|
Kirjoittaja |
Viesti |
Jumper
|
Viestin otsikko: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 14:18 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
Urbaani legenda että mäntä pitää pyörittää sisään.. vaan kun ei mene riittävästi.. uskaltaako tota painaa voimalla sisään vai miten satula saadaan uusien palojen kanssa asennettua.
Nyt kuvassa olevan satulan aukko 60mm, mutta lely ja palat about 64mm..
Mäntä siis vaan pyörii paikallaan, eikä sitä kevyesti painamalla saa sisään enempää.. oisko ilmausruuvia tai täyttökorkkia avaamalla saatavissa enemmän liikettä. Lähes 100 varma että osat onkyl oikeet...
Liitteet: |
Tiedoston kommentti: Uusi jarrusatula, mäntä niin sisällä kun mahdollista, vaan ei mahdu levyn ja palojen ympärille

C5 jarrusatula.JPG [ 50.84 KiB | Katsottu 9489 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 17:33 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Kyllä se sinne menee kun painaa kiertäessä, olettaen siis että pyörität oikeaan (tai vasempaan) suuntaan. Toisen puolen mäntää pyöritetään eri suuntaan.
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 18:29 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
Nimen omaan näin, eli kunnollisen työkalun puuttuessa käännä puoli kierrosta, paina tai purista pihdeillä sisään, pyöritä taas jne.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 19:59 |
Viestit: 2699
|
BX:ssä olen homman tehnyt seuraavasti:
Männän uraan sopiva 4-kulmainen ruuvimeisseli toiseen käteen. Toiseen joku sopiva rauta, jolla kampeaa jarrulevyä vasten ko. ruuvimeisseliä sillä jarrumäntää kiertäessä.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
vtsbx
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 21:10 |
Viestit: 527
|
Vinka ja nipeksit toimii jos ei vaikka biltemasta sitä työkalua tuohon hanki. Ja onkos tuohon satulan valuun vallan suunta nuoli valettu??
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 22:43 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
vtsbx kirjoitti: Ja onkos tuohon satulan valuun vallan suunta nuoli valettu?? Näyttäis siltä. PEUKKU VALMISTAJALLE.
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 17.09.2020 22:44 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
vtsbx kirjoitti: Vinka ja nipeksit toimii jos ei vaikka biltemasta sitä työkalua tuohon hanki. Ja onkos tuohon satulan valuun vallan suunta nuoli valettu?? Vinka???
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 00:33 |
Viestit: 5125
|
Mustis kirjoitti: ... Vinka??? KVG, ainakin mulla tulee ensimmäisenä tuloksena Wikin täsmennyssivu: "Vinka voi tarkoittaa: lentokonetyyppiä Valmet L-70 Vinka puhekielessä puristinta (käsityökalu)" Olen kuullut puristimesta myös version tvinka, mutta lienee joku eristynyt (ei edistynyt, vaikka sekin lausutaankin samoin) satakuntalaissukulaisryhmä.
|
|
|
|
 |
amikasi
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 07:44 |
Viestit: 107
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 08:52 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
Naapurilta lainaan parempi työkalu niin menihän toi sisään. Seuraava ongelma toinen puoli, mikä ei suostu liikkumaan sisään. Onko hyviä kikkoja millä vanhan satulan mäntä sisään..
Ajossa nyt Berlingo 1.6Hdi. Ja Seatti. Harrastuskäytössä MF35 + Anglia. Omat sitikat ovat olleet: ZX, Xantia, Jumper 1.9TD, 2.2Hdi, Berlingo 1.6Hdi, C4 1.6Hdi, C5 2.0Hdi, 1.6Hdi ja kädet rasvassa.
|
|
|
|
 |
maximi
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 09:11 |
Viestit: 167 Paikkakunta: Turku
|
olli__o kirjoitti: Mustis kirjoitti: ... Vinka??? KVG, ainakin mulla tulee ensimmäisenä tuloksena Wikin täsmennyssivu: "Vinka voi tarkoittaa: lentokonetyyppiä Valmet L-70 Vinka puhekielessä puristinta (käsityökalu)" Olen kuullut puristimesta myös version tvinka, mutta lienee joku eristynyt (ei edistynyt, vaikka sekin lausutaankin samoin) satakuntalaissukulaisryhmä. \begin "Ruotsintunti" Ruåttinkielestä toi tulee (on "väännös" eikä käännös). (Ruuvi)puristin on " (skruv)tvinga" tai " (skruv)tving". Tuosta löytyy myös lyhyempi versio " tving" joka nimenomaan tarkoittaa kyseistä (vapaa suomennos) "välinettä tai työkalua jolla jokin pidetään paikallaan" (eli esim. ruuvipuristin). Kts https://svenska.se/saob/?id=T_3235-0150.bF3x&pz=7 . \end "Ruotsintunti" Satakunnan kanssa tuolla tuskin on mitään tekemistä  , vaikka sielläkin tuota "länsimurretta" paikoitellen puhutaankin. Ja tämä oli aitoon patonkiperinteeseen liittyen täysin alkuperäisen aiheen ohi.
