaa saada ilmaiseksi autokorjaamotasoinen testiohjelma joka myös auttaa paljon vian etsimisessä. Sekin on mukavaa että varaosia löytyy kohtuuhinnalla mistä tahansa motomarketista, ja vielä niin että osien laadussa ja mitoituksessa on tapahtunut vuosien varrella parannusta. Eli on tarjolla parempia tarvikeosia kuin mitä autoon on tehtaalla asennettu. Turvallisuuskin on mukavuutta siten että vielä 20 vuotta vanhaan autoonkin tulee takaisinkutsuja ja tarkastukset ja viat korjataan ilmaiseksi. Tietysti takaisinkutsuja ei pitäisi koskaan tulla mutta olen vähän skeptinen sen suhteen että ne autot joihin ei tule takaisinkutsuja olisivat täydellisiä.
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 10:56 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Aloitusviestissä nyt kuitenkin puhuttiin jousitusmukavuudesta. Olen samaa mieltä, että sitä pitäisi testata ja painottaa enemmän. Työkonepuolella mitataan kuljettajaan kohdistuvaa tärinää ihan jonkun direktiivin ohjaamana, samaa voisi varmaan soveltaa henkilöautojenkin koeajoissa. Tuo on kuitenkin seikka, josta kuljettaja ja matkustajat nauttivat joka hetki kun auto on liikkeessä, sisämelun ohella. Joku hirvenväistötestin tulos on tietysti tärkeä jos omalle kohdalle sattuu, mutta äärimmäisen harvinainen tapahtuma se on ja kuljettajan valppaus ja taito varmasti on isommassa osassa kuin eri autojen väliset erot. Joka tapauksessa naurettavaa uhrata koeajoselostuksessa kokonainen väliotsikko noin marginaalisen ominaisuuden ruotimiseen. Myös ohjaustuntuman pitkällinen kuvailu runollisilla sanankäänteillä on jokseenkin hupaisaa kun ratista ei nykyautossa tarvitse suoralla tiellä juuri edes pidellä kiinni.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 11:07 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Hessu kirjoitti: Aloitusviestissä nyt kuitenkin puhuttiin jousitusmukavuudesta. Olen samaa mieltä, että sitä pitäisi testata ja painottaa enemmän. No pitäisi tietenkin, mutta autokuumeen iskiessä jopa Opel kelpaa.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 11:12 |
Viestit: 1941 Paikkakunta: Helsinki
|
Gonzales kirjoitti: No pitäisi tietenkin, mutta autokuumeen iskiessä jopa Opel kelpaa. Sitä samaa PSA-tuotosta ne ovat nykyisin nuokin 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 12:38 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
HiTec kirjoitti: Gonzales kirjoitti: No pitäisi tietenkin, mutta autokuumeen iskiessä jopa Opel kelpaa. Sitä samaa PSA-tuotosta ne ovat nykyisin nuokin  No senpätakia juuri oli Merivaan vaihto ihan sormenpäissä eilen.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 13:01 |
Viestit: 2202 Paikkakunta: Laukaa
|
Tässä on kesän aikana tullut ajettua monellakin autolla, mutta aina se vaan tuntuu hyvältä kun halvankin C5:sen puikkoihin pääsee. C5 jousitus nielee nämä syrjäteiden asfalttipatit ja vajoamat sekä sorateiden epätasaisuudet aivan erilailla kuin rautajousiautojen. Mielestäni autolehtien testeissä tulisi juurikin painottaa jousituksen mukavuutta, sitä arvostaa ne, jotka asuvat maaseudulla.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
SamiT
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 15:17 |
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
|
Eilen kävin koeajamassa sukulaisen juuri Saksasta tuoman 2010 mallin F-sarjan BMW 523i:n ja siinä oli kyllä iskunvaimennus comfort tai normal-tilaan asetettuna mukavuutta hyvin tarjolla heikommallakin asfaltilla, harva auto nykyään pääsee samaan mukavuustasoon tuon auton kanssa kun vielä hiljaistakin on kyyti siinä pelissä.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 16:37 |
Viestit: 472
|
Joskus 1960-luvulla Tekniikan Maailmassa käytettiin koeajoissa jonkin aikaa autoon kiinnitettyä värähtelymittaria etsimään numeroarvoja jousitusmukavuudelle. Sen antamat käyrät olivat ehkä liian vaikealukuisia kun käytäntöä ei jatkettu. Mutta olisihan sellaiset hyviä jos vertailee mielessään kahta autoa jotka eivät ole olleet keskenään vertailutestissä.
