2cv-Olli kirjoitti:
...
Liputan kanssa synteettisten puolesta.
...
Kannattaa myös sitten muistaa että termi synteettinen öljy ei tarkoita enää juuri mitään (ainoastaan Saksassa ei saa vaikkapa vetykrakattua mineraaliöljyä kutsua täyssynteettiseksi). Muuuaĺla maailmassa synteettinen on mainosmiesten termi jonka voisi kääntää "hyvä", esimerkiksi Mobil 1 -öljyt olivat ennen eteenikaasusta syntetisoitua polyalfaolefiinia (PAO), mutta eipä juuri enää mikään versio ole kuin entisaikojen nimityksillä osasynteettistä.
Teboil ei kerro edes käyttöturvallisuustiedoitteissa mitä perusöljyjä se käyttää, mutta muussa materiaalissa se toteaa että vetykrakattu perusöljy (raakaöljytisle, joka on vetykrakattu) on heidän kielenkäytössään synteettistä. Ja vetykrakkaus ei ole mitään järisyttävän uutta übertekniikkaa öljynjalostuksessa, esimerkiksi Nesteen Sköldvikissä sitä on tehty vuodesta 1966. Sitä kautta myös voisi sanoa että synteettisten oljyjen lisäksi käytän synteettistä bensiiniä.
Mutta siitä huolimatta öljyt ovat kehittyneet paljon sekä perusöljyn että lisäsaineistuksen osalta ja on olemassa oikein hyviä öljyjä, jos vertaa vuosikymmenten takaisiin ja se tosiaan osaltaan on auttanut siinä ettei tarvitse kansiremonttia tehdä aina 100 tkm välein ja täysremonttia 200 tkm välein, muistelen 80-lukua kun kunnostettuja vaihtomoottoreita myytiin melkein maitokaupassa ja moottorikoneistamoita oli pienemmissäkin kaupungeissa (ja montakin), mutta on monella muullakin tekniikan saralla tapahtunut kehitystä.