Renault Laguna 1.5 dCi Sport Tourer -08 Ex: Xsara 2.0i Break Excl. x4 -02
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 09:27 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Jumper kirjoitti: Naapurilta lainaan parempi työkalu niin menihän toi sisään. Seuraava ongelma toinen puoli, mikä ei suostu liikkumaan sisään. Onko hyviä kikkoja millä vanhan satulan mäntä sisään.. Mäntä ulos ja puhdistus. Jos väkisin runttaat jumittuneen männän sisään niin sahaat omaa oksaasi.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 10:19 |
Viestit: 5125
|
Jumper kirjoitti: Naapurilta lainaan parempi työkalu niin menihän toi sisään. Seuraava ongelma toinen puoli, mikä ei suostu liikkumaan sisään. Onko hyviä kikkoja millä vanhan satulan mäntä sisään.. Tarkista myös onko siinäkin satulassa nuoli ja onko se samaan suuntaan, monessakin autossa on eri puolilla eri kätinen ruuvi, eli sitä täytyykin kiertää toiseen suuntaan (siksi monissa työkaluissa tulee kaksi ruuviosaa.)
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 11:00 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
Mustis kirjoitti: Jumper kirjoitti: Naapurilta lainaan parempi työkalu niin menihän toi sisään. Seuraava ongelma toinen puoli, mikä ei suostu liikkumaan sisään. Onko hyviä kikkoja millä vanhan satulan mäntä sisään.. Mäntä ulos ja puhdistus. Jos väkisin runttaat jumittuneen männän sisään niin sahaat omaa oksaasi. Tuleeko mäntä ihan jarrua painamalla ulos.... Ja sit vaan hoonaus sekä tiivisteet sisään ja kasaan.. voiko olla noin helppoa hommaa olemassa..
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 11:47 |
Viestit: 5125
|
Mikä C5 on kyseessä ja kumpi pää, onko tuossa satulassa käsijarru, sen osia on männän sisällä? (ja oliko se nuoli ja vääntö samaan suuntaan?)
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 12:33 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Jumper kirjoitti: Tuleeko mäntä ihan jarrua painamalla ulos.... Ja sit vaan hoonaus sekä tiivisteet sisään ja kasaan.. voiko olla noin helppoa hommaa olemassa.. Tulee ulos jarrua painamalla, ja niin tulee nesteetkin. Itse otan yleensä satulan irti jarruletkusta, jotta saan satulan rauhassa pöydälle. Sopivan paksu puukalikka mäntien eteen ja paineilmaa satulan sisään. Mäntä nimittäin lentää ja komeasti, jos ei ole mitään tiellä pitämässä sitä paikoillaan... Männän puhdistuksen ohella satulaa on hyvä myös jynssätä puhtaaksi ja pestä brakecleanerilla, kun paikat on auki. Usein laitan myös uuden tiivisteen varmuuden vuoksi, jos hapettumat olisivat hanganneet vanhaa tiivistettä. Tiivistesarjoja saa etelänaapureilta muutamilla euroilla, niissä on myös pölytiiviste mukana. Vaikeinta on männän laittaminen takaisin pölytiivisteen alle. Tähän on lukuisia kikkoja, jotka toimivat huonommin tai joskus jopa vähän paremmin.
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 13:55 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
olli__o kirjoitti: Mikä C5 on kyseessä ja kumpi pää, onko tuossa satulassa käsijarru, sen osia on männän sisällä? (ja oliko se nuoli ja vääntö samaan suuntaan?) Kyseessä siis etupää, eli käsijarru mukana satulassa
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 13:57 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
yason kirjoitti: Jumper kirjoitti: Tuleeko mäntä ihan jarrua painamalla ulos.... Ja sit vaan hoonaus sekä tiivisteet sisään ja kasaan.. voiko olla noin helppoa hommaa olemassa.. Tulee ulos jarrua painamalla, ja niin tulee nesteetkin. Itse otan yleensä satulan irti jarruletkusta, jotta saan satulan rauhassa pöydälle. Sopivan paksu puukalikka mäntien eteen ja paineilmaa satulan sisään. Mäntä nimittäin lentää ja komeasti, jos ei ole mitään tiellä pitämässä sitä paikoillaan... Männän puhdistuksen ohella satulaa on hyvä myös jynssätä puhtaaksi ja pestä brakecleanerilla, kun paikat on auki. Usein laitan myös uuden tiivisteen varmuuden vuoksi, jos hapettumat olisivat hanganneet vanhaa tiivistettä. Tiivistesarjoja saa etelänaapureilta muutamilla euroilla, niissä on myös pölytiiviste mukana. Vaikeinta on männän laittaminen takaisin pölytiivisteen alle. Tähän on lukuisia kikkoja, jotka toimivat huonommin tai joskus jopa vähän paremmin. Samanlaiset ohjeet paineilmalla irti sain naapurilta. Motonetistä 12e tiivistesarja. Sillä pitäis koittaa. Onkos vinkata sitä tiivisteenlaitto ohjetta...