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 17:26 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Säxä77 kirjoitti: Joskus 1960-luvulla Tekniikan Maailmassa käytettiin koeajoissa jonkin aikaa autoon kiinnitettyä värähtelymittaria etsimään numeroarvoja jousitusmukavuudelle. Sen antamat käyrät olivat ehkä liian vaikealukuisia kun käytäntöä ei jatkettu. Mutta olisihan sellaiset hyviä jos vertailee mielessään kahta autoa jotka eivät ole olleet keskenään vertailutestissä. No Tekniikan Maailma tuli vasta seiskytluvun alussa, mutta vielä se on täynnä kaikenmaailman käsittämäntöntä taulukkoa sun muuta kuvaajaa.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 19:52 |
Viestit: 184
|
Molemmat autoni vastaavat mielestäni parhaiten siihen, mitä autolta haluan c5: hiljainen, tyylikäs, halpa ja mukava päivittäiseen ajoon + ylläpito ei vielä liian hankalaa. Xantia Activa hauska ajaa mutkateillä tinkimättä jousituksen ominaisuuksista. Ehkä tulevaisuudessa joku Aasialainen auto, kun noista aika jättää ja jos sitikka ei keksi mitään kiinnostavaa.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 08.09.2020 22:39 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
cittroen kirjoitti: jos sitikka ei keksi mitään kiinnostavaa. No eikös se vasta keksiny ne varaosina varmaan vitunhalvat iskarit? Jos ei autoa osta mukavan jousituksen takia, suotittelen kokeilemaan myös syyksi autokuumeesta johtuvaa kihelmöivää jännitystä! 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 09.09.2020 00:04 |
Viestit: 3975
|
Jos routa olisi yleismaailmallinen ilmiö niin ehkäpä jousitusmukavuus saisi autonvalmistajilta enemmän huomiota.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 09.09.2020 14:27 |
Viestit: 472
|
On niitä huonoja teitä Suomen ulkopuolellakin.
|
|
|
|
 |
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 09.09.2020 19:27 |
Viestit: 184
|
Gonzales kirjoitti: No eikös se vasta keksiny ne varaosina varmaan vitunhalvat iskarit? Jos ei autoa osta mukavan jousituksen takia, suotittelen kokeilemaan myös syyksi autokuumeesta johtuvaa kihelmöivää jännitystä!  PHC ihan toimivan kuuloinen keksintö, pitäis käydä koeajamassa joskus. Ne autot mihin niitä tällähetkellä saa eivät vaan ole mun mielestä kauheen nättejä, mutta tänään tuli facebookissa vastaan kuva naamioidusta uudesta c5:sta. Muotoilu herätti hieman toivoa seuraajasta x7:lle.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Mukavuudella ei mitään väliä? Lähetetty: 09.09.2020 20:14 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
HiTec kirjoitti: Gonzales kirjoitti: No pitäisi tietenkin, mutta autokuumeen iskiessä jopa Opel kelpaa. Sitä samaa PSA-tuotosta ne ovat nykyisin nuokin  Uusimpia Sitikoita en ole päässyt vertaamaan, mutta ainakin melko uusi vuokraamon Corsa oli hirveä kivireki verrattuna 15-vuotiaaseen C4 :ään. Joka taas on aika täristin kun vertaa vielä vanhempaan C5 :een. Kaikki on niin suhteellista... 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
|
|