Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mig hitsauslaite
ViestiLähetetty: 28.09.2020 20:12 

Mikä olisi hyvä ydinlanka kone harrasteluhitsauksiin?

Poissa

Viestin otsikko: Re: Mig hitsauslaite
ViestiLähetetty: 28.09.2020 21:13 

Hyvää ydinlankakonetta ei oikein taida olla,kuten ei ydinlankaakaan..Ainoa tilanne jolloin ydinlangan käyttöä voi jollain tavoin puolustella,on hitsaaminen ulkona tuulisella säällä.Ja aika harva on pakotettu hitsaamaan kovassa tuulessa.Kauheaa roiskimaan,ja tekee rumaa saumaa.Voihan melkein millä tahansa migillä hitsata täytelankaa,mutta en suosittele.
Itsellä Migatronic Rallymig 170,jossa mig/puikkohitsaus ja hyvin pärjännyt.

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2020 21:40 
Käyttäjän avatar

Telwiniä älä ainakaan osta. Portaaton virransäätö ja langan syöttönopeus ovat oleellista että saa sopivaa saumaa. Onkohan kemppillä ydintäytelänkakoneita tai käykö tavan mig?

"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2020 22:26 

Minarc mig evo 200.
Pitäisi mennä ydinlankakin. En tosin itse ole vielä koittanut.. hyvä aihio hakusessa kun ei näitä nykyisiä tarvii hitsuutella.
Jossain oli hyvästi testattu näitä lankojakin ja piti jo varuiksi tilata mutta jäi tilaamatta.

Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2020 22:31 

Minä olen kuullut paljon moitteita ydinlanka Mig-hitsauksesta, ainakin ohkasissa pelleissä; paksummat raudat varmaan menee paremmin. Jos vaikka tekisi rautapaattia. Voihan se olla, että moittijat eivät ole mielihaluihinsa nähden riittävän hyviä hitsareita, jolloin syytetään helposti konetta.
Minulla on yli 20 vuotta sitten käytettynä ostettu Kempin 160 A voimavirtakone ja 0,6 mm lanka siinä. Olen kyllä sillä jotenkin pärjäillyt ohkaisissa pelleissä, paksummat hitsaan puikolla alkaen 1,6 mm puikko, varmaan uudet Mig-koneet on kehittyneempiä. Huonoista hitsareita tulee yleensä erittäin hyviä ja kokeneita hiojia. Olen aika kokenut hiomaan.... ;)

A, AU, SAZP, DS 19 Cabriolet voiture a pedales, DS 20 Pallas, CX Collet Maxi plus/Chardon?, CX gti
Poissa

ViestiLähetetty: 28.09.2020 23:46 
Käyttäjän avatar

sazp56 kirjoitti:
Olen kyllä sillä jotenkin pärjäillyt ohkaisissa pelleissä, paksummat hitsaan puikolla alkaen 1,6 mm puikko, varmaan uudet Mig-koneet on kehittyneempiä. Huonoista hitsareita tulee yleensä erittäin hyviä ja kokeneita hiojia.
Puikko onkin sopiva valinta tämmöisille huonoille hitsareille aina, kun sitä vain on mahdollista käyttää. On sillä vaan niin paljon helpompi hitsata kuin langalla. Ei tarvitse sitten niitä hiomataitojakaan treenata niin kovin... :oops:

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 29.09.2020 21:34 

Tällaista katselin: Wallius Bluearc i1800 MIG/MAG ja MMA hitsauskone
599.00€ (483.06€ ALV/VAT 0%)
https://www.koykka-sahko.fi/tuote/walli ... tsauskone/

Poissa

ViestiLähetetty: 30.09.2020 08:27 
Käyttäjän avatar

Aika edullinen Wallius! Itse katselin vuosi sitten korvaajaa 15v vanhalle Esabin perus valovirtamigille ja Koneviestin testin valistamana uusi oli samaa merkkiä, Esab Caddymig C200i. Kyllä jälki on hitosti parempaa kuin vanhassa muuntajassa eli eteenpäin on tultu.

Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa

ViestiLähetetty: 30.09.2020 21:45 

Minulla on ollut vuosikymmeniä Telwin Bimax 105/110 ydintäytelanka mig ja olen ollut tyytyväinen, hitsaa hyvin myös hiukan paksumpaa rautaa.
Ydintäytelangoissa vain on iso laatuero, on lankoja joilla ei tee mitään ja sitten löytyy myös lanka joka ei paljon häpeä suojakaasuhitsauksen tulosta. Aikoinaan aloitin olikohan joku Kempak 150 joka oli ehkä vielä parempi miggi kuin tämä Bimaxi.
Sain hiljattain naapurilta suojakaasulankarullan jota jossain vaiheessa tulee kokeiltua suojakaasuna bensamoottorin pakokaasu, kun olen kuullut väittämän senkin toimivuudesta?

Poissa

ViestiLähetetty: 30.09.2020 21:48 

Minulla on ollut vuosikymmeniä Telwin Bimax 105/110 ydintäytelanka mig ja olen ollut tyytyväinen, hitsaa hyvin myös hiukan paksumpaa rautaa.
Ydintäytelangoissa vain on iso laatuero, on lankoja joilla ei tee mitään ja sitten löytyy myös lanka joka ei paljon häpeä suojakaasuhitsauksen tulosta. Aikoinaan aloitin olikohan joku Kempak 150 joka oli ehkä vielä parempi miggi kuin tämä Bimaxi.
Sain hiljattain naapurilta suojakaasulankarullan jota jossain vaiheessa tulee kokeiltua suojakaasuna bensamoottorin pakokaasu, kun olen kuullut väittämän senkin toimivuudesta?