|
|
|
|
 |
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 14:33 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
Mäntä sopivasti hollille kumia vasten ja jarruletkun reijästä sopivasti paineilmaa niin kumi lupsahtaa männän ympärille.
|
|
|
|
 |
IJN
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 14:36 |
Viestit: 982
|
Eikös se mäntä tule kätevimmin ulos kun vaan kiertää siihen väärään suuntaan tarpeeksi kauan, niin ainakin xantiassa.
|
|
|
|
 |
yason
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 18.09.2020 16:19 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Mustis kirjoitti: Mäntä sopivasti hollille kumia vasten ja jarruletkun reijästä sopivasti paineilmaa niin kumi lupsahtaa männän ympärille. Tai sitten ei lupsahda. Tai kerran kymmenestä lupsahtaa. Tai onnistut lupsahdusta odotellessa rikkomaan ilmavirrassa lerpattavan kumihuulen... (Ai mitenkö tiedän?) Sit voi vaihtoehtoisesti kokeilla levittää ohutta muovilätkää kumin ulkohuulen ja männän väliin, jotta mäntä sujahtaisi siitä läpi vetämättä kumia mukanaan, tai tylpällä koukulla nyppiä varovasti kumia alta männän päälle. Ite oon laittanu viime kertoina vaan pölysuojan männän ympärille valmiiksi lähelle alapäätä, ja sitten sekä sormituntumalla kokeilemalla ja lopulta männällä itsellään tökkimällä asetellut pölysuojan toisen pään satulan uraan, kunnes mäntä menee siitä läpi siten, että pölysuojan kumi jää koloonsa männän ja satulan väliin, eikä enää tule ulos.
|
|
|
|
 |
Jumper
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 21.09.2020 08:46 |
Viestit: 45 Paikkakunta: Iitti
|
yason kirjoitti: Mustis kirjoitti: Mäntä sopivasti hollille kumia vasten ja jarruletkun reijästä sopivasti paineilmaa niin kumi lupsahtaa männän ympärille. Tai sitten ei lupsahda. Tai kerran kymmenestä lupsahtaa. Tai onnistut lupsahdusta odotellessa rikkomaan ilmavirrassa lerpattavan kumihuulen... (Ai mitenkö tiedän?) Sit voi vaihtoehtoisesti kokeilla levittää ohutta muovilätkää kumin ulkohuulen ja männän väliin, jotta mäntä sujahtaisi siitä läpi vetämättä kumia mukanaan, tai tylpällä koukulla nyppiä varovasti kumia alta männän päälle. Ite oon laittanu viime kertoina vaan pölysuojan männän ympärille valmiiksi lähelle alapäätä, ja sitten sekä sormituntumalla kokeilemalla ja lopulta männällä itsellään tökkimällä asetellut pölysuojan toisen pään satulan uraan, kunnes mäntä menee siitä läpi siten, että pölysuojan kumi jää koloonsa männän ja satulan väliin, eikä enää tule ulos. Nonniin. Jarrut kunnossa. Oli palat sen verta loppuun ajetut että mäntä oli tullu aika ulos ja hieman mennyt vinoon. Saatiin mäntä sisään kun kierrettiin ensin vähän ulospäin ja sitten sisään. Saatiin parhaiten ihan papukaijapihdeillä liikkeelle. Nyt pitäis kelvata leimakonttorillekin.
|
|
|
|
 |
uuno
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 11.10.2020 14:17 |
Viestit: 767
|
laitoin rälläkän soimaan niin jo rupes jarrumännät pyöriin vinhaa vauhtia...
Liitteet: |

16024155729650742.jpg [ 57.98 KiB | Katsottu 8078 kertaa ]
|

16024140095742150.jpg [ 115.4 KiB | Katsottu 8078 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 11.10.2020 15:06 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
uuno kirjoitti: laitoin rälläkän soimaan niin jo rupes jarrumännät pyöriin vinhaa vauhtia... Tuo on ilmeisesti ns."Kuvituskuva"?Rälläkällä ymmärretään yleisesti kulmahiomakonetta.. En muuten suosittele käyttämään muuta kuin käsivoimaa noihin,jos satula kunnossa,niin liikkuu herkästi käsivoimin. Yksi varma keino "ryssiä" satulan asennus,jos kyseessä satula missä seisontajarru,on mennä vääntämään seisontajarrun vipua ennen kuin mäntä painettu levyyn kiinni..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
powerage
|
Viestin otsikko: Re: C5 etujarrusatulan männän sisään kiertyminen... Lähetetty: 11.10.2020 15:59 |
Viestit: 708
|
Northstar kirjoitti: Yksi varma keino "ryssiä" satulan asennus,jos kyseessä satula missä seisontajarru,on mennä vääntämään seisontajarrun vipua ennen kuin mäntä painettu levyyn kiinni..[/quote] Voitko tarkentaa?
C5II 2.0 HDI break automatic AM6 C5II 2.0 HDI berline automatic AM6 C5II 2.0 16v berline man. C4 I 1.6 16V ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
|
|
|
|
 |
|
|