Poissa

ViestiLähetetty: 01.10.2020 19:52 

citax kirjoitti:

Kannattanee käyttää sitten kaasutimallin pakokaasua,ja säätää seosta vähän rikkaalle.. :D

"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa

ViestiLähetetty: 01.10.2020 19:59 
Käyttäjän avatar

Jos kouluajoilta oikein muistan niin MIG (metal inert gas arc welding) hitsauksessa kaasun tehtävä on vain suojata sulaa rautaa hapelta, eikä kaasu vaikuta hitsaustapahtumaan.
Eli pakokaasu tai suolikaasu tai mikä vaan vähähappinen kaasu "does the trikk"

Poissa

ViestiLähetetty: 01.10.2020 20:53 

Mä olen hitsaillut vain hiilidioksidilla, toistaiseksi ihan tyytyväisenä. Mitä olen mahtanut missata "parempiin" hitsauskaasuihin nähden?

Poissa

ViestiLähetetty: 02.10.2020 12:34 

Onko jollakulla tietoa tai mielipidettä Kemppi Minarcmig Evo 170 ja Wallius Bluearc i1800 MIG välisistä eroista ominaisuuksien, käytettävyyden, laadun tms suhteen. Ilmeisesti molemmat Suomessa valmistettu? Papereiden perusteella kumpikin mallistonsa kevyttä päätä ilman ihmeellisiä automatiikoita. Walliuksessa kevyempi hinta ja kyky puikko ja TIG hitsaukseen.

Näyttää valovirta-MIGeissä aika laajalti olevan vaatimuksena 16A sulake. Onko toi ratakiskon hitsaukseen, että hoituuko autopelti 10A sulakkeella? Vai tuleeko aloituksesta aina reipas piikki.

K-a-r-i

Poissa

ViestiLähetetty: 02.10.2020 18:33 

Mitäköhän siellä Walliuksella oikeasti valmistetaan ja mikä osuus on edes siellä suunniteltu, jos arvata pitäisi, niin arvaisin että kasaus ja kuoret sekä värit voisivat olla tehtaan omia ja muuten tulee alihankkijoilta?

Mustis kirjoitti:
Jos kouluajoilta oikein muistan niin MIG (metal inert gas arc welding) hitsauksessa kaasun tehtävä on vain suojata sulaa rautaa hapelta, eikä kaasu vaikuta hitsaustapahtumaan.
Eli pakokaasu tai suolikaasu tai mikä vaan vähähappinen kaasu "does the trikk"

Osittain oltu hereillä koulussa, mutta ei ehkä koko aikaa, näin se toimii esimerkiksi Argonilla, hiilidioksidilla hitsaus onkin oikeasti MAG-hitsausta ja hiilidioksidi osallistuu aktiivisesti ja reagoi sulan kanssa ja hiilidioksidikin hapettaa saumaa. Hiilidioksidi parantaa mm. tunkeumaa, siksi useissa kaasuissa on sitä ja joskus happeakin. Typpeä, jota pakokaasuissa olisi suurin osa, ei ole yleensä kuin erikoisseoksissa, kosteutta, jota pakokaasuissa on paljon, seoskaasuissa ei kai ollenkaan, vaan pikemminkin vältettävä asia (polttoaineen hiilivedyistä vedyn palamistuote on vesi, hiilestä hiilidioksidia). Pakokaasua en ole nähnyt edes venäläisten käyttävän pakoputken teossa, eli onko kokemusta?

Mutta omista ohutpelti MIG-hitsauksista on aikaa vuosikymmeniä ja voin tunnustaa etten ole ikinä saanut ainakaan ulkona kaunista saumaa :) mutta kai noi kaikki parantaa hitsattavuutta ja jälkeäkin, kadehtien olen katsonut tutun autojen korjauksia tekevän jälkeä, oikein vaikeisiin paikkoihin kaunis täysi sauma ja aina kohdalleen osuu.

Poissa

ViestiLähetetty: 02.10.2020 20:33 
Käyttäjän avatar

Sen verran itsellä kokemusta että Esabiin ei tahdo saada osia kun vekotin täyttää 10v mutta -89 Kempomaattiin löytyy vielä ihan kaikkea. Walliuksesta ei ole kokemusta mutta edullisesti näkyy niitä saavan, isojakin koneita vähän käytettynä.

2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa

ViestiLähetetty: 04.10.2020 23:08 
Käyttäjän avatar

Itsekin tähän asti ydintäytelangalla hitsaten (l. pärjäten :) ) alkoi kiinnostamaan nuo Citaxin havainnot lankojen laatueroista. Olisikohan mahdollista saada listaa niistä langoista, jotka ovat peittäneet hyvin Telwinin koneessa?

Samalla autolla jo vuodesta -89 kesät / talvet!
Poissa

ViestiLähetetty: 05.10.2020 20:27 

https://www.kotiverstas.com/keskustelu/ ... #msg359063
Olisiko tuossa säikeessä ollut joku innokas noiden testaaja.
Tuon innoittamana meinasin itsekkin kokeilla kunhan keksisi jotain hitsailtavaa.
Toi minarcmic evo200 on koneena.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 18 viestiä